Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Makrooptik?
Fra : Steen Suder

Dato : 05-10-05 23:41

Jeg kunne godt tænke mig at have muligheden for at lave 1:1-optagelser
af motiver i 25 øre-størrelse med mit Nikon SLR.
Jeg vil også gerne kunne gå tæt på, måske 10-15cm eller så i de tilfælde
hvor der ikke er ubegrænset plads.

Jeg har ikke erfaring med den slags, derfor:

Hvilken relativt billig optik original som uoriginal skal jeg bruge/kan
anbefales til dette formål?

--
Steen Suder

Fra : Pepe

Dato : 06-10-05 00:40

Köp några mellanringar och använd ditt objektiv.
25-30mm är lagom för ett 35-50mm objektiv.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=57636
Pepe

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-10-05 10:11

Pepe wrote:
> Köp några mellanringar och använd ditt objektiv.
> 25-30mm är lagom för ett 35-50mm objektiv.

Det er vel ikke nok til 1:1-afbildning. Der skal mellemringene være lig
brændvidden.

> http://www.cyberphoto.se/info.php?article=57636

Jeg tror kun at Soligors ringe kan bruges sammen med AF-S objektiver,
hvorimod Kenkos tilsvarende klarer alle AFobjektiver.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-10-05 10:01

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har ikke erfaring med den slags, derfor:
>
> Hvilken relativt billig optik original som uoriginal skal jeg bruge/kan

Du kan bruge mellemringe til dine eksisterende objektiver. Ellers kan jeg
anbefale Sigmas 180 mm Makro og 105 mm Makro. Så er Tamron SP 90 Macro også
et helt fantastisk makro objektiv. Nikons er nok lige dyre nok til dit brug
vil jeg sige. Men du kunne jo tage et kig på dem.

Mvh
Simon

Fra : Brian Lund

Dato : 06-10-05 17:31

> [...]
brug
> vil jeg sige. Men du kunne jo tage et kig på dem.

Sigma har iøvrigt også lavet en 50mm macro som skulle være udemærket, og
noget billigere end de andre! (Jeg valgte selv 105mm).

Brian

Fra : Kim Jensen

Dato : 09-10-05 10:50

Steen Suder wrote:
> Hvilken relativt billig optik original som uoriginal skal jeg bruge/kan
> anbefales til dette formål?

Jeg kan kun anbefale Sigma EX 105mm/2,8 - den er lækker til 1:1 macro og
kan samtidig fint bruges som en dejlig skarp, kort tele. AF er ikke
raket-hurtig, men fungerer fint for mig. Den manuelle fokusring er blød
som creme og virker RIGTIG godt.

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Willy Bruus Jakobsen

Dato : 09-10-05 18:56

Hej Kim
Hvis du vil gigtigt tæt på, så du nkan fotografere røvhulle på en flue - så
er en bælg det rigtige - bælgudstyr er noget dyrere end mellemringe, men
langt bedre! og du kan bruge et normalt objektiv.
mvh. Rufle