Hjælp - køb af bærbar!
Fra : Ukendt

Dato : 29-10-05 11:46

Jeg skal hjælpe en af min hustrus kolleger med køb af en bærbar
pc. Det er deres første pc og deres behov er helt almindelige
(men af pladshensyn SKAL det være en bærbar). Derfor har jeg
besluttet af flere grunde at anbefale en Acer TM2413WLMi (kan fås
for 5940,-)

* Intel Celeron M 370 processor på 1.5 GHz
* 15.4" Wide Screen TFT display
* 512 MB DDR2-RAM
* 60 GB harddisk

og med et

Intel Grafik Media Accelerator 900 med op til 128 MB delt

Men, men, men de har ramt et lidt ømt punkt, da de også skal
bruge den til almindelig redigering af hjemmevideo og det aner
jeg ikke en fis om. Dvs det er stadig ikke noget avanceret og vel
sikkert ikke bevæge sig ud over hvad der medfølger af software
til deres videokamera. Så derfor spørger jeg: Ovenstående
konfiguration må da være nok, ikke?

På forhånd tak!

/Per

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-10-05 12:06

Per L. wrote:

>Jeg skal hjælpe en af min hustrus kolleger med køb af en bærbar
>pc.

...cut

> [...]
>sikkert ikke bevæge sig ud over hvad der medfølger af software
>til deres videokamera. Så derfor spørger jeg: Ovenstående

Min mening: Køb kun bærbar hvis der er behov for transportabel
edb-arbejdsplads.

Den bærbare giver aldrig samme ergonomi som en stationær fordi skærm og
tastatur er fikseret. Du bliver hurtigere træt af at arbejde ved en
bærbar. Og så er den bærbare designet mhp lavt strømforbrug og lang
batteritid, ikke høj ydelse.

Dit forslag er bestemt ikke egnet til videoredigering.

Jeg vil foreslå en lille barebone computer med en hurtig cpu og
en-til-to store harddiske. Dertil en god fladskærm og et passende
trådløst tastatur/mus sæt

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-05 12:22

On Sat, 29 Oct 2005 13:06:12 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Min mening: Køb kun bærbar hvis der er behov for transportabel
>edb-arbejdsplads.

Jeg ved det og jeg er helt enig, men det er et ufravigeligt krav
af pladshensyn. Det er slet ikke arbejdsplads der er brug for,
men noget der kan pakkes væk(!) når det ikke er i brug.

>Den bærbare giver aldrig

Nej, jeg ved det - men det er ikke mit valg.

>Dit forslag er bestemt ikke egnet til videoredigering.

Jeg er klar over at der er langt bedre løsninger, men det er ikke
min afgørelse. Det handler om det bedste valg, *omstændighederne
taget i betragtning*. Det her handler ikke om andet en helt
basalt (total amatør) arbejde med hjemmevideo og jeg skal derfor
ikke have en optimal løsning, blot en der er brugbar.

tak for dit svar.

/Per

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-10-05 12:42

Per L. wrote:

> [...]
>basalt (total amatør) arbejde med hjemmevideo og jeg skal derfor
>ikke have en optimal løsning, blot en der er brugbar.

Ok, jeg kan høre at fruen i huset har et stort ord at skulle have sagt

Selv basalt amatørarbejde med hjemmevideo stiller store krav til
hardware....

Jeg ville nok foretrække minimum 1024 MB ram og en lidt større disk:-

Hvad med Acer Aspire 3005 wlmi som fås til 6.999 i telebutikken. Eller
bedre endnu 3023wlmi med separat grafikkort til 7.999. Begge maskiner er
med duallayer DVD brænder

<mlr>

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-05 13:23

On Sat, 29 Oct 2005 13:41:52 +0200, Michael Rasmussen
<mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

>Ok, jeg kan høre at fruen i huset har et stort ord at skulle have sagt

Sådan er livet!

>Selv basalt amatørarbejde med hjemmevideo stiller store krav til
>hardware....

OK.

> [...]
>
>Hvad med Acer Aspire 3005 wlmi som fås til 6.999 i telebutikken. Eller
>bedre endnu 3023wlmi med separat grafikkort til 7.999. Begge maskiner er

Ja, jeg har også selv lige tømt postkassen. Det ser ikke dumt ud,
heller ikke prismæssigt.

Tak!

/Per

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-10-05 16:03

Per L. wrote:
> Køb af bærbar
> /Per

Prøv evt at kigge lidt i news:dk.edb.hardware.baerbar hvor spørgsmål om
bærbare egentlig hører til - der er allerede flere indlæg om forskellige
bærbare.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : HKN

Dato : 29-10-05 13:01

> [...]
>
> Jeg vil foreslå en lille barebone computer med en hurtig cpu og
> en-til-to store harddiske. Dertil en god fladskærm og et passende

Jeg er tildels enig - men vil dog supplere med at AVID sælger en DV
redigeringstation baseret på en IBM (Lenovo) ThinkPad T41.

Så selv de professionelle bruger bærbare til redigering i et vist omfang.
Jeg tror ikke at de pågældende brugeres behov strækker sig ud over dette.

Mvh
Henrik

It has removed 55 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : ----OR----

Dato : 29-10-05 13:17

<Per L.> skrev i en meddelelse
> [...]
> besluttet af flere grunde at anbefale en Acer TM2413WLMi (kan fås
> for 5940,-)
>
> * Intel Celeron M 370 processor på 1.5 GHz

Jeg bruger en Toshiba med næsten samme specs, dog med 1024 MB RAM. Den
arbejder i alle henseender hurtigere end den stationære med 1900 MHz CPU,
512 RAM. Her tænker jeg specielt på videoredigering (ikke DV) encoding med
CCE og kompilering med DVD lab Pro. Hjemme tilslutter jeg en 19" TFT og
trådløs tastatur/mus.
Jeg kan sagtens godkende dit forslag til hardware, omstændighederne taget i
betragtning.

Fra : Khawk

Dato : 01-11-05 05:51

<Per L.> skrev i en meddelelse
> [...]
> sikkert ikke bevæge sig ud over hvad der medfølger af software
> til deres videokamera. Så derfor spørger jeg: Ovenstående

Prøv evt. om du kan finde en rest hos Netto Da de forholdsvis kraftige
bærbare der var på tilbud sidst er sat ned til 4999 fra den 1. nov.

mhv
Kim (Nettomedarbejder)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-11-05 13:06

<Per L.> skrev

> [...]
> sikkert ikke bevæge sig ud over hvad der medfølger af software
> til deres videokamera. Så derfor spørger jeg: Ovenstående

Hvis der er nok ram, går det vel bare lidt langsommere. Elles kig hos Fona.
De har en Acer 3613 med en GB ram, og ellers de spec, du nævner. Jeg købte
selv en i går, og det er en rimelig lækker maskine. Prisen er 6999,- de har
også en billigere, men det er med mindre ram, mindre HD og ikke LION batteri
samt CrystalBrite skærm. Men begge har indbygget DVD brænder.

Claus