Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et Godt billede?? uge 40
Fra : s.v.nielsen

Dato : 03-10-05 16:52

http://fotokritik.jirty.dk/kritik.asp?year=2005&week=40

Torben Falck presenterer sit billede: "Sille"

Jeg kan godt lide den hårde beskæring
Jeg synes ikke om at skarphedsdybden er så lille! Det ene øje er skarpt
men ikke det andet.
Med blitz burde det være muligt at blænde ned til 1/5.6, 1/8 eller 1/16
i stedet for 1/2.8

Farverne er jo fuldstændig som moden og kameradesignerne dikterer. På
den måde kunne de ikke være bedre, men er de naturlige? Skal de være
naturlige?

Søren Videbæk Nielsen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 03-10-05 18:12

s.v.nielsen wrote:

> http://fotokritik.jirty.dk/kritik.asp?year=2005&week=40
>
> Torben Falck presenterer sit billede: "Sille"

Jeg synes at det er et dårligt portrætfoto, når man skyder en blitz
direkte ind i hovedet på en person, så kommer der en punktformet refleks
midt i hver pupil, det gir' zombi-øjne, og det hårde blitzlys går dybt
ned i huden, hvor det oplyser blodårerne, det gir' nogle rødlige og
blakkede hudtoner...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-10-05 18:19

s.v.nielsen wrote:
> http://fotokritik.jirty.dk/kritik.asp?year=2005&week=40

Dårlig lyssætning, uskarpt og grimme farver. Så i forhold til emnelinien:
Nej.
Jeg tror at folk, der - som undertegnede - ikke er specielt gearet til
portrætfotos og derfor lærer sig noget om lyssætning, står sig bedst ved at
bruge naturligt lys. Dette er IMO et eksempel på hvor galt, det kan gå, når
man ikke gør.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Simon Nielsen

Dato : 03-10-05 21:36

"s.v.nielsen" <x.v.nielsen@c.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg kan godt lide den hårde beskæring
> Jeg synes ikke om at skarphedsdybden er så lille! Det ene øje er skarpt

Ingen af øjnene er skarpe, det er næsen der er skarp. Så det kan ikke gives
til udtryk at billedet her er godt.

> [...]
>
> Farverne er jo fuldstændig som moden og kameradesignerne dikterer. På den
> måde kunne de ikke være bedre, men er de naturlige? Skal de være

De er ikke naturlige, men lider af kameraets hvidbalance auto funktion med
blitz, hvilket desværre alt for mange kameraer har en tendens til at skrue
alt for højt op for disse farver.

Det skulle være skarpere og lyset blødere. Beskæringen og kompositionen er
der ikke så meget at sige om, men det kunne være bedre komposisatorisk.

Mvh
Simon