Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
nethandel
Fra : JA

Dato : 15-10-05 13:00

Er der nogen, her i gruppen, der ved noget om "kvaliteten" af de produkter
der sælges via nettet, og er der nogen der har erfaringer med netforr. som
f.eks. Office It. Kan man stole på at det er originale produkter og ikke
kopivarer der sælges.
Jeg spørger da jeg er ved at se på en Canon 20D, og i denne forr. er der
ikke mindre end tre priser for huset alene (og tre produkt nr.) fra ca.
11500 til 12700.- kr. Jeg undre mig da der mig bekendt kun findes en udgave
af dette kamera. Det undre mig, og jeg spekulerer på om det er fordi, der er
kopi produkter el.lign. imellem.
mvh
Jens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-10-05 14:29

JA wrote:
> findes en udgave af dette kamera. Det undre mig, og jeg spekulerer på
> om det er fordi, der er kopi produkter el.lign. imellem.
> mvh
> Jens

Formentlig fra forskellig "kilde" - men alle originale.

Kamerahuset sælger f.x. også til to priser - en dansk købt gennem Canon
Danmark med dansk manual og det hele - og en billigere parrallelimporteret
med tysk manual.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Anders

Dato : 15-10-05 19:02

> [...]
> Danmark med dansk manual og det hele - og en billigere parrallelimporteret

Hvilket jo faktisk ikke er lovligt?! Der SKAL da være dansk manual med
produkter købt i DK...

?

/Anders

Fra : Max

Dato : 15-10-05 19:41

Hej Anders

> Hvilket jo faktisk ikke er lovligt?! Der SKAL da være dansk manual med
> produkter købt i DK...

Nej, ikke hvis du har aftalt andet med sælger.

Mvh Max

Fra : Brizz

Dato : 15-10-05 20:17

Max wrote:
> Hej Anders

> Nej, ikke hvis du har aftalt andet med sælger.

og derfor sælges også de importerede produkter til en billigere pris.
Fair nok hvis man spørger mig.

Mvh Brian
---
www.arcticphoto.k

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-10-05 14:54

"Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket jo faktisk ikke er lovligt?! Der SKAL da være dansk manual med
> produkter købt i DK...

Nej. Der skal være en brugsanvisning på et nordisk sprog, der forklarer
brugeren, hvordan produktet tændes og slukkes.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : HKJ

Dato : 16-10-05 15:28

Jens Bruun wrote:

> Nej. Der skal være en brugsanvisning på et nordisk sprog, der forklarer
> brugeren, hvordan produktet tændes og slukkes.

Hvor er det lige i får de ideer fra?
Loven er:
Hvis ikke andet er aftalt skal der være en forståelig brugsanvisning.
Forståelig kan være dansk eller for den sags skyld tegninger.

Maskiner SKAL have en dansk brugsanvisning, så de kan bruges uden at
komme tilskade.

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-10-05 17:10

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Forståelig kan være dansk eller for den sags skyld tegninger.
>
> Maskiner SKAL have en dansk brugsanvisning, så de kan bruges uden at

Ja. Det er i praksis en vejledning på dansk, svensk eller norsk i, hvordan
produktet tændes og slukkes. Loven stiller _intet_ krav om udførlig manual
på dansk, selv om mange tror det.

Fra : HKJ

Dato : 16-10-05 17:25

Jens Bruun wrote:

> Ja. Det er i praksis en vejledning på dansk, svensk eller norsk i, hvordan
> produktet tændes og slukkes. Loven stiller _intet_ krav om udførlig manual
> på dansk, selv om mange tror det.

Pas på med at blande de to ovenstående krav sammen.

På maskiner er kravet DANSK og udførlig nok til at bruge produktet
sikkert og den kan ikke fraviges. Det er defineret i noget der hedder
maskindirektivet.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 16-10-05 18:52

On Sun, 16 Oct 2005 18:24:46 +0200, HKJ wrote:

> På maskiner er kravet DANSK og udførlig nok til at bruge produktet
> sikkert og den kan ikke fraviges. Det er defineret i noget der hedder
> maskindirektivet.

Ved salg til virksomheder og ikke private hvis jeg husker rigtigt.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard - Der nu har Canon Eos 20D

Fra : HKJ

Dato : 16-10-05 19:16

Jens Stadsgaard wrote:

> Ved salg til virksomheder og ikke private hvis jeg husker rigtigt.

Arbejdstilsynet forlanger det ved salg til virksomheder,
maskindirektivet siger intet om hvem der sælges til.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-10-05 17:37

"Jens Bruun"

> [...]
> produktet tændes og slukkes. Loven stiller _intet_ krav om udførlig manual

Det er en facinerende tråd. Altid er der folk der er parate
med en lille anal bemærkning - ups her var een mere-max-

PS. Prisen for mest hjælpsomme svar gik til Jan Vestergård,
hehe men så var konkurrencen jo heller ikke så skrap.

Til Jens vil jeg bare sige, hvis du køber på nettet, så kan du
roligt bruge hele EU som et stort indkøbs center, ingen grund
til at handle i en dansk butik når der er 10, 20 og 30% at spare
ved at handle i Tyskland, England etc. Det er originale varer med
SAMME garanti, men uden DANSK brugsanvisning. ;)

Fra : JA

Dato : 16-10-05 20:45

Det er utroligt hvad der kan komme ud af et spørgsmål...!
Nå men tak til Jan V og ;0)-max- for klar tale. I svarede som de eneste på
mit spørgsmål, jeg arbejder videre med mit projekt.

vh
Jens

Fra : Morten Wartou

Dato : 16-10-05 18:58

> [...]
> produktet tændes og slukkes. Loven stiller _intet_ krav om udførlig manual

Det tror forbrugernævnet også. ;)
http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/foto/daarlig-brugsanvisn/

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-10-05 21:20

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk>
skrev i en meddelelse

> Det tror forbrugernævnet også. ;)
> http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/foto/daarlig-brugsanvisn/

Hmm. Jeg tror, vi taler lidt forbi hinanden (min egen skyld). Min påstand
om, at der alene skal være en vejledning i tænd/sluk, var åbenlyst forkert.
Jeg fastholder dog min påstand om, at loven ikke stiller krav om en udførlig
manual på dansk.

Fra : Morten Wartou

Dato : 16-10-05 21:41

> [...]
> om, at der alene skal være en vejledning i tænd/sluk, var åbenlyst
> forkert. Jeg fastholder dog min påstand om, at loven ikke stiller krav om

Det har du nok - til dels - ret i. Der står lidt mere hér:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/mf/hvadergodskik/lovindgang/markedsfoeringsloven/3-brugervejledninger/ -
dette er interessant i denne sammenhæng:

"Sproget i vejledningen skal være dansk. Ved teknisk kompliceret udstyr er
det nok at der medfølger en dansk installationsfolder, hvis der tillige
medfølger en egentlig manual som er på engelsk."

Der er mulighed for en masse vurderinger og fortolkninger. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jens Bruun

Dato : 18-10-05 09:11

skrev i en meddelelse

> "Sproget i vejledningen skal være dansk. Ved teknisk kompliceret
> udstyr er det nok at der medfølger en dansk installationsfolder, hvis der
> tillige medfølger en egentlig manual som er på engelsk."

Hmm. Jeg synes at huske, der er faldet afgørelser, hvoraf det fremgik, at
vore nabosprog (svensk og norsk) var "godt nok" til installationsmanualer.
Nå, jeg husker nok galt.

> Der er mulighed for en masse vurderinger og fortolkninger. :)

Jepper. Så holder vi juristerne i gang. Det ville jo være synd, hvis denne
faggrupper ikke havde noget at rive i

NB: Har du fået dit 1DII? Hvis ja, har du leget med det? Hvis ja, hvornår
skal vi se noget?

Fra : Morten Wartou

Dato : 18-10-05 09:43

> [...]
> vore nabosprog (svensk og norsk) var "godt nok" til installationsmanualer.

Jeg mindes også noget om at svensk/norsk skulle være i orden...

> Jepper. Så holder vi juristerne i gang. Det ville jo være synd, hvis denne
> faggrupper ikke havde noget at rive i

Absolut.

> NB: Har du fået dit 1DII? Hvis ja, har du leget med det? Hvis ja, hvornår
> skal vi se noget?

Nej, jeg har ikke fået det endnu. Jeg har lavet skriftlig købsaftale, men
jeg får det først i morgen eller overmorgen når jeg har penge. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jesper HVL

Dato : 17-10-05 14:11

Hey...

JA wrote:
> [...]
> af dette kamera. Det undre mig, og jeg spekulerer på om det er fordi, der er

Jeg har brugt påde ItButikken og OfficeIt flere gange, og også engang
Photoshop. Jeg har købt både fortsatslinser/extender fra Canon, UPS'er,
router+netkort, kabler osv. osv. Jeg er aldrig stødt på et
"kopiprodukt", og endnu ikke modtaget et produkt der ikke virker.

Det er nok snarere deres database(r) der bliver opdateret lidt ad-hoc.

Men hvis det er vigtigt for dig at du får en rigtig dansk brugsanvisning
med, så check lige før du bestiller

Mvh J.

Fra : JA

Dato : 18-10-05 16:05

> Men hvis det er vigtigt for dig at du får en rigtig dansk brugsanvisning
> med, så check lige før du bestiller
>
> Mvh J.

Hej Jesper

Hvad mener du med "rigtig dansk ", enten er der vel dansk manual med, eller
måske der importeres kameraer med "lyn" manual (start op manual på dansk),
eller hva'.?

mvh
Jens

Fra : Brian Lund

Dato : 17-10-05 20:16

> [...]
udgave
> af dette kamera. Det undre mig, og jeg spekulerer på om det er fordi, der

Høhø, en kopi af et digital spejlrefleks kamera? ;)
Det lyder så usandsynligt i mine øre at dit spørgsmål _næsten_ bør ses som
en vits!

Nå men, det er nok som de andre skriver tale om parallelimport, eller dårlig
vedligeholdelse af prislisten!

Du kan iøvrigt roligt handle i f.eks. tyskland hvor priserne også er lave,
jeg har f.eks. købt mig et 350D + EF-S 18-55, Sigma 105'er macro, en taske
og diverse filtre der nede! ... Og sparet en del penge på det!
(www.technikdirekt.de - min bank tager 7,53 for en euro)

Brian