Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Hvilket SD kort skal jeg vælge
Fra : Kåre

Dato : 26-09-05 17:19

Jeg skal til at købe et Canon Powershot S2 iS, men er i tvivl om hvilket SD
kort jeg skal købe dertil.

Størrelsen skal være 512Mb eller 1Gb.
Men hvad med hastigheden? Jeg vil gerne udnytte kameraets videoklip fuldt
ud. Det tager maks 640*480 / 30 fps. Ukomprimeret giver det 9.2M pr. sekund.
Det er jo lidt hurtigere end et standard SD kort. Men videoen bliver vel
komprimeret inden den skrives til flash.

Skal jeg vælge et specielt hurtigt kort for at udnytte kameraet, eller kan
jeg nøjes med et billigt standard?

På forhånd tak
Kåre

Fra : Ped

Dato : 26-09-05 20:32

Kåre skrev:
> [...]
> komprimeret inden den skrives til flash.
>
> Skal jeg vælge et specielt hurtigt kort for at udnytte kameraet, eller kan

Hej,

Jeg har selv et Canon PowerShot S2 IS med et 1 Gb kort. Der står "Dane
Elec" eller sådan noget lignende på kortet. Det SKAL være det hurtige
kort, iflg. manualen. Kameraet lagrer videoen i .AVI format, hvilket mig
bekendt er ukomprimeret, så det er betydelige datamængder der skal ned
på kortet i en fart. På et 1 Gb kort er der plads til knapt 8 minutter i
640 x 480 / 30 fps og knapt 19 minutter i 320 x 240 / 30 fps. Kameraets
videofunktion er så suveræn, at jeg meget vil anbefale så stort et kort
som muligt. Der er ikke noget værre end at løbe ud for memory midt i det
hele - det skulle da lige være at løbe tør for strøm!

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Kåre

Dato : 26-09-05 21:58

> [...]
> som muligt. Der er ikke noget værre end at løbe ud for memory midt i det
> hele - det skulle da lige være at løbe tør for strøm!

Hej

Hvis du siger 8 minutter for at fylde et 1Gb kort med 640*480 / 30 fps, så
giver det 1000Mb / (8 min * 60 sek) = 2,1 Mb / sekund. Det er altså
komprimeret fra 9,2 til 2,1.

God oplysning, den kan jeg bruge til noget!

Jeg har nu brugt lidt tid på at finde data på tre almindelige fabrikater:
Alle priser er for 1Gb kort.

Fabrikat Type Læse/Skrive Mb/sek Pris ca.
(edbpriser.dk)
SanDisk Standard Ikke opgivet 600
SanDisk Ultra 9/10 650
SanDisk Extreme 9/10 (bedre temperatur) 900
Kingston Standard 5/1,5 389
Kingston Elite Pro 8,2/7,7 429
Kingston Ultimate 23/20 785
Danelec Standard 3/3 550
Danelec Extreme (Xs) 9,0/5,7 700

Den billigste (Kingston) er faktisk den eneste der er for langsom, hvis man
gætter på at SanDisk standard også kan følge med.
Men jeg vil sige at Kingston's Elite Pro tager et væsentlig step op, men er
betydeligt billigere end SanDisk's Ultra.
Danelec's den billigste bør kunne følge med, men den er dyrere end Kingston,
som samtidig er hurtigere.

Håber der er andre der kan bruge min undersøgelse til noget!
Og hvis der er nogen der vil rette mig, skal de være velkomne. Men ellers
tror jeg at jeg vil shoppe noget Kingston RAM.

Jens, jeg gætter på det er Danelec den billige du har? Og den kan godt følge
med?

Kåre

Fra : Ped

Dato : 26-09-05 23:11

Kåre skrev:

> Jens, jeg gætter på det er Danelec den billige du har? Og den kan godt følge
> med?

Det lykkedes mig at finde ud af præcist hvad det er for et kort jeg har,
det er et Dane-Elec Secure Digital Card Extreme 1024 MB (High Speed)
købt hos shg.dk - altså ikke standard kortet.

http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350704

Jeg har lige siddet og bladret i manualen for at se om der står noget om
krav til hastigheden på kortet, men det har jeg ikke kunnet finde. Det
kan også godt have været i en anmeldelse eller et andet sted at jeg har
læst at det skulle være et high speed kort. Men i hvert fald virker det.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-09-05 10:53

"Kåre"
> [...]
> tror jeg at jeg vil shoppe noget Kingston RAM.
>
> Jens, jeg gætter på det er Danelec den billige du har? Og den kan godt følge

Hvor ville dette Transcend 150X passe ind i din liste..
Direkte link..
http://www3.websale.de/cgi/websale5.cgi?Ctx={m/websale/m}{s/etronixx/s}{l/en/l}{g/3/g}{g/0
/g}{g/0/g}{gr/03/gr}{p/1/p}{any//any}{i/e/i}{ctx/ff3d005c/ctx}{st/2/st}{cmd/d/cmd}{ver/2/v
er}{md5/5c82c47de0c92f24e3c7555cb1801a1b/md5}
Indirekte hvis det andet ikke funker:
http://www.mobilejoker.com/
-max-

Fra : Kåre

Dato : 27-09-05 21:34

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> [...]

d/cmd}{ver/2/v
> er}{md5/5c82c47de0c92f24e3c7555cb1801a1b/md5}

Det er umiddelbart lidt hurtigere end Kingston Extreme (133x), men jeg kan
ikke finde en nøjagtig beskrivelse af læse/skrive hastighed. De 150x er
sandsynligvis kun læse hastigheden.
Og så er den også lidt dyrere.

Kåre

Fra : ksk

Dato : 27-09-05 21:43

imorgen onsdag er der tilbu på SD kort i aldi 1 gb for 495 kr hvis det så
er billigt

KsK

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-09-05 09:40

"Kåre" <kaare@raffish.dk> skrev

> Skal jeg vælge et specielt hurtigt kort for at udnytte kameraet, eller kan
> jeg nøjes med et billigt standard?

Kig I Aldi i morgen, der har de to SD kort på tilbud!

http://www.aldi.dk/OFFER_DK/index.htm

Bemærk, at linket bliver fjernet i aften og er således ikke længere
tilgængeligt.

Claus

Fra : Kåre

Dato : 28-09-05 07:40

Aldi kortet er ikke specielt billigt. Der står godt nok highspeed på
det, men jeg kan ikke finde oplysninger om det. Så HVOR highspeed det
er, vides ikke.

På edbpriser.dk kan man få Kingston Elite pro til ca. samme pris (429
+ fragt)

Kåre

Fra : Kåre

Dato : 28-09-05 10:56

Har lige bestilt kamera og kort.
Det viser sig at Canon fraråder at bruge Kingston RAM. ØV! Den var
ellers den billigste.
Købte så istedet DaneElec kortet, ca. 200 dyrere end Kingston...

Så blev man så klog!

Kåre

Fra : ;o\)-max-

Dato : 28-09-05 11:28

[...]

Kingston fungerer i G5, 20D og 1DmkII..
Måske du skulle have tjekket Ridata, de
skorer flot på Rob Galbraiths hjemmeside,
ved ikke om de er billigere end det du har købt. -max-