Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forklaring på pletter på billeder - eksemp~
Fra : Ukendt

Dato : 11-10-05 10:33

På dk.binaer er postet to billeder af blå himmel.

I billederne er der nogle mørkere pletter - det irriterer mig meget.
Hvad er det?
Fejl på kamaraet?

Det er en ny Canon EOS 350D og de to billeder er taget med to forskellige
optikker, så det er ikke noget vedrørende linsen.

Kan nogen forklare.

Mvh Alf Blume

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 11-10-05 10:38

"Alf Blume" <alfblume(A)hotmaildotcom> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det er en ny Canon EOS 350D og de to billeder er taget med to forskellige
> optikker, så det er ikke noget vedrørende linsen.

Nu holder jeg ikke dk.binaer, men udfra din forklaring lyder det som om du
har fået støv på CCD'en. Tag en ørepuster der endnu ikke har været vand i og
rens CCD'en på dit kamera. Så er det problem løst.

MVH
Thomas

Fra : Morten Wartou

Dato : 11-10-05 10:36

> [...]
>
> Det er en ny Canon EOS 350D og de to billeder er taget med to forskellige
> optikker, så det er ikke noget vedrørende linsen.

Det er støv på sensoren. Prøv med en blæsebold fra fotohandleren eller en
øreskyllesprøjte fra apoteket. Lykkes det ikke, skal man i gang med noget
pecpad eller lignende, alternativt smutte ind til PW Servicecenter og få dem
til at rense det - men det kan man blive træt af i længden.

Vær omhyggelig når du skifter objektiv. Sluk kameraet, hold åbningen nedad,
og skift så hurtigt som muligt.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-05 10:49

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> skrev i
en meddelelse news:434b8799$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> dem til at rense det - men det kan man blive træt af i længden.
>
> Vær omhyggelig når du skifter objektiv. Sluk kameraet, hold åbningen

Ligegodt pokkers - men hvordan, sådan helt praktisk fjerner man det?
Kan man låse spejlet op - skal man sætte apparatet på "tid"?
Mit gæt er, at det har været der hele tiden, for pletterne er der fra første
billede.

Øv.

Men tak for svarene.

Alf

Fra : Holst

Dato : 11-10-05 10:58

Alf Blume wrote:

> [...]
> Kan man låse spejlet op - skal man sætte apparatet på "tid"?
> Mit gæt er, at det har været der hele tiden, for pletterne er der fra første

Det står i din manual, hvordan du får spejlet til at klappe op og blive
der, når du skal rengøre kameraet. Så læs den.

Fra : Jacob K.

Dato : 11-10-05 11:04

> Vær omhyggelig når du skifter objektiv. Sluk kameraet, hold åbningen
> nedad, og skift så hurtigt som muligt.

Hvorfor skal kameraet slukkes når man skifter objektiv?

Vh. Jacob K.

Fra : Morten Wartou

Dato : 11-10-05 11:17

"Jacob K." <jacob9001@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skal kameraet slukkes når man skifter objektiv?

Fordi en ladet CMOS/CCD efter sigende skulle være ret god til at tiltrække
støv. Jeg aner ikke om det passer. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-05 11:31

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> skrev i
en meddelelse news:434b90fd$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> "Jacob K." <jacob9001@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fordi en ladet CMOS/CCD efter sigende skulle være ret god til at tiltrække
> støv. Jeg aner ikke om det passer. :)

Giver mening! - Tak.

Alf

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-10-05 11:31

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> wrote in
message news:434b90fd$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> "Jacob K." <jacob9001@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fordi en ladet CMOS/CCD efter sigende skulle være ret god til at tiltrække
> støv. Jeg aner ikke om det passer. :)

Det er korrekt, der kommer statisk elektricitet hen over alpha filtret og
det tiltrækker støv. Men hold altid kameraet nedad når du skifter, hav altid
bagdelen af objektivet helt støvfrit, så vil du ikke få de store problemer.

