Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dækning af begivenhed?
Fra : /Peter

Dato : 23-10-05 07:31

Er der nogle herinde der har lyst til at eksponere sig,og vise en serie
billeder dækkende en begivenhed, det kan være en fødselsdag, eller anden
sammenkomst, af venner familie eller lign.

Jeg har lige haft muligheden til en 50års dag hos en kollega, som gæst
og prøvede med min 20D+17-40mm F/4L+550EX, havde også en 50mm F/1.4 med,
men brugte den ikke.

Jeg ville gerne sammenligne og se hvad jeg kunne have gjort bedre.

Da jeg og i andre måske ikke bare lige vil eksponere hele begivenheden
kan vi måske:
"Hvis jeg må se din, må du se min" eller er det for åndsvagt?

Link kan evt. sendes til: ccc20280@vip.cybercity.dk

Ellers hører jeg gerne om jeres erfaringer på dette område.

/Peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-10-05 10:09

"/Peter" <ingen@mail.xx> skrev i en meddelelse

> Er der nogle herinde der har lyst til at eksponere sig,og vise en
> serie billeder dækkende en begivenhed, det kan være en fødselsdag,
> eller anden sammenkomst, af venner familie eller lign.

Her er mit bud: http://gallery.bruun.com/thumbnails.php?album=131

"Overlevelsestur" med firmaet.

> Ellers hører jeg gerne om jeres erfaringer på dette område.

Min erfaring er, at billeder fra dén slags begivenheder ofte bliver meget
rodede. Jeg fokuserer derfor i stedet på at tage nærbilleder af de
tilstedeværende, for derved at forsøge at formidle stemningen. Om det er
smart, skal jeg ikke kunne sige, men det fungerer for mig.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : /Peter

Dato : 23-10-05 10:26

> "/Peter" <ingen@mail.xx> skrev i en meddelelse

> Her er mit bud: http://gallery.bruun.com/thumbnails.php?album=131
>
> "Overlevelsestur" med firmaet.

Fine billeder, Jens.

> [...]
> de tilstedeværende, for derved at forsøge at formidle stemningen. Om
> det er smart, skal jeg ikke kunne sige, men det fungerer for mig.

Mange tak Jens, det er også hvad jeg selv synes, et par
oversigtsbilleder kan være fint,
men ellers nærbilleder, som du skriver.

Venligst
/Peter

Fra :    ab©

Dato : 23-10-05 10:36

> Her er mit bud: http://gallery.bruun.com/thumbnails.php?album=131
> "Overlevelsestur" med firmaet.

Al ære og respekt for din serie - der er rigtig god - men der er jo ikke
meget "suppe, steg og is" over dine fotos, og det er ikke min erfaring, at
det er den slags fotos som folk almindeligvis foretrækker som skildring af
en fest. De få fotos der er taget ved bordene er ikke de bedste - er nemlig
rodede og mangler kontakten til personerne.

> [...]
> tilstedeværende, for derved at forsøge at formidle stemningen. Om det er
> smart, skal jeg ikke kunne sige, men det fungerer for mig.

Enig - det er også den type, jeg foretrækker, men så bliver festen og
stemningen let noget sekundært og billederne af hver enkelt kunne være taget
hvor som helst.

ab (-c:)

(- der gerne vil give dig et "par ord med på vejen", hvis du har et link til
dine fotos. Jeg kan ikke sende dig nogen til gengæld, for det kan jeg ikke
forsvare overfor "kunderne").

Fra : Michael Holm

Dato : 23-10-05 14:10

Jens Bruun wrote:
> [...]
> tilstedeværende, for derved at forsøge at formidle stemningen. Om det er
> smart, skal jeg ikke kunne sige, men det fungerer for mig.

Hehe, du er sgu da vist lidt forelsket i

http://gallery.bruun.com/displayimage.php?album=131&pos=121

Det kender jeg godt, jeg har også en tendens til at tage flere billeder
af de kønne piger, end de gamle mænd, men jeg plejer at sotere nogen af
dem fra, inden jeg offentliggører dem :)

--Michael

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-10-05 14:17

"Michael Holm" <tlf@20682620.dk> skrev i en meddelelse

> Hehe, du er sgu da vist lidt forelsket i
>
> http://gallery.bruun.com/displayimage.php?album=131&pos=121

Kender jeg intet til. Lækre^H^H^H^H^H Tanya er en kollega, ligesom alle de
andre. Jeg kunne ikke drømme om at betragte dejlige^H^H^H^H^H^H^H Tanya som
andet end en neutral kollega.

> Det kender jeg godt, jeg har også en tendens til at tage flere
> billeder af de kønne piger, end de gamle mænd, men jeg plejer at
> sotere nogen af dem fra, inden jeg offentliggører dem :)

Nu ligger dette galleri primært online, så mine kollegaer kan se billederne.
Jeg har ikke forsøgt at sortere noget som helst, og står ved, at de
ubevidste prioriteringer af motiver kan give et noget skævt indtryk

Fra : ksk

Dato : 23-10-05 21:31

> -Jens B.
> http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)
> http://gallery.bruun.com/index.php?cat=10003 - My photo gallery

var der nogle der ikke overlever ??? og grinet i meget af dem med ble på
hoved ???

