/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Boote Windows på de kommende maskiner?
Fra : Brian S


Dato : 06-10-05 20:19

Mon man kommer til at kunne det?

Brian


 
 
Henrik Münster (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 06-10-05 21:49

In article <1128626353.046756.234450@z14g2000cwz.googlegroups.com>,
"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> wrote:

> Mon man kommer til at kunne det?

Jeg ved godt nok ikke noget om det, men mon ikke det er lidt tidligt
udtale sig om den slags? Strengt taget ved vi jo ikke engang, om de vil
kunne boote i Windows. Apple siger godt nok, de ikke vil forhindre det,
men dermed kan man jo ikke sige, om det vil køre godt. Formodentligt vil
man kunne installere en bootmanager af en art, så man kan vælge
styresystem, når man booter.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Brian S (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Brian S


Dato : 06-10-05 22:03

"Strengt taget ved vi jo ikke engang, om de vil
kunne boote i Windows."

- Næh, men det var egentlig også det, jeg spurgte om. Jeg er stærkt
interesseret i at vide det nu, for hvis man ikke kommer til at kunne
boote i Windows, køber eg en maskine nu, men hvis det bliver muligt,
vil jeg udskyde købet.


Henrik Münster (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 06-10-05 22:32

In article <1128632562.912267.8130@f14g2000cwb.googlegroups.com>,
"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> wrote:

> > "Strengt taget ved vi jo ikke engang, om de vil
> > kunne boote i Windows."
>
> - Næh, men det var egentlig også det, jeg spurgte om. Jeg er stærkt
> interesseret i at vide det nu, for hvis man ikke kommer til at kunne
> boote i Windows, køber eg en maskine nu, men hvis det bliver muligt,
> vil jeg udskyde købet.

"Det er svært at spå - især om fremtiden", som Storm P. sagde. Der er
vel næppe nogen, der med sikkerhed ved det. Du kan jo selv prøve at søge
på nettet. Nogle har jo fået en udvikler-Mac med Intel. Andre har fået
Mac OS X til at køre på en almindelig pc. I artiklerne om disse emner er
der sikkert nogle betragtninger om, hvad fremtiden bringer. Folkene bag
ved jo, hvor store problemer der har været. Mit umiddelbare gæt vil
være, at man vil kunne boote i Windows. Men om der så kommer problemer
med netkort, printere eller andet udstyr er ikke til at vide.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg

Mikkel Haugstrup (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Haugstrup


Dato : 06-10-05 23:09


"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1128632562.912267.8130@f14g2000cwb.googlegroups.com...

> - Næh, men det var egentlig også det, jeg spurgte om. Jeg er stærkt
> interesseret i at vide det nu, for hvis man ikke kommer til at kunne
> boote i Windows, køber eg en maskine nu, men hvis det bliver muligt,
> vil jeg udskyde købet.

Du får næppe nogen garantier, men jeg tror ikke de gider ofre tiden på at
forhindre det for der skal nok være nogen der sætter en ære i at komme
udenom alligevel. Tror også det vil blive meget svært for Apple at forhindre
folk i boote i Windows på maskinerne sålænge de bruger en processor der også
er kompatibel med Windows

Det har ikke været noget problem at køre windows på de maskiner Apple
leverer til udviklere. Du kan jo overveje at tilmelde dig programmet og leje
en maskine af Apple i 18 mdr.

Læs evt også: http://www.thinksecret.com/news/0506intelmac.html

Her fremgår det også at Apple selv overfor udviklere har hentydet til at det
vil blive muligt at boote windows på de kommende Intel Mac's..

Det har jo heller ikke været de store problemer i at installere den leakede
developers udgave på andre intel maskiner sålænge de blot understøtter SSE2
instruktioner. Problemerne omfatter typisk manglende drivere til f.eks. wlan
kort.

Se evt på:
http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/HCL


/mikkel



Per Rønne (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 07-10-05 07:23

Mikkel Haugstrup <remove20034449@eit.iha.dk> wrote:

> Du får næppe nogen garantier, men jeg tror ikke de gider ofre tiden på at
> forhindre det for der skal nok være nogen der sætter en ære i at komme
> udenom alligevel. Tror også det vil blive meget svært for Apple at forhindre
> folk i boote i Windows på maskinerne sålænge de bruger en processor der også
> er kompatibel med Windows

Og hvad skulle Apple egentlig opnå ved at forhindre det? Sandsynligvis
kun et lavere salg.

Faktisk kunne jeg godt forestille mig at man lavede en slags »Classic«
mulighed, der tillod kørsel af Windows fra MacOS, forudsat at Windows
allerede var installeret på maskinen. Men det kan da godt være at det
vil være Microsoft der vil komme med en sådan løsning; de har jo i
forvejen købt VirtualPC, som i dag kører også på Windows {så man
samtidig kan køre mere end en virtuel maskine}.

I øvrigt er der jo altid WINE-optionen, som dog af naturlige grunde
endnu ikke findes til MacOS. Den tillader kørsel af
Windows-applikationer fra Linux.
--
Per Erik Rønne

Morten Reippuert Knu~ (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 07-10-05 20:49

Mikkel Haugstrup <remove20034449@eit.iha.dk> wrote:

> Det har jo heller ikke v?ret de store problemer i at installere den leakede
> developers udgave p? andre intel maskiner s?l?nge de blot underst?tter SSE2
> instruktioner.

øh SSE3! og så skal man lige uden om TPM dimsen. dernæst er der kun
Quartz extreme understøttelse for Intel's Integrated Graphics.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Mikkel Haugstrup (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Haugstrup


Dato : 09-10-05 04:54


"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse
news:530j13-dq2.ln1@G5.reippuert.dk...
> Mikkel Haugstrup <remove20034449@eit.iha.dk> wrote:
>
>> Det har jo heller ikke v?ret de store problemer i at installere den
>> leakede
>> developers udgave p? andre intel maskiner s?l?nge de blot underst?tter
>> SSE2
>> instruktioner.
>
> øh SSE3! og så skal man lige uden om TPM dimsen. dernæst er der kun

Er du sikker?
http://maxxuss.hotbox.ru/patch.html

> Quartz extreme understøttelse for Intel's Integrated Graphics.

Der tror jeg du har ret, jeg kan ikke finde noget der siger andet.

/mikkel



Morten Reippuert Knu~ (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 09-10-05 07:28

Mikkel Haugstrup <remove20034449@eit.iha.dk> wrote:

> > ?h SSE3! og s? skal man lige uden om TPM dimsen. dern?st er der kun

> Er du sikker?
> http://maxxuss.hotbox.ru/patch.html

ja, det er du åbenbart også siden du poster et link til et hack der
omgår kravet om SSE3 og TPM

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Mikkel Haugstrup (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Haugstrup


Dato : 09-10-05 19:12


"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> skrev i en meddelelse
news:0spm13-okj.ln1@G5.reippuert.dk...
> Mikkel Haugstrup <remove20034449@eit.iha.dk> wrote:
>
>> > ?h SSE3! og s? skal man lige uden om TPM dimsen. dern?st er der kun
>
>> Er du sikker?
>> http://maxxuss.hotbox.ru/patch.html
>
> ja, det er du åbenbart også siden du poster et link til et hack der
> omgår kravet om SSE3 og TPM

Ja, skrev jo at der ikke var de store problemer i at gøre det. Ikke at det
virkede out-of-the-box ; )

/mikkel



Frank E. N. Stein (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 09-10-05 23:25

On Sun, 09 Oct 2005 20:11:55 +0200, Mikkel Haugstrup wrote:

>>> > ?h SSE3! og s? skal man lige uden om TPM dimsen. dern?st er der kun
>>
>>> Er du sikker?
>>> http://maxxuss.hotbox.ru/patch.html
>>
>> ja, det er du åbenbart også siden du poster et link til et hack der
>> omgår kravet om SSE3 og TPM
>
> Ja, skrev jo at der ikke var de store problemer i at gøre det. Ikke at det
> virkede out-of-the-box ; )

Selvom 2 og 3 sidder lige ved siden af hinanden på tastaturet, er der
alligevel en smule forskel på at understøtte hhv SSE2 og SSE3.

--
MVH
osv...



Mikkel Haugstrup (10-10-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Haugstrup


Dato : 10-10-05 18:54


"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse
news:pan.2005.10.09.22.25.06.612671@mail.is...
> On Sun, 09 Oct 2005 20:11:55 +0200, Mikkel Haugstrup wrote:
>
>>>> > ?h SSE3! og s? skal man lige uden om TPM dimsen. dern?st er der kun
>>>
>>>> Er du sikker?
>>>> http://maxxuss.hotbox.ru/patch.html
>>>
>>> ja, det er du åbenbart også siden du poster et link til et hack der
>>> omgår kravet om SSE3 og TPM
>>
>> Ja, skrev jo at der ikke var de store problemer i at gøre det. Ikke at
>> det
>> virkede out-of-the-box ; )
>
> Selvom 2 og 3 sidder lige ved siden af hinanden på tastaturet, er der
> alligevel en smule forskel på at understøtte hhv SSE2 og SSE3.

Hvilken forskel tænker du på? Udover performance.

/mikkel



Frank E. N. Stein (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 11-10-05 08:38

On Mon, 10 Oct 2005 19:54:26 +0200, Mikkel Haugstrup wrote:

>>> Ja, skrev jo at der ikke var de store problemer i at gøre det. Ikke at
>>> det
>>> virkede out-of-the-box ; )
>>
>> Selvom 2 og 3 sidder lige ved siden af hinanden på tastaturet, er der
>> alligevel en smule forskel på at understøtte hhv SSE2 og SSE3.
>
> Hvilken forskel tænker du på? Udover performance.

Et antal instruktioner der skal understøttes. Hvis noget software er
baseret på disse instruktioner, vil softwaren ikke køre hvis de mangler.

--
MVH
osv...



Mikkel Haugstrup (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Haugstrup


Dato : 11-10-05 13:47


"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse
news:pan.2005.10.11.07.37.34.965318@mail.is...
> On Mon, 10 Oct 2005 19:54:26 +0200, Mikkel Haugstrup wrote:
>
>>>> Ja, skrev jo at der ikke var de store problemer i at gøre det. Ikke at
>>>> det
>>>> virkede out-of-the-box ; )
>>>
>>> Selvom 2 og 3 sidder lige ved siden af hinanden på tastaturet, er der
>>> alligevel en smule forskel på at understøtte hhv SSE2 og SSE3.
>>
>> Hvilken forskel tænker du på? Udover performance.
>
> Et antal instruktioner der skal understøttes. Hvis noget software er
> baseret på disse instruktioner, vil softwaren ikke køre hvis de mangler.
>

Ja forsøger dit program at udføre en instruktion ikke understøttet af
CPU'en, vil programmet crashe med en illegal instruction exception, det
kommer ikke bag på mig. Jeg render som regel rundt med mine udviklerbriller
på, så tænkte mere på hvad du mener der er tilføjet i SSE3 der er så unikt
at det ikke kan gøres næsten lige så hurtigt med SSE2 instruktioner?

Du kan evt se de 13 nye instruktioner samt andre tilføjelser med Prescott
P4'eren her:
http://cache-www.intel.com/cd/00/00/05/15/51549_pniwithopcodes.pdf

Apple har selvfølgelig den luksus, at de ikke behøver at kode Intel udgaven
af Mac OS X, så den er bagud kompatimbel med Intel processorer ældre end dem
Apple vælger at bruge i deres Macintel maskiner. Dette ser jeg som endnu en
kraftig fordel ved at vælge en Mac.

/mikkel



Frank E. N. Stein (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 11-10-05 16:33

On Tue, 11 Oct 2005 14:47:17 +0200, Mikkel Haugstrup wrote:

>>>> Selvom 2 og 3 sidder lige ved siden af hinanden på tastaturet, er
>>>> der alligevel en smule forskel på at understøtte hhv SSE2 og SSE3.
>>>
>>> Hvilken forskel tænker du på? Udover performance.
>>
>> Et antal instruktioner der skal understøttes. Hvis noget software er
>> baseret på disse instruktioner, vil softwaren ikke køre hvis de
>> mangler.
>>
>>
> Ja forsøger dit program at udføre en instruktion ikke understøttet af
> CPU'en, vil programmet crashe med en illegal instruction exception, det
> kommer ikke bag på mig. Jeg render som regel rundt med mine
> udviklerbriller på, så tænkte mere på hvad du mener der er tilføjet
> i SSE3 der er så unikt at det ikke kan gøres næsten lige så hurtigt
> med SSE2 instruktioner?

Det mener jeg såmænd ikke noget om.
I min formulering efterlod jeg bare muligheden for at du havde ramt den
forkerte tast da du ville skrive at det var SSE3 man skulle omgå.

--
MVH
osv...



Mikkel Haugstrup (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Haugstrup


Dato : 11-10-05 22:02


"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse
news:pan.2005.10.11.15.32.54.861151@mail.is...
> On Tue, 11 Oct 2005 14:47:17 +0200, Mikkel Haugstrup wrote:
>
>>>>> Selvom 2 og 3 sidder lige ved siden af hinanden på tastaturet, er
>>>>> der alligevel en smule forskel på at understøtte hhv SSE2 og SSE3.
>>>>
>>>> Hvilken forskel tænker du på? Udover performance.
>>>
>>> Et antal instruktioner der skal understøttes. Hvis noget software er
>>> baseret på disse instruktioner, vil softwaren ikke køre hvis de
>>> mangler.
>>>
>>>
>> Ja forsøger dit program at udføre en instruktion ikke understøttet af
>> CPU'en, vil programmet crashe med en illegal instruction exception, det
>> kommer ikke bag på mig. Jeg render som regel rundt med mine
>> udviklerbriller på, så tænkte mere på hvad du mener der er tilføjet
>> i SSE3 der er så unikt at det ikke kan gøres næsten lige så hurtigt
>> med SSE2 instruktioner?
>
> Det mener jeg såmænd ikke noget om.
> I min formulering efterlod jeg bare muligheden for at du havde ramt den
> forkerte tast da du ville skrive at det var SSE3 man skulle omgå.

Kan ikke helt se hvor det er du mener jeg skulle have tastet forkert?

/mikkel




philaweb (09-10-2005)
Kommentar
Fra : philaweb


Dato : 09-10-05 13:53

Brian S skrev:


> - Næh, men det var egentlig også det, jeg spurgte om. Jeg er stærkt
> interesseret i at vide det nu, for hvis man ikke kommer til at kunne
> boote i Windows, køber eg en maskine nu, men hvis det bliver muligt,
> vil jeg udskyde købet.

Hvad vil du dog med Windows til Mac når du allerede kan få Linux til Mac.

http://www.opensuse.org/Released_Version


--

venlige hilsener...

Philaweb


MacOS X 10.4.2 server ~ Mini Mac - siden 15. september 2005.

Ole Guldberg Jensen (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Ole Guldberg Jensen


Dato : 09-10-05 14:52

philaweb wrote:
> Brian S skrev:
>
>
>> - Næh, men det var egentlig også det, jeg spurgte om. Jeg er stærkt
>> interesseret i at vide det nu, for hvis man ikke kommer til at kunne
>> boote i Windows, køber eg en maskine nu, men hvis det bliver muligt,
>> vil jeg udskyde købet.
>
> Hvad vil du dog med Windows til Mac når du allerede kan få Linux til Mac.
>
> http://www.opensuse.org/Released_Version
>

Hvad vil du dog med linux til Mac når du kan bruge BSD[1][2][3][4].

I dont like the color of your bikeshed[5].

[1] http://www.openbsd.org
[2] http://www.netbsd.org
[3] http://www.freebsd.org
[4] http://www.opendarwin.org
[5] http://www.unixguide.net/freebsd/faq/16.19.shtml

Thorbjoern Ravn Ande~ (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 09-10-05 16:01

Ole Guldberg Jensen <olegb@opendarwin.org> writes:

> Hvad vil du dog med linux til Mac når du kan bruge BSD[1][2][3][4].

Hvorfor dog bruge et eller andet hobbysystem som der er mange andre
der bruger?

Næh, skal man være sikret mod hackere skal man holde sig til noget
eksklusivt. Fx Solaris til PowerPC:

http://docs.sun.com/app/docs/doc/802-4127?l=en

Hvorfor iøvrigt al den ballade. Der findes flere PowerPC live
cd/dvd'er derude til alle de distributioner man næsten kunne ønske
sig, og så have OS X på som standard :)


--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Per Rønne (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 09-10-05 16:08

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> Næh, skal man være sikret mod hackere skal man holde sig til noget
> eksklusivt. Fx Solaris til PowerPC:
>
> http://docs.sun.com/app/docs/doc/802-4127?l=en

Og hvor finder man så:

Solaris PowerPC Edition: Hardware Compatibility List,

som der henvises til, så man kan se om ens system understøttes?
--
Per Erik Rønne

Thorbjoern Ravn Ande~ (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 09-10-05 17:19

spam@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Og hvor finder man så:
>
> Solaris PowerPC Edition: Hardware Compatibility List,
>
> som der henvises til, så man kan se om ens system understøttes?

Det ved jeg skam ikke, men det er en 10 år gammel version, så den
virker nok ikke på din Mac, og selv hvis den gjorde var der nok en del
sikkerhedshuller i.

Hvis det virkelig interesserer dig kan du følge med på
http://www.opensolaris.org/os/community/power_pc/ som er et projekt
til at få OpenSolaris til at virke på PowerPC platformen. Det virker
ikke noget som er produktionsmodent foreløbigt, men det kommer nok.
OpenSOlaris kom jo først i sommers.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"


Per Rønne (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 09-10-05 18:35

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> wrote:

> spam@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:
>
> > Og hvor finder man så:
> >
> > Solaris PowerPC Edition: Hardware Compatibility List,
> >
> > som der henvises til, så man kan se om ens system understøttes?
>
> Det ved jeg skam ikke, men det er en 10 år gammel version, så den
> virker nok ikke på din Mac, og selv hvis den gjorde var der nok en del
> sikkerhedshuller i.

Helt så gammel kan den nu ikke være, da den ældste PowerPC maskine, med
601-processor, er 10 år gammel, og er den ældste processor der
understøttes. Om den så også understøtter 6100/7100/8100 maskinerne, med
NuBus, aner jeg ikke. Det er jo netop dem der er 10 år gamle.

Jeg ser ingen grund til at køre andet OS på min G4/867 end MacOS X.
--
Per Erik Rønne

philaweb (09-10-2005)
Kommentar
Fra : philaweb


Dato : 09-10-05 16:38

Ole Guldberg Jensen skrev:

>>> - Næh, men det var egentlig også det, jeg spurgte om. Jeg er stærkt
>>> interesseret i at vide det nu, for hvis man ikke kommer til at kunne
>>> boote i Windows, køber eg en maskine nu, men hvis det bliver muligt,
>>> vil jeg udskyde købet.
>>
>>
>> Hvad vil du dog med Windows til Mac når du allerede kan få Linux til Mac.
>>
>> http://www.opensuse.org/Released_Version
>>
>
> Hvad vil du dog med linux til Mac når du kan bruge BSD[1][2][3][4].
>
> I dont like the color of your bikeshed[5].
>
> [1] http://www.openbsd.org
> [2] http://www.netbsd.org
> [3] http://www.freebsd.org
> [4] http://www.opendarwin.org
> [5] http://www.unixguide.net/freebsd/faq/16.19.shtml

Dem skal jeg nok komme til på et tidspunkt.

På nuværende tidspunkt har jeg installeret SuSE 9.1 Personal på min PC,
og jeg var meget overrasket over hvor _let_ det var og hvor brugervenlig
SuSE's API er.

Jeg forsøgte mig med FreeBSD på PC - og det er endnu ikke lykkedes mig
at komme helskindet gennem det DOS lignende installationsritual.

--

venlige hilsener...

Philaweb


MacOS X 10.4.2 server ~ Mini Mac - siden 15. september 2005.

Ole Guldberg Jensen (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Ole Guldberg Jensen


Dato : 09-10-05 17:19

philaweb wrote:
> Ole Guldberg Jensen skrev:
<snip>
>
> På nuværende tidspunkt har jeg installeret SuSE 9.1 Personal på min PC,
> og jeg var meget overrasket over hvor _let_ det var og hvor brugervenlig
> SuSE's API er.
>

Kunne du forklare noget om SuSE's API for det er første gang jeg hører
det fremhævet.

> Jeg forsøgte mig med FreeBSD på PC - og det er endnu ikke lykkedes mig
> at komme helskindet gennem det DOS lignende installationsritual.
>

Der er stor forskel på DOS og FreeBSD!

Ole Guldberg Jensen (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Ole Guldberg Jensen


Dato : 09-10-05 17:20

philaweb wrote:
> Ole Guldberg Jensen skrev:
<snip>
>
> På nuværende tidspunkt har jeg installeret SuSE 9.1 Personal på min PC,
> og jeg var meget overrasket over hvor _let_ det var og hvor brugervenlig
> SuSE's API er.
>

Kunne du forklare noget om SuSE's API for det er første gang jeg hører
det fremhævet.

> Jeg forsøgte mig med FreeBSD på PC - og det er endnu ikke lykkedes mig
> at komme helskindet gennem det DOS lignende installationsritual.
>

Der er stor forskel på DOS og FreeBSD!

philaweb (09-10-2005)
Kommentar
Fra : philaweb


Dato : 09-10-05 18:59

Ole Guldberg Jensen skrev:

>> På nuværende tidspunkt har jeg installeret SuSE 9.1 Personal på min
>> PC, og jeg var meget overrasket over hvor _let_ det var og hvor
>> brugervenlig SuSE's API er.
>>
>
> Kunne du forklare noget om SuSE's API for det er første gang jeg hører
> det fremhævet.

SuSE 9.1 Personal er utrolig let at installere, og det takket være
installationsinterfacet. Som API kan SuSE både benytte YaST (valgfri) og KDE (ret mig hvis
jeg tager fejl, da jeg ikke er helt stiv i den indforståede terminologi), hvilket er en
yderst vellykket desktop/stifinder API selvom grafikken ikke er nær så lækker som på MacOS.

Det er lykkedes mig at installere SuSE 9.1 Personal på en partition som overbygning på
Windows XP. Det betyder at jeg booter i SuSE med mulighed for at vælge Windows. I SuSE er
det muligt at "lange ind over" til Windows og pille filer ud af Windows XP delen for at
bruge dem i SuSE Linux.

>> Jeg forsøgte mig med FreeBSD på PC - og det er endnu ikke lykkedes mig
>> at komme helskindet gennem det DOS lignende installationsritual.
>>
>
> Der er stor forskel på DOS og FreeBSD!

Ligesom der er stor forskel på FreeBSD og SuSE Linux. FreeBSD er 100% tekstbaseret under
installation og man skal nærmest definere alting selv inden det er færdiginstalleret. Det
kan være svært for en nOOb at overskue sine valg ved installation af FreeBSD, hvilket det
har været for mig.


--

venlige hilsener...

Philaweb


MacOS X 10.4.2 server ~ Mini Mac - siden 15. september 2005.

Ole Guldberg Jensen (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Ole Guldberg Jensen


Dato : 09-10-05 20:32

philaweb wrote:
> Ole Guldberg Jensen skrev:
>
>>> På nuværende tidspunkt har jeg installeret SuSE 9.1 Personal på min
>>> PC, og jeg var meget overrasket over hvor _let_ det var og hvor
>>> brugervenlig SuSE's API er.
>>>
>>
>> Kunne du forklare noget om SuSE's API for det er første gang jeg hører
>> det fremhævet.
>
> SuSE 9.1 Personal er utrolig let at installere, og det takket være
> installationsinterfacet. Som API kan SuSE både benytte YaST (valgfri) og
> KDE (ret mig hvis jeg tager fejl, da jeg ikke er helt stiv i den
> indforståede terminologi), hvilket er en yderst vellykket
> desktop/stifinder API selvom grafikken ikke er nær så lækker som på MacOS.
>

Jeg tror at de forveksler begreberne GUI og API - ovenstående er en
beskrivelse af SuSE's brugerinterface (eller GUI).

API er en forkortelse for "application programming interface" noget
andet end det du beskriver.

> Ligesom der er stor forskel på FreeBSD og SuSE Linux. FreeBSD er 100%
> tekstbaseret under installation og man skal nærmest definere alting selv
> inden det er færdiginstalleret. Det kan være svært for en nOOb at
> overskue sine valg ved installation af FreeBSD, hvilket det har været
> for mig.

Til gengæld har sikkert heller ikke overblik over hvad SuSE har
installeret i løbet af installationen, hvilke services den starter, etc.

Men, at du er glad for SuSE er godt! Enjoy

philaweb (09-10-2005)
Kommentar
Fra : philaweb


Dato : 09-10-05 21:42

Ole Guldberg Jensen skrev:

>> SuSE 9.1 Personal er utrolig let at installere, og det takket være
>> installationsinterfacet. Som API kan SuSE både benytte YaST (valgfri)
>> og KDE (ret mig hvis jeg tager fejl, da jeg ikke er helt stiv i den
>> indforståede terminologi), hvilket er en yderst vellykket
>> desktop/stifinder API selvom grafikken ikke er nær så lækker som på
>> MacOS.
>>
>
> Jeg tror at de forveksler begreberne GUI og API - ovenstående er en
> beskrivelse af SuSE's brugerinterface (eller GUI).

Jamen, du har såmænd ret. Min nørdikette mangler stadig det sidste nøk. ;)

>> Ligesom der er stor forskel på FreeBSD og SuSE Linux. FreeBSD er 100%
>> tekstbaseret under installation og man skal nærmest definere alting
>> selv inden det er færdiginstalleret. Det kan være svært for en nOOb at
>> overskue sine valg ved installation af FreeBSD, hvilket det har været
>> for mig.
>
> Til gengæld har sikkert heller ikke overblik over hvad SuSE har
> installeret i løbet af installationen,

Nej, men til gengæld har jeg ikke valgt noget vigtigt fra.

> hvilke services den starter, etc.

Nåeh, det ved jeg nu ikke. Mens installationen foregår kan man vælge mellem enten et lille
slideshow med en introduktion til SuSE og dens funktioner, eller man kan følge med i
hvilke programmer den installerer.

> Men, at du er glad for SuSE er godt! Enjoy

Mange tak. :)

--

venlige hilsener...

Philaweb


MacOS X 10.4.2 server ~ Mini Mac - siden 15. september 2005.

Thorbjoern Ravn Ande~ (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 09-10-05 17:22

philaweb <philaweb@.slettes.dk> writes:

> Jeg forsøgte mig med FreeBSD på PC - og det er endnu ikke lykkedes mig
> at komme helskindet gennem det DOS lignende installationsritual.

Det plejer nu ikke at være slemt, men du anbefales - hvis du ikke har
prøvet det før - at bruge en maskine hvor du kan allokere hele
bootharddisken.

Hvis du gerne vil have lidt assistance sidder der en del hajer i
dk.edb.system.unix.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"


philaweb (09-10-2005)
Kommentar
Fra : philaweb


Dato : 09-10-05 19:01

Thorbjoern Ravn Andersen skrev:

>>Jeg forsøgte mig med FreeBSD på PC - og det er endnu ikke lykkedes mig
>>at komme helskindet gennem det DOS lignende installationsritual.
>
>
> Det plejer nu ikke at være slemt, men du anbefales - hvis du ikke har
> prøvet det før - at bruge en maskine hvor du kan allokere hele
> bootharddisken.

Ja, med FreeBSD... Det fandt jeg ud af... ;)
Det blev en anelse træls at presse den ind i en trediepartion på PC'en.

> Hvis du gerne vil have lidt assistance sidder der en del hajer i
> dk.edb.system.unix.

Mange tak for tippet. :)

--

venlige hilsener...

Philaweb


MacOS X 10.4.2 server ~ Mini Mac - siden 15. september 2005.

Morten Reippuert Knu~ (10-10-2005)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 10-10-05 19:02

philaweb <philaweb@.slettes.dk> wrote:

> På nuværende tidspunkt har jeg installeret SuSE 9.1 Personal på min PC,
> og jeg var meget overrasket over hvor _let_ det var og hvor brugervenlig
> SuSE's API er.

mener du ikke GUI?

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Per Rønne (10-10-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 10-10-05 19:37

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> philaweb <philaweb@.slettes.dk> wrote:
>
> > På nuværende tidspunkt har jeg installeret SuSE 9.1 Personal på min PC,
> > og jeg var meget overrasket over hvor _let_ det var og hvor brugervenlig
> > SuSE's API er.
>
> mener du ikke GUI?

API ≠ GUI. Den grafiske brugergrænseflade er en grænseflade, brugeren
møder. API er den grænseflade programmøren bruger.

http://en.wikipedia.org/wiki/Application_programming_interface
http://en.wikipedia.org/wiki/Graphical_user_interface
--
Per Erik Rønne

Morten Reippuert Knu~ (10-10-2005)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 10-10-05 22:08

Per Rønne <spam@rqnne.invalid> wrote:
> Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> > philaweb <philaweb@.slettes.dk> wrote:
> >
> > > På nuværende tidspunkt har jeg installeret SuSE 9.1 Personal på min PC,
> > > og jeg var meget overrasket over hvor _let_ det var og hvor brugervenlig
> > > SuSE's API er.
> >
> > mener du ikke GUI?

> API ? GUI. Den grafiske brugergrænseflade er en grænseflade, brugeren
> møder. API er den grænseflade programmøren bruger.

netop, hvorfor jeg undres over at der skrives "API" og ikke "GUI"

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Per Rønne (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 11-10-05 05:30

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Per Rønne <spam@rqnne.invalid> wrote:
> > Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:
>
> > > philaweb <philaweb@.slettes.dk> wrote:
> > >
> > > > På nuværende tidspunkt har jeg installeret SuSE 9.1 Personal på min PC,
> > > > og jeg var meget overrasket over hvor _let_ det var og hvor brugervenlig
> > > > SuSE's API er.
> > >
> > > mener du ikke GUI?
>
> > API ? GUI. Den grafiske brugergrænseflade er en grænseflade, brugeren
> > møder. API er den grænseflade programmøren bruger.
>
> netop, hvorfor jeg undres over at der skrives "API" og ikke "GUI"

En API kan vel også være brugervenlig, men her er brugeren så
programmøren. Men måske tænker jeg på den måde, fordi jeg er datalog?
--
Per Erik Rønne

Per Rønne (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 09-10-05 15:03

philaweb <philaweb@.slettes.dk> wrote:

> Brian S skrev:

> > - Næh, men det var egentlig også det, jeg spurgte om. Jeg er stærkt
> > interesseret i at vide det nu, for hvis man ikke kommer til at kunne
> > boote i Windows, køber eg en maskine nu, men hvis det bliver muligt,
> > vil jeg udskyde købet.

> Hvad vil du dog med Windows til Mac når du allerede kan få Linux til Mac.

Der er faktisk programmer der slet ikke kan køre på MacOS, som
Gyldendals ordbøger, eller Oxford English Dictionary.

Og hvorfor dog køre Linux på en Mac, der i forvejen kører Unix?

> http://www.opensuse.org/Released_Version

Kan den køre {og installeres} på en 6100/60/72, den første PowerMac? Med
NuBus kort?

Yellowdog kan - hvis man vel at mærke kan få fat i et par ekstra ting.
Én til installationen, én til at boote ind i det fremover. Og der bruges
en del af de ting, som ligger i den gamle aldrig færdiggjorte MkLinux. I
installationsvejledningen er der et link til hvor man kan hente dem - et
link der blot er blevet ugyldigt ;-(.
--
Per Erik Rønne

philaweb (09-10-2005)
Kommentar
Fra : philaweb


Dato : 09-10-05 16:42

Per Rønne skrev:

>>>- Næh, men det var egentlig også det, jeg spurgte om. Jeg er stærkt
>>>interesseret i at vide det nu, for hvis man ikke kommer til at kunne
>>>boote i Windows, køber eg en maskine nu, men hvis det bliver muligt,
>>>vil jeg udskyde købet.
>
>
>>Hvad vil du dog med Windows til Mac når du allerede kan få Linux til Mac.
>
>
> Der er faktisk programmer der slet ikke kan køre på MacOS, som
> Gyldendals ordbøger, eller Oxford English Dictionary.

Ikke lige de programmer jeg bruger allermest. ;)

Jeg er for tiden en server tosse, så der passer Linux og MacOS mig fint.

> Og hvorfor dog køre Linux på en Mac, der i forvejen kører Unix?

Fordi jeg er en nørd uden et liv?! ;)

>>http://www.opensuse.org/Released_Version
>
>
> Kan den køre {og installeres} på en 6100/60/72, den første PowerMac? Med
> NuBus kort?

Aner det ikke, men måske står der der et sted.

--

venlige hilsener...

Philaweb


MacOS X 10.4.2 server ~ Mini Mac - siden 15. september 2005.

Brian S (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Brian S


Dato : 06-10-05 22:37

"Du kan jo selv prøve at søge
på nettet."

1000 tak for tippet.


Morten Reippuert Knu~ (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 07-10-05 20:46

Brian S <brian_skryder@yahoo.dk> wrote:
> Mon man kommer til at kunne det?

Sansynligvis ja, ,med forbehold for at Apple vælger at bruge BIOS og
ikke eks EFI eller mindre sansynligt OpenBoot/OpenFirmware.

Apple har meldt ud, at det kan man formegenlig godt. Dvs at de ikke
har i sinde aktivt at forhindre brugrene i at installere windows på
macintel, men de ej heller har i sinde at understøtte windows på nogen
måde.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408668
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste