/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Firstclass eller lignende
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 04-10-05 20:11

Hej,

Jeg har efterhånden oplevet lidt for mange uheldige problemer og
mangler i Mail til OS X, og leder derfor efter et alternativ.
Vi er en lille gruppe på omkring 10 personer, som også godt kunne
tænke os, at have adgang til et fælles adressekartotek og gerne et
adressekartotek, som vi alle har direkte adgang til i mailklienten.

Det tyder på, at Firstclass kan alt det, vi gerne vil have (og mere
til), men er der mon bedre alternativer? Jeg har et indtryk af, at
Firstclass er overkill til vores behov, og det er heller ikke
lykkedes mig at finde en pris på det endnu. Det undrer mig også, at
man tilsyneladende ikke kan få lov til at hente en demo af server-
versionen og er det kun klienten, man kan få på dansk?

Vi har vores egen server (OS X Server 10.3.8), som pt. agerer fil,
web og mailserver. Med tiden bliver web-delen nok flyttet ud på en
ekstern server, men det ville nok være smartest at lade mail-delen
blive på den lokale server, da der sendes og modtages en del store
filer med jævne mellemrum (mindre grafisk virksomhed).

--
Hilsen
Madsen

 
 
Jens Rasmussen (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Jens Rasmussen


Dato : 04-10-05 20:54

Du kan i hvert fald læse mere om FC her:
http://unilink.dk/FirstClass.htm
http://www.rabbe.dk/firstclass.php
http://www.mikrograf.dk/

På sidstnævnte indikeres det, at man kan afprøve FC-server-sw.
---


FirstClass
FirstClass er et unikt groupware system, som tilbyder egen server med:
E-mail, Kalender, PDA integration, Chat, Vidensdeling konferencer,
Webadgang, Adressebog og meget mere. Alt sammen optimeret til
elektronisk samarbejde og kommunikation.
Spørg om FirstClass.



FirstClass Server og klient
FirstClass er så driftsikker og overskuelig at gå til, at vi tilbyder en
gratis FirstClass Server inklusiv 5 brugere uden beregning. Send os via
nedenstående link en mail med navn og adresse og skriv om du ønsker
download link til MacOSX eller Windows. Rekvirer downloadlink til Gratis
FirstClass server..
FirstClass klienten bruges til direkte opkobling til en FirstClass
Server. Klienten er gratis og tilbyder sikker tilgang til alle
FirstClass servere.
Hent FirstClass klienten.



Hosting af FirstClass løsninger
FirstClass hosting
MikroGraf as tilbyder hosting og drift af FirstClass server med eget
domain name. På den måde tilbyder vi alle fordelene ved FirstClass uden
kundeinvestering i hardware og server kompetance. Det er billigt,
sikkert og nemt. Spørg om FirstClass hosting.
---

Thomas G. Madsen (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 04-10-05 21:06

Jens Rasmussen skrev:

> Du kan i hvert fald læse mere om FC her:
> http://unilink.dk/FirstClass.htm
> http://www.rabbe.dk/firstclass.php
> http://www.mikrograf.dk/

Tusind tak, Jens. Jeg havde ikke haft det store held med at finde
en dansk forhandler af produktet, men det er så lykkedes nu. :)

--
Hilsen
Madsen

Erik Richard (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Erik Richard


Dato : 04-10-05 21:49

Hej Thomas

Allerførst vil jeg lige sige, at FirstClass nok er i overkanten af det,
I har brug for.

Dernæst - og det er det vigtigste, - vil jeg nævne, at Nisus Email 1.6.1
kan alt det, som du nævner, I har bnrug for. Udover at NisusEmail er et
aldeles fremragende stykke mailværktøj, så kan den bruges til både OS
7.1-9.2.2 samt fra OS X 10.0.x til 10.4.2.

_Alle_ de arkiver, der oprettes af NE er identiske uanset om det er i
classic eller X versionen. Dvs., at du kan lægge en fælles adressemappe
fx. på serveren med en alias til selve 'NisusEmail Folder', så man kan
tilgå adressearkivet fra alle maskiner.

En fordel mere ved NE er, at du kan selv bestemme, hvilket læseprogram,
du vil bruge til at tolke dine mails. Det betyder, at hvis I fx. alle
bruger Word til tekstbehandling, kan Word vælges som 'textreader', og
alle mails vil blive gemt i word format. Det betyder også, at I kan
bruge fx. Word til at skrive mails med - fx. sådan:

To: xxx@xx.xxx
From: yyy@yyy.yy
Subject:

===Brødtekst===

vh. osv....

Træk så filen over på postkassesymbolet, - og den er afsendt...

Selvfølgelig har NE også et alm. læsevindue, som NE selv genererer. Du
kan læse lidt mere her http://www.nisus.com/News/Archives/011206.php -
Mærkelig nok ser det lige nu ud til, at den ikke er tilgængelig. Der
plejer ellers at være en mulighed for at downloade en 14 dages
fullworking demo.

Her er et par kontaktadresser:
customerservice@nisus.com - sales@nisus.com

Den sidste pris, jeg har på den er $29,95USd, men de plejer at give
grupperabat ved multilicenser 5 stk, 10 stk, 25 stk, samt site licenses.

BEMÆRK. Jeg har selv været med til at udvikle programmet, men jeg skal
understrege, at hvis I vælger at købe det, så får jeg ikke noget
økonomisk ud af det. - Dette blot for at undgå misforståelser.


NisusEmail har én yderligere feature, der kan være af værdi for grupper.
Indgående post kan automatisk sorteres efter flere kriterier
- Modtager - navn og/eller emailadresse
- Anden modtager med samme emailadresse, - altså hvis flere bruger samme
adresse.
- Afsendernavn og/eller emailadresse
- Selvvalgte kategorier. - Man opretter blot en mappe med relevant navn.
- Sorteret efter udbyder
- Sorteret efter emne
- Sorteret efter dato, modtagertidspunkt, afsendertidspunkt osv.osv...