Ellers meget ordinær billederne god skarphed men det er sikke svært nå der
er fart på ... hvad gjord du med dit kamera nå det var dig der skulle på tur
... hvis jeg ha mit kamera med vid jeg ikke fra det 1 sec

KsK

Fra : Michael Bothager

Dato : 23-10-05 12:26

/Peter <ingen@mail.xx> skrev:
>Er der nogle herinde der har lyst
>til at eksponere sig,og vise en serie
>billeder dækkende en begivenhed, det
>kan være en fødselsdag, eller anden
>sammenkomst, af venner familie eller lign.

Sorry, det er private fester/arrangementer, så det
er problematiskt af vise den slags på nettet uden
at have samtlige afbildede deltageres tilladelse.
Så jeg kan ikke vise dig noget her.

>Jeg har lige haft muligheden til en
>50års dag hos en kollega, som gæst
>og prøvede med min 20D+17-40mm
>F/4L+550EX, havde også en 50mm F/1.4 med,
>men brugte den ikke.

Imø er 50'eren for lang til denne type situationer.

<snip>
>Ellers hører jeg gerne om jeres
>erfaringer på dette område.

Allerførst, er du festdeltager eller fotograf til
festen? Hvis du er deltager, så syntes jeg ud skal
koncentrere dig om at være en god festdeltager,
omgås med folk, være hyggelig, more dig. Hvis du
tager billeder, så er det reletaviot begrænset i
antal/situationer, og vil typiskt være
snapshot-baseret[1]. Er du fotograf, så skal du
koncentrere dig om at følge begivenhedernes gang,
og fortælle historien som den udvikler sig. Du
deltager ikke socialt med festdeltagerne, men er
mere en flue på væggen.

Selv har jeg meget svært ved at være begge dele
til en fest, så enten er jeg fotograf, eller
festdeltager. Som festdeltager medbringer jeg ikke
noget kamera.

Storyline, en fest indeholder typiskt flere faser,
oppyntning, gæsternes ankomst, velkomstdrink/tale,
retterne der bliver bragt ind, selskabslege ved
bordet, kaffe/avec, dans, natmad, gå hjem. Sørg
for at få billeder fra alle faserne.

Mht. til billeder, så sørg for at få både
oversigtsbilleder, nærbilleder og
midt-i-mellem-billeder. En god (omend traditionel)
måde er at først have et fuldt oversigtsbilleder,
f.eks. festsalen, hernæst et mellembillede, et af
borderne hvor der bliver dækket op, og et
nærbillede f.eks. af et blomsterarrangement. Brug
denne opbygning til alle de væsentlige situationer
som nævnt ovenfor.

Nok den vigtiste dont-do-it er at tage billeder af
folk med mad/glas i munden, det er direkte grimt.
En anden er at tage billeder hvor der er halvspist
mad på tallerkernene, selv forsøger jeg at
minimerer borddelen til forretten og kaffen hvis
den sker ved andre borde.

Ting som jeg syntes er godt er f.eks. at tage et
billede af festens hovedperson bagfra, imens der
fokuseres på en taler, at anvende meget smal
dybdeskarphed ned langs bordet/rækken af detalgere
for at fange en enkelt detalje, at have tjenere
der bringer mad ind imellem mig selv og
borderne/deltagerne. Værd heller ikke bange for at
inkludere legemsdele forrest i billedet, f.eks. et
par klappende hænder helt tæt på med en taler i
fokus i baggrunden, saksen helt stor i forgrunden
og i fokus imens at gommens fod uden sko er uskarp
i baggrunden og lignende. Der er forskellige typer
af denne slags billeder i alle fester.

Andre gode ting er børn, som leger voksende, børn
som danser sødt, festdeltager der laver lidt skæve
ting som bruden der holder sløret oppe for at få
sig en cigaret, en stribe næste ens klædt mænd der
stor med hånderne krydset foran sig (sker ofte til
et bryllup) osv. Kort sagt, værd hele tiden
opmærksom på de skæve ting der gør denne fest speciel.

Tilsidt, tag mange billeder imens at situationerne
udvikler sig, for at være sikker på at få
højdepunktet.

Det er blot mine beskedne bud, håber det kan give
lidt inspiration.

Vh Michael

[1] Der er intet galt i snapshots, det er imø
udelukkende en betegnelse for at man ikke
gennemarbejder et motiv. Der er mange gode
snapshots, og der er også mange dårlige.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-10-05 17:58

"Michael Bothager (
> Det er blot mine beskedne bud, håber det kan give
> lidt inspiration.
>
> Vh Michael

Michael - det kan ikke gøres smukkere - man kan jo
håbe and pubertets drengene også får noget ud af dit
insigtsfulde indlæg.. Bliv ved med det.. -max-

Fra : /Peter

Dato : 23-10-05 20:10

"Michael Bothager (slet 8VQ23)" <mibo@8VQ23post6.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:11300670030.505661942920565@dtext.news.tele.dk...
> /Peter <ingen@mail.xx> skrev:

Vil ikke kommentere dit rigtig gode og lærerige indlæg,
men blot takke dig mange gange

/Peter