Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Renter af lån / skattefradrag ?
Fra : Peter Heide

Dato : 29-10-05 02:49

Har fået en andelsboligkredit hos Alm. Brand Bank. Renterne på beløbet
ugør 1450,- kr pr. mdr på et lån over 30 år ( lånet er på 410.000,-kr)
Min nuværende trækprocent er : 39

Hvor mange % kan man egentlig regne med at kunne trække fra i skat ?
Eller hvor mange procent stiger fradraget ?

Har søgt på told/skat hjemmeside uden at find svar på mine amatør-
spørgsmål.

Fra : KNT

Dato : 29-10-05 08:14

Du kan trække renterne fra - hvis det er 1450 kr ja så kan du trække det
beløb fra (det lyder dog mere som om det er ydelsen).
På selvangivelsen er der et felt hvor du indskriver skatteårets rentebeløb
(normalt bliver de overført automatisk fra din bank) - og så foregår
beregningen af din skat automatisk. Værdien af rentefradraget er omkring
33% - dvs. den andel, som reelt betales via skattevæsenet i kraft af at du
betaler en skat som er lavere end den du skulle betale uden rentefradrag.

Knud

1450*antal

Fra : Peter Heide

Dato : 29-10-05 13:02

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> betaler en skat som er lavere end den du skulle betale uden rentefradrag.

