Samling og opsætning af ny PC ud af løsdel~
Fra : Ukendt

Dato : 29-10-05 21:57

Hej.

Er der en kyndig og hjælpsom person, der vil lave en checkliste og/eller
guide til, hvordan jeg gør, hvis jeg ønsker selv at sammensætte min PC.

Jeg har haft 5-6 PC'ere i min tid og de sidste 2-3 stykker er købt gennem en
af byens computerbutikker, som er sammensat efter mine ønsker og behov: Men
spørgsmålet er, om man ikke selv kan købe komponenter og sætte PC'en op og
derved spare penge.

Derfor - hvad er fremgangsmåden og hvordan gør jeg, hvis jeg køber
komponenter, skærm, kabinet m.v. og skal sammensætte min PC.

Jeg tænker både på samling (den fysiske del), opsætning m.v.

På forhånd 1001 tak.

Fra : søren

Dato : 30-10-05 11:12

"Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
> komponenter, skærm, kabinet m.v. og skal sammensætte min PC.
>
> Jeg tænker både på samling (den fysiske del), opsætning m.v.

Her er et par links til guides om hvordan man gør
http://www.tweakup.dk/HTML/bygenpc/godtbegyndt.php .
http://www.pertho.dk/byg_guider_ny.htm

mvh Søren

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-10-05 17:21

"Michael Sørensen" <.> skrev

> [...]
> Men spørgsmålet er, om man ikke selv kan købe komponenter og sætte PC'en

Hvis man ser på alle faktorer, så kan det faktisk ikke betale sig selv at
samle en maskine. Jeg lever selv af at reparere computere, men har alligevel
lige købt en ny PC til mig selv hos TDC. Maskinen kostede 4995,- og skulle
jeg selv samle en tilsvarende maskine, så ville det lober op i næsten kr
11.000 inkl software.

Lige nu er der så mange gode maskiner på tilbud, at det faktisk ikke kan
svare sig.

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-05 22:25

Hej Claus

> [...]
> og skulle jeg selv samle en tilsvarende maskine, så ville det lober op i

Hvori lå den kæmpe prisforskel? Ville du ikke få noget, der tilsvarende var
dobbelt så godt (fx kvalitet, service m.v.) ved køb af den dyre?

> Lige nu er der så mange gode maskiner på tilbud, at det faktisk ikke kan
> svare sig.

Men jeg har hørt, at "færdige" maskiner og maskiner fra Dell mv. har
begrænsninger. Skal de laves, er det dyrt med reservedele, da fx kun Dell
reservedele du'r. Jeg ved ikke, om det også er tilfældet med dem fra TDC.

Så er der også det, at når du køber færdige løsninger får du og betaler du
også for det, som du ikke har brug for. Når du selv sammensætter, får og
betaler du kun for det, som du har behov for og ønsker.

Fra : Åge

Dato : 06-11-05 22:45

> [...]
> også for det, som du ikke har brug for. Når du selv sammensætter, får og
> betaler du kun for det, som du har behov for og ønsker.

Jeg gav 3495 hos TDC for 1 pc:
Athlon 64 3200, 250 GB harddisk, 256 MB grafikkort, dvd-rom, dvd-brænder
(Pioneer 16x, DL), 512 MB RAM, kortlæser, Windows XP (Home) mv.
Kan det gøres billigere?

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-05 15:47

"Åge" <Klogesen@åge.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Athlon 64 3200, 250 GB harddisk, 256 MB grafikkort, dvd-rom, dvd-brænder
> (Pioneer 16x, DL), 512 MB RAM, kortlæser, Windows XP (Home) mv.

Men det var ikke et svar på mit spørgsmål. Du har fx betalt for en
kortlæser. Jeg ved ikke, om du har brug for det, men jeg har ikke. Jeg hr
heller ikke brug for XP Home, men Pro. osv. De færdige løsninger har en del
begrænsninger samtidig med at du får betlat for noget, som du ikke har brug
for

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-11-05 13:20

"Museumsmedarbejderen" <.> skrev > Men det var ikke et svar på mit
> [...]
> del begrænsninger samtidig med at du får betlat for noget, som du ikke har

Den kortlæser koster 90 netto, så det er næppe der, du skal finde
differencen.

Hvad skal du egentlig bruge en XP pro til, siden du ikke kan bruge en XP
home?

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-05 19:25

> "Museumsmedarbejderen" <.> skrev > Men det var ikke et svar på mit
> spørgsmål. Du har fx betalt for en
>
> Den kortlæser koster 90 netto, så det er næppe der, du skal finde
> differencen.

Det var et eksempel

> Hvad skal du egentlig bruge en XP pro til, siden du ikke kan bruge en XP
> home?

Den interne server, bl.a.

Jeg vil i hvert fald ikke købe en XP Home fremover

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-05 20:34

Hej Åge

> [...]

> Athlon 64 3200, 250 GB harddisk, 256 MB grafikkort, dvd-rom, dvd-brænder
> (Pioneer 16x, DL), 512 MB RAM, kortlæser, Windows XP (Home) mv.

Næ, men jeg kan ikke finde et tilbud der bare ligner. Heller ikke på TDC's
side.

Er velvidende om, at tilbud varierer, men priserne er nu et godt stykke fra
det, som du nævnte i dag.

Fra : Åge

Dato : 07-11-05 23:39

"Museumsmedarbejderen" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
> side.
>
> Er velvidende om, at tilbud varierer, men priserne er nu et godt stykke

Ja. Det var tre uger siden. Nu koster den 6700 med mindre harddisk. Jeg er
enig i, at man får noget med, man ikke har brug for. Selvom jeg i løs vægt
køber en WXP Pro og installerer i stedet, så er det stadigvæk billigt.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-11-05 13:03

"Michael Sørensen" <.> skrev

> Hvori lå den kæmpe prisforskel? Ville du ikke få noget, der tilsvarende
> var dobbelt så godt (fx kvalitet, service m.v.) ved køb af den dyre?

På alle priserne på de enkelte dele

> Men jeg har hørt, at "færdige" maskiner og maskiner fra Dell mv. har
> begrænsninger. Skal de laves, er det dyrt med reservedele, da fx kun Dell
> reservedele du'r. Jeg ved ikke, om det også er tilfældet med dem fra TDC.

Det er ikke korrekt. Dells maskine er standard, men der er *KUN* det, som
der er absolut behov for. Der er f.eks. ikke kabler med flere stik og
monterings bøjler til HD osv, men alt er standard.

> Så er der også det, at når du køber færdige løsninger får du og betaler du
> også for det, som du ikke har brug for. Når du selv sammensætter, får og
> betaler du kun for det, som du har behov for og ønsker.

Ja, men du betaler også en anden pris...

http://salg.tdc.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/TDC-Privat-Site/da_DK/-/DKK/ViewProductDetail-Start;sid=BbzbHSKkHjnbHWHV4W0btWuH7mJVNLO62PUlSb6_gSgUZgyKZpTguVO-PhiqB9zwmac=?ProductUUID=9sQKamdgfJ4AAAEC%2eq3%2edVmo&CatalogCategoryID=2wgKamdMt_8AAAD8QE5hncfb&JumpTo=BrowseStandardCatalog&dogtag=tdc_p_shop_comp_pc-stat&CategoryName=tdc_p_shop_comp_pc-stat&CategoryDomainName=

Prøv selv at regne ud, hvad du skal betale for stumperne og softwaren i
dette tilbud. Det er den maskine, jeg købte....

Du kan ikke tilnærmelsesvis samle den selv for 5k. Ikke engang 7k

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-11-05 13:29

> [...]

> http://salg.tdc.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/TDC-Privat-Site/da_DK/-/DKK/ViewProductDetail-Start;sid=BbzbHSKkHjnbHWHV4W0btWuH7mJVNLO62PUlSb6_gSgUZgyKZpTguVO-PhiqB9zwmac=?ProductUUID=9sQKamdgfJ4AAAEC%2eq3%2edVmo&CatalogCategoryID=2wgKamdMt_8AAAD8QE5hncfb&JumpTo=BrowseStandardCatalog&dogtag=tdc_p_shop_comp_pc-stat&CategoryName=tdc_p_shop_comp_pc-stat&CategoryDomainName=

Husk lighedstegnet.

Husk også, at der er TV-kort med stereolyd i maskinen. Det fremgår
tilsyneladende ikke af spec. Rammen er iøvrigt Samsung.

Mus og tastatur er Chicony og er i en glimrende kvalitet. Dog er der ikke
ekstra knapper på musen...

Claus

Fra : Henning

Dato : 09-11-05 13:32

>Det er ikke korrekt. Dells maskine er standard, men der er *KUN* det, som
>der er absolut behov for. Der er f.eks. ikke kabler med flere stik og
>monterings bøjler til HD osv, men alt er standard.
?? Hvornår har du sidst haft løftet låget på en Dell? Det er standard
strømforsyning med de stik der nu sidder på sådan en, der er ekstra
skinner til montering af harddiske og/eller cd-drev. osv. Alt er
standardkomponenter, det er for dyrt at få produceret specielt.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-11-05 10:41

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev

> [...]
> skinner til montering af harddiske og/eller cd-drev. osv. Alt er
> standardkomponenter, det er for dyrt at få produceret specielt.

Alene i år har jeg selv solgt 7, og jeg har jævnligt Dells maskiner åbene i
reparationsøjemed, så det er ikke længe siden?

Hvor ser du, at jeg påstår, at der ikke er standard strømforsyning??

Jeg skriver netop ganske tydeligt, at delene er standard.

Men mange af deres modeller, især TV maskinerne har IKKE automatisk ekstra
tilbehør. F.eks. er det ikke ualmindeligt, at fladkablerne til HD og CD kun
har et stik, og eksemplet med skinner til 3.5 diske er heller ikke unormalt.

Læg mærke til, at Dell sælger for næsten een *milliard* om *dagen*, så alle
maskiner er barberet ned til kun at indeholde det, der er nødvendigt for at
maskinen kan fungere. Alt andet skal bestilles ekstra. Det er ikke peanuts,
der er tale om her....

Claus

Fra : Henning

Dato : 10-11-05 11:26

On Thu, 10 Nov 2005 10:41:24 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> [...]
>reparationsøjemed, så det er ikke længe siden?
>
>Hvor ser du, at jeg påstår, at der ikke er standard strømforsyning??
Du skriver, der ikke overflødige stik og kabler. Til resonerede jeg
til, at du også mente strømforsyningen.

> [...]
>har et stik, og eksemplet med skinner til 3.5 diske er heller ikke unormalt.

SFF-modellerne, hvor der rent fysisk kun er plads til een harddisk,
har kun et stik på fladkablet. Andre modeller bruger standard
IDE-kabler med to stik?

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-06 17:20

> [...]
> dette tilbud. Det er den maskine, jeg købte....
>
> Du kan ikke tilnærmelsesvis samle den selv for 5k. Ikke engang 7k

Ja. Men jeg købte også en "billig" maskine i TDC. Her knap en måned efter
finder jeg ud af, at frontens mikrofon indgang ikke virker og jeg har
kontaktet Medions support. De vil gerne have maskinen ind så jeg må undvære
den mellem 10-14 dage. Det havde man ikke skullet, hvis den var købt ved ik
prof. computerforretning.

OK - det er et valg, man tager. Jeg valgte den billige løsning fra TDC, hvor
"servicen" også er lavere end ved de lokale prof. it-fagfolk.

(under definitionen service har jeg puttet de,t at du kan få lavet din
maskine uden at skulle sende maskinen samt undvære den i 10-14 dage)