Mac til studiebrug
Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 29-09-05 14:52

Hej!

Min gamle bærbare pc er netop stået af og i jagten på en ny faldt jeg over
iBook
Jeg er blevet forelsket i den lille 12" (efter at have set den i Fona på
nytorv i Aalborg) men har stadig nogle ubesvarede spørgsmål.
Håber i kan hjælpe :)

Jeg har en stationær PC som jeg "leger" med dvs. jeg skal have en stabil
computer "der bare virker" når jeg skal bruge den.

1.
Det jeg bruger den til er Word, MSN Messenger, Winamp og Firefox
Findes disse 4 programmer til Mac i en version der er værd at bruge tid på?`
Ved office pakken findes og da Firefox er OpenSource går jeg udfra den også
findes? :)
Hvordan med Messenger? M$ har lavet en udgave på deres hjemmeside men kan
den bruges?

2.
Firewall/ Virusscanner. Er det noget jeg skal have fat i?

3.
I vores "hus" har vi en printer på netværket.
I Windows søger man bare på navnet ("//Konica/direct/") og tilføjer det som
netværksprinter. Kan man også det på Mac? Ved godt det er svært at sige når
i ikke kender modellen etc. men er der en mulighed for det?

4.
Er der nogle programmer jeg "burde" have?
Små tweaks og halløj der gør hverdagen med min mac "lidt sjovere"
(Har et par kammies der er ved at anskaffe sig en iBook også og det gør jo
ikke noget at min den kan den lille ting mere? )

5.
Ellers andet jeg skal være opmærksom på?`
Hvor kan jeg finde hjælp, pånær her i nyhedsgruppen?

6.
Er det svært at konvertere fra PC til Mac. Har leget lidt med Linux (SuSe og
lign.) så har ikke noget problem med at lære et nyt interface.
Er OSX så genialt som folk siger? ;) (Garanteret det er..)

7
Ellers andet?

Mvh.
Hans-Jacob

Jeg bruger en sjælden gang imellem

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 29-09-05 15:46

Hans-Jacob Møgelmose wrote:
> [...]
> findes? :)
> Hvordan med Messenger? M$ har lavet en udgave på deres hjemmeside men kan

Ja, der er dog ikke video chat.

> 2.
> Firewall/ Virusscanner. Er det noget jeg skal have fat i?

firewall er indbygget. Virusscanner er kun nødvendigt til word virus.

> [...]
> netværksprinter. Kan man også det på Mac? Ved godt det er svært at sige når
> i ikke kender modellen etc. men er der en mulighed for det?

mac kan godt printe til en netværks printer, men jeg er ikke sikker på
at den kan printe til en printer der er delt via windows shares. Min
tiger kræver IPP, LPD eller HP jet direct. Port numrene er 631, 515 og
9100.

irc.irczone.dk kanal #macintosh ?

JonB

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-09-05 16:10

Jon Bendtsen <noone@example.com> wrote:

> [...]

Dejlig lille computer. Den er lille på godt og ondt: Nem at
transportere, men skærmen er også lille. Personligt synes jeg ikke, det
er et problem.

Det plejer en Mac at gøre. Ikke at den er perfekt, men normalt skal man
ikke rode med værktøjer, optimering, formatering, geninstallering,
virus- og spywareproblemer etc.

Winamp findes ikke til Mac, men der er andre afspillere. Apples egen
iTunes er den mest nærliggende. Findes også til Windows. Det største
problem er nok, at beskyttede musikfiler i WMA-format ikke kan spilles
på en Mac. Windows Mediaplayer til Mac understøtter ikke dette format.

> Ja, der er dog ikke video chat.

MSN Messenger til Mac virker fint. Jeg er dog gået over til Adium, der
er Open source og som kan tale med flere protokoller som f.eks. AIM, som
Apple bruger på .Mac. Adium har heller ikke videochat, men det siges, at
det kommer. Hvis I er flere, der bruger Mac, kan I få en .Mac-adresse og
chatte med hinanden med programmet iChat, som følger med en Mac. Det har
både voice og video, hvis du altså har et kamera. I skal bare oprette et
gratis prøvemedlemsskab. Derefter kan I blive ved med at bruge jeres
brugernavn til at chatte.

> firewall er indbygget. Virusscanner er kun nødvendigt til word virus.

Igen er open source svaret. Man kan f.eks. bruge antivirusprogrammet
ClamXav, der kan hentes helt gratis.

Uha, der er spandevis. Se hos Apple selv, der har lister over
programmer. Se f.eks. efter smarte widgets til Dashboard. Du kan også
lede efter programmer på Versiontracker.

<http://www.apple.com/dk/downloads/macosx/>
<http://www.versiontracker.com/macosx/>

Lad være med at bruge penge på værktøjsprogrammer. Hent evt. det gratis
Onyx. Ellers er det normalt ikke nødvendigt at reparere på Mac OS X. Har
du problemer, så spørg her i gruppen.

> irc.irczone.dk kanal #macintosh ?

Der er også et forum hos Mediamac og Macnyt. Ellers er der jo de
udenlandske nyhedsgrupper under <comp.sys.mac.*>

<http://www.mediamac.dk/>
<http://www.macnyt.dk/>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-09-05 00:53

Henrik Münster wrote:
> Det plejer en Mac at gøre. Ikke at den er perfekt, men normalt skal man
> ikke rode med værktøjer, optimering, formatering, geninstallering,
> virus- og spywareproblemer etc.

Det skal man nu normalt heller ikke på Windows, hvis man bare tænker
sig lidt om :)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-09-05 20:14

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> wrote:

> Det skal man nu normalt heller ikke på Windows, hvis man bare tænker
> sig lidt om :)

Det var såmænd heller ikke ment som en sammenligning med Windows
specielt, men mere som en generel oplysning. Mange tror, at man skal
have alle mulige reparationsprogrammer. De kan være vant til det fra
ældre Mac eller Windows styresystemer. Jeg ville bare anbefale, at man
sparede sine penge, da de som regel ikke er nødvendige på en Mac.
Jeg er i øvrigt forundret over, de forskellige meldinger, man
får om Windows. Både folk jeg taler med og fagfolk, der skriver artikler
om emnet, fortæller jævnligt, hvordan Windows konstant bliver inficeret
med spyware og virus. Når man så nævner det f.eks. i en nyhedsgruppe,
får man straks at vide, at det skam ikke er rigtigt. Nogle siger endda,
at de har været på internettet i ti år uden at få en eneste virus og
uden at have en virusscanner. Det er lidt svært at vide, hvad sandheden
er.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Hyre-Jensen

Dato : 04-10-05 16:23

Har man været på nettet i 10 år uden virusscanner med pc, uden et eneste
virusangreb, så skal man nok til at spille lotto. Så heldig kan man næsten
ikke være.

Henrik

Fra : Erik Richard

Dato : 04-10-05 20:29

Hej Henrik

Måske, måske ikke... Jeg har _ÉN_ eneste gang haft en ægte Mac virus. Og
det ligger helt tilbage i 1998, men til gengæld ødelagde den alt med
undtagelse af en enkelt tekstfil.

Til gengæld har jeg fået tusindvis af PC virus - i en periode forrige år
op mod ca. 1000 i døgnet. Og så fik jeg her sidste måned en 'netsky',
der ødelagde min Softwindows 98, og en Linux/Unix 'mhtmlxxx'-virus, jeg
mistænker for at have ødelagt min ene OS X 10.4.x partition. - Jeg havde
slettet min Norton Antivirus, da der var opstået en fejl i selve scanner
engine til den og ikke straks geninstalleret... - Så det er ikke så
usædvanligt endda.

mvh. Erik Richard

Henrik Hyre-Jensen wrote:
> Har man været på nettet i 10 år uden virusscanner med pc, uden et eneste
> virusangreb, så skal man nok til at spille lotto. Så heldig kan man næsten
> ikke være.

K.M.L. Denmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<KMLDenmarkNOSPAM@netscape.net>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-10-05 23:02

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> og en Linux/Unix 'mhtmlxxx'-virus, jeg
> mistænker for at have ødelagt min ene OS X 10.4.x partition.

Det har den med 100% sikkerhed ikke gjort!

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Jimmy Damsgård

Dato : 04-10-05 20:27

Henrik Münster skrev:
> Nogle siger endda,
> at de har været på internettet i ti år uden at få en eneste virus og
> uden at have en virusscanner. Det er lidt svært at vide, hvad sandheden
> er.

Man kan komme rigtigt langt med sund fornuft. Jeg havde windows maskiner
i 6-7 år, og kun en enkelt gang har jeg haft virus indenfor. Den var dog
ganske nem at rense op efter.

Helt efter bogen fik jeg den virus ind via en cdrom med piratsoftware.
Det lærte jeg så min lektie af.

Hvis man kun installerer legitime programmer, holder sin klient
opdateret, ikke godkender installation af ukendt software samt undlader
at åbne mærkeligt lydende mails, så er man rimeligt godt dækket ind. Har
man tillige en sin internetforbindelse igennem en router med NAT uden at
åbne en masse porte, så mindskes risikoen betydeligt. Hvis man ikke
gider at tænke sig om, så installerer man en gang sikkerhedssoftware til
at gøre det for en.

Dog skal man ikke helt slå hjernen fra. På mit arbejde har vi dagligt
kunder, som er blevet inficeret på trods af et opdateret antivirus
program. Programmet gør ikke den store forskel hvis brugeren afviser
alle advarsler, og godkender installationen af det skadelige software.

Spyware kan man dog ikke rigtigt undgå hvis man bruger Internet
Explorer. Men hvorfor ville man dog også gøre det?

/JD

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-10-05 23:23

Henrik Münster wrote:
> [...]
> ældre Mac eller Windows styresystemer. Jeg ville bare anbefale, at man
> sparede sine penge, da de som regel ikke er nødvendige på en Mac.

Det er normalt også fuldkommen ligemeget på Windows, jeg har intet
problem med at køre Windows uden antispyware/antivirus, og på jobbet
er jeg admin på 12 windows-maskiner der heller ikke har brug for
noget sådant.. (indrømmet, jeg har ikke checket om der er spyware,
men så længe det ikke popper op og er iriterrende er jeg også ret
ligeglad).

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-10-05 08:03

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:

> [...]
> noget sådant.. (indrømmet, jeg har ikke checket om der er spyware,
> men så længe det ikke popper op og er iriterrende er jeg også ret

Uha. Er det en politik som din chef har godkendt?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 08-10-05 18:00

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Uha. Er det en politik som din chef har godkendt?

Jeg synes det er en udemærket politik, brugerne har brug for høj
hastighed og masser af cpukraft, de har ikke brug for at blive
sløvet ned af tåbelige virusscannere og den slags.

I øvrigt benytter de ikke MSN, IE, OE eller tilsvarende programmer,
og de har ikke administrator-adgang hvilket nok også udelukker de
fleste virusser og spyware-dimser

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-10-05 19:09

> Jeg synes det er en udemærket politik, brugerne har brug for høj
> hastighed og masser af cpukraft, de har ikke brug for at blive
> sløvet ned af tåbelige virusscannere og den slags.

Du svarede ikke på spørgsmålet?

Vi bruger Symantec og den er såmænd ikke tosset. Da jeg troede den
sløvede maskinen var det fordi at disken var ved at stå af, og
maskinen frøs når den skulle læse syge sektorer (Ja, christian, det er
en Dell).

> I øvrigt benytter de ikke MSN, IE, OE eller tilsvarende programmer,
> og de har ikke administrator-adgang hvilket nok også udelukker de
> fleste virusser og spyware-dimser

Dvs ingen chat, ingen browser, og ingen email. Arbejder du på
Boomtown eller en anden spillebule?

Jeg er efterhånden afhængig af browser og email for at kunne lave mit
arbejde, så det lyder da ikek som traditionelle kontormaskiner.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 08-10-05 12:30

> [...]

> noget sådant.. (indrømmet, jeg har ikke checket om der er spyware,
> men så længe det ikke popper op og er iriterrende er jeg også ret

Jeg har en lignende erfaring fra mit job, men mine kollegers
hjemme-PC'er sander altid til i virus og spyware. Der er stor forskel
på, hvilket miljø en PC arbejder i.

(På min arbejde bruger vi faktisk hverken anti-virus- eller
anti-spyware-software. Vi har anti-virus på postkontoret og på bærbare
PC'er, som folk tager med hjem. Det fungerer faktisk.)

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard

Dato : 29-09-05 17:06

Hej Hans-Jacob

Hans-Jacob Møgelmose wrote:
> 1.
> Det jeg bruger den til er Word, MSN Messenger, Winamp og Firefox
> Findes disse 4 programmer til Mac i en version der er værd at bruge tid på?`

Ja - og nej - Word, MSN og Firefox findes i dedicatede OS X versioner,
men Winamp findes ikke. Istedet kan du bruge et af flg. programmer.
http://www.versiontracker.com/php/search.php?PHPSESSID=eba4ae0fa2517777aed01baeae486b61&mode=basic&action=search&str=winamp&plt%5B%5D=macosx&x=0&y=0

> Ved office pakken findes og da Firefox er OpenSource går jeg udfra den også
> findes? :)

Ja, og som studerende/skoleelev kan du købe hele MSOffice 2004 til OS X
for ca. 995kr.. - Firefox kan du bare downloade på Mozilla.orgs webside.

> Hvordan med Messenger? M$ har lavet en udgave på deres hjemmeside men kan
> den bruges?

MSN Messenger 3.5.1(1810) kan hentes her
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/372782/MSNMessengerPatch.sit

Alternativ til den er Mac Messenger, som er kompatibel med MSN
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/570054/macmessenger353.sit

> 2.
> Firewall/

Er indbygget i OS X

> Virusscanner. Er det noget jeg skal have fat i?

Normalt behøver man ikke gøre noget mht. virus og OS X. Men hvis du vil
have en iBook i netværk med din stationære PC, bør du ihvertfald have
antivirus program på PC'en, da du godt kan modtage en PC virus på en Mac
og i visse tilfælde også sende den videre til en PC, men en PC virus kan
_ikke_ ødelægge noget på din Mac.

Hvis du i forvejen har Norton Internet Security 2004 eller 2005 til din
PC, så indeholder den også Norton Antivirus, og du kan så købe en
tillægslicens til NAV 10 til Mac OS X.

Ellers vil jeg anbefale, at du henter antivurusprogrammet Avast! til din
PC. Den er gratis for enkeltbrugere og ganske effektiv. Avast! har
yderligere fordelen ved, at den kan scanne fx. en Mac i blandet netværk

> [...]
> netværksprinter. Kan man også det på Mac? Ved godt det er svært at sige når
> i ikke kender modellen etc. men er der en mulighed for det?

Ja, jeg mener endda, at Kyocera (Konica-Minolta) printerne er direkte
understøttet i Mac OS X 10.4.x. Ellers kan den styres via 'GIMP Print'
(open source printer drivere)
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/463925/gimp-print-5.0.0-beta2.ppc.dmg

> [...]
> (Har et par kammies der er ved at anskaffe sig en iBook også og det gør jo
> ikke noget at min den kan den lille ting mere? )

Tja, hvis du tænker på hjælpeprogrammer, så er fx.
TigerLaunch et godt program, der viser alle installerede programmer i
menulinien.
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/324112/TigerLaunch1.0.2.dmg.sit

MainMenu er et godt program til div. reparationer af disk, tilladelser
osv.. Den kobler primært til OS X's egne rep.værktøjer, men kan tilgås
via menulinien.
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/599059/MainMenu144.dmg.gz

CursorZoom er et godt lille værktøj til at forstørre pil og cursor på de
små skærme, hvis du har brug for det.
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/178295/CursorZoom.dmg

Cenon er et godt opensource grafikprogram
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/625123/Cenon-3.71.pkg.tar

GIMP 2.2.6 er ligeledes et opensource grafikprogram, der arbejder via
Apples egen X11 (Darwin) system.
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/601242/Gimp-2.2.6.dmg

GIMP.app 2.2.8 er en nyere og mere udbygget ver. af 2.2.6
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/626047/Gimp-2.2.8.dmg

Du kan også få OpenOffice til Mac
OpenOffice 1.1.2 (kræver X11 installeret i OS X)
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/444321/ooo112_osx_final.dmg.bz2
Bemærk! De danske amter/regioner og kommuner er ved at gå over til
OpenOffice fremfor både Corel Office og MS Office. Du kan også få
OpenOffice til Windows 98 til og med XP, samt til forskellige Linux
styresystemer. www.openoffice.org

NeoOfficeJ 1.1 er en anden mulighed for en officepakke, den kører native
OS X.
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/584162/download.php

Abiword 2.2.10 er et godt program, hvis du har arbejdet meget i
WordPerfect for Windows. Den er lavet specielt til at konvertere og åbne
WP filer.
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/631926/AbiWord-2.2.10.dmg

Hvis du vil have mere ud af X11, så kan det anbefales at du også henter
XFree86 XonX 4.4.0. Den kan det samme som X11, men har desuden endnu
flere features.
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/506089/XFree86_4.3.0.dmg

Alle ovenstående er freeware eller donateware.

> 5.
> Ellers andet jeg skal være opmærksom på?`

Har du en router / switch, kan du nemt sætte en iBook i netværk med din PC.

Du kan også køre Mac OS 9.2.2 på en iBook i det, der hedder 'classic
mode', men på de nye maskiner kan man ikke boote i OS 9.x. Men det kan
være godt, hvis man fx. har lidt ældre og dyre Mac OS 9.x programmer som
fx. Photoshop, Illustrator, Pagemaker, Filemaker osv., så sparer man de
dyre opgraderinger. Men det er jo ikke så aktuel for dit vedkommende, da
du kommer fra Windows platformen.

Derimod vil det på lidt længere sigt måske være en idé at investere i en
'Microsoft Virtual PC 7.x', så kan du også installere fx. Windows 2000,
2000Pro og XP Home eller XPPro direkte på iBook'en og køre de Windows
baserede programmer, der fx. ikke kan fås til Mac, eller vil være for
dyre at crossgrade fra Windows til Mac.

> Hvor kan jeg finde hjælp, pånær her i nyhedsgruppen?

Hm, der er også Macbruger.dk - nok lettest, hvis du bor i Københavnsområdet.

> [...]
> lign.) så har ikke noget problem med at lære et nyt interface.
> Er OSX så genialt som folk siger? ;) (Garanteret det er..)

Nej, det synes jeg ikke, - og da slet ikke, når du i forvejen kender til
Linux. OS X er jo bygget på Linux/Unix.

> 7
> Ellers andet?

Ja! Sørg for at få RAM nok og en tilstrækkelig stor harddisk. 1gb RAM og
fx. 80-120gb HD vil være et godt bud.

Har du synsproblemer - bruger stærke briller eller nedsat syn, - så vil
en 15" PowerBook være bedre end en 12".

Har du i forvejen en god stor skærm (17-19") til din PC, så kunne en USB
baseret KVM switch være en idé, da du så kan tilslutte en iBook /
PowerBook direkte til den store skærm og switche mellem PC og iBook /
PowerBook.

mvh. Erik Richard

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 29-09-05 17:30

Erik Richard wrote:
> MSN Messenger 3.5.1(1810) kan hentes her
> http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/372782/MSNMessengerPatch.sit

Der er kommet en version 5.0:
http://www.microsoft.com/mac/default.aspx?pid=msnmessenger

/Andreas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-09-05 18:55

Hans-Jacob Møgelmose <zster87@hottiemail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg har en stationær PC som jeg "leger" med dvs. jeg skal have en stabil
> computer "der bare virker" når jeg skal bruge den.

Du vil bliver overrasket over hvor let og skønt det er at være Mac
bruger.

> [...]
> findes? :)
> Hvordan med Messenger? M$ har lavet en udgave på deres hjemmeside men kan

Officepakken findes til Mac (Word, Excel, PowerPoint) og så findes der
en MSN Messenger 5.0, som er ganske ny.

> 2.
> Firewall/ Virusscanner. Er det noget jeg skal have fat i?

Du har hverken brug for en firewall eller virus scanner. Firewall er
indbygget i OS X.

> [...]
> netværksprinter. Kan man også det på Mac? Ved godt det er svært at sige når
> i ikke kender modellen etc. men er der en mulighed for det?

Er det en rigtig netværksprinter (Ethernet) og ikke en der kører via en
tændt PC'er ? I så fald er det bare at fortælle din nye iBook, hvilken
IP adresse printeren har. Du kan også koble dig på via Rendez Vous.

Nemt.

> [...]
> (Har et par kammies der er ved at anskaffe sig en iBook også og det gør jo
> ikke noget at min den kan den lille ting mere? )

Ja du skal have en news reader (MacSOUP) samt Skype. Så findes der 117
små andre programmer, som er interessante.

> 5.
> Ellers andet jeg skal være opmærksom på?`
> Hvor kan jeg finde hjælp, pånær her i nyhedsgruppen?

www.mediamac.dk

www.macnyt.dk

på AIM/iChat chatroomet - macsnakdk

Du kan koble dig på vi din PC med AOL Instant Messenger, hvis du lige
vil checke os ud.

> [...]
> lign.) så har ikke noget problem med at lære et nyt interface.
> Er OSX så genialt som folk siger? ;) (Garanteret det er..)

14 dage og du ville ønske at du havde købt din iBook for lang tid siden.

> 7
> Ellers andet?

Ja - glem spil til Mac - det er altså markant bedre på PC.

God fornøjelse.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Per Rønne

Dato : 29-09-05 19:57

> Ja - glem spil til Mac - det er altså markant bedre på PC.

Men der følger da et skakspil med.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-09-05 20:27

Per Rønne <spam@RQNNE.invalid> wrote:

> Men der følger da et skakspil med.

Det er da altid bedre end kabale. Og man kan faktisk spille World of
Warcraft. Alle Warcraft-spillene er i hybrid-version, der kan bruges på
både Mac og pc.

Jeg spille i øvrigt skak med min søn forleden. Jeg ved ikke, hvordan man
bærer sig ad med at tabe til en femårig, der spiller skak for første
gang. Han må være et stort talent. Han har også trænet ved spille dam på
min Palm PDA. Det er jo mere effektivt, når man kan tage flere brikker
ad gangen ved at hoppe henover dem.

Og til Hans-Jacob: Pas på med, hvilke diskussioner, du sætter igang her
i gruppen. Vi drøner lynhurtigt ud ad en tangent. Nogle af os i hvert
fald.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Erik Richard

Dato : 29-09-05 22:03

Hej Per

Mon ikke! - Jeg er ellers gammel mesterrækkesspiller... Det er endnu
ikke lykkedes mig at vinde over den. Den har en ELO rating på knap 2250!

Der findes et par lignende. VectorChess 3 med ELO rating på lige omkring
2000, samt det danskudviklede SigmaChess HIARC 9.6 med ELO rating på
+2500 - altså stormesterniveau! - Den har jeg i øvrigt heller aldrig
vundet over. - ikke engang på laveste trin...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-09-05 22:13

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Mon ikke! - Jeg er ellers gammel mesterrækkesspiller... Det er endnu
> ikke lykkedes mig at vinde over den. Den har en ELO rating på knap
> 2250!

Hvis det er som jeg husker, så er det GnuChess 5 der ligger
nedenunder. Jeg brød mig ikke specielt om interfacet dengang i 10.2
fordi jeg er vandt til Xboard.

Når du kan tæve GnuChess så kan du jo skifte til Crafty. Den skulle
spille rigtigt godt (og nej jeg kan ikke tæve nogen af dem).

Til gengæld synes jeg det er sjovt at spille med mennesker på FICS.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard

Dato : 29-09-05 23:05

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Hvis det er som jeg husker, så er det GnuChess 5 der ligger
> nedenunder.

Det er vist rigtig. - Der findes jo flere varianter af GNUChess...

> Jeg brød mig ikke specielt om interfacet dengang i 10.2
> fordi jeg er vandt til Xboard.

Enig, men den er blevet væsentlig bedre nu. Der er dog nogle problemer
stadig mht. selve boardets farvekombination. Det er lidt svært at bruge,
når man som jeg bruger omvendt kontrast...

> Når du kan tæve GnuChess så kan du jo skifte til Crafty. Den skulle
> spille rigtigt godt (og nej jeg kan ikke tæve nogen af dem).

Hvor finder man en version, der kan køre på OS X - fx. via X11 eller
XonX? - Jeg har en gammel, gammel version et sted til System 7.5.x-8.6,
men det er den, hvor man skal sidde med bræt og brikker ved siden af.
Man taster så det enkelte træk ind, og programmet kommer med sit træk...
Den vil ikke åbne på OS 9.x.

> Til gengæld synes jeg det er sjovt at spille med mennesker på FICS.

Der findes faktisk flere online boards til network gaming til skak.
Desværre er de fleste med meget små boards, der ikke kan forstørres. Og
bruge ZoomView på et skakspil er ikke sagen. Så boardet skal helst kunne
blive så stor, at det fylder en 21" skærm med kun 1,5x forstørrelse. -
Med så lille en forst. vil hele boardet altid være på skærmen...

Jeg overvejer faktisk at melde mig ind i SK68 igen, nu hvor jeg er
blevet alene. Jeg holdt jo op, da Kirsten begyndte at få det dårligere
og ikke kunne være alene ret lang tid ad gangen.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-09-05 07:44

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Hvor finder man en version, der kan køre på OS X - fx. via X11 eller
> XonX? - Jeg har en gammel, gammel version et sted til System 7.5.x-8.6,

Jeg mindes bestemt at det lykkedes mig at få "xboard" til at oversætte
på OS X - måske er den i fink i dag. Når du dertil så sig til, så
skal ejg gerne hjælpe dig i gang på FICS - der er ikke meget sjov i at
spille mod en computer når man kan spille med rigtigemennesker.

xboard kan også interface til de fleste skakprogrammer. Der er 176 på
listen.

> [...]
> blive så stor, at det fylder en 21" skærm med kun 1,5x forstørrelse. -
> Med så lille en forst. vil hele boardet altid være på skærmen...

Jeg mindedes at det kunne sættes så stort som man havde behov for.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard

Dato : 30-09-05 16:39

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Jeg mindes bestemt at det lykkedes mig at få "xboard" til at oversætte
> på OS X - måske er den i fink i dag.

Fandt Crafty's site, men der er stadig kun ver. til Mac OS til og med
9.x, og jeg kunne ikke få lov til at downloade, så det må være en
ualmindelig sløv ftp server, de ligger på...

> [...]
> spille mod en computer når man kan spille med rigtigemennesker.
>
> xboard kan også interface til de fleste skakprogrammer. Der er 176 på

Fandt et par network engines med en rimelig god GUI - bl.a. Ignatius,
som også er FICS kompatibel, (se svaret til Per Rønne).

> Jeg mindedes at det kunne sættes så stort som man havde behov for.

Ser faktisk ud til, at bl.a. Ignatius også kan det, så den vil jeg lige
prøve igennem...

Så tak indtil videre.
mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-09-05 21:27

> Fandt Crafty's site, men der er stadig kun ver. til Mac OS til og med
> 9.x, og jeg kunne ikke få lov til at downloade, så det må være en
> ualmindelig sløv ftp server, de ligger på...

xboard er interfacet (som jeg stadig vil anbefale dig).

crafty er selve skakmaskinen.

Fandt følgende side ved at søge på "crafty os x" på google:

http://www.internetcontact.be/~macchess/downloads.html

Første link er åbenbart xboard og crafty i sampak.

Der er også en g4/dual/g5 optimeret crafty lidt længere nede.

http://www.internetcontact.be/~macchess/downloads.html

Til online brug er freechess.org glimrende.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard

Dato : 01-10-05 00:00

Hej thorbjørn

> [...]
>
> http://www.internetcontact.be/~macchess/downloads.html
>
> Første link er åbenbart xboard og crafty i sampak.

Ser sådan ud...

> Der er også en g4/dual/g5 optimeret crafty lidt længere nede.

Det kunne være, jeg skulle smide den på min Dual G4/1,5ghz...

> http://www.internetcontact.be/~macchess/downloads.html
>
> Til online brug er freechess.org glimrende.

Kigger på den...

Det ser ud til, at det er den tidl. udvikler af MacChess, der har
overtaget Crafty distributionerne nu. - Jeg har den seneste ver. af
MacChess - 5.01 med fuld PGN support. - Det er lidt af en barsk herre at
komme i lag med. Det er den helt klart stærkeste med fuld GUI til OS
8.6-9.2.2 med en rating på godt 2200 ELO...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 30-09-05 03:14

Erik Richard <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Mon ikke! - Jeg er ellers gammel mesterrækkesspiller... Det er endnu
> ikke lykkedes mig at vinde over den. Den har en ELO rating på knap 2250!

Ja, det er jo det store problem med de computerbaserede skakspil; de er
ganske simpelt for stærke. De burde ganske simpelt indeholde en option,
så man selv kunne indtaste et rating-tal.
--
Per Erik Rønne

Fra : Erik Richard

Dato : 30-09-05 15:32

Hej Per

Per Rønne wrote:

> Ja, det er jo det store problem med de computerbaserede skakspil; de er
> ganske simpelt for stærke.

Ikke alle. Der findes et freeware/donateware spil, der hedder J2Chess
2.3 - bygget på Java. Den er på visse niveauer til at have med at gøre.
Den har en rating på ca. 17-1800 ELO. J2Chess retter sig i styrken efter
den tidsfaktor, man indstiller den til. Ved fx. ca. 40sek. pr. træk er
rating kun på ca. 1300 ELO, dybde 5 halvtræk. Ved std. turneringsniveau
3 min. prk træk / 40 træk på 2 timer, er rating på fuld og dybden er lig
op til 4 heltræk eller 16 halvtræk

Ud af de indtil nu 6 spil, j3g har prøvet med den i hurtigskak - under 1
min. pr. træk, - har jeg 2 tabte, 2 vundne og 2 remis. På
turneringsniveau 20 træk på 2 timer har jeg 1 tabt + 1 vunden.
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/624266/j2chess.zip

> De burde ganske simpelt indeholde en option,
> så man selv kunne indtaste et rating-tal.

De gør de da også normalt. Du stiller styrkevineauet i 'Preferences'. De
fleste af dem har både 'Neble', 'Beginner', 'Experienced', 'Very
Experienced' og 'Advanced'. Plua at flere af spillene - fx. ChessMaster
- også kan stilles til forskellige spillefaconer - som fx. 'Standard',
'defensive', 'Aggressive', 'Logic' (formentlig det, vi i klubber kalder
for meget forsigtig angrebsskak).

SigmaChess har også mulighed for at man kan stille styrkeniveauet. Til
alm. brugere kan jeg anbefale ver. 6.1.2 - rating ca. 1900 ELO max.. Det
er samme grund engine, der sidder i ver. 6.x som i HIARC udgaven - ver.
9.6, men baserne og banker i HIARC er væsentlig mere udbyggede.

Her er nogle links til skakprogrammer. Jeg sætter nogle '*' efter til at
markere brugervenlighed, samt skriver ca. rating

SigmaChess 6.1.2, Rating ca. 1900 ELO *****
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/574168/Sigma61-HIARCS96.dmg

SigmaChess HIARC 9.6, Rating +2500 ELO *****
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/518054/Sigma61-HIARCS96.dmg
NB! På hjemmesiden til SigmaChess kan downloades flere baser og data banker.

ChessMaster 9000 1.0.1, Rating ???, **/***
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25540
Har ikke brugt den siden ver. 6000, og den var ikke noget at skrive hjem
om. På turneringsniveau var rating på CM 6000 kun ca. 1300. Meget dårlig
interface og brugerflade. Har tendens til at glemme pre-settings.

ScreamerChess II 2.0b3, Rating ca. 1600, **
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/112557/ScreamerIICarbonB03.sea-binhex.hqx

Vector3 Chess 3.2.2, Rating ca. 1900-2000, ****
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/529173/vektor3-322.dmg

J2Chess 2.3, Rating 17-1800, ****
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/624266/j2chess.zip

Netværks engines
Chess Deluxe 2.02 ***
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/376451/Chess_Deluxe_202.sit
NB! Kan søge og spille efter efter ELO ratede spillere

ChessWorks 3.0.2 ***
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/353528/cw3carbon.sit
NB! Kan spille 'multisessions gaming' med flere spillere på én gang

Ignatius Chess client 1.0b ***
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/462074/ignatius-1.0beta.dmg.bz2
NB! Klient til online klubspillere

Chessic 2.01 ***
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/601473/Chessic.app.zip
NB! Klient til ICC klub spillere

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 02-10-05 15:45

> De gør de da også normalt. Du stiller styrkevineauet i 'Preferences'. De
> fleste af dem har både 'Neble', 'Beginner', 'Experienced', 'Very
> Experienced' og 'Advanced'.

Det er jo så altså ikke det samme so, ratingtallet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 29-09-05 22:09

> [...]

> netværksprinter. Kan man også det på Mac? Ved godt det er svært at sige når
> i ikke kender modellen etc. men er der en mulighed for det?

Der er 2 forskellige problemer ved netværksprintere: Netværksprotokollen
og driveren. Mac understøtter de fleste netværksprotokoller til
printerdeling inkl. SMB ("Windows printerdeling"). Om der findes en
driver til din Konica-printer kræver et præcist modelnummer, eller
muligvis GIMP-print, som Erik nævner.

> [...]
> (Har et par kammies der er ved at anskaffe sig en iBook også og det gør jo
> ikke noget at min den kan den lille ting mere? )

En nyhedslæser, som desværre ikke følger med. Mange af os sværger til
MacSOUP (shareware), som i virkeligheden er et dybt forældet program fra
dengang, hvor vi brugte langsomme modemforbindelse. Gammel kærlighed
ruster ikke. En simpel nyhedslæser findes i Mozilla Thunderbird, som jo
ligner Outlook Express en hel del.

Et ordentligt FTP-program, hvor mange anbefaler CyberDuck (frit).

Et simpelt grafikprogram, hvor GraphicConverter er suverænt (shareware).

Et program til lydredigering, hvor en billig mulighed er Audacity
(frit).

Hvis du har brug for en bedre tekst-editor end den indbyggede, så
anbefales SubEthaEdit (frit).

Flere kodeks til QuickTimes (DivX, 3ivx osv.)

NeoOffice/J (en version af OpenOffice), hvis du vil have et alternativ
til MS Office.

> 5.
> Ellers andet jeg skal være opmærksom på?`

Når du installerer Mac OS X, så husk også at installere X11. Det er
grafiksystemet fra Unix/Linux, og det giver dig adgang en en bunke frie
programmer fra den side.

Hvis du har ambitioner om selv at programmere eller bare kompilere
programmer, så installer også Xcode og meld dig ind i "Apple Developer
Connection" (gratis).

Mere RAM, som allerede er skrevet.

> Hvor kan jeg finde hjælp, pånær her i nyhedsgruppen?

Foruden de nævnte forslag, så kig på: http://www.macosxhints.com/ (lidt
nørded...)

Programmer finder du på:

http://www.versiontracker.com/
http://www.macupdate.com/

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 29-09-05 23:30

Hans-Jacob Møgelmose <zster87@hottiemail.com> wrote:

> Er der nogle programmer jeg "burde" have?

Ikke at forglemme Madsens glimrende side med anbefalinger:
<http://www.ecotox.dk/software.html>

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 30-09-05 05:56

"Hans-Jacob Møgelmose" <zster87@hottiemail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er blevet forelsket i den lille 12".... bla. bla. bla
<snip>

Tak for de mange gode svar :)

Henrik Münster -> Kan godt se hvad du mener :) En nævner at der følger et
skak spil med og straks er 33% af indlæggene vedr. skak :D
Gør dog ikke noget. Der skal være plads til sidespring

Det lyder rigtig godt det hele!

Ang. Virusscanner så er resten af netværket (4 PC'ere + det løse) sikret i
hoved og røv

Spil har jeg ingen problemer med. Det har jeg min PS2 til.
Har ingen synsproblemer og da den skal kunne være i en taske med en trillion
trilliard bøger i så er størrelsen på 12"'eren perfekt.

Regner med at købe den med 512mb ram og så opgraderer til 1.5gb når jeg har
betalt hovedparten af "lånet" (forældre = rentefrit og ingen faste afdrag
:D ).
Er det ok? Skal som sagt ikke ud og lege med 3d, film og andre "store" ting.

Har hørt meget om at en 1.33 G4 svarer til noget meget større Pentium/AMD?
Hvordan? Er der nogen måde ca. at regne det ud?
Hvor meget regne kraft skal jeg regne med jeg får i sådan en bette fætter?
Hvad skulle jeg have købt hvis det var en PC der skulle kunne det samme?

Nu kommer et lidt nørdet spørgsmål:
Kan jeg styre Martin LightJockey med MAC? Eller er det kun lavet til PC?
Hvad med "DMX Creator"?

/Hans-Jacob

Fra : Anders Bruvik

Dato : 30-09-05 09:28

"Hans-Jacob Møgelmose" <zster87@hottiemail.com> writes:

> Nu kommer et lidt nørdet spørgsmål:
> Kan jeg styre Martin LightJockey med MAC? Eller er det kun lavet til PC?
> Hvad med "DMX Creator"?

LightJockey finnes kun for PC, men programmet kan kjøre på 'virtual
pc'. DMX-interfacet vil ikke virke, så det er begrenset hva det kan
brukes til. "DMX creator kjenner jeg ikke til.

Men Jands vista kommer med mac-software, antagelig i november, i
tillegg til at de har sluppet en svært billig USB-DMX-interface. Se
www.jandsvista.com og www.aclighting.com for detaljer.

Anders Bruvik

Fra : Erik Richard

Dato : 30-09-05 16:26

Hej Hans-Jacob

Hans-Jacob Møgelmose wrote:
> Ang. Virusscanner så er resten af netværket (4 PC'ere + det løse) sikret i
> hoved og røv

- Og kobler du så en iBook på, vil du som sagt med Avast! kunne scanne
en Mac HD, - så du får med garanti ingen problemer med virus.

Det eneste lille 'men' er de hersens for.... Word macrovirus, de _kan_ i
ganske få tilfælde ødelægge Word til Mac dokumenter, så får du en Word/
MSOffice pakke til Mac, skal du huske at sætte Word indstillingerne til
'Macrovirus Protection'.

> Spil har jeg ingen problemer med. Det har jeg min PS2 til.
> Har ingen synsproblemer og da den skal kunne være i en taske med en trillion
> trilliard bøger i så er størrelsen på 12"'eren perfekt.

- Og så kan du som nævnt bruge en KVM til en større skærm, så det bliver
intet problem.

> [...]
> :D ).
> Er det ok? Skal som sagt ikke ud og lege med 3d, film og andre "store" ting.

512mb er nok i starten til fx. MSOffice og alm. programmer, men jeg
tror, du efterhånden vil få lyst til at lege mere med fx. grafik, så
skal du op på min. 1gb. - Ellers ret gode 'lånebetingelser'.

> Har hørt meget om at en 1.33 G4 svarer til noget meget større Pentium/AMD?
> Hvordan? Er der nogen måde ca. at regne det ud?

Førhen sagde man næsten altid 2x Mac hastigheden, men efterhånden som
især Pentium Mobile processorerne er blevet forbedrede, så vil jeg
umiddelbart tro, at en 1,33ghz Mac svarer til ca. 2.2-2,4ghz Pentium og
ca. 2,3ghz AMD

> Hvor meget regne kraft skal jeg regne med jeg får i sådan en bette fætter?
> Hvad skulle jeg have købt hvis det var en PC der skulle kunne det samme?

Nu kan jeg ikke helt huske tallene, men hvis du fx. kan finde et
program, der kan måle hhv. Gigaflop og MLPS faktor, så får du en meget
præcis sammenligning

Men umiddelbart vil du som nævnt ovenfor få en udnyttelsesgrad, der
svarer til et sted mellem 2.2ghz og 2.4ghz Pentium/AMD.

> Nu kommer et lidt nørdet spørgsmål:
> Kan jeg styre Martin LightJockey med MAC? Eller er det kun lavet til PC?
> Hvad med "DMX Creator"?

Ved en søgning på DMX kommer der disse frem, - så ja.
http://www.versiontracker.com/php/search.php?mode=basic&action=search&str=dmx&plt%5B%5D=macosx&x=0&y=0
LightJockey giver ikke nogen hits, men spørg da hos Martin...

Jeg véd ikke, om de stadig gør, men førhen brugte SafriDuo en ældre
PowerBook titanium til at styre hele deres show med, så et eller andet
lysstyringsanlæg er der da...

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-10-05 22:54

Erik Richard <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> - Og så kan du som nævnt bruge en KVM til en større skærm, så det bliver
> intet problem.

hvorfor skal han bruge en KVM til det?

> [...]
> især Pentium Mobile processorerne er blevet forbedrede, så vil jeg
> umiddelbart tro, at en 1,33ghz Mac svarer til ca. 2.2-2,4ghz Pentium og

Pentium og Celeron Mobile er blot historie nu. I dag bruger alle
Pentium eller Celeron M. Og de er ved smame clockfrekvens _hurtigere_
end en G4. Det samme gælder AMD's mobile udgaver af Athlon 64!

Dvs, en selv en billig Intel Celeron M 360 (1,4GHz, 400MHz FSB, 1MB L2
cache) på det billigste nuværende centrino chipsæt (855GM) er
hurtigere end en iBook.

En Pentium M 780 (2,26GHz. 533MHz FSB, 2MB L2 cache) på et 915GM
bundkort løber i cirkler om enhver powerbook (eller for den sags skyld
en powermac G5)

din "tro" på "2x machastighed" er ikke meget værd, og du burde tage den
op til revision. Det er kun Netburst arkitekturen (P4, Celeron og
Xeon) og den gamle 32bit Athlon arkitektur, hvor x86 CPU'erne er mindre
effektiv end PPC, og selv der er det altså ikke med 2x i en G4's favør
(det er end ikke med 2x i eks G5'erens favør)

pt er den mest effektive arkitektur's ydelse i forhold til clockfrekvens:

Intel's Pentium M
Intel's Celeron M
AMD's Opteron
IBM's G54
AMD's Athlon 64
Motorolas G4
AMD's Athlon/Semperon (32bit)
Intel's P3
Motroloa's G3
Intel's P4/Xeon/Celeron

Når det er nævnt er det værd at nævne, at billigste Celeron D 326 til
socket 775 (2,53GHz, 533FSB, 256kb L2 Cache, 64bit, SSE3) er altså ikke
langsommere, end at den sagtens kan følge med selv den hurtigste G4.

G4'eren er håbløst forældet i enhver hensenede bortset fra at den
bruger mindre strøm end Mobile versioner af AMD's 64bit arkitektir
(men stadig mere end Intel's M arkitekture).

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-10-05 23:47

> En Pentium M 780 (2,26GHz. 533MHz FSB, 2MB L2 cache) på et 915GM
> bundkort løber i cirkler om enhver powerbook (eller for den sags skyld
> en powermac G5)

korrektion "Powermac G4, ikke "Powermac G5"

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-10-05 00:16

In article <dgaj13-1b4.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:

> korrektion "Powermac G4, ikke "Powermac G5"

Du kom også til at skrive, at en Mac er komplet egnet til spil. Jeg
formoder, du mener uegnet
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-10-05 08:01

"Henrik Münster" <news@muenster.dk> writes:

> Du kom også til at skrive, at en Mac er komplet egnet til spil. Jeg
> formoder, du mener uegnet

WarCraft III kunne nu godt køre på min PowerBook.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-10-05 19:06

Hej Henrik

Det kommer an på spiltypen. Når det gælder skakprogrammer, så er Mac på
næsten alle områder bedre end Windows programmerne.
mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-10-05 21:14

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> Hej Henrik

> Det kommer an på spiltypen. Når det gælder skakprogrammer, så er Mac på
> næsten alle områder bedre end Windows programmerne.

Det må da være ét fedt... Crafty kan køre på alt, også windows.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 08-10-05 22:55

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Det må da være ét fedt... Crafty kan køre på alt, også windows.

Styrken af crafty afhænger af hvor god kode der bliver genereret, men
jeg tror at for almindelige dødelige er forskellen minimal.

Jeg har engang læst om Sargon II at 6502 processoren i Apple II var
særligt velegnet til skak på grund af dens indeksinstruktioner men jeg
kan ikke hitte artiklen nu.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-10-05 23:18

Hej Thorbjørn

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Styrken af crafty afhænger af hvor god kode der bliver genereret, men
> jeg tror at for almindelige dødelige er forskellen minimal.

- Og ud over det, kommer det i særdeleshed også an på, hvordan den kode
behandles i processoren...

> Jeg har engang læst om Sargon II at 6502 processoren i Apple II var
> særligt velegnet til skak på grund af dens indeksinstruktioner men jeg
> kan ikke hitte artiklen nu.

Det har jeg også læst for mange år siden. - Faktisk i forbindelse med,
at jeg købte min Kasparov-programmerede "Super Enterprise II" (ELO
rating 2150) 'rigtige' skakcomputer helt tilbage i 1986.

Fra andre - spillere fra min gamle klub SK68, - der har brugt Crafty
jævnligt, har jeg også fået oplyst, at Crafty kører i større 'notation
deepth' på selv en LC-475 end på en 1000mhz PIIPro med Win2000Pro! - 36
halvtræk på LC'en og kun 28 halvtræk på Win2K. - Eller 11 heltræk på
LC-475 mod 8 heltræk på Win2K. - Jeg kan ikke huske de tilsv. tal på
Apple II...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-10-05 01:25

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> - Og ud over det, kommer det i særdeleshed også an på, hvordan den
> kode behandles i processoren...

Jada, men givet samme grundkode (stort set al kode laves i dag i et
ikke-assemblersprog) afhænger det primært af den benyttede compilers
evne til at lave effektiv maskinkode til netop den pågældende
processor, samt naturligvis processorens hastighed.

Eftersom at Apples compiler til OS X (så vidt jeg har set) er gcc har
den nogen fordele og ulemper ud fra dens platformuafhængige design som
forhindrer den i at nå helt ud i krinkelkrogene, i modsætning til fx
Intels compiler til x86 som giver mulighed for let parallelisering mv.

Her kan man så argumentere for at der også er vektordelen
(AltiVec/SSE) til forskel, men skakanalyser er så vidt jeg ved ikke
specielt velegnede til den slags optimeringer. Det giver mere at
kigge på flere positioner samtidig og så analysere resultatet bagefter
- altså decideret flere processorer.

Se fx specifikationerne på Deep Blue som tævede Kasparov på
http://www.research.ibm.com/deepblue/meet/html/d.3.shtml

256 deciderede skakchips som styres af en 32 CPU IBM server skulle der
til...

> [...]
> 36 halvtræk på LC'en og kun 28 halvtræk på Win2K. - Eller 11 heltræk
> på LC-475 mod 8 heltræk på Win2K. - Jeg kan ikke huske de tilsv. tal

Jeg tror slet ikke Crafty kan klemmes ned i en Apple II.

Men din oplysning er da interessant, og undrer mig lidt. Jeg mener fx
ikke der nogensinde har fandtes en PIIPro på 1000 MHz :)

Der er nok nogen benchmarks på en webside et sted.

Det er også rent akademisk for mit vedkommende - de skal ikke være
særlig gode før jeg får tæv :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-10-05 02:47

Hej Thorbjørn

> [...]
> forhindrer den i at nå helt ud i krinkelkrogene, i modsætning til fx
> Intels compiler til x86 som giver mulighed for let parallelisering mv.

Det er yderst begrænset, hvad jeg har 'snuset' til kompilering af enhver
art. - Det tætteste har været at ændre resourcer og resourcekoder til et
par programmer, for at de kunne klare at køre PPC/FAT og ikke kun PPC, -
men det var ikke mere, end ResEdit kunne klare sammen med lidt
CodeWarrior...

> [...]
> specielt velegnede til den slags optimeringer. Det giver mere at
> kigge på flere positioner samtidig og så analysere resultatet bagefter

Det er da klart, det vil give mere... Nogle af de nye programmer
arbejder, såvidt jeg ellers kan forstå, - også internt på lidt samme
måde, men udover 'positioner' bruges også 'kombinationer'. Det giver
fordele i fx. åbningsbanker, da de arbejder ud fra givne 'parametre' =
spiltype som fx. 'gambit', 'spansk', 'indisk' osv.. - Det første træk -
fx. H: d2-4 giver jo uanede variationer, men i og med, at det ikke er så
mange spil-mønstre, der reelt bruger H: d2-4 som åbning, så begrænses
det alligevel til ca. 144.000 variationer - lig med ca. 35 halvtræk. Men
hvis sort så svarer med S: c7-5, - så er mulighederne pludselig
10-doblet - lig med 44 halvtræk, svarer hvid så med Sg1-f3 og sort med
d7-5, - jamen så er antallet af variationer igen reduceret, da
programmet er bygget sådan, at den siger '...aha, så spiller vi
spansk...'. Det 'sjove' kommer, hvis hvid i træk 2 spiller g2-3... Så
har jeg set SigmaChess9.6 HIARC (ELO +2500) bruge ca. 14 min. på at
finde et modtræk. Varianten er så sjælden, at det kun er de færreste
programmer, der har den med i åbningsbanken. - SC HIARC har, og det
samme har Crafty. - Det er en 'Reverse Indic Gambit', hvor du har
mulighed for inden for de næste 4-5 træk at gå over i alm. 'konge
gambit' eller i Nitomansky-spansk'. Så hvis ikke programmerne kunne køre
både 'position' og 'kombination', så vil programmet tabe i 9 ud af 10
tilfælde med en sådan åbning.

Det er her, de stationære skakcomputere normalt har deres svaghed, da de
oftest kun er bygget med 'kombination' og ikke med 'position' analyse.
Den SuperEnterprise II, jeg har, har muligheden for begge - enten hver
for sig eller samtidig. Desuden kan den 'lære' af sine fejl ved at
medtage ukorrente træk i åbningsanalyser. Men den er begrænset til 17
halvtræk i åbningsanalyse uden 'learn opening moves' tilkoblet, og op
til 31 halvtræk med 'learn' tilkoblet...

> [...]
> http://www.research.ibm.com/deepblue/meet/html/d.3.shtml
>
> 256 deciderede skakchips som styres af en 32 CPU IBM server skulle der

Ja, og sikke sur, han blev, da han tabte...

> Jeg tror slet ikke Crafty kan klemmes ned i en Apple II.

Jeg mener faktisk, den opr. blev udviklet på en II'er. - Der står noget
om udviklingsforløbet på hans hjemmeside...
http://www.limunltd.com/crafty/
http://www.tim-mann.org/crafty.html

> Men din oplysning er da interessant, og undrer mig lidt. Jeg mener fx
> ikke der nogensinde har fandtes en PIIPro på 1000 MHz :)

Svjv. havde han selv overclocket en 800mhz eller 900mhz for at give den
mere speed. - Han er/var kuleskør, hvad det angår.

> Der er nok nogen benchmarks på en webside et sted.

Højst sandsynlig, men hvor...

> Det er også rent akademisk for mit vedkommende - de skal ikke være
> særlig gode før jeg får tæv :)

Så prøv den nyeste J2Chess, - så er du næsten sikker på at få bank
hver gang... Indtil nu har jeg kun fået én remis - resten er tabt med
brask og bram.
http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/624266/j2chess.zip -
faktisk ret godt af et så lille program på kun 3.1mb...

mvh. Erik Richard

<KMLDenmarkNOSPAM@stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-10-05 07:33

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Svjv. havde han selv overclocket en 800mhz eller 900mhz for at give den
> mere speed. - Han er/var kuleskør, hvad det angår.

de clockfrekvenser findes P Pro stadig ikke i. Du må mene P III.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 09-10-05 10:17

> [...]

> enhver art. - Det tætteste har været at ændre resourcer og
> resourcekoder til et par programmer, for at de kunne klare at køre

Det er ellers god hjernegymnastik og meget en personlig sejr at SELV
lave et maskinkodeprogram der udfører en given opgave på en given
processor, og da du kan lide skak tror jeg det er noget for dig :)

Det rigtigt sjove kommer når man finder ud af hvordan en given
maskinkodestump kan gøres bedre og hurtigere for at udføre samme
opgave (det er her hjernegymnastikken virkelig kommer ind i
billedet).

Desværre er nutidens programmer så store og CPU'erne så komplekse at
det hobbyagtige hurtigt går af, men 8-bit processorer er til at have
med at gøre.

> Det er da klart, det vil give mere... Nogle af de nye programmer

Det er ikke nødvendigvis klart. Det er kun nogen få beregningsopgaver
der er lette at parallelisere (fordele ud på flere CPU'er) da det
administrative besvær ofte er forholdsvist stort.

Skak er nok godt til det, fordi der er mange forskellige stillinger
(data) som skal analyseres på samme måde (kode) uafhængigt af hinanden.

> [...]
> fordele i fx. åbningsbanker, da de arbejder ud fra givne 'parametre' =
> spiltype som fx. 'gambit', 'spansk', 'indisk' osv.. - Det første

Der har tidligere været en tendens til at computere gerne ville bytte
af, da det gjorde stillingerne hurtigere at analysere med færre
brikker.

Det svære er positionsspil da det ofte indebærer langsigtede planer
uden umiddelbare gevinster.

> gambit' eller i Nitomansky-spansk'. Så hvis ikke programmerne kunne
> køre både 'position' og 'kombination', så vil programmet tabe i 9 ud
> af 10 tilfælde med en sådan åbning.

De bedste programmer kan ikke tillade sig ikke at have
meget store åbningsbiblioteker da en dygtig spiller vil kunne udnytte
enhver svaghed.

> Ja, og sikke sur, han blev, da han tabte...

Tjah, der blev jo tabt ansigt og han havde vist også sjusket en smule
i sidste parti.

> [...]

> http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/624266/j2chess.zip -
> faktisk ret godt af et så lille program på kun 3.1mb...

Jeg bliver irriteret over skakprogrammer med hjemmebryggede interfaces
da der i mine øjne ikke er noget bedre end xboard/winboard.

Jeg kiggede lige - den oprindelige Sargon var skrevet i z80-assembler
(og udgivet som bog) og de binære versioner jeg har kunnet hitte
fyldte 11 Kb!

Resten er bare grafikgejl og hjælpebiblioteker :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-10-05 23:07

> [...]

> resourcekoder til et par programmer, for at de kunne klare at køre
> PPC/FAT og ikke kun PPC, - men det var ikke mere, end ResEdit kunne

Nå, men så må du jo lytte til nogen der har :)

> [...]
> fordele i fx. åbningsbanker, da de arbejder ud fra givne 'parametre'
> = spiltype som fx. 'gambit', 'spansk', 'indisk' osv.. - Det første

Computere har meget, meget nemmere ved at spille kombinatorisk (dvs på
materiel) end positionelt, da det er ulige meget nemmere at _måle_ "du
vinder en bonde på det her" end at "du får senere i spillet en stærk
kongefløj", og det er nødvendigt at kunne lave nøgletal for en given
stilling for at kunne sammenligne mellem to stillinger hvad der er
bedst.

Åbningsbibliotekerne er også ganske store på de gode computere,
simpelthen fordi man ikke kan få en god stilling uden at kende sine
åbninger, og så sparer man også tid ved blot at kunne slå dem op.

> Ja, og sikke sur, han blev, da han tabte...

Jeg tror ikke man kan blive topspiller indenfor noget som helst hvis
man ikke er 100% opsat på at vinde, vinde, vinde.

Det gælder vel også cykelsport.

> Jeg mener faktisk, den opr. blev udviklet på en II'er. - Der står
> noget om udviklingsforløbet på hans hjemmeside...
> http://www.limunltd.com/crafty/

Det der er porten til Mac.

> http://www.tim-mann.org/crafty.html

Og det er xboard/winboard hjemmesiden.

> Så prøv den nyeste J2Chess, - så er du næsten sikker på at få bank
> hver gang... Indtil nu har jeg kun fået én remis - resten er tabt med
> brask og bram.

Find dig en FICS/ICS klient, og så hop på freechess.org. Jeg skal
gerne spille og min rating der er cirka 1400 stykker. Det er rundt
regnet lige i midten.

> http://tc.versiontracker.com/product/redir/lid/624266/j2chess.zip -
> faktisk ret godt af et så lille program på kun 3.1mb...

Den oprindelige Sargon til z80 fyldte 9 kb. Jeg ved ikke hvor store
dens biblioteker var :)

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-10-05 00:44

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Nå, men så må du jo lytte til nogen der har :)

Det prøver jeg da også, men skal nok liiiige vide lidt mere, inden jeg
selv forsøger mig... - Det tror jeg vil være klogest. - På den anden
side, - så har jeg altid været tilhænger af devicen 'do it the hard way'
- altså prøve uden at have læst manualer. - Det gav lidt 'klø', da
jeg havde min 7200, men så havde jeg jo min PB til arbejdsbrug. Men det
betød så også, at i løbet af mindre end et halvt år, kunne jeg decikere
et system fuldstændig i småstumper - og vel at mærke vide, hvad det var,
jeg gjorde. - Det har jeg reddet mange maskiner ved. - ganske simpelt
ved, at jeg vidste, at når den gjorde sådan, skulle jeg gøre dette eller
hint med det eller det værktøj. - Det er ikke just liiiige det samme på
OS X... Men alligevel er jeg da ved at finde ud af nogle fiduser, der
kan bruges ved tilretning af forskellige ting...

> [...]
> kongefløj", og det er nødvendigt at kunne lave nøgletal for en given
> stilling for at kunne sammenligne mellem to stillinger hvad der er

Hvis en bare nogenlunde habil computerprogram skal kunne spille
'analytisk', så kræver det, at den kan tænke _mindst_ 28 halvtræk eller
11 heltræk frem i spillet - matematisk beregnet, og det er altså en ret
så kraftig datamængde, der skal behandles.

Man arbejder i computerskak med to ratingformer. Dels 'spillerating'
dels 'maskinrating'. 'maskinrating' vil altid ligge noget over
'spillerating'. Fx. har min Enterprise II en maskinrating på godt 2300
ELO, men kun en spillerating på ca. 2100. Og den er endda bygget til at
kunne spille 'analytisk'. Det er også helt klart dér, den har sin styrke
- takket være Kasparovs genialitet - også som matematiker.

Sætter jeg fx. min Enterprise II op mod SigmaChess 9.6HIARC (+2500ELO),
begge sat til at spille analytisk, så er det kun i ét ud af 10 træk
inden for de første 12 åbningstræk, at SC vil give samme træk som
Enterprise II, og det selvom SC tænker op til 36 halvtræk i åbning, mens
Enterprise II kun tænker 17 halvtræk. Men hvor SC tænker 5 heltræk,
tænker Enterprise II 9 heltræk!

> Åbningsbibliotekerne er også ganske store på de gode computere,
> simpelthen fordi man ikke kan få en god stilling uden at kende sine
> åbninger, og så sparer man også tid ved blot at kunne slå dem op.

Ja, des flere og større banker/libriries, de kan kontrollere, des bedre
vil maskinen være. Så des flere mønstre, du kan kalde, des bedre. Det
gælder så bare om at kunne få programmet til at kalde og vurdere de
enkelte kombinationer af mønstre så godt som muligt. Så jeg vil mene, at
div. rutinekald mellem program og lib er mere væsentlig end hastighed i
programmet - ihvertfald i første omgang.

> Jeg tror ikke man kan blive topspiller indenfor noget som helst hvis
> man ikke er 100% opsat på at vinde, vinde, vinde.

Det fik jeg selv at mærke i en turnering for år tilbage, hvor en af
de 'store' i SK68 troede, han kunne psyke mig til at gøre et forkert
træk i slutspillet, hvor jeg stod til klar gevinst. Efter de første 2+1
times spil, havde han 2 bønder for en officer, men jeg stod til at give
ham en meget grim dobbeltskak, næsten uanset, hvad han gjorde. Jeg
forlangte så hængeparti, og det blev han bare så sur over, at han
ryddede brættet og opgav.

Vi var et par stykker, der senere lod min Enterprise II analysere
spillet ved først at køre spillet manuelt igennem træk for træk med
'Open Bank Mode', så computeren fik indlagret de enkelte træk. Ved
slutstillingen, hvor han så opgav, havde jeg et par idéer til
hængetrækket. Vi lod så computeren spille hans parti videre, og jeg
foretog så mit 'hængetræk'. _Hver_ gang svarede computeren med samme
træk, selvom vi prøved mange gange. Jeg kan huske, jeg gangen efter
spurgte, hvilket træk, han ville have taget, - det var samme træk.

Det sjove var, at så var han pludselig ikke så sur mere. - Han kendte
godt computeren, og vidste hvad den kunne præstere. - Men det tabte
parti kostede ham klubmesterskabet...

> Det gælder vel også cykelsport.

Jeg har da ellers hørt flere udtale, at de er glade for at være
hjælperyttere.

> Det der er porten til Mac.

Det véd jeg...

> Og det er xboard/winboard hjemmesiden.

Det véd jeg også godt, men der er flere links derinde, der giver videre
muligheder...

> Find dig en FICS/ICS klient, og så hop på freechess.org. Jeg skal
> gerne spille og min rating der er cirka 1400 stykker. Det er rundt
> regnet lige i midten.

Så højt er min ikke længere. Man glemmer utrolig meget, når man ikke har
spillet fast i flere år. Det gjorde jeg jo ikke de sidste 5-6 år,
Kirsten levede. Jeg var jo hos hende stort set hele tiden, når jeg ikke
arbejdede. - Så efter hvad jeg kan vurdere lige nu ud fra div.
computerprogrammer, så ligger jeg nok nede på omkring 1000-1100. Mit
højeste officielle ratingtal er knap 1500. Uofficielt lige under 1700.
Så jeg skal vist på arbejde, hvis jeg skal derop igen.

> Den oprindelige Sargon til z80 fyldte 9 kb. Jeg ved ikke hvor store
> dens biblioteker var :)

Hm, var det ikke Fortran, der blev brugt til Spectrum maskinerne? - Så
behøver bankerne ikke have været så store igen. En af fordelene ved
netop Fortran var jo, at man kunne lave 'gentage kald' af faste rutiner
med en meget enklere programmering. - Hver enkelt linie fik jo et nr.,
og hvis den samme dukkede op igen, så var det jo blot at skrive 'repeat
xx', - fx. hvis samme træk kom igen i linie 214, og man skriver i linie
714, så er dt jo blot at skrive 'repeat 214' ved linie 714, og kommer
samme igen i linie 1234, skriver man blot igen 'repeat 214' osv.. Det
reducerer jo enormt... Og uden GUI fylder det jo endnu mindre. Og var
det ikke noget med max. 128kb, man kunne 'proppe' ind i en Z80?

mvh. Erik Richard

KMLDenmark by Erik Richard S¿rensen, Member of ADC
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 19-10-05 10:36

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Det prøver jeg da også, men skal nok liiiige vide lidt mere, inden jeg
> selv forsøger mig... - Det tror jeg vil være klogest. - På den anden

Skakprogrammer er nok ikke den bedste måde at starte med programmering
på. Grunden er den enkle at man formentlig skal lave så meget
optimering for at få FART på, at det ikke er til at forstå for hvide
mennesker.

> [...]
> eller 11 heltræk frem i spillet - matematisk beregnet, og det er altså
> en ret så kraftig datamængde, der skal behandles.

Jovist. 28 halvtræk er da iøvrigt mere end 11 heltræk.

> [...]
> åbning, mens Enterprise II kun tænker 17 halvtræk. Men hvor SC tænker
> 5 heltræk, tænker Enterprise II 9 heltræk!

Så længe du kører indenfor åbningsbiblioteket er det sædvanligvis en
tilfældighed hvilken præcis variant der vælges. Ellers bliver det jo
for kedeligt, hvis den altid vælger en og samme variant.

> bedre. Det gælder så bare om at kunne få programmet til at kalde og
> vurdere de enkelte kombinationer af mønstre så godt som muligt. Så

Jeg kan godt lide din lemfældige omgang med ordet "bare"

> [...]
> til at give ham en meget grim dobbeltskak, næsten uanset, hvad han
> gjorde. Jeg forlangte så hængeparti, og det blev han bare så sur over,

Det var da en pudsig reaktion. Han gad nok ikke bruge mere tid på det.

> Det véd jeg også godt, men der er flere links derinde, der giver
> videre muligheder...

Det behøver du skam ikke fortælle mig.

> Så højt er min ikke længere. Man glemmer utrolig meget, når man ikke

Nu ingen undskyldninger her. Bare kom igang!

(Og FICS ratinger er bare relative værdier - det har ikke noget med
andre rating systmer at gøre).

> Hm, var det ikke Fortran, der blev brugt til Spectrum maskinerne? -

Næppe. Det her var skrevet i maskinkode.

> mindre. Og var det ikke noget med max. 128kb, man kunne 'proppe' ind i
> en Z80?

En z80 kunne addressere 64 kb. Med listig brug af "bank switching"
(hvor man lader cpu'en se forskellige hukommelseschips afhængig af
hvad den beder om) kunne man få den passende højere op

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-09-05 20:52

> [...]

> Hvad skulle jeg have købt hvis det var en PC der skulle kunne det samme?

99% sikker hint: Om mindre end et år (så'n cirka) kommer Apples første
bærbar med Intel processor. Grunden til at Apple dropper PowerPC chippen
er at producenten, IBM, ikke kan følge med Intel i udviklingen af
hurtige, strømbesparende processorer. Allerede nu er Apples bærbare ved
at være "halv sløve" i forhold til en hyldevare-centrino. Men pyt med
det. Glem hastigheden og nyd det flotteste OS der findes med unix som
grundstamme på noget af det bedst designet hardware der findes. Nyd de
gode programmer der følger med og den herlige mangel på vira og orme.
Bemærk at Apple både laver hardwaren og softwaren og derfor kan optimere
deres OS og programmer som kun få andre kan. Det spiller godt sammen. I
længden betyder det at du vil være tilfreds med din iBook i længere tid
end med en tilsvarende bærbar PC.

--
Mvh Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-09-05 21:01

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> deres OS og programmer som kun få andre kan. Det spiller godt sammen. I
> længden betyder det at du vil være tilfreds med din iBook i længere tid

Hvis man er vant til Windows-pc'er, så er den eneste forskel mellem
computerne jo hastigheden. På den måde er en god computer blevet
synonymt med en hurtig computer. Der er jo ikke andet end hastigheden,
der gør en computer god. Hvis man i stedet vælger en Mac, får man et
helt andet styresystem med de fordele og ulemper, det indebærer. Det er
altså ikke bare hastigheden, der differentierer computerne, men også
styresystemet, programmerne og vel også hardwaren med kvalitet,
størrelse, strømforbrug etc. Noget andet er, at det er svært at
sammenligne hastigheder, da man bruger et andet styresystem og andre
versioner af programmerne.
Helt generelt er der også lidt om, at computere er blevet
hurtige nok. De fleste almindelige brugere har ikke brug for den sidste
snert af ydelse, som de hurtigste computere giver. Om computeren er 10 %
hurtigere eller langsommere betyder derfor ikke det helt store. Jeg har
selv en tre år gammel PowerBook G4 med 1 GHz, og jeg er forbavset over,
hvor godt den stadig følger med. Den virker ikke forældet selv med det
nyeste styresystem. Jeg kan også se, at mange beholder deres computere
længere end førhen. Man føler simpelthen ikke behovet for en hurtigere
computer så hurtigt som før. Det skal naturligvis siges, at arbejder man
seriøst med grafik og video stiller man store krav til hastigheden, og
så kan computeren ikke blive for hurtig. Men det gælder ikke for os
almindelige mennesker.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-09-05 21:27

> Jeg har
> selv en tre år gammel PowerBook G4 med 1 GHz, og jeg er forbavset over,
> hvor godt den stadig følger med.

Ja, tiden flyver afsted. Jeg har netop købt et nyt batteri til min
667MHz Tibook som jo så må være endnu ældre end Henriks PB. Efter i et
år eller mere at ha' kørt på strømforsyningen nyder jeg igen den
trådløse frihed. Mac'en er lige så anvendelig i dag som den dag den blev
købt. (Måske endda mere anvendelig i dag end dengang, idet der er kommet
mange gode opdateringer til OS X og iApps i mellemtiden.)

--
Mvh Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-10-05 22:22

Hans-Jacob M?gelmose <zster87@hottiemail.com> wrote:

> Er det ok? Skal som sagt ikke ud og lege med 3d, film og andre "store" ting.

ja

> Har h?rt meget om at en 1.33 G4 svarer til noget meget st?rre Pentium/AMD?
> Hvordan? Er der nogen m?de ca. at regne det ud?

Nej. Men den er lidt langsommere end en tilsvarende clocket Pentium
M/Celeron M. Hvis ikke du skal spille (hvad en mac er komplet egnet
til), encode video eller rendere 3D er den dog hurtig nok. (dvs til
almindeligt intenet brug, textbehandling, billedbehandling,
programmering, musik og film afspilning osv)

> Hvor meget regne kraft skal jeg regne med jeg f?r i s?dan en bette f?tter?
> Hvad skulle jeg have k?bt hvis det var en PC der skulle kunne det samme?

en Celeron M på GM855 chipsæt.

> Nu kommer et lidt n?rdet sp?rgsm?l:
> Kan jeg styre Martin LightJockey med MAC? Eller er det kun lavet til PC?
> Hvad med "DMX Creator"?

aner ikke hvad det er...

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth

Fra : Allan

Dato : 01-10-05 10:08

personligt fortrækker jeg de menneskelige modspillere på www.eskak.dk
:)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 01-10-05 19:11

"Allan" <minkonto@gmail.com> writes:

> personligt fortrækker jeg de menneskelige modspillere på www.eskak.dk

Det er ikke sjovt at spille mod en computer, men - jeg var lige forbi
eskak.dk - det er heller ikke sjovt at bruge eskak.dk's
spilleinterface.

Tænk at skulle _skrive_ og _godkende_ sine træk. I 2005 :)

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-10-05 22:15

Hans-Jacob M?gelmose <zster87@hottiemail.com> wrote:

> Hvordan med Messenger? M$ har lavet en udgave p? deres hjemmeside men kan
> den bruges?

Ja til textbeskeder og filoverførsler. audio og video-sjat osv- duer
ikke.

> 2.
> Firewall/ Virusscanner. Er det noget jeg skal have fat i?

Nej, viurs er et non-issue*. En firewall er næppe nødvendig og såfremt
du har et helt specielt behov, er ipfw med en brugbar GUI frontend
inkluderet.

> 3.
> I vores "hus" har vi en printer p? netv?rket.
> I Windows s?ger man bare p? navnet ("//Konica/direct/") og tilf?jer det som
> netv?rksprinter. Kan man ogs? det p? Mac? Ved godt det er sv?rt at sige n?r
> i ikke kender modellen etc. men er der en mulighed for det?

Ja.

> 4.
> Er der nogle programmer jeg "burde" have?
> Sm? tweaks og hall?j der g?r hverdagen med min mac "lidt sjovere"
> (Har et par kammies der er ved at anskaffe sig en iBook ogs? og det g?r jo
> ikke noget at min den kan den lille ting mere? )

Vent med at tage stilling til det, led efter sw dimser hvis du opdager
funktioner du bare ikke kan undvære.

Start med gruppen, er du tilpas nørdet er <http://macosxhints.com> et
godt sted at starte. SW leder du efter på <http://versioontracker.com>

> 6.
> Er det sv?rt at konvertere fra PC til Mac. Har leget lidt med Linux (SuSe og
> lign.) s? har ikke noget problem med at l?re et nyt interface.
> Er OSX s? genialt som folk siger? ;) (Garanteret det er..)

Det er en smagssag, Mac OS X er mindre intimiderende end eks. Windows
brugerfladen. Du skal ikke igennem 20 dialog-vinduer for at finde en
funktion; OS'et spørger dig ikke 5 gange om du er sikker på at du nu
også vil gøre hint og dat; OS'et tilbyder dig ikke en irritende guide
til diverse funktioner.
Hvis dine edbvaner er dybt indgroede, kan Mac OS X være irritende, da
der ofte kun er to måde at gøre noget på: the Apple-way eller
komandolinien.

*selvom virus er et non-issue, kan du stadig have inficerede filer, og
når du sender dem til andre kan du dermed inficere modtagers computer.

PowerMac G5: 1.6GHz, 3GB RAM, 300+300GB SATA, 16xDVD-/+RW DL, Bluetooth