Mvh
Simon

Fra : Jacob K.

Dato : 11-10-05 11:42

Det lyder sandsynligt

> simon nielsen:
> Det er korrekt, der kommer statisk elektricitet hen over alpha filtret og
> det tiltrækker støv.

Jeg tror da bare ikke den statiske elektricitet forsvinder øjeblikkeligt når
man slukker kameraet. Skal den ikke lige stå og aflade et stykke tid?

Vh. Jacob K.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-10-05 12:35

Morten Wartou wrote:

> Fordi en ladet CMOS/CCD efter sigende skulle være ret god til at tiltrække
> støv. Jeg aner ikke om det passer. :)

Som elektronikmand kan jeg ikke forstå det: CMOS chip'en har en
forsyningsspænding på ganske få volt, så feltet kan IKKE blive ret
stort. De CCD'chips jeg arbejdede med for snart 5 år siden havde en
optisk coating af glasset. Denne var elektrisk forbundet til stel på
chip'en, så der kunne ikke opstå et elektrostatisk felt. Under alle
omstændigheder er det IKKE selve chip'en, støvet sidder på, men derimod
på lavpasfilteret.

-på den anden side: det er vel en god vane at slukke alligevel

Bo //

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-10-05 21:27

> [...]
> det IKKE selve chip'en, støvet sidder på, men derimod på lavpasfilteret.

Min chef fik undersøgt sit Kodak DCS Pro 14/n for noget tid siden samtidig
med at det blev renset. Der målte de en statisk elektricitet på filtret, han
havde nemlig også hørt at der skulle opstå statisk ladning af sensorens
filter og ville undersøge om det var korrekt og det tilfælde var der altså.
Det var ikke stort, men nok til at hvis der var støv tæt på sensoren så
ville det blive tiltrukket. Men den statiske elektricitet forsvandt med det
samme når man holdte det i hænderne, da det så blev afladet den vej igennem.

Han forklarede til mig som han havde fået det forklaret at det var forbundet
med stel, men hvis der ikke var noget det kunne aflade sig ved, så kunne det
tiltrække støv, så når det er slukket skal man bare holde på det, evt. lige
tage ordentlig jord kontakt til en radiator

> -på den anden side: det er vel en god vane at slukke alligevel

Selvfølgelig, det ville være ærgeligt hvis lukker gardinet ryger ned over
den pind man bruger til at swabe sensoren med. Jeg ahr set et kamera der har
fået ødelagt lukkeren på den måde og det er durt at få fikset.

Mvh
Simon

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-10-05 15:46

In article <434b8e0a$0$49021$14726298@news.sunsite.dk>, Jacob K. wrote:

> Hvorfor skal kameraet slukkes når man skifter objektiv?

Af samme grund som du skal slukke din computer inden du sætter ting i /
tager tinf ud af USB porten. Der kommer strøm på en del, og hvis du er meget
uheldigt kan du ødelægge en af delene.

Det har ikke noget at gøre med støv.

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-10-05 21:32

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> Af samme grund som du skal slukke din computer inden du sætter ting i /
> tager tinf ud af USB porten. Der kommer strøm på en del, og hvis du er
> meget
> uheldigt kan du ødelægge en af delene.

USB er jo netop lavet så smart at man kan slå det fra inden man tager det
ud, det er en af ideerne med USB og Firewire.

Mvh
Simon

Fra : Morten Wartou

Dato : 11-10-05 22:26

> Af samme grund som du skal slukke din computer inden du sætter ting i /
> tager tinf ud af USB porten. Der kommer strøm på en del, og hvis du er
> meget
> uheldigt kan du ødelægge en af delene.

Det har jeg godt nok aldrig hørt om man skal med USB-enheder - det er jo
nærmere blevet markedsført som noget man hiver ud og ind som man lyster, og
det har jeg da også gjort en halv million gange, med harddiske, printere,
kortlæsere, joysticks, USB-hubs, dimser og dutter. Gammeldags serielle
(RS232) porte har jeg heller aldrig haft problemer med - og dem har jeg også
brugt utallige af, konsolporte på servere, på modembokse, modemer, alt
muligt. Jeg har dog brændt en printer af ved at tilslutte den parallelporten
mens computeren var tændt, engang, men der er også masser af advarsler om
ikke at tilslutte parallelle enheder til maskinen mens den er tændt - modsat
de andre porte. :)

> Det har ikke noget at gøre med støv.

Det mener nogen jo det har, der må en videnskabelig undersøgelse til. :)

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-10-05 22:56

In article <434c2dfe$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Morten Wartou wrote:

> [...]
> ikke at tilslutte parallelle enheder til maskinen mens den er tændt - modsat

I starten var folk hysteriske. På Apple har folk brændt ADB porte af
(en forgænger for USB, med en bus med forskelligt udstyr). Jeg har
set det med SCSI hvor det ikke var monteret i hot-swap skuffer. Jeg har
set det med lidt af hvert. PS/2 porten på en PC hjælper brugeren
ved ikke at acceptere nyt udstyr mens maskinen kører etc.

Fra : Morten Wartou

Dato : 11-10-05 23:29

> [...]
> set det med lidt af hvert. PS/2 porten på en PC hjælper brugeren
> ved ikke at acceptere nyt udstyr mens maskinen kører etc.

Jo, SCSI skal man nok også passe på med, det er jo lidt specielt, jeg ville
da heller ikke pille ved et ATA-stik (PATA/SATA) når maskinen er tændt. :)

Men USB... Nej, jeg har endda lige tænkt lidt nærmere over det. Der er
faktisk flere producenter der insisterer på at man først tilslutter sin
enhed under selve driverinstallationen, mens computeren er tændt... Jeg har
aldrig hørt om at man skal slukke for at tilslutte USB-enheder.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-10-05 11:29

"Alf Blume" <alfblume(A)hotmaildotcom> wrote in message
> [...]
>
> Det er en ny Canon EOS 350D og de to billeder er taget med to forskellige
> optikker, så det er ikke noget vedrørende linsen.

Det kan være støv eller skjolder fra fugt på sensoren. Jeg vil sige du skal
sende den til rensning. Få det gjort proff. i det du selv piller ved
sensoren tror jeg nok garantien ryger.

Mvh
Simon

Fra : ;o\)-max-

Dato : 11-10-05 12:11

"Alf Blume"
> [...]
>
> Det er en ny Canon EOS 350D og de to billeder er taget med to forskellige
> optikker, så det er ikke noget vedrørende linsen.

Pletterne er helt sikkert støv påsensoren -
Du kan bruge pec-pad og eclipse, eller et andet
rensesystem. http://www.micro-tools.com
Der ud over har du striber og pixelering
i de tonede flader?? -max-

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-05 14:46

> [...]
> Du kan bruge pec-pad og eclipse, eller et andet
> rensesystem. http://www.micro-tools.com
> Der ud over har du striber og pixelering

Ja jeg reducerede billederne lidt rigeligt.

Alf

Fra : Brian Lund

Dato : 11-10-05 15:43

> Ja jeg reducerede billederne lidt rigeligt.

Ja det kan ses ;)

Jeg havde også hurtigt støv i mit 350D da jeg købte det, men jeg fik det let
ud, i manualen står der hvordan du låser dit spejl, det gik smertefrit for
mig at få pustet støven ud!

Brian

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-10-05 21:30

> Pletterne er helt sikkert støv påsensoren -
> Du kan bruge pec-pad og eclipse, eller et andet
> rensesystem. http://www.micro-tools.com
> Der ud over har du striber og pixelering
> i de tonede flader?? -max-

Det er komprimering.

Mvh
Simon