Jeg har lige kontaktet Nisus Software for at finde ud af, hvor og
hvordan den kan downloades, men er du interesseret, så send mig en mail
off-list, og jeg sender dig gerne både en classic og X ver., som du/I
kan prøve.

mvh. Erik Richard
kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk

Thomas G. Madsen wrote:
> Jeg har efterhånden oplevet lidt for mange uheldige problemer og
> mangler i Mail til OS X, og leder derfor efter et alternativ.
> Vi er en lille gruppe på omkring 10 personer, som også godt kunne
> tænke os, at have adgang til et fælles adressekartotek og gerne et
> adressekartotek, som vi alle har direkte adgang til i mailklienten.
>
> Det tyder på, at Firstclass kan alt det, vi gerne vil have (og mere
> til), men er der mon bedre alternativer? Jeg har et indtryk af, at
> Firstclass er overkill til vores behov, og det er heller ikke
> lykkedes mig at finde en pris på det endnu. Det undrer mig også, at
> man tilsyneladende ikke kan få lov til at hente en demo af server-
> versionen og er det kun klienten, man kan få på dansk?
>
> Vi har vores egen server (OS X Server 10.3.8), som pt. agerer fil,
> web og mailserver. Med tiden bliver web-delen nok flyttet ud på en
> ekstern server, men det ville nok være smartest at lade mail-delen
> blive på den lokale server, da der sendes og modtages en del store
> filer med jævne mellemrum (mindre grafisk virksomhed).
>

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard Sørensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@stofanet.dk>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Erik Richard (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Erik Richard


Dato : 04-10-05 21:57


Arsh. Der skulle have stået "...bruges til både OS 7.6.1-9.2.2 samt
fra OS X 10.0.x til 10.4.2".
mvh. Erik Richard

Erik Richard wrote:
> Dernæst - og det er det vigtigste, - vil jeg nævne, at Nisus Email 1.6.1
> kan alt det, som du nævner, I har bnrug for. Udover at NisusEmail er et
> aldeles fremragende stykke mailværktøj, så kan den bruges til både OS
> 7.1-9.2.2 samt fra OS X 10.0.x til 10.4.2.

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Thomas G. Madsen (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 04-10-05 22:07

Erik Richard skrev:

> Arsh. Der skulle have stået "...bruges til både OS
> 7.6.1-9.2.2 samt fra OS X 10.0.x til 10.4.2".

Tak for svaret, Erik og det lyder interessant, men er der mon også
mulighed for at bruge det under Windows? Det smarte ved Firstclass
er efter min vurdering, at det kan køre på så mange forskellige
platforme. Vi har godt nok primært OS X-maskiner, men der er også
en enkelt Windows-maskine, og der kommer måske flere til med tiden.

--
Hilsen
Madsen

Erik Richard (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Erik Richard


Dato : 04-10-05 23:22

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:
> Erik Richard skrev:
>>Arsh. Der skulle have stået "...bruges til både OS
>>7.6.1-9.2.2 samt fra OS X 10.0.x til 10.4.2".
>
> Tak for svaret, Erik og det lyder interessant, men er der mon også
> mulighed for at bruge det under Windows?

Nej, det er Mac-only - desværre. Der var faktisk snak om, at vi ville
lave den til både Windows 98-XP også, men det blev droppet igen, da
styringsdelen til systemerne ville blive for komplicerede.

> Det smarte ved Firstclass
> er efter min vurdering, at det kan køre på så mange forskellige
> platforme. Vi har godt nok primært OS X-maskiner, men der er også
> en enkelt Windows-maskine, og der kommer måske flere til med tiden.

Ja, det er jo klart fordelen ved FirstClass... - Men jeg kommer til at
tænke på, at QuickMail Pro og QMP Server faktisk kører på både Windows
og Mac. QM er dog mere et 'almindeligt' mailsystem. NisusEmail er det
eneste mailprogram, der kan bruge et TB program til både læsning og
skrivning til mail

Link til QuickMail Client 3.5.3 (Windows)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/win/8256
Link til QuickMail Client 3.5.2 (Mac OS X)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/842
Link til QuickMail Office 3.5.2 (server) (Mac OS X)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/13202
Link til QuickMail Client 3.5.2 (Mac OS 8.x-9.x)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/842

Der findes også en Windows serverversion, men du skrev jo, at det er en
OS X 10.3.8 Server....

Derudover kan QuickMail også bruges internt på et lukket netværk...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>
*Music Recording, Editing & Publishing - Also Smaller Quantities
*Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
*Nisus - The Future In Text & Mail Processing <http://www.nisus.com>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Morten Reippuert Knu~ (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 05-10-05 09:25

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> Hej Thomas

> Allerførst vil jeg lige sige, at FirstClass nok er i overkanten af det,
> I har brug for.

> Dernæst - og det er det vigtigste, - vil jeg nævne, at Nisus Email 1.6.1
> kan alt det, som du nævner, I har bnrug for. Udover at NisusEmail er et
> aldeles fremragende stykke mailværktøj, så kan den bruges til både OS
> 7.1-9.2.2 samt fra OS X 10.0.x til 10.4.2.

det er muligt men det er et stykke værktøj der er komplet umuligt at
anvende til det ønskede formål: mail _SERVER_. adressekartotek
_SERVER_ og kalender _SERVER_

Du anbefaler jo kun en emailklient...

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Christian Bech (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 04-10-05 22:54

In article <dhur49.39g.1@tgm.dyndns.dk>,
"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Det tyder på, at Firstclass kan alt det, vi gerne vil have (og mere
> til), men er der mon bedre alternativer?

Det må der være. Jeg bruger det nødtvungent på arbejde og har aldrig
hadet et konferencesystem så meget som det. Emaildelen er elendig,
kalenderen er klodset og tingene bliver gemt væk i mappestrukturer.
SVjh. kan den heller ikke lave trådede diskussioner. Min lokale
elæringsspecialist er ovenikøbet enig med mig.

Inden du køber, kan det være en ide, at opsøge nogen, der har det og
lege lidt. Har du ikke en lærer i omgangskredsen?

Thomas G. Madsen (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 05-10-05 21:01

Peter Bjørn Thomsen /MH skrev:

> jeg har brugt det i 10 år og er ovenud begejstret. Sjovt nok er
> meningerne meget polariserede - enten elsker eller også hader
> man det system.

Ja, det vidner denne tråd jo tydeligt om. :)

> Tag et kik på www.net-dialog.dk
>
> ...som kører på First Class, og som en af mine kolleger sælger
> til foreninger, organisationer mm. - ikke noget stort
> forretningsområde. Jeg kender det som sagt mest som mit daglige
> værktøj. Også til e-læring.

Net-dialog er altså en webklient til FirstClass, eller har jeg
misforstået noget?

Der er ønske om, at nogle af os skal kunne tilgå vores mails
udefra, men jeg er skeptisk over sikkerheden, så jeg er ikke
helt sikker på, at det bliver aktuelt, men et eller andet skal
der i hvert tilfælde gøres. I dag var der endnu et Mail-program,
som smed samtlige mails ud helt tilbage til starten af august
uden nogen synlig grund.

--
Hilsen
Madsen

Christian Bech (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 06-10-05 13:14

In article <di1ifa.3mo.1@tgm.dyndns.dk>,
"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>
> Der er ønske om, at nogle af os skal kunne tilgå vores mails
> udefra, men jeg er skeptisk over sikkerheden, så jeg er ikke
> helt sikker på, at det bliver aktuelt, men et eller andet skal
> der i hvert tilfælde gøres. I dag var der endnu et Mail-program,
> som smed samtlige mails ud helt tilbage til starten af august
> uden nogen synlig grund.

Det kna også ske i FC, men ellers er der en webklient til FC, hvor I vil
kunne tilgå nogle af funktionerne og jeres mail.

Peter Bjørn Thomsen~ (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Peter Bjørn Thomsen~


Dato : 04-10-05 23:30

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> den 4. oktober 2005 kl. 23:54
+0100 skrev:
>
>Inden du køber, kan det være en ide, at opsøge nogen, der har det og
>lege lidt. Har du ikke en lærer i omgangskredsen?

hej Thomas

jeg har brugt det i 10 år og er ovenud begejstret. Sjovt nok er meningerne
meget polariserede - enten elsker eller også hader man det system. Men det
er rigtigt, at det måske er at skyde spurve med kanoner til det formål, du
beskriver.

Tag et kik på www.net-dialog.dk

....som kører på First Class, og som en af mine kolleger sælger til
foreninger, organisationer mm. - ikke noget stort forretningsområde. Jeg
kender det som sagt mest som mit daglige værktøj. Også til e-læring.

mvh
peter

Peter Bjørn Thomsen,
Projektleder og redaktør
-------------------------------------------------------
Lynx Media A/S
Guldbergsgade 29 E, 1. sal
DK - 2200 København N
-------------------------------------------------------
Phone: +45 33 18 44 60
Direct: +45 33 18 44 68
Fax: +45 33 18 44 61
Cell phone: +45 28 92 17 64
E-mail: pbt@lynxmedia.dk
Website: http://www.lynxmedia.dk
------------------------------------------------------------------------------------

Professional digital communication begins by asking
WHAT does WHO need and WHY?
The answer to a lonely HOW is like a headless body...

K. Teddy, 2004
------------------------------------------------------------------------------------




Christian Bech (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 06-10-05 13:12

In article <fc.0073fb6b072aee423b9aca00b8e36899.72aeee5@net.dialog.dk>,
"Peter Bjørn Thomsen /MH" <pbt@lynxmedia.dk> wrote:


> jeg har brugt det i 10 år og er ovenud begejstret. Sjovt nok er meningerne
> meget polariserede - enten elsker eller også hader man det system. Men det
> er rigtigt, at det måske er at skyde spurve med kanoner til det formål, du
> beskriver.
>
> Tag et kik på www.net-dialog.dk
>
> ...som kører på First Class, og som en af mine kolleger sælger til
> foreninger, organisationer mm. - ikke noget stort forretningsområde. Jeg
> kender det som sagt mest som mit daglige værktøj. Også til e-læring.


Netop til e-læring er jeg specielt kritisk. Man kan sætte en diskussion
op, give meddelelser og gøre materiale tilgængeligt, men selve
læringsdelen halter voldsomt. Mulighederne for synkron kommunikation
begrænser sig til et chatværktøj, hvilket langt fra er nok og et
læringssystem bør også understøtte samarbejde og her er FC uden
versionshåndtering, så den slags foregår ved fortløbende filnavngivning
og farvning af tekst i Word. Derfor er den også ubrugelig, hvis flere
skal arbejde sammen om det samme dokument. Jeg underviser sammen med en
læringsteoretiker og vi er ved at gå over til at supplere FC med wiki'er
og weblogs for at kunne understøtte processerne i gruppearbejde.

Hvis man ønsker samarbejdsunderstøttelse er jeg ret begejstret for det
tyske BSCW - http://bscw.de - den har en eminent versionshåndtering og
kan prøves gratis i tre måneder.

John Lauritzen (06-10-2005)
Kommentar
Fra : John Lauritzen


Dato : 06-10-05 23:59

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> In article <fc.0073fb6b072aee423b9aca00b8e36899.72aeee5@net.dialog.dk>,
> "Peter Bjørn Thomsen /MH" <pbt@lynxmedia.dk> wrote:
>
>
> > jeg har brugt det i 10 år og er ovenud begejstret. Sjovt nok er meningerne
> > meget polariserede - enten elsker eller også hader man det system.
>
>
Måske har mail-preferencer meget med vaner at gøre. Jeg savner
FirstClass meget. Jeg havde i mange år e-mailadresse på Netdialog og
kendte programmet godt og var glad for det. Jeg synes også, det var
vældig stabilt.

Nu har jeg Stofanet til min daglige mail og kan så vidt jeg kunne finde
ud af ikke bruge FirstClass. Jeg er stadig med i noget arbejde på det
svenske Folkbildningsnet, som bruger FirstClass. Skønt.

> Netop til e-læring er jeg specielt kritisk. Man kan sætte en diskussion
> op, give meddelelser og gøre materiale tilgængeligt, men selve
> læringsdelen halter voldsomt.

Jeg har ikke prøvet rigtigt at bruge FirstClass til E-læring, men jeg
er meget nysgerrig efter at høre om gode systemer til det formål.

For nogle år siden deltog jeg i fjernundervisning, hvor vi brugte
QuickPlace og et andet system, jeg ikke husker navnet på. Det ene var
ringere end det andet, og vi havde ikke andet end vrøvl og problemer.
FirstClass må da i hvert fald være langt bedre end de to programmer?

Venlig hilsen John

Christian Bech (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Christian Bech


Dato : 07-10-05 13:11

In article <1h41au5.1h6xmjb1n6vwdqN%John_Lauritzen@stofanet.dk>,
John_Lauritzen@stofanet.dk (John Lauritzen) wrote:

> > Netop til e-læring er jeg specielt kritisk. Man kan sætte en diskussion
> > op, give meddelelser og gøre materiale tilgængeligt, men selve
> > læringsdelen halter voldsomt.
>
> Jeg har ikke prøvet rigtigt at bruge FirstClass til E-læring, men jeg
> er meget nysgerrig efter at høre om gode systemer til det formål.
>
> For nogle år siden deltog jeg i fjernundervisning, hvor vi brugte
> QuickPlace og et andet system, jeg ikke husker navnet på. Det ene var
> ringere end det andet, og vi havde ikke andet end vrøvl og problemer.
> FirstClass må da i hvert fald være langt bedre end de to programmer?

Nej Det er ligeså ringe - bare på andre punkter. Aalborg Universitet
har fået QP til at køre stabilt, men jeg finder strukturen og
mulighederne forvirrende. Til gengæld har det en form for
versionshåndtering, så studerende kan samarbejde uden al for stor
forvirring. Blandt andet kan man låse et dokument, så andre ikke
indfører rettelser på samme tid.

Syddansk kører med Blackboard og det har jeg hørt meget godt om. Det
giver bla. muligheder for synkron undervisning.

På et tidspunkt var der store forhåbninger til fle2 http://fle2.uiah.fi/
ikke mindst fordi det var gratis, men de ligger stille for øjeblikket.
Den kan dog stadig downloades.

På Roskilde bruger man BSCW, som jeg tidligere har omtalt. Det er et
meget potent system, men mangler også visse elæringsmuligheder. Dog er
det langt bedre end FC til elæring.

Århus er i gang med en modificeret udgave af Dokeos
http://www.dokeos.com/ - jeg er meget begejstret for systemet, men det
er så også en af mine tidligere kolleger, der arbejder med det. Dokeos
kan frit og gratis hentes, hvilket også er attraktivt.

Martin Bredthauer (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 06-10-05 14:58

Peter Bjørn Thomsen /MH <pbt@lynxmedia.dk> wrote:

> Tag et kik på www.net-dialog.dk
>
> ...som kører på First Class, og som en af mine kolleger sælger til
> foreninger, organisationer mm. - ikke noget stort forretningsområde. Jeg
> kender det som sagt mest som mit daglige værktøj. Også til e-læring.

Den "udvidet java klient" hvor'n er den at arbejde med? (Jeg bruger
FirstClass som klient til folkeskolens "SkoleKom" netværk, men jeg synes
aldrig jeg har fået tilbudt at bruge en javaklient. Det kunne være
interessant for tiden idet der er lavet en wintel plugin til Explorer
men på Mac'en er der kun det alm. webinterface hvis man da ikke har
klienten installeret og SkoleKom via web er efter min mening ikke
optimalt.)

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Ove Steen Smidt (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 06-10-05 19:15

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Peter Bjørn Thomsen /MH <pbt@lynxmedia.dk> wrote:
>
> > Tag et kik på www.net-dialog.dk
> >
> > ...som kører på First Class, og som en af mine kolleger sælger til
> > foreninger, organisationer mm. - ikke noget stort forretningsområde. Jeg
> > kender det som sagt mest som mit daglige værktøj. Også til e-læring.
>
> Den "udvidet java klient" hvor'n er den at arbejde med? (Jeg bruger
> FirstClass som klient til folkeskolens "SkoleKom" netværk, men jeg synes
> aldrig jeg har fået tilbudt at bruge en javaklient. Det kunne være
> interessant for tiden idet der er lavet en wintel plugin til Explorer
> men på Mac'en er der kun det alm. webinterface hvis man da ikke har
> klienten installeret og SkoleKom via web er efter min mening ikke
> optimalt.)

Nej, skolekom som email er dødsyg. Men der er alligevel en del lærere,
der har en næsten religiøs hengivenhed for den. Og så tror de, at alle
andre også bruger den. Og så mailer de til mig på min skolekom-adresse.
Der skulle findes en metode, hvormed man automatisk kan omdirigere mail
til ens rigtige mailadresse, når andre har sendt til ens
skolekom-adresse. Ved du, hvordan det gøres?

venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Martin Bredthauer (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 06-10-05 21:32

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Nej, skolekom som email er dødsyg. Men der er alligevel en del lærere,
> der har en næsten religiøs hengivenhed for den. Og så tror de, at alle
> andre også bruger den. Og så mailer de til mig på min skolekom-adresse.
> Der skulle findes en metode, hvormed man automatisk kan omdirigere mail
> til ens rigtige mailadresse, når andre har sendt til ens
> skolekom-adresse. Ved du, hvordan det gøres?

Nej den funktion har uni-c vist ikke åbnet op for selv om den findes i
selve serverdelen fra FirstClass. Men uni-c tillader at bruge skolekom
som alm pop3 server, så jeg har mail.app sat til at hente mail fra
skolekom + to andre konti, så jeg får skolekom mail uden at bruge
FirstClass. Pop3 serven hedder pop3.skolekom.dk og brugernavn og
adgangskode er dem du også bruger til at logge dig på Skolekom. (Men jeg
vil da tilføjer at jeg synes FirstClass er rigtig godt når bare man
bruger den dedikerede klient. Jeg bruger den bl.a. til filtransport idet
man kan flytte filer fra Mac'en til skolekom skrivebordet via drag 'n
drop. Simpelt!)


--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Ove Steen Smidt (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 06-10-05 21:54

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Nej, skolekom som email er dødsyg. Men der er alligevel en del lærere,
> > der har en næsten religiøs hengivenhed for den. Og så tror de, at alle
> > andre også bruger den. Og så mailer de til mig på min skolekom-adresse.
> > Der skulle findes en metode, hvormed man automatisk kan omdirigere mail
> > til ens rigtige mailadresse, når andre har sendt til ens
> > skolekom-adresse. Ved du, hvordan det gøres?
>
> Nej den funktion har uni-c vist ikke åbnet op for selv om den findes i
> selve serverdelen fra FirstClass. Men uni-c tillader at bruge skolekom
> som alm pop3 server, så jeg har mail.app sat til at hente mail fra
> skolekom + to andre konti, så jeg får skolekom mail uden at bruge
> FirstClass. Pop3 serven hedder pop3.skolekom.dk og brugernavn og
> adgangskode er dem du også bruger til at logge dig på Skolekom. (Men jeg
> vil da tilføjer at jeg synes FirstClass er rigtig godt når bare man
> bruger den dedikerede klient. Jeg bruger den bl.a. til filtransport idet
> man kan flytte filer fra Mac'en til skolekom skrivebordet via drag 'n
> drop. Simpelt!)

Det, der primært irriterer mig, er, at jeg skal flere steder hen for at
hente post.
Det, du omtaler, er det, at jeg i mail.app kan oprette min
skolekom-adresse som en konto mere? Her har jeg i forvejen min tdc-mail
og min .mail.

Mht. at flytte filer bruger Lærerintras forskellige arkivtyper, som jeg
selv er administrator af på min skole.

Venlig hilsen

Ove Steen

Martin Bredthauer (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 06-10-05 22:19

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Det, der primært irriterer mig, er, at jeg skal flere steder hen for at
> hente post.
> Det, du omtaler, er det, at jeg i mail.app kan oprette min
> skolekom-adresse som en konto mere? Her har jeg i forvejen min tdc-mail
> og min .mail.

Ja, det er netop det du kan.

>
> Mht. at flytte filer bruger Lærerintras forskellige arkivtyper, som jeg
> selv er administrator af på min skole.

Ja, men jeg synes bare, at LærerIntra er klundet idet man skal igennem
flere klik og dialogbokse for at kunne vælge en fil og uploade den. Med
SkoleKom hiver man den bare fra Mac'ens skrivebord over på SkoleKoms
skrivebord med musen. Færdig arbejde. (Men jo, ellers arbejder jeg også
meget med SkoleInta som jeg også er admin. for. Det spiller efterhånden
godt på Mac/Firefox, men vejen har været lang og trang.)

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Ove Steen Smidt (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 06-10-05 22:31

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Det, der primært irriterer mig, er, at jeg skal flere steder hen for at
> > hente post.
> > Det, du omtaler, er det, at jeg i mail.app kan oprette min
> > skolekom-adresse som en konto mere? Her har jeg i forvejen min tdc-mail
> > og min .mail.
>
> Ja, det er netop det du kan.
>
> >
> > Mht. at flytte filer bruger Lærerintras forskellige arkivtyper, som jeg
> > selv er administrator af på min skole.
>
> Ja, men jeg synes bare, at LærerIntra er klundet idet man skal igennem
> flere klik og dialogbokse for at kunne vælge en fil og uploade den. Med
> SkoleKom hiver man den bare fra Mac'ens skrivebord over på SkoleKoms
> skrivebord med musen. Færdig arbejde. (Men jo, ellers arbejder jeg også
> meget med SkoleInta som jeg også er admin. for. Det spiller efterhånden
> godt på Mac/Firefox, men vejen har været lang og trang.)

Jeg har faktisk allerede lige prøvet selv og har fået det til at virke.
Nu er jeg ved at prøve det samme på min pc. Og hvis det virker, får
kollegerne en beskrivelse af det i morgen.
Upload-proceduren på Lærerintra er ganske rigtigt tung. Men når først
dokumenterne er halet i land, har man dem til rådighed i et overskueligt
arkiv, hvor man selv kan klassificere dem til brug privat, i et team
eller for alle. (Undskyld til dem, der vil bemærke, at dette ikke er en
Mac-relateret problemstilling).

Venlig hilsen
Ove Steen

Martin Bredthauer (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 07-10-05 06:42

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg har faktisk allerede lige prøvet selv og har fået det til at virke.
> Nu er jeg ved at prøve det samme på min pc. Og hvis det virker, får
> kollegerne en beskrivelse af det i morgen.

Ja, det letter en del mht. mail. Til gengæld betyder det at man ikke så
ofte logger sig rigtigt på Skolekom, og det gør desværre at man ikke så
ofte kommer i de konferencer som man kan have / burde have interesse i.
Ja, ja, man kan ikke få det hele

(Man kan jo lave henvisninger af konferencer til ens SkoleKom skrivebord
og dermed få dem frem på ens personlige side i LærerIntra. Men det
virker også en smule klundet. Derfor håber jeg fortsat at skolekom (med
hele skrivebordet) kunne integreres noget bedre i SkoleIntra og at
"besked service" forsvinder hen hvor peberet gror. Jeg tror det kommer
en dag.

> Upload-proceduren på Lærerintra er ganske rigtigt tung. Men når først
> dokumenterne er halet i land, har man dem til rådighed i et overskueligt
> arkiv, hvor man selv kan klassificere dem til brug privat, i et team
> eller for alle. (Undskyld til dem, der vil bemærke, at dette ikke er en
> Mac-relateret problemstilling).

Enig.

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Ove Steen Smidt (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 08-10-05 10:26


> Ja, men jeg synes bare, at LærerIntra er klundet idet man skal igennem
> flere klik og dialogbokse for at kunne vælge en fil og uploade den. Med
> SkoleKom hiver man den bare fra Mac'ens skrivebord over på SkoleKoms
> skrivebord med musen. Færdig arbejde. (Men jo, ellers arbejder jeg også
> meget med SkoleInta som jeg også er admin. for. Det spiller efterhånden
> godt på Mac/Firefox, men vejen har været lang og trang.)

Hej Martin

Så kan vi jo lige udveksle nogle andre erfaringer med Skoleporten, som
er Mac-releaterede.
Når jeg vil åbne min skoles hjemmeside i Safari, får jeg næsten altid
denne besked:

"Safari kan ikke åbne siden.
Der skete for mange omdirigeringer, mens
"http://www.karlslundeskole.dk/Infoweb/Designskabelon0/Rammeside.asp?Act
ion=&Side=&Klasse=&Id=" blev forsøgt åbnet. Det kan ske, hvis du åbner
en side, der er omdirigeret til at åbne en anden side, som er
omdirigeret til at åbne den originale side."

Så vælger jeg "Tøm buffer". Og så går det. - Problemet optræder ikke i
andre af mine browsere (Mozilla, Firefox, Camino).

Kender det problem?

Venlig hilsen

Ove Steen

Martin Bredthauer (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 08-10-05 16:08

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Kender det problem?

Jeg synes jeg husker lign. problem, men jeg bruger faktisk kun Safari
til min netbank. Resten går gennem Firefox, som efter min mening giver
et bedre resultat på de fleste websites, og som grundet sin stigende
popularitet hos wintel folket har fået status af "2. vigtigste browser
at teste sites på". På den måde er Firefox blevet en uventet "gave" til
Mac folket. (Og Apple satsede på den forkerte hest.) Firefox er netop
blevet kåret til årets vigtigste product hos pcworld.com

http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,120763,pg,12,00.asp

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Ove Steen Smidt (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 08-10-05 16:22

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Kender det problem?
>
> Jeg synes jeg husker lign. problem, men jeg bruger faktisk kun Safari
> til min netbank. Resten går gennem Firefox, som efter min mening giver
> et bedre resultat på de fleste websites, og som grundet sin stigende
> popularitet hos wintel folket har fået status af "2. vigtigste browser
> at teste sites på". På den måde er Firefox blevet en uventet "gave" til
> Mac folket. (Og Apple satsede på den forkerte hest.) Firefox er netop
> blevet kåret til årets vigtigste product hos pcworld.com
>
> http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,120763,pg,12,00.asp

Tak for bekræftelsen. Så er det ikke nødvendigvis min opsætning, der er
noget galt med.
Man undres hele tiden. Jeg har hele tiden ærgret mig over, at
billedtekst på forsiden kun kan være centreret. Men nu ser jeg lige
pludselig, at den aktuelle billedtekst på www.karlslundeskole.dk er
centreret på PC og venstrestillet på Mac.
Jeg synes også, at der stadig er redigeringsværktøjer i Skoleporten, som
af en eller anden grund ikke kommer frem uanset hvilken Mac-browser man
bruger. Jeg må tilstå, at jeg til hjemmebrug også har en PC til den
løbende vedligeholdelse.

Venlig hilsen
Ove Steen

Martin Ammentorp (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Martin Ammentorp


Dato : 08-10-05 17:25

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Men nu ser jeg lige
> pludselig, at den aktuelle billedtekst på www.karlslundeskole.dk er
> centreret på PC og venstrestillet på Mac.

Klikker jeg ind på linket med Safari er billedteksten da centreret....
(på forsiden)

venlig hilsen

Martin
--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

-- and don't forget to boogie

Ove Steen Smidt (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 08-10-05 23:42

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:
>
> > Men nu ser jeg lige
> > pludselig, at den aktuelle billedtekst på www.karlslundeskole.dk er
> > centreret på PC og venstrestillet på Mac.
>
> Klikker jeg ind på linket med Safari er billedteksten da centreret....
> (på forsiden)
>
> venlig hilsen
>
> Martin

Men altså ikke hos mig - og det gælder alle browsere.

Vh. Ove Steen

Jens (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 05-10-05 08:05

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Hej,
>
> Jeg har efterhånden oplevet lidt for mange uheldige problemer og
> mangler i Mail til OS X, og leder derfor efter et alternativ.
> Vi er en lille gruppe på omkring 10 personer, som også godt kunne
> tænke os, at have adgang til et fælles adressekartotek og gerne et
> adressekartotek, som vi alle har direkte adgang til i mailklienten.

Jeg mener at "Adressebog" kan deles - fungerer med Mail

> Det tyder på, at Firstclass kan alt det, vi gerne vil have (og mere
> til), men er der mon bedre alternativer? Jeg har et indtryk af, at
> Firstclass er overkill til vores behov, og det er heller ikke
> lykkedes mig at finde en pris på det endnu. Det undrer mig også, at
> man tilsyneladende ikke kan få lov til at hente en demo af server-
> versionen og er det kun klienten, man kan få på dansk?
>
> Vi har vores egen server (OS X Server 10.3.8), som pt. agerer fil,
> web og mailserver. Med tiden bliver web-delen nok flyttet ud på en
> ekstern server, men det ville nok være smartest at lade mail-delen
> blive på den lokale server, da der sendes og modtages en del store
> filer med jævne mellemrum (mindre grafisk virksomhed).

Min bedre halvdel bruger FirstClass på arbejdet. Jeg havde den ubetinget
ubehagelige opgave at forsøge at få FirstClass Mac-klient til at fungere
hjemmefra - uden nævneværdig succes. Webklienten er bedre - eller
rettere: Ikke helt så ringe, men ringe.

Vores løsning blev at bruge FirstClass fra en Windåse. Dér kører det
acceptabelt. Jeg hører ofte frustrerede udbrud over ét eller andet, der
ikke vil som det skal - men jeg holder mig udenfor (skal ikke trækkes
ind i en detaljeret analyse af funktionaliteten af et eller andet - mig
ligegyldigt - Windows-program.
--

Jens F

Martin Bredthauer (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 05-10-05 16:12

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Min bedre halvdel bruger FirstClass på arbejdet. Jeg havde den ubetinget
> ubehagelige opgave at forsøge at få FirstClass Mac-klient til at fungere
> hjemmefra - uden nævneværdig succes. Webklienten er bedre - eller
> rettere: Ikke helt så ringe, men ringe.

Jeg bruger FirstClass på Mac og har gjort det i 9-10 år. (Kan I huske
Mac gruppen på PolOnline En flok finke mennesker som hvoraf flere
heldigvis flyttet med ud på usenet da Politiken slagtede deres online
community.) Kilenten fungerer hver dag uden problemer og sættes op på
nøjagtig samme måde som på wintel.

Hvad er problemet, måske kan jeg hjælpe?

Til gengæld synes jeg webklienten er noget "firkantet" at bruge, men det
er nok en vane sag. Under alle omstændigheder så er den ikke så hurtig
som den rigtige klient.

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Thomas G. Madsen (24-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 24-10-05 11:57

Martin Bredthauer skrev:

> Jeg bruger FirstClass på Mac og har gjort det i 9-10 år.

Så har du måske en idé til, hvorfor jeg ikke kan få lov til at
installere serveren på Mac OS X Server 10.3.8?

Jeg har rekvireret den fra <http://www.mikrograf.dk/>, men når
installationen skal til at starte, kommer følgende melding:
"Installation aborted. You are not running as fcadmin user.".

Hvordan bliver man så det, når man ikke engang har installeret
produktet endnu?

--
Hilsen
Madsen

Thorbjoern Ravn Ande~ (24-10-2005)
Kommentar
Fra : Thorbjoern Ravn Ande~


Dato : 24-10-05 12:36

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> writes:

> "Installation aborted. You are not running as fcadmin user.".
>
> Hvordan bliver man så det, når man ikke engang har installeret
> produktet endnu?

Måske skal du oprette brugeren "fcadmin" først, og køre programmet som
dét.

Hvad siger installationsvejledningen?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Thomas G. Madsen (24-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 24-10-05 13:08

Thorbjoern Ravn Andersen skrev:

> Måske skal du oprette brugeren "fcadmin" først, og køre
> programmet som dét.

Det er netop det, jeg skal. :)

> Hvad siger installationsvejledningen?

Installationsvejledningen fulgte ikke med, men jeg har lige fået
den tilsendt af mikrograf.dk.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (24-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 24-10-05 13:41

Thorbjoern Ravn Andersen skrev:

> Måske skal du oprette brugeren "fcadmin" først, og køre
> programmet som dét.

Så ryger ideen med at have FirstClass-serveren kørende på vores
eksisterende filserver fløjten, for jeg orker ikke at skulle
flytte det hele over på en ny brugerkonto ved navn "fcadmin", som
den åbenbart kræver, for at kunne køre.

Øv. Jeg får mere og mere lyst til at flytte hele skidtet over på
et mailhotel ude i byen. Spørgsmålet er så bare, om man kan få
noget til en fornuftig pris, hvor der er både kalenderfunktion og
fælles adressekartotek indbygget.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (24-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 24-10-05 18:27

Thomas G. Madsen skrev:

> Så ryger ideen med at have FirstClass-serveren kørende på vores
> eksisterende filserver fløjten, for jeg orker ikke at skulle
> flytte det hele over på en ny brugerkonto ved navn "fcadmin", som
> den åbenbart kræver, for at kunne køre.

Har opdaget, at det kun er selve installationen, som kræver den
fcadmin-konto. Serveren kan også stilles til at starte sammen
med de andre kontoer på computeren.

--
Hilsen
Madsen

Per Rønne (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 25-10-05 19:01

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Thomas G. Madsen skrev:
>
> > Så ryger ideen med at have FirstClass-serveren kørende på vores
> > eksisterende filserver fløjten, for jeg orker ikke at skulle
> > flytte det hele over på en ny brugerkonto ved navn "fcadmin", som
> > den åbenbart kræver, for at kunne køre.
>
> Har opdaget, at det kun er selve installationen, som kræver den
> fcadmin-konto. Serveren kan også stilles til at starte sammen
> med de andre kontoer på computeren.

Hvordan starter du flere konti samtidig på maskinen? Eller bruger du
MacOS X Server?
--
Per Erik Rønne

Thomas G. Madsen (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 25-10-05 19:12

Per Rønne skrev:

> Hvordan starter du flere konti samtidig på maskinen? Eller
> bruger du MacOS X Server?

Jeg bruger MacOS X Server og bruger i forvejen en konto, som
ikke hedder 'fcadmin', som FirstClass åbenbart kræver for at
kunne installeres. Heldigvis så kan FirstClass stilles til at
starte sammen med alle andre kontoer, så det er kun under selve
installationen, at den kræver, at man er logget ind på en konto
ved navn 'fcadmin'.

--
Hilsen
Madsen

Per Rønne (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Per Rønne


Dato : 26-10-05 01:42

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Per Rønne skrev:
>
> > Hvordan starter du flere konti samtidig på maskinen? Eller
> > bruger du MacOS X Server?
>
> Jeg bruger MacOS X Server og bruger i forvejen en konto, som
> ikke hedder 'fcadmin', som FirstClass åbenbart kræver for at
> kunne installeres. Heldigvis så kan FirstClass stilles til at
> starte sammen med alle andre kontoer, så det er kun under selve
> installationen, at den kræver, at man er logget ind på en konto
> ved navn 'fcadmin'.

OK - jeg har ikke selv nogen erfaring med MacOS X Server, men ved dog at
jeg skulle have haft den installeret hvis jeg skulle have haft
installeret Oracle - hvilket jeg har forsøgt. En 4.000 for MacOS X
Server har jeg bare ikke villet ofre.
--
Per Erik Rønne

Thomas G. Madsen (08-11-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 08-11-05 18:10

Jens skrev:

> Vores løsning blev at bruge FirstClass fra en Windåse. Dér kører
> det acceptabelt.

Jeg gad godt vide, om der er nævneværdige stabilitetsforskelle
og/eller funktionsmæssige forskelle på Firstclass-serveren afhængig
af, om den kører på Windows eller på OS X.

--
Hilsen
Madsen

Martin Bech (09-11-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bech


Dato : 09-11-05 22:14

In article <dkqpm4.3sc.1@tgm.dyndns.dk>,
"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg gad godt vide, om der er nævneværdige stabilitetsforskelle
> og/eller funktionsmæssige forskelle på Firstclass-serveren afhængig
> af, om den kører på Windows eller på OS X.

Der er masser af steder hvor FC-serveren kører under OS X, så mht.
stabilitet tror jeg ikke der er nogen særlig forskel. Vil man
RAD-funktionaliteten til at tilgå eksterne databaser er man låst til at
benytte Windows.

--
Med venlig hilsen / Greetings

Martin Bech
mail: Fjern / remove XYZ

Franz Berliner (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Franz Berliner


Dato : 05-10-05 08:34

Thomas G. Madsen wrote:
> Hej,
>
> Jeg har efterhånden oplevet lidt for mange uheldige problemer og
> mangler i Mail til OS X, og leder derfor efter et alternativ.
> Vi er en lille gruppe på omkring 10 personer, som også godt kunne
> tænke os, at have adgang til et fælles adressekartotek og gerne et
> adressekartotek, som vi alle har direkte adgang til i mailklienten.

Der findes et par forskellige server løsninger - men om adressebog mv.
er integreret afhænger lidt af hvilken klient man vælger til at tilgå dem:

http://www.kerio.com/kerio.html
http://www.stalker.com/content/default.html
http://kolab.org/

Jeg synes heller ikke Firstclass er så ringe som det bliver beskyldt for.

Det væsentligste ved valg af system må næsten være at man sikrer sig at
data ligger i et format det er muligt at eksportere hvis man en dag
skulle ønske at skifte til et andet system.

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Martin Bech (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Martin Bech


Dato : 05-10-05 15:51

In article <dhur49.39g.1@tgm.dyndns.dk>,
"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Det tyder på, at Firstclass kan alt det, vi gerne vil have (og mere
> til), men er der mon bedre alternativer?

Næppe Men prøv den. De har en prøveversion til 5 brugere, mener jeg.
Det er et meget fleksibelt post/konferencesystem, som også kan vise
hjemmesider (incl php etc). Konferencerne kan "udgives" på offentligt
web blot ved at oprette et par genveje hist og her.

> Det undrer mig også, at
> man tilsyneladende ikke kan få lov til at hente en demo af server-
> versionen og er det kun klienten, man kan få på dansk?

Alle klienter er i princippet ens, men hvis man har en "Lang"-fil i
klientens mappe skifter den sprog. Serveren er engelsk (Canadisk,
faktisk), men når logger på den som administrator med en dansk klient,
får man de danske menuer.

Prøveversionen kræver åbenbart at man skriver hvem man er:
http://www.firstclass.com/introedition/

--
Med venlig hilsen / Greetings

Martin Bech
mail: Fjern / remove XYZ

Frank E. N. Stein (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 06-10-05 22:58

On Tue, 04 Oct 2005 21:10:33 +0200, Thomas G. Madsen wrote:

> Jeg har efterhånden oplevet lidt for mange uheldige problemer og
> mangler i Mail til OS X, og leder derfor efter et alternativ.
> Vi er en lille gruppe på omkring 10 personer, som også godt kunne
> tænke os, at have adgang til et fælles adressekartotek og gerne et
> adressekartotek, som vi alle har direkte adgang til i mailklienten.

Kan jeres mailklient snakke med en LDAP-server?
--
MVH
osv...



Thomas G. Madsen (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 08-10-05 10:35

Frank E. N. Stein skrev:

> Kan jeres mailklient snakke med en LDAP-server?

Jeg er ikke klar over, om Mail (standardprogrammet i OS X), kan
snakke sammen med en LDAP-server. Mail er det program vi bruger
i dag, og som jeg helst vil væk fra.

Jeg kører noget fjernundervisning, som foregår i Outlook til
Windows. Uddannelsesstedet, hvor jeg er ansat, har en Exchange-
server stående, som jeg kobler op til, og det fungerer efter min
mening rigtig godt, men spørgsmålet er så lige, om der findes
mailklienter til OS X, som fungerer sammen med en Exchange-server,
for så var det måske også en mulighed.

--
Hilsen
Madsen

Thorkil Olesen (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Thorkil Olesen


Dato : 08-10-05 12:40

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Jeg er ikke klar over, om Mail (standardprogrammet i OS X), kan
> snakke sammen med en LDAP-server.

Det kan den, og det fungerer fint. Jeg har prøvet.

> Mail er det program vi bruger
> i dag, og som jeg helst vil væk fra.

Ja, så er det jo ikke en mulighed.

> Jeg kører noget fjernundervisning, som foregår i Outlook til
> Windows. Uddannelsesstedet, hvor jeg er ansat, har en Exchange-
> server stående, som jeg kobler op til, og det fungerer efter min
> mening rigtig godt, men spørgsmålet er så lige, om der findes
> mailklienter til OS X, som fungerer sammen med en Exchange-server,
> for så var det måske også en mulighed.

Det kan både Mail og Entourage, men vistnok ikke på den "indfødte" måde.
Det er noget med, at Exchange kan fungere i en IMAP-tilstand. Andre må
svare på det.

Er der nogen, som har erfaring med at lægge en fælles adresseliste på en
LDAP-server? Jeg tænker både på opsætning af serveren og på redigering
af adresserne på servere. Desværre er der ikke nogle postprogrammer, som
kan _skrive_ til en LDAP-server. Det synes jeg er en mangel!

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Frank E. N. Stein (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 08-10-05 21:34

On Sat, 08 Oct 2005 13:40:10 +0200, Thorkil Olesen wrote:

> Er der nogen, som har erfaring med at lægge en fælles adresseliste på en
> LDAP-server? Jeg tænker både på opsætning af serveren og på redigering
> af adresserne på servere. Desværre er der ikke nogle postprogrammer, som
> kan _skrive_ til en LDAP-server. Det synes jeg er en mangel!

En fælles adresseliste er ikke noget man skriver til fra en mailklient.
Det er nogen en enkelt eller evt to holder opdateret. Ellers får man
pludselig den samme adresse fejlstavet på flere forskellige måder,
moster Odas adresse i sommerhuset og andre sjove ting ind i den.
Man kan skrive til en LDAP-server fra et utal af forskellige
GUI-programmer.

Hvis målet bare er en simpel fælles adresseliste, kan man jo knalde en
webside op med mailto-links, men så mangler man naturligvis den tætte
integration med mailklienten.

--
MVH
osv...



Morten Reippuert Knu~ (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 08-10-05 14:22

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
> Frank E. N. Stein skrev:

> > Kan jeres mailklient snakke med en LDAP-server?

> Jeg er ikke klar over, om Mail (standardprogrammet i OS X), kan
> snakke sammen med en LDAP-server. Mail er det program vi bruger
> i dag, og som jeg helst vil væk fra.

Det kan den. Kører i jeres Mailserver på Mac OS X Server? I givet fald
er det lige ud af landevejen.

> Jeg kører noget fjernundervisning, som foregår i Outlook til
> Windows. Uddannelsesstedet, hvor jeg er ansat, har en Exchange-
> server stående, som jeg kobler op til, og det fungerer efter min
> mening rigtig godt, men spørgsmålet er så lige, om der findes
> mailklienter til OS X, som fungerer sammen med en Exchange-server,
> for så var det måske også en mulighed.

Såvel Entourage som Mail kan snakke en forkrøblet udgave af Exchange.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Thomas G. Madsen (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 09-10-05 11:06

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Kører i jeres Mailserver på Mac OS X Server?

Ja det gør vi på nuværende tidspunkt.

--
Hilsen
Madsen

Morten Reippuert Knu~ (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 08-10-05 14:31

Thomas G. Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:
> Hej,

> Jeg har efterhånden oplevet lidt for mange uheldige problemer og
> mangler i Mail til OS X, og leder derfor efter et alternativ.
> Vi er en lille gruppe på omkring 10 personer, som også godt kunne
> tænke os, at have adgang til et fælles adressekartotek og gerne et
> adressekartotek, som vi alle har direkte adgang til i mailklienten.

> Det tyder på, at Firstclass kan alt det, vi gerne vil have (og mere
> til), men er der mon bedre alternativer? Jeg har et indtryk af, at
> Firstclass er overkill til vores behov, og det er heller ikke
> lykkedes mig at finde en pris på det endnu. Det undrer mig også, at
> man tilsyneladende ikke kan få lov til at hente en demo af server-
> versionen og er det kun klienten, man kan få på dansk?

> Vi har vores egen server (OS X Server 10.3.8), som pt. agerer fil,
> web og mailserver. Med tiden bliver web-delen nok flyttet ud på en
> ekstern server, men det ville nok være smartest at lade mail-delen
> blive på den lokale server, da der sendes og modtages en del store
> filer med jævne mellemrum (mindre grafisk virksomhed).

Mac OS X serveren kan serve en adressebog via LDAP som såvel
Adressbook.app, Mail.app og Entourage o.a. kan snakke med.

Såvel mailservern som LDAP'en er lidt langhåret og fungerer ikke altid
helt efter hensigten i 10.39. I 10.4 er det muligt, at få det til at
fungere helt pænt. Rene har et par domainer kørende på 10.4 med imap,
ldap, antivirus, spamfilter, webmail etc. (der er også mulighed for
single sign-on og maillister).

Efter noget tilretning opfører det efterhånden sig helt pænt og
stabilt (også med Apples Mailklient). Selve LDAP adressekartoteket kan
tilgås fra alle seriøse mailklienter.

Jeg synes at det er noget radikalt at skifte til et lukket system som
eks FirstClass blot fordi i er utilfredse med Mail.app klienten.
Hvorfor ikke prøve den eksistende løsning med en alternativ klient.
Jeg synes kun at en udskiftning på såvel klient som serverside kan
retfærdiggøres af behov for funktioner der ikke er mulige med den
nuværende løsning, eks et kalender system.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth
mus+tastatur, R9600PRO, iSight, eyeTV200 & LaCie Photon18Vision TFT.

Thomas G. Madsen (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 09-10-05 11:06

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Såvel mailservern som LDAP'en er lidt langhåret og fungerer ikke
> altid helt efter hensigten i 10.39.

Vi kører pt. OS X Server 10.3.8 og jeg har egentlig ikke planer
om at opgradere serveren til 10.4.x indenfor den nærmeste fremtid.
Vil gerne have lidt flere opdateringer til 10.4 sendt ud, inden
skiftet, for jeg synes faktisk ikke at min egen 10.4.2 er særlig
stabil. Har langt flere sære programfejl end på 10.3.9 og jeg kan
se, at tendensen er den samme på den ene Powerbook på jobbet, som
også kører 10.4.2 (resten af maskinerne på jobbet kører 10.3.9).

> Jeg synes at det er noget radikalt at skifte til et lukket
> system som eks FirstClass blot fordi i er utilfredse med
> Mail.app klienten. Hvorfor ikke prøve den eksistende løsning med
> en alternativ klient.

Det kan også godt være, at vi blot prøver en ny klient i første
omgang.

--
Hilsen
Madsen

Thomas G. Madsen (24-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 24-10-05 11:56

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Jeg synes kun at en udskiftning på såvel klient som serverside kan
> retfærdiggøres af behov for funktioner der ikke er mulige med den
> nuværende løsning, eks et kalender system.

Behovet for et fælles kalendersystem, bliver efterhånden også mere
og mere aktuelt.

--
Hilsen
Madsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408668
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste