Apple indkalder til pressemøde d. 12. okto~
Fra : Henrik Münster

Dato : 04-10-05 22:51

Det lader til, at Apple har sendt invitationer ud til et pressemøde d.
12. oktober. Overskriften er "One more thing". Det plejer jo at være
det, Steve Jobs siger, lige før han viser noget helt fantastisk. Nu må
vi bare vente spændt til på onsdag.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-10-05 16:12

> Nu må
> vi bare vente spændt til på onsdag.

Er det mere musik eller ku' det være en lille intel ting!?

--
Mvh Martin

Fra : Michael Holm

Dato : 05-10-05 17:04

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Er det mere musik eller ku' det være en lille intel ting!?

ja det er ikke til at vide (andet end at jeg sikkert må eje det :)

--
Michael Holm
http://toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-10-05 07:29

In article <1h3z0u9.zhaxhtpprz6N%fakeemail@anthro.ku.dk>,
fakeemail@anthro.ku.dk (Michael Holm) wrote:

> ja det er ikke til at vide (andet end at jeg sikkert må eje det :)

Snakken ude i den store verden går på, at det nok er en video-iPod.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 06-10-05 15:42

> Snakken ude i den store verden går på, at det nok er en video-iPod.

Da apple med »digital hub« fik flere strenge at spille på og kom samlet
til at stå stærkere, synes jeg det var fedt. Nu synes jeg at et par af
strengene trænger til at blive stemt lidt (grænsende til det skingert
falske), og ifald det er en videoPod uden øvrig hardware-opdatering, er
her nærmest tale om at bandet holder pause mens solisten udgiver sit 3.
soloalbum.
Hvor lang tid kan apple holde til at lancere så spredte nyheder indenfor
labtops her år 1 efter »de bærbares år«? Grr!
--
Mvh. Poul

Fra : Per Rønne

Dato : 06-10-05 16:15

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> Hvor lang tid kan apple holde til at lancere så spredte nyheder indenfor
> labtops

En computer placeret på taget af et laboratorium?
--
Per Erik Rønne

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 06-10-05 16:25

Per Rønne <spam@RQNNE.invalid> wrote:

> En computer placeret på taget af et laboratorium?

hehe. fejl, men måske skulle jeg anbefale lårtykke slæbbare med G5? hm,
nej, den står ikke til at rede uden kam(filter det bare fra)
Batteriløs: nu med lab-rotte-rotationsgenerator...
--
Mvh. Poul

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 07-10-05 10:27

> En computer placeret på taget af et laboratorium?
*LOL*

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-10-05 22:26

In article <1h40r9j.stguaz19avgquN%skovmand@mac.com>,
skovmand@mac.com (Poul Skovmand Thingholm) wrote:

> [...]
> falske), og ifald det er en videoPod uden øvrig hardware-opdatering, er
> her nærmest tale om at bandet holder pause mens solisten udgiver sit 3.

Almindelige opgraderinger, hvor en computer bare får lidt hurtigere
processor, større harddisk, mere RAM eller lignende, men i øvrigt er den
samme computer, bliver ofte foretaget ganske stille. Apple udsender
måske en pressemedelelse, og skriver ellers om det på sin hjemmeside.
Når Apple indkalder til en særligt begivenhed, plejer det gerne
at være noget mere spektakulært, som den brede presse vil skrive om. Der
er jo ingen der gider skrive om, at nu er iBook blevet lidt hurtigere,
men en Vidoe-iPod vil blive omtalt vidt og bredt i de store medier.
Det er ikke umuligt, at Apple opgraderer en eller flere
computere på onsdag, men det vil næppe være hovedbegivenheden. Det kan
også være, at Apple slet ikke nævner det for at bevare fokus det rigtige
sted. Derfor behøver man ikke fortvivle. De pågældende computere kan
f.eks. blive opgraderet en uge efter. Det er set før.

> Hvor lang tid kan apple holde til at lancere så spredte nyheder indenfor
> labtops her år 1 efter »de bærbares år«? Grr!

Apple er jo desværre i lommerne på underleverandørerne. Apple kan jo
ikke lave hurtigere computere, end der findes processorer til. Hvis IBM
og Freescale ikke udvikler hurtigere processorer, kan Apple intet gøre.
Jo, de kan skifte levarandør, hvilket de så også gør. Det tager bare
lidt tid, fordi software skal skrives om. Du vrisser over, at Apple ikke
har opgraderet de bærbare, men hvad skal Apple gøre? Hvilke processorer
er det, du synes, de skal bruge? G5 duer ikke i bærbare. Den bliver for
varm og bruger for meget strøm. Dual Core G4 er mig bekendt ikke
færdigudviklet. Hvad er der så tilbage?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 07-10-05 08:18

Hej

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> writes:
[snip]
> [...]
> er det, du synes, de skal bruge? G5 duer ikke i bærbare. Den bliver for
> varm og bruger for meget strøm. Dual Core G4 er mig bekendt ikke

Jeg har da gået og ventet længe på at de bærbares skærme fik en højere
opløsning. Med henvisning til Jobs udmelding om at 2005 blev "The year
of high definition"...

http://www.macworld.com/weblogs/editors/2005/01/keynoterecap/index.php

--
Jesper
http://www.veloce.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-10-05 09:28

In article <lvll154wxq.fsf_-_@FJERNveloce.dk>, jesper@FJERNveloce.dk
wrote:

> Jeg har da gået og ventet længe på at de bærbares skærme fik en højere
> opløsning. Med henvisning til Jobs udmelding om at 2005 blev "The year
> [...]

Det er rigtigt. Apple kan opgradere andre ting end processoren. Det gør
de da også. iBook har efterhånden 512 MB RAM og trådløse forbindelser
som standard, men hastigheden er ikke steget nævneværdigt i lang tid.
Hvad skærme angår, så er problemet altid, at man gerne vil have en lille
bærbar computer, men en stor skærm. Og det hænger desværre ikke rigtig
sammen. Er det rimeligt at lave en større opløsning på en 12" skærm? De
fleste synes i forvejen, at alting er meget småt på den skærm. Derimod
kan 14" modellen nok godt klare en større opløsning. Ellers må jeg sige,
at jeg er rigtig glad for skærmen på min 15" PowerBook. Den ekstra
bredde er god til f.eks. iTunes, hvor der er mange kolonner ud for hvert
musiknummer. Hvis Apple lavede en iBook med 15" skærmen ville det være
lækkert. Så kunne jeg spare nogle penge, da jeg strengt taget ikke har
brug for de andre avancerede funktioner, som PowerBook har i forhold til
iBook.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-05 09:48

> Er det rimeligt at lave en større opløsning på en 12" skærm? De
> fleste synes i forvejen, at alting er meget småt på den skærm.

Man trænger til en option så man bibeholder såvel en større opløsning,
som størrelsen af skrifter, målt i millimeter. I så fald bliver
læsbarheden større.

Der er en grund til at mange tyrkfejl først opdages efter udskrivningen.
--
Per Erik Rønne

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 07-10-05 11:42

Hej

spam@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Man trænger til en option så man bibeholder såvel en større opløsning,
> som størrelsen af skrifter, målt i millimeter. I så fald bliver
> læsbarheden større.

Præcis... Hvis fonten er for lille ved større opløsning, så sætter man
jo bare størrelsen op

Men ifølge rygterne så kommer der nu større opløsning på PowerBooks

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-05 12:12

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> Hej

> Præcis... Hvis fonten er for lille ved større opløsning, så sætter man
> jo bare størrelsen op

Det passer jo så ikke rigtigt til printet.

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 07-10-05 12:49

Hej igen

spam@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Det passer jo så ikke rigtigt til printet.

Hvad har det med print at gøre? Hvis vi er ovre i en DPI-snak, så
passer DPI på skærmen alligevel ikke til det på print...

Det jeg tænker på er zoom.

Fra : Per Rønne

Dato : 07-10-05 13:18

> [...]

> Hvad har det med print at gøre? Hvis vi er ovre i en DPI-snak, så
> passer DPI på skærmen alligevel ikke til det på print...

Som jeg så har dårlige erfaringer med; normalt bliver pixlerne bare
større.
--
Per Erik Rønne

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 13-10-05 08:01

Hej igen

spam@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Som jeg så har dårlige erfaringer med; normalt bliver pixlerne bare
> større.

Jeg tror vi taler forbi hinanden Hvis du i dit
tekstbehandlingsprogram prøve at ændre zoom-niveau, så fungerer det
vel meget godt?

De fleste fonte er vel vektorbaserede, og der vil zoom (forhåbentlig)
ikke give anledning til "større" pixels.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-10-05 16:39

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> Jeg tror vi taler forbi hinanden Hvis du i dit
> tekstbehandlingsprogram prøve at ændre zoom-niveau, så fungerer det
> vel meget godt?

Ja, men ikke hvis det sker fra OS-niveau.
--
Per Erik Rønne

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 14-10-05 07:47

Hej

spam@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Ja, men ikke hvis det sker fra OS-niveau.

Det kræver da vist en begrundelse

Hvis man ændrer opløsningen fra f.eks. 1680 x 1050 til 1920 x 1200 og
lader alt andet være uændret, vil en tekst synes mindre, da punkerne
er blevet mindre (og sidder tættere). Det var jo det der var
udgangspunktet for diskussionen.

Hvis jeg nu ændrer skriftstørrelsen på systemniveau til noget større,
vil du så påstå at dette vil medføre at man kan se "større" pixels?

Fra : Per Rønne

Dato : 14-10-05 09:09

> [...]

> Hvis jeg nu ændrer skriftstørrelsen på systemniveau til noget større,
> vil du så påstå at dette vil medføre at man kan se "større" pixels?

Den enkelte pixel bliver større, og billedkvaliteten bliver »kornet«.
--
Per Erik Rønne

Fra : jesper@FJERNveloce.d~

Dato : 14-10-05 09:32

Hej igen

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Den enkelte pixel bliver større, og billedkvaliteten bliver »kornet«.

Nej - den enkelt pixel bliver mindre, men der bliver til gengæld flere
af dem, da fonten kan renderes til flere pixels.

Fra : Michael Holm

Dato : 14-10-05 16:56

<jesper@FJERNveloce.dk> wrote:

> Hej igen

> Nej - den enkelt pixel bliver mindre, men der bliver til gengæld flere
> af dem, da fonten kan renderes til flere pixels.

nu kan jeg ikke helt følge med mere, men mente Per ikke i starten, at
man brugte OS X indbyggede zoom funktion som slås til i
SystemPreferences->Universal Access??!!
--
http://parraadgivning.dk - http://siaholm.dk -
skal du rejse? http://rejser.tk - michael[at] toitsu.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 14-10-05 17:10

Michael Holm <fakeemail@anthro.ku.dk> wrote:

> nu kan jeg ikke helt følge med mere, men mente Per ikke i starten, at
> man brugte OS X indbyggede zoom funktion som slås til i
> SystemPreferences->Universal Access??!!

Jep, og den tilsvarende i Windows.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper Lillesø

Dato : 15-10-05 17:27

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote in news:1h4fp3p.xafk9r9ccmlgN%> Michael

> Jep, og den tilsvarende i Windows.

OK - det skrev du bare ikke noget om Men hvis det var det du mente, så
har du fuldstændig ret! Jeg reagerede på din kommentar:

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote in
> Man trænger til en option så man bibeholder såvel en større opløsning,
> som størrelsen af skrifter, målt i millimeter. I så fald bliver
> læsbarheden større.

Det er det jeg mener man kan ved at sætte fontstørrelsen op i systemet, og
ændre f.eks. zoom-niveau i dit tekstbehandlinsprogram.

Men vi er nok enige så

--
Jesper

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 07-10-05 17:39

> [...]
> sted. Derfor behøver man ikke fortvivle. De pågældende computere kan
> f.eks. blive opgraderet en uge efter. Det er set før.

Fuldstændig enig, og det er derfor jeg allerede kan konkludere, at der
ikke sker noget indenfor mit interesseområde. Det er egoistisk.

> [...]
> er det, du synes, de skal bruge? G5 duer ikke i bærbare. Den bliver for
> varm og bruger for meget strøm. Dual Core G4 er mig bekendt ikke

Ikke noget, og jeg ved, at det er irrationel vrissen, men efter min
mening alligevel forståelig adfærd af mig: apple har ihvertfald ikke
personlige computer«. Helt ærligt synes jeg der er grund til at
kritisere skarpt. At apple så navigerer efter omstændigheder, som de
selvfølgelig er afhængige af, og fornuftigt skifter til mere lovende
teknologier, ændrer vel ikke på, at de selv har budt op til dans. Du har
ret i, at der ikke er noget formål med at vrisse, men dårlig luft skal
ud for ikke at ødelægge fordøjelsen, ligesom rådne æbler skal ud af
kurven

--
Mvh. Poul

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-10-05 20:10

> [...]
> 12. oktober. Overskriften er "One more thing". Det plejer jo at være
> det, Steve Jobs siger, lige før han viser noget helt fantastisk. Nu må

Ja, og hvad blev det så til? Det var vel 12. oktober 2005?

Fra : David Mc Nally

Dato : 13-10-05 20:43

Axel Hammerschmidt wrote:
> Ja, og hvad blev det så til? Det var vel 12. oktober 2005?

En iPod Video (det havde vi aldrig gættet) og en ny iMac G5.

--
Min e-mail-adresse er dansk, ikke handicappet - gæt dig til resten.

Fra : Per Rønne

Dato : 14-10-05 04:33

David Mc Nally <nospam@mcnally.invalid> wrote:

> En iPod Video (det havde vi aldrig gættet) og en ny iMac G5.

Altså, intet af betydning. Vi må stadig vente på MacIntel.
--
Per Erik Rønne