Handel gennem selskab
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 08-06-01 18:05

Kan man lave en konstruktion, som giver nogle skattefordele ved at lægge
sine værdipapirer over i et selskab, som man selv ejer?
Hvad sker der mht. beskatning, når man gerne vil trække likvider ud af
selskabet til sig selv, og kan man det (hvordan)?
Kan man evt. bare lade firmaet betale ens private udgifter, så man er fri
for at trække penge ud af selskabet til dette.
Skal firmaet evt. være oprettet til noget andet og så bare have
investeringerne som bibeskæftigelse, for at det evt. kan lade sig gøre?

Det kan selvfølgelig være, at jeg spørger dumt, men jeg har ingen som helst
forstand på oprettelse eller drift af firmaer af hverken den ene eller anden
slags og dertil hørende skatteregler, men jeg er meget interesseret i at
sætte mig ind i det, hvis der kan være noget at hente på det. Sidste år
havde jeg en omsætning på omtrent 800000 i min portefølje, hvis det har
nogen betydning.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Anders Mork

Dato : 09-06-01 20:12

> Kan man lave en konstruktion, som giver nogle skattefordele ved at lægge
> sine værdipapirer over i et selskab, som man selv ejer?

Tjah, joh, det kan man godt, men det kommer lidt an paa ens skattemaessige
situation og den maade man handler paa. Et selskab vil blive beskattet med
selskabsskatten af kortsigtede kapitalgevinster og vil, saavidt jeg husker,
ikke skulle betale skat af kapitalgevinster som opstaar i aktier der har
vaeret ejet i mere end 3 aar. Det som selskabet udbetaler en i udbytte, vil
skulle beskattes som aktieindkomst, hvilket alt efter ens skattemaessige
situation vil vaere til en lavere takst end, hvis man som alternativ skulle
have betalt kapitalindkomst til hoejeste marginalskattesats af den gevinst
som man gennem selskabet har udbetalt sig selv som udbytte.

> Hvad sker der mht. beskatning, når man gerne vil trække likvider ud af
> selskabet til sig selv, og kan man det (hvordan)?

Firmaet har jo allerede betalt 30% (eller noget i den stil) i selskabskat af
pengene før de udbetales og man vil så selv skulle betale 40% af det
udbetalte, så alt i alt kommer man til at betale 30 kroner i selskabskat og
28 kroner i aktieindkomstskat af de 100 kroner som selskabet vil have haft i
overskud. MEN, i et selskab er der uendeligt mange måder at udskyde skatten
på og i nogle tilfælde ville man som før nævnt ikke have betalt skat af en
kapitalgevinst erhvervet over en længere periode, så har man en portefølje
på lidt over en halv million kroner, vil jeg tro at det begynder at kunne
betale sig. Specielt, hvis man er ung og har tænkt sig at lade den halve
million stå som opsparing i selskabet, til man bliver pensioneret.
..
> Kan man evt. bare lade firmaet betale ens private udgifter, så man er fri
> for at trække penge ud af selskabet til dette.

Det kommer jo nok til at knibe lidt, med mindre man vil til torskegilde hos
det kære skattevæsen år efter år for at sandsynliggøre at disse udgifter
havde noget med firmaets drift at gøre.

> Skal firmaet evt. være oprettet til noget andet og så bare have
> investeringerne som bibeskæftigelse, for at det evt. kan lade sig gøre?

Nej, ikke nødvendigvis. Det vil være helt OK at have et investeringsselskab.

> [...]
> sætte mig ind i det, hvis der kan være noget at hente på det. Sidste år
> havde jeg en omsætning på omtrent 800000 i min portefølje, hvis det har

Det er ikke så meget omsætningen i ens portefølje der er afgørende for om
det vil være fordelagtigt, men snarere ens fremtidsplaner og øvrige
skattemæssige situation og som sagt skal man nok over en halv million i
porteføljestørrelse og have udnyttet alle andre muligheder for lav
beskatning som almindelig dødelig før det er værd at beskæftige sig med. Det
vil nok også koste omkring 10-15K i årlige omkostninger at køre selskabet og
dette skal så tages med i regnestykket.

../Anders

PS! Jeg er ikke helt sikker på at de nævnte skattesatser er helt up-to-date,
men jeg tror at ræsonnementerne holder langt hen af vejen.

Fra : Anders Andersen

Dato : 17-06-01 17:06

Det er nu næsten helt rigtigt, det du her skriver

Dog er selskabsskatten 32% på gevinster for aktier/obligationer ejet under 3
år.

Venlig hilsen

Anders Andersen

Anders Mork <anders_mork@iname.com> skrev i en