Hvorfor "gøer" katten?
Fra : TMJ

Dato : 28-10-05 10:11

Hejsa NG

Jeg har tidligere oplevet en af mine katte der sad i vinduet og sagde en
ufatteligt morsom lyd. Lidt som om hun prøvede at gø.
Det er ved at være nogle år siden og jeg har nu en anden kat, der jævnligt
sidder i vindueskarmen i soveværelset (han gør det ikke i de andre
vindueskarme), og gøer. Eller prøver på det. Jeg ved ikke helt hvordan jeg
skal beskrive lyden, men "gøen" er nok det tætteste jeg kan komme på det.
Den ene gang jeg oplevede min tidliger ekat gøre det, var der fugle udenfor,
men med ham jeg har nu, er der ingenting. Ikke så vidt jeg kan se. For jeg
er jo selvfølgelig henne og sidde ved siden af ham (altså jeg sidder ikke i
vindueskarmen men på en stol), for at se hvad han kigger på og gøer af. Men
det er hverken fugle, eller en kat i vinduet overfor.

Hvorfor gøer katten?

TMJ

Fra : CC

Dato : 28-10-05 11:32

"TMJ" <fake@fake.dk> wrote in message
> [...]
> sidder ikke i vindueskarmen men på en stol), for at se hvad han kigger på
> og gøer af. Men det er hverken fugle, eller en kat i vinduet overfor.

Hej TMJ,
Har også et par bengalere som "gør" i stedet for at mijave og det er typisk
når de sidder i et vindue og kigger ud og ser en fugl eller et eller andet
spændende, derfor tror jeg også at din ser et eller andet - du kan bare ikke
få øje på det!! Det er også tit vi ikke kan se hvad vores "gør" af, men på
deres øjne og ørestilling ved vi, at de har set noget.
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-05 12:19

"TMJ" <fake@fake.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa NG

> Hvorfor gøer katten?

Det kaldes gnækken, og er et udtryk for jagt-frustration, når katten ved, at
den umuligt kan nå det bytte den har fået øje på. Det er ikke sikkert, at vi
mennesker kan genneskue _hvad_ det er katten har fået øje på, da det kan
være alt fra små fluer til regnorme, snegle, mus og rovfugle ;)

Nogle katte gnækker mere/oftere end andre katte.

Tina

Fra : TMJ

Dato : 28-10-05 12:48

"Tina A." <wunjo ( a ) webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> være alt fra små fluer til regnorme, snegle, mus og rovfugle ;)
>
> Nogle katte gnækker mere/oftere end andre katte.

okay.. mange tak - og også tak til Claus for svar - men det er altså ikke
noget der er usundt for katten? for selvom jeg synes jeg har ret god
forstand på katte, så må jeg indrømme det bekymrer mig fra tid til anden at
han sidder og siger sådan. Får jo helt dårlig samvittighed over at herren
bliver holdt som indekat.. Men det er der ingen grund til, eller hvad?

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 28-10-05 13:55

"TMJ" <fake@fake.dk> skrev i en meddelelse

<klip>

> [...]
> tid til anden at han sidder og siger sådan. Får jo helt dårlig
> samvittighed over at herren bliver holdt som indekat.. Men det er der

Jeg har nu altså også hørt udekatte sidde og gnække. Det er ren
forlystelse.
Og det er vist rigtigt, at de mest gnækker efter uopnåeligt bytte.
Hvis du vil forlyste din gnækkende indekat endnu mere, sætter du en
fuglefodringsting op uden for vinduet. Det gjorde jeg - mest for fuglenes
skyld altså. Men underholdningsværdien er så stor, at Svedske skynder sig
hen til vinduet hver morgen for at se, om der er nogle fugle at sige TING
efter

Venlig hilsen Dikte

Fra : TMJ

Dato : 28-10-05 14:20

"Benedikte Brisson" <nixenbixen@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hen til vinduet hver morgen for at se, om der er nogle fugle at sige TING

ej hvor godt! det må vi prøve.. vi har nemlig lige der perfekte sted at
hænge sådan en fuglefodrings-dims, som han så kan kigge på.
Tusind tak for tippet - og for at jeg fik beroliget min bekymrede
"moder"-gen. Vil jo nødig ha' han er ulykkelig ved at være indekat..

TMJ

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 28-10-05 23:10

"TMJ" <fake@fake.dk> skrev i en meddelelse

> ej hvor godt! det må vi prøve.. vi har nemlig lige der perfekte sted at
> hænge sådan en fuglefodrings-dims, som han så kan kigge på.

Min ser sådan ud:
http://www.naturbutikken.dk/index.php?id=articles&a_id=312
.. Vi har haft en musvitfamilie som spisende gæster hele sommeren. Det er
utroligt, hvad sådan to... nej fire... nej... syv musvitter kan sætte til
livs.

Venlig hilsen Dikte

Fra : TMJ

Dato : 29-10-05 10:00

> [...]
> utroligt, hvad sådan to... nej fire... nej... syv musvitter kan sætte til

mange tak, ja jeg kan godt forestille mig det kan give underholdning til
kattene at have sådan en hel familie hængende en hel sommer
Jeg vil da se om jeg kan få købt en tilsvarende idag, så vores kat -
forhåbentligt - kan få samme glæde.

TMJ

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 29-10-05 10:10

> [...]
> kattene at have sådan en hel familie hængende en hel sommer
> Jeg vil da se om jeg kan få købt en tilsvarende idag, så vores kat -

Jeg skylder vist også lige at sige, at musvitterne er tindrende ligeglade
med det gnækkende monster bag ruden

Venlig hilsen Dikte

Fra : Allan

Dato : 28-10-05 16:11

"TMJ" <fake@fake.dk> skrev i en meddelelse

> "Tina A." <wunjo ( a ) webspeed.dk> skrev i en meddelelse

Klip.
Mine gnækker også, Og det selvom de kan løbe ud i haven, og fange hvad de
kan der
Så det er vist en måde at sige på : Se her er et bytte jeg ville have.
Men det der med at forstå kattesprog, Ja den er en svær ting.
Jeg fatter intet , men kører på , jeg kan ikke stave til intinution, Hvilket
jo nok siger at jeg ved det, uden at vide hvorfor

Mvh Allan

Fra : Anette

Dato : 28-10-05 16:51

"Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse
> Mine gnækker også, Og det selvom de kan løbe ud i haven, og fange hvad de
> kan der

Vores 3 nyder også at sidde og gnække i vinduet i stuen, detr vender lige
ud til en tæt stor rosenbusk hvor et par af de bitte små fuglekonger har
holdt til hele sommeren. Kattene ser ud som om det er ren "tv-køkken" at
sidde der og gnække og småsavle

/ Anette

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-05 18:26

> [...]

> han sidder og siger sådan. Får jo helt dårlig samvittighed over at herren
> bliver holdt som indekat.. Men det er der ingen grund til, eller hvad?

Det er hverken usundt eller unormalt eller tegn på kedsomhed. Eller synd for
katten, at den ikke lige kan få dét bytte den har fået øje på

Tina

Fra : Elsebeth Frederiksen

Dato : 28-10-05 22:47

Mine katte har også lige været i gang med at gnække, mens de kiggede op mod
lampen. der var sikker en flue ellers noget. Det lyder ellers ret
dramatisk