Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
kvalitet af billeder på dvd
Fra : Bo Hellum

Dato : 30-09-05 13:41

Hej alle

Jeg har nu fået installeret nero 6 med bl.a. nerovision express 2 så jeg kan
få mine billeder op på husalteret.

Billederne er taget med mit D70s og i kanon kvali, men for s(/&¤¤ hvor
bliver de dårlige når de kommer op på fjerneren, de ryster og er meget
gryneret. I selve processen har jeg sat billedkvalien til high quality

Hvad gør jeg forkert, og hvad skal jeg gøre for at få dem op så de bare
ligner et eller andet?

Bo

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-09-05 16:04

"Bo Hellum" <nh7h@nighthawks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gryneret. I selve processen har jeg sat billedkvalien til high quality
>
> Hvad gør jeg forkert, og hvad skal jeg gøre for at få dem op så de bare

Dit fjernsyn har en elendig opløsning - ca. 720x576 punkter - og at det er
interlaced gør det ikke bedre. Det egner sig ikke på nogen måde til
stillbilleder.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 01-10-05 10:11

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk>
wrote:

>Dit fjernsyn har en elendig opløsning - ca. 720x576 punkter -
DVD-video er i den opløsning. Fjernsynets opløsning er formentlig
noget mindre. Jeg tror i hvert fald ikke der er mange billedrør i
'almindelige' fjernsyn, der har så mange huller i skyggemasken.

>og at det er
>interlaced gør det ikke bedre.

Nemlig. Men billederne kan nok komme til at se bedre ud på skærmen,
hvis de får en tur gennem et svagt blur-filter før de kommer på DVD.
Derved bliver skarpe kanter blødt op, så de breder sig over flere
linjer, og ikke giver 'interlace-flimmer'.

--
Kåre

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-09-05 16:31

Bo Hellum wrote:
> Hvad gør jeg forkert, og hvad skal jeg gøre for at få dem op så de
> bare ligner et eller andet?

Det er ikke billederne, der er dårlige - et TV har ikke særlig høj
opløsning, og er ikke beregnet til at "nær-kigge" billeder - ryk et par
meter længere væk, så er de sikkert OK.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 30-09-05 19:33

> Det er ikke billederne, der er dårlige - et TV har ikke særlig høj
> opløsning, og er ikke beregnet til at "nær-kigge" billeder - ryk et par
> meter længere væk, så er de sikkert OK.

Det er rigtigt, men han snakker om at billedet "ryster", for mig lyder det
måske som et kompatibilitets problem... Jeg har ikke hulens meget forstand
på billed-skiver (som kan ses på DVD).
Men har du (Bo) brændt skiverne i det rigtige format? (PAL?)

Brian

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-09-05 20:51

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på billed-skiver (som kan ses på DVD).
> Men har du (Bo) brændt skiverne i det rigtige format? (PAL?)

Jeg tror, og er nok omkring 99,64% sikker på, at den rysten skyldes
interlacing (fjernsynets billede opbygges af to gange, to halvbilleder vises
efter hinanden, første indeholder alle de ulige linienumre, derefter vises
linierne med lige linienumre)- det er mest synligt på et 50 Hz fjernsyn.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Bo Bjerre

Dato : 30-09-05 21:14

Morten Wartou wrote:

> [...]
> linierne med lige linienumre)- det er mest synligt på et 50 Hz fjernsyn.

Ja, interlacing er vældigt fint til bevægelige billeder. Men når det er
stills er det noget bras. Moderne fjernsyn reklamerer med "100Hz
Technology", og det dækker over at det gemmer et par billeder, så de kan
vise det med 100Hz opdatering. Så flimrer det mindre. Visse moderne DVD
afspillere (bl.a. Kiss) kan vise stills på et interlaced fjernsyn, uden
at det hopper.

Bo //

Fra : Morten Wartou

Dato : 30-09-05 22:33

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> afspillere (bl.a. Kiss) kan vise stills på et interlaced fjernsyn, uden at

Jo. Men det bliver så med visse begrænsninger, hvor billedet mister en del
information - der foretages en konvertering for at gøre billedet
interlacevenligt (f.eks. er to vandrette linier forskudt et par linier ret
lidt interlacevenlige). Bedst bliver det hvis man har en DVD-spiller som kan
levere et progressivt signal, samt naturligvis en skærm som kan køre
progressivt. Det er desværre en sjældenhed, selvom det begynder at gå den
rigtige vej.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Brian Lund

Dato : 01-10-05 16:41

> [...]
> linierne med lige linienumre)- det er mest synligt på et 50 Hz fjernsyn.

Jeg vil nu stadig ikke kalde det rysten, men det er måske fordi jeg er (for)
vant til TV-billeder... :)

Brian

Fra : torben callesen

Dato : 30-09-05 21:55

Hej Bo
jeg har købt et program som hedder Proshow Gold 69.99 Dollar og det har
noget der hedder (apply anti.flicker) det gør at billedet hver ryster
eller
andre mærkelige ting.
hilsen Torben Callesen

Fra : Pipeline

Dato : 01-10-05 01:33

"torben callesen" <tcfoto@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg har købt et program som hedder Proshow Gold 69.99 Dollar og det har
> noget der hedder (apply anti.flicker) det gør at billedet hver ryster

Jeg har prøvet en del forskellige slideshow programmer, og det er min
erfaring at det er selve programmernes kodning der kan være god eller
dårlig. Nogle programmer leverer et elendigt billede, mens andre laver
flotte billeder.
Jeg har også Proshow Gold, og er yderst begejstret for det. Billederne står
knivskarpt og flimmerfrit på mit gamle 50 Hz CRT TV. Det er mange muligheder
for at lave slideshowet lige som man vil have det. Især er jeg begejstret
for panorering og zoom funktionerne, som giver billedkikningen lidt mere
liv. Originalbillederne lægger jeg så i en mappe på DVD'en.

MVH
Pipeline

Fra : emj

Dato : 01-10-05 06:28

Pipeline skrev:

> [...]
>for panorering og zoom funktionerne, som giver billedkikningen lidt mere
>liv. Originalbillederne lægger jeg så i en mappe på DVD'en.

Jeg er også særdeles begejstret for ProshpwGold og dorstår slet ikke,
at det kan give elendige billeder på TV. Mine DVDer (blandet fotos +
mgp småfilm + musik) kører i mange små hjem og ser alle steder fine ud
på TVskærmen.

Hilsen emj

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 01-10-05 10:55

Bo Hellum wrote:
> Hvad gør jeg forkert, og hvad skal jeg gøre for at få dem op så de bare
> ligner et eller andet?

Jeg vil gætte på at du skal "de-interlace" dine billeder, inden du
smider dem på DVD. Er der ikke sådan en funktion i Nerovision? Måske et
filter?

Alternativt kan du skifte dine DVD-afspiller ud med een med "progrssive
scan".

En tredie ting er, at du vil få et bedre resultat, hvis dine billeder
har samme opløsning som den skærm de skal vises på - alt efter hvor god
din DVD/TV er til at skalere billedet. Du kan prøve at lave forskellige
udgaver af eet af dine billeder, fx 3000x2000, 1366x768, 720x576,
375x250 og se om det gør en forskel.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-10-05 17:49

Jeppe Høiby wrote:

> [...]
> forskellige udgaver af eet af dine billeder, fx 3000x2000, 1366x768,
> 720x576, 375x250 og se om det gør en forskel.

Det har jeg prøvet, og hvor det er meget afgørende for projektion med min
projektor at benytte den rigtige opløsning, betyder det absolut intet (set
med minde øjne) på TV. Det ville muligvis være anderledes på et
fladskærmsTV.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Hellum

Dato : 04-10-05 09:57

Jeg har været syg så tjekker først gruppen nu, takker for alle Jeres svar,
jeg er blevet en hel del klogere.

Bo