Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
digi-fotos til print hos fotohandler
Fra : Ukendt

Dato : 15-10-05 20:45

Jeg har nogle billeder, som jeg gerne vil have lavet på papir i fx 20x30.

Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på. Skal redigeringen af
billederne gøres anderledes end hvis billederne bare skal ses på en skærm
(fx mere kontrast, lys ect.)

Hvis jeg ønsker en ramme om billederne, som jeg fx putter på når jeg viser
billederne på skærmen, skal jeg så putte dette på billederne inden jeg
sender dem til print, eller er det bedre at lave en fysisk ramme når jeg får
billederne retur(pas par tout - staves det så´n)

Der er primært naturbilleder det drejer sig om. Skal jeg bare sende dem til
en eller anden on-line biks, eller skal jeg finde en fotohandler, der gider
kæle lidt mere for detaljerne i billedet - hvis jeg da kan det.

Hvad er jeres erfaringer ?

Med venlig hilsen

palle Johansen

Fra : abacus

Dato : 15-10-05 23:41

Jeg har flere gange fået lavet fotos i netop den størrelse gennem
Japan Foto på Frederiksborggade med virkelig gode resultater.
På den hjemmeside hvor man bestiller står der, at man skal betale et
startgebyr, men det tager de ikke i netop den forretning.
Har bare brugt fotos der var kalibrerede til min skærm (Adobe 98), og
så godt ud der
Det er en fordel at sætte fotos bag en fysisk Pas Partout, da den så
vil holde den blanke overflade væk fra kontakt med glasset.
Jeg har fået lavet fotos fra et Minolta 300 og et Nikon d50, og i
tilfældet med nikon ser billederne meget svagere (kontrast) ud på
skærmen, men som print, er de perfekte.
MVH
Niels

Fra : PerX ...

Dato : 18-10-05 19:05

In article <1129416058.212222.162210@f14g2000cwb.googlegroups.com>,
msteenstrup@gmail.com says...
> Det er en fordel at sætte fotos bag en fysisk Pas Partout,

Hvad er det?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-10-05 23:45

In article <43515c3a$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Palle Johansen wrote:
> [...]
>
> Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på. Skal redigeringen af
> billederne gøres anderledes end hvis billederne bare skal ses på en skærm

Er din skærm kalibreret ? Har du i det mindste stillet den til 6500K ?
De fleste står til 9300K hvilket er alt alt for blåt.

Generelt kan du forvente, at online printeren laver en autolevels, og
en USM på dit billede for at få det til at se godt ud.

Hvis du vil have styr på dit print, så er det letteste at købe
printer selv. Og så er stykprisen for 20x30 under 5 kr (med uoriginalt blæk).

> [...]
> sender dem til print, eller er det bedre at lave en fysisk ramme når jeg får
> billederne retur(pas par tout - staves det så´n)

Der klippes typisk 2-5% væk af dit billede langs kanten. Så hvis det er
vigtigt at du får med helt til kant, så lav en sort ramme udenom.

> Der er primært naturbilleder det drejer sig om. Skal jeg bare sende dem til
> en eller anden on-line biks, eller skal jeg finde en fotohandler, der gider
> kæle lidt mere for detaljerne i billedet - hvis jeg da kan det.

Det gør de ikke. De kører fuldautomatisk, eller også slår de al korrektion
fra hvis man beder venligt om det.

> Hvad er jeres erfaringer ?

At online har svært ved at nå på højde med hjemmeprint på godt papir.

Fra : PerX ...

Dato : 18-10-05 19:06

In article <slrndl31j7.72.povlhp@ip103.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...
> Er din skærm kalibreret ? Har du i det mindste stillet den til 6500K ?
> De fleste står til 9300K hvilket er alt alt for blåt.

Hvad bruger du til at kalibrerer din skærm?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-10-05 18:31

In article <MPG.1dbf57f43cd8fe8a98b4af@news.usenetserver.com>, PerX . . . wrote:
> In article <slrndl31j7.72.povlhp@ip103.home.terminal.dk>,
> povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...
>
> Hvad bruger du til at kalibrerer din skærm?

Jeg starter med at sætte den til 6500K, og så bruger jeg en Spyder2
til kalibreringen.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-10-05 01:08

"Palle Johansen"
> [...]
> en eller anden on-line biks, eller skal jeg finde en fotohandler, der gider
> kæle lidt mere for detaljerne i billedet - hvis jeg da kan det.

Udfra den måde du spørger på, skal du nok vente lidt med at
følge Pouls råd om at lave billederne selv - det er billigt at få
lavet enten på nettet eller i en fysisk butik og kvaliteten er ofte
glimrende og bedre end du selv kan gøre det.

Hvordan du indrammer billederne er jo en smags sag, men
imo gør de sig flot med en bred hvid kant, et par cm eller mere,
det laver du bare i dit billedbehandlings progrem. Passepartout
3-8mm og 7cm bred er flot, men de koster lidt. Ikea og ramme
butikker har standart rammer med passepartout, det kan betale
sig at lave billederne i en størrelse så de passer til rammen. -max-

Fra : gronvold

Dato : 16-10-05 10:01

Jeg har brugt Pixum (http://int.pixum.com/)et par gange. Kvaliteten er
fin og prisen lav.

Fra : Dan Andersen

Dato : 16-10-05 15:36

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> til en eller anden on-line biks, eller skal jeg finde en fotohandler, der
> gider kæle lidt mere for detaljerne i billedet - hvis jeg da kan det.

Proff. Fujipapir og billig

Mvh. Dan Andersen

Fra : Brian Lund

Dato : 17-10-05 20:04

> [...]
>
> Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på. Skal redigeringen af
> billederne gøres anderledes end hvis billederne bare skal ses på en skærm

Min erfaring fra Bilka er at de både tilføjer billedet mere kontrast _og_
giver det en varmere farvetemperatur! - Så hvis du bruger dem, så skal du
nok skrue ned for begge dele...

Jeg tror nok langt de fleste "fremkaldere" redigerer på billedet, det har
været oppe at vende i gruppen før! - Og der blev også nævnt en forhandler
som man kunne vælge at lade sine billeder blive printet ubehandlet!

Brian