Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Format problemer (4:3 til 3:2) DiMage G530
Fra : Thomas Olesen

Dato : 22-10-05 20:35

Hej NG.

Jeg er en glad nybegynder med mit digitalkamera mærk. KonicaMinolte DiMage
G530.
Dog sluttede glæden da jeg fik mine første fremkaldte billeder som kom
retur
i str. 10x13 og ikke 10x15 som ønsket.
Jeg har fået fortalt at det er min sideforhold som skal ændres fra 4:3 til
3:2 for at få den rette størrelse når jeg bestiller billeder.. (10x15)
Jeg kan ikke rigtig læse mig til det i vejledningen..... nogen som kan
hjælpe....?????

Jeg ville være meget ked af og skal tilpasse hvert enkelt billed selv
inden
fremkaldelse.

Mvh Thomas.

Fra : photoft.dk

Dato : 22-10-05 20:49

Hej Thomas

Uden at jeg kender kameraet, tror jeg ikke du kan ændre forholdet på
kameraet...

Du kan evt. bruge dette program : http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

Det er meget hurtigt at bruge...

Du skal købe et DSLR, hvis du vil have 3:2. Dig. kameraer er normalt
beregnet til computerskærmen, som jo er 4:3.

- Lars

Fra : Åge

Dato : 23-10-05 00:15

"Thomas Olesen" <tto@tele2adslFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hjælpe....?????
>
> Jeg ville være meget ked af og skal tilpasse hvert enkelt billed selv

Hvorfor ikke vælge et papirfotmat, der passer til dine billeder?

Fra : Thomas Olesen

Dato : 23-10-05 10:34

"Åge" <Klogesen@åge.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke vælge et papirfotmat, der passer til dine billeder?

Problemet er, at de billeder jeg har taget sender jeg over nettet, (i mit
tilfælde Føtex) som står for fremkaldelsen og når jeg overfører mine
billeder vælger jeg størrelsen 10x15 på deres hj.side, men de kommer retur
str. 10x13.
Det forklarer de med at det er min sideforhold det er galt med.

Og det er det jeg vil høre om ikke mit kamera selv kan gøre så jeg ikke
skal
sidde og ændre hver enkelt selv.

Thomas.

Fra : emj

Dato : 23-10-05 11:21

Thomas Olesen skrev:

>Og det er det jeg vil høre om ikke mit kamera selv kan gøre så jeg ikke
>skal
>sidde og ændre hver enkelt selv.

Kik i din manual og find ud af, om dit kamera kan tage billeder i
formatet 2:3. Vi er ikke synske her.

Du skal selv beskære dine billeder enkeltvis fra 3:4 til 2:3, hvis du
vil være sikker på at få gjort det ordentligt.

Man kan sagtens i et snuptag køre en batchkørsel som beskærer alle
dine billeder i et hug, men så risikerer du at klippe hår eller tæer
af dine personer eller tårnet af kirken eller hvad der nu er på dine
billeder.

Hilsen emj

Fra : Thomas Olesen

Dato : 23-10-05 12:49

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse
> Thomas Olesen skrev:
>

> Kik i din manual og find ud af, om dit kamera kan tage billeder i
> formatet 2:3. Vi er ikke synske her.

Jeg er klar over at folk ikke er synske her...(hmmm..!!), - men som tidl.
skrevet syntes jeg ikke og kunne finde noget omkring dette i min manual og
da jeg er nybegynder indenfor dette, rettede jeg derfor henvendelse i
dette
forum i håb om en løsning og jeg takker for hjælpen fra alle.
Jeg kikker lidt på det prog. Lars henviste til og ser om det evt. kan
klare
problemet... takker

Thomas.

Fra : Åge

Dato : 23-10-05 13:10

> [...]
> str. 10x13.
> Det forklarer de med at det er min sideforhold det er galt med.

Så brug en anden fremkalder end Føtex.

Fra : Brian Lund

Dato : 23-10-05 16:16

> Så brug en anden fremkalder end Føtex.

Så får han dem jo bare i 10*15, men med 1cm hvid kant i hver side!

Brian

Fra : Åge

Dato : 23-10-05 16:33

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> mit
> retur

> Så får han dem jo bare i 10*15, men med 1cm hvid kant i hver side!

Ikke nødvendigvis

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-10-05 21:06

Åge wrote:

> Ikke nødvendigvis

Der er 3 muligheder, når man har et bitmapbillede i forholdet 4:3 og
ønsker det på papir i forholdet 3:2.

1) Beskær bitmapbilledet
2) Lav kanter (i praksis hvide)
3) Skaler bredden anderledes end højden (ser elendigt ud)

Føtex beskærer papiret og duer derfor ikke til den aktuelle opgave.
Brian angiver #2 som alternativ, hvilket du forkaster. Skalering er
ikke en brugbar løsning i praksis, så det efterlader #1. Du (Åge)
snakker om at problemet kan løses med en anden fremkalder, så du kan
ikke mene at Thomas selv skal beskære.

Det efterlader løsningen at fremkalderen beskærer. Det kan enten gøres
automatisk (med afklippede hoveder til følge) eller manuelt. Hvilken af
de to muligheder er det du snakker om?