Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Diapositiv print ?
Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 12-10-05 19:58

Hi

Jeg ved ikke rigtigt hvor jeg skal spørge, men emnet er vel et foto
emne.

Jeg skal bruge nogle diapositiver i medium --- 9x12 eller rettere op
til 12X12 cm . til denne projektor ;

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/Epidiaskop-2.jpg

Problemet jeg forudser er at positiv billedet bliver udsat for en del
varme fra den 1000 Watt lampe der er i projektoren --- alm diapositiv
film kan jo holde til det, men findes der printere som kan printe på
film gennemsigtigt folie og hvor farven fungerer på samme måde som i
et diapositiv ,hvis der findes printere eller print servic der kan give
diapositiver vil farverne så være lysægte eller skal jeg indrette
mig på at finde et gammelt medium format kamera fordi det vil blive
bedre end noget der printes ?

P.C.

Fra : waal

Dato : 12-10-05 20:32

<per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Du kan jo printe på overheadfolie og så skære billderne til. De kan
selvfølgelig holde til en alm overheadprojektor men om de kan tåle den du
skal bruge må komme an på en prøve (hvad siger manualen ?)

Michael

P.C.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 12-10-05 20:53

Eh --- manualen til en Leitz Epidiaskop handler desværre ikke om
hvilken type dias film ,men handler mere om selve apparatet hvor der
altså er en 400 mm. linse til en tradisionel projektor i den bedre
ende , manualen handler mere om en teknisk tegning af lysgangen gennem
apparatet , kondensator og hvor stort billedet vil blive ved
forskellige afstande.
Det er en masse træ rammer med 4 mm. slids ,somom dias oprindelig
skulle være på glas , ------ det er så den ene del af apparatet,
hvis man drejer et indvendigt hulspejl , fungerer den med den store 800
mm. Leitz linse som forgængeren for overhead projektoren, men altså
sikkert i væsentligt bedre kvalitet ; man kan lægge tegninger eller
foto's ind i A4 størrelse og det refleketerede lys blæses så op i en
størrelse på ca. 4X4 meter , men det er altså en anden funktion i
projektoren og man kan enten og kun bruge den ene eller den anden
funktion, enten projektor eller Episkop og alstå med hver sin optik.
Alderen kan være alt fra enten slutningen af tredieverne eller 40'
måske 50'erne gammel er den , men i perfekt stand og foresten den
"største" af Leitz Epidiaskop projektorene. Jeg har også problemer
mht. lamper ; jeg fandt den der er i , en 1000 W 220 volt istedet for
den ødelagte der var i, en 110 volt 1000 Watt med fem kilo 220 til 110
volt transformator med drejeknap. Så jeg efterlyser også lidt steder
hvor man kan finde gamle lamper af den slags, hvis den der er i
pludselig står af.

Fra : Max

Dato : 12-10-05 21:01

Hej Per

> [...]
>volt transformator med drejeknap. Så jeg efterlyser også lidt steder
>hvor man kan finde gamle lamper af den slags, hvis den der er i

Ved du hvad den lampe hedder præcis ?

Mvh Max

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 18-10-05 11:19

Hi

Jeg vil sige tak for alle gode råd ,jeg må nok sige at jeg er kommet
et par skridt videre.

Heldigvis har jeg en fremragende mulighed for at afprøve -- jeg bor i
en stue lejlighed og lige overfor ligger et af de få grafiti
plankeværker i københavn ,ja faktisk kører der hver dag og især i
weekenden en hærskare der lige har været i Operaen forbi. Og med det
sædvanlige trafik kaos på christianshavn så kan man nærmere sige,
at der snegler sig bil efter bil bus efter bus efter bil efter bus osv.
3 gange om dagen gennem ca. 1,5 time hvergang.
--------- Så publikum kommer jeg ikke til at mangle ;))
Grafiti kunsten vil altså få sig en konkurent , Pop kunsten
genopfundet.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 12-10-05 21:44

Hi

Jeg kan finde den gamle lampe frem --- jeg gemmer den selvom den er
kaput fordi den i sig selv ligner et teknisk vidunder , ----- Jeg tror
den blev ødelagt fordi den fik 220 volt (ikke mig) , men jeg var
somsagt så heldig at vores lokale fotohandler her på christianshavn ,
var så venlig at sælge mig en næsten magen til som så ud til at
have ligget i mindst 40 år --- den lå i en meget gammel pap æske
hvor beskyttelses gummiet var pulvariseret af ælde , jeg er meget
taknemmelig over hans gestus at sælge den for en hund , ---- begge
lamper ligger i vat men jeg kan finde dem frem. Alternativet vil blive
en mere moderne lyskilde men det vil jeg godt vente med indtil videre
handler det om at finde begrænsningerne altså bla. hvad man kan bruge
som dias. om det skal være glas eller jeg skal til at lægge alm dias
eller printet mellem to lag glas i holderne.
Det er jo lidt af et teknisk vidunder som i de links jeg har fundet
bliver rost i høje toner og beskrives som et fototeknisk monument ---
den samme optik men i en projektor kan give et 8X8 meter billede på 35
meters afstand og fotohandleren beskrev den type projektor som "hvad
skal vi med 3D når vi har det" ; det jeg er spændt på er, om Episkop
delen med en dobbelt så "stor" optik, mon vil vise tegninger og
collager med samme kvalitet.

Fra : Max

Dato : 12-10-05 22:29

Hej Per

>Det er jo lidt af et teknisk vidunder som i de links jeg har fundet
>bliver rost i høje toner og beskrives som et fototeknisk monument ---

Jeg kender faktisk godt den type episkop, der står en på
en skole hvor jeg kommer jævnlig. Havde en væsentlig
mindre og simplere model i drengeårene der blev brugt
til at overføre billeder fra Anders And til vægen i børneværelset.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 12-10-05 22:50

Hej Per

Hvis du skal finde en lampe magen til den originale
vil det her firma være et godt sted at starte sin søgen.

http://www.lampsguerra.com

Mvh Max

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 12-10-05 21:57

Her er manualen , der er altså forskellige optiker til samme "kasse"

http://www.a1.nl/phomepag/markerink/epidiask.htm

Sådan virker det;

http://www.muenster.de/~ullwer/P-Buch/Optik/episkop.htm

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 12-10-05 22:49

Hi

Faktisk gav den startskudet til det vi idag kalder "Pop-Art" , her ser
du noget af det første Pop-Art skudt op med netop et Epidiaskop ;

http://www.tate.org.uk/collection/T/T01/T01459_9.jpg

(vakte et enormt postyr indenfor kunstverdenen i starten og slutningen
af 50' erne senere efterabede senere Pop-Art kunstnere dette koncept
altså Epidiaskop og projektor og idag bliver kirke lofter malet efter
bilederne fra sådan en, men det var altså begyndelsen ; collager med
sparte modeller plippet ud og samensat i collager.

Fordelen var som du siger, at man kan lave en collage i A4 størrelse
og i væsentligt bedre kvalitet end en overhead , få den blæst op på
et ret stort lærred ; senere experimenterede hippierne med blæk og
olie mellem faste plader for at få psykedelisk lys show. Men faktisk
har jeg skumle planer med mit Epidiaskop, det skal nemlig bruges på et
grafiti plankeværk overfor, og så skal de dovne unge mennesker for en
gangs skyld få lov at se noget virkeligt visionært kunst ;))
Jeg vil selvfølgelig også bruge det til at vise nogle af mine egne
huse og bygninger, men somsagt der er et lidt skummelt projekt hvor jeg
måske pludselig slår til ;))

Fra : waal

Dato : 12-10-05 23:14

> http://home20.inet.tele.dk/h-3d/Epidiaskop-1.jpg
>
> http://home20.inet.tele.dk/h-3d/Epidiaskop-3.jpg

Det ser ud som om glasrammer er nødvendige så hvorfor ikke blot afprøve
printfolien monteret som dias under behørigt opsyn iført skumslukker og
badehætte.

mvh
Michael

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 12-10-05 23:30

Eh endnu en Pop-Art collage der blev fremvist med Epidiaskop ;

http://www.nga.gov.au/PrintedLight/details/75334.html

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 12-10-05 23:34

Jo --- fordi i nogle af de andre links, blev en rulle med text på film
fremvist.,
Så kunne en rulletext vises på storskærmen , ---- der er jo også en
effektiv blæser i kassen et "filter" foran pæren , men noget af det
jeg er urolig over er, at farven på dias måske med tiden bliver
svækket og ,--- der er endnu ingen der har svaret på, om man kunne
overføre et digitalt billede til et print på film folie.

Fra : waal

Dato : 14-10-05 09:49

[...]

Man bruger en lignende teknik i filmindustrien i 16 eller 35mm men der er
stadig tale om en fotografisk proces der kræver specialudstyr
Det bedste bud er nok stadig overheadfolie/laserprint monteret som
storformatdias. Om printeblæk kan tåle varmen er et godt spørgsmål, men
prøv.

mvh
Michael

Fra : Max

Dato : 14-10-05 09:53

Hej

> Det bedste bud er nok stadig overheadfolie/laserprint monteret som
> storformatdias. Om printeblæk kan tåle varmen er et godt spørgsmål, men

Der findes jo overheadfilm til blækprint, men problemet er nok ikke
så meget varmen som det er tætheden i blækket, jeg tror alle print
vil virke meget blege med metoden.

Mvh Max

Fra : waal

Dato : 14-10-05 12:02

> [...]
>
> Der findes jo overheadfilm til blækprint, men problemet er nok ikke
> så meget varmen som det er tætheden i blækket, jeg tror alle print

Med en almindelig overheadprojektor er det en noget fimset affære så man
skal i det mindste sikre en kontrast og farvemætning svarende til et
fotografisk diapositiv, men kan man det på en printer ?

Michael

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 13-10-05 17:30

Hi

Dette er lamperne , den gamle Osram og den Philips jeg var så heldig
at få overdraget for en hund.

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/epilamps.jpg

Fra : Max

Dato : 14-10-05 09:56

Hej Per

>Dette er lamperne , den gamle Osram og den Philips jeg var så heldig
>at få overdraget for en hund.

For en hund er de billige, men det ligner faktisk modeller der kan
fremskaffes fra f.eks. Osram/Sylvania stadigvæk.

Mvh Max

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 13-10-05 17:38

Fik jeg sagt at det eneste problem med den nye lampe er at den sr lige
12 mm for høj , med den extra længde kan man ikke dreje det
indvendige hulspejl og slå fra projektor til Episkop ,med den
udvendige drejeknap, spejlet rammer nemlig lampen ærgeligt.
Man kan så slukke aparatet vente en time på at man kan røre lampen
tage den ud ,dreje spejlet, sætte lampen i igen rense den for en
sikkerheds skyld og så lukke lågen .
-------- For hver gang man skal skifte ml. Diaskop og Episkop deraf
navnet Epidiaskop.
Det går jo ikke men vi snakker altså om antikviteter ,måske skulle
jeg simpelthen afmontere og sætte noget nyt lyskilde i skidtet skal jo
virke.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 14-10-05 11:06

Hi
Tak Max ;
Et hurtigt svar herfra ; --- det lyder vældigt interesant det du
siger, hvis det virkeligt er muligt at fremskaffe dem rykker aparatet
jo fra at være nærmest en antikvitet eller foto teknisk kuriositet
til at være noget relevant udstyr , det vil simpelthen være genialt
hvis der så stadigvæk findes 110 volt så traffoen kan bruges til at
lysdæmpe og skåne lampen.
Og jo jeg var sikkert heldig at slippe med en hund , -- jeg vil være
taknemmelig hvis du kan sætte en link men jeg vil prøve at kigge
selv.
Iøvrigt tror jeg også at det er selve baggrunds filmen der idag vil
være det største problem ,dengang hvor glasplader var noget man kunne
bestile ,dengang der var små foto laboratorier , var det jo ikke noget
usædvanligt , men som du siger kan det jo komme an på en prøve ,der
er faktisk en ret effektiv blæser i apparatet og faktisk ved jeg ikke
om varmen virkelig vil blive et problem foruden "hvilke" farver kan
overhovedet i længden holde til 1000 Watt ; selv de originale Pop-Art
collager jeg har set på webbet ,ser faktisk en smule udtyndet ud,
selvom det selvfølgelig kan være alderen som sådan der har gjort det
;

50' Pop-Art der oprindeligt blev fremvist med Epidiaskop;

Fra : Max

Dato : 14-10-05 19:20

Hej Per

>til at være noget relevant udstyr , det vil simpelthen være genialt
>hvis der så stadigvæk findes 110 volt så traffoen kan bruges til at

Kan du ikke prøve at scanne de to kartoner du har så jeg
kan læse alt hvad der står på dem, navnlig enderne er
jo interessante.

>om varmen virkelig vil blive et problem foruden "hvilke" farver kan
>overhovedet i længden holde til 1000 Watt ; selv de originale Pop-Art

Jeg har gennem mange år lavet 35 mm. film projektore og er
blevet forbavset over at se hvorledes ting kan falme i meget
lys, selv sortelukseret aluminium ender med at være blank
når der bare er lys nok på hvilket der bl.a. er tilfældet når man
bruger 500 W Xenon Arc lamper, så virker dine 1000 W
glødelamper jo som om de er slukket :)

Mvh Max

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 14-10-05 11:30

Eh jeg vil lige tilføje at det der bliver spændende er om A4 collager
ligesom disse gamle Pop-Art , vil blive fremvist lige så godt med den
800mm optik der sidder i Episkop delen, som medium format diapositiv
vil med den 400mm optik der sidder i projektor delen.

Her er et par flere tidlige Pop-Art collager ;

http://www.tate.org.uk/collection/T/T01/T01462_9.jpg

http://www.tate.org.uk/collection/T/T01/T01460_9.jpg

http://www.tate.org.uk/collection/T/T01/T01461_9.jpg

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 14-10-05 18:41

Det er nemlig det sådan en projector "handler om" ; her er _ingen_
optisk skævridning af det der kastes op på lærredet tværdigmod på
det nærmeste . Episkopet kræver tilgengæld mere plads end en
overhead, tilgengæld får man så noget ,hvor nogle vil sige "hvad
skal vi med 3D når vi har det her"
Desuden er der nogle flere experimenter der bør udføres når
apparatet er klar til drift :
Hippierne havde jo noget farvelade show dengang der var rigtige hippier
til ,som handlede om at sætte to glasplader med en blanding af olie
,sprit eller vand imellem ,og vise i nærbillede når farverne og
væskerne danner utrolige organiske mønstre , en dias fremviser er som
skabt til også det. Her er varmen fra lampen nemlig det der får de
forskellige væsker til at strømme så det man kaster op på lærredet
pludselig bevæger sig , uden en sip af flasken --- faktisk kan man
sige at det psykedeliske lysshow blev "opfundet" med et lysbillede
apparat og en gal hippie . Sagen er nemlig at hvor de oprindelige
kunstværker blev fremvist med amatør udstyr har jeg her toppen af
toppen af Leitz special projektorer. Den stopr optik har samme
størrelse som en spand . Disko farvelys og de første Pop-Art
kunstnere, havde som regel kun et lille 400Watt Epidiaskop til
rådighed, der har jeg idag noget der er mange gange bedre foruden
muligheden for at lave digital Pop-Art --- altså kunne klippe og
klistre uden at klippe collagen sammen så at sige ,den her er ikke
bare en lille hobby Episkop men den rigtige vare :))
Den kunne nok have været en rigtig kulturnat event --- køen af biler
fra Operaen snegler sig jo lige her forbi, lige her hvor der på den
anden side er et langt plankeværk 13 meter herfra ;))

Fra : waal

Dato : 14-10-05 19:26

[...]

Ak ja, de glade dage i Brøndbypoppen (week-end hippierne var ikke spor gale)

http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=78432

Bortset fra en henvisning til samme så er der en fornøjelig lille kommetar
et stykke nede (navn overstreget)
mvh
Michael

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 14-10-05 21:33

Max;

[...]

Se det er netop også en detalje der er værd at huske, spørgsmålet
er nemlig om en mere moderne lampe kunne give mere "hvidt" lys , ---- i
samme forbindelse har jeg også hørt noget om at selve lærredet gerne
må reflektere mere end hvad blot en hvidmalet væg vil, --- nu er det
altså ikke fordi jeg havde tænkt på strotoskopisk lys men jeg kunne
godt forestille mig at der findes lamper der er kraftigere uden at
udvikle så meget varme, men det er også til at blive en smule
forvirret over, fordi der er jo her tale om to forskellige projektorer
; den ene viser lyset som "går igennem" farverne og den anden viser
det lys der bliver reflekteret ,godt nok er optiken til det
reflekterede meget større end dias. optiken men det vil vel "virke"
forskelligt når det når lærredet ?

Der er vist rigeligt "legetøj" her til de mørke efterårs aftener ;))

Fra : Max

Dato : 14-10-05 21:59

Hej per

>Se det er netop også en detalje der er værd at huske, spørgsmålet
>er nemlig om en mere moderne lampe kunne give mere "hvidt" lys ,

Nu er en Arc (lysbue) lampe jo ikke ligefrem nogen moderne lampe,
jeg tænker såmændt de er ældre end glødelampen, men det er
korrekt at lyset er mere hvidt, omkring 9200 Kelvin hvor halogen
lamper ligger omkring 6800 Kelvin.

>samme forbindelse har jeg også hørt noget om at selve lærredet gerne
>må reflektere mere end hvad blot en hvidmalet væg vil, --- nu er det

Ja, der findes perlemorsagtige lærreder der reflektere en temlig stor
procentdel af lyset og valget er ikke ligegyldigt.

>godt forestille mig at der findes lamper der er kraftigere uden at
>udvikle så meget varme, men det er også til at blive en smule

Den type Arc lamper jeg kender varmer temlig meget og fylder
også alt for meget til dit projekt, de skal bl.a. også have en tænd-
spænding på 18 KV og en driftspænding på 18 V-25Amp.
Men der findes jo mere rimelige typer, bruges jo til frontlygter
i biler nu om stunder, det er dem med det grimme blå lys.

Mvh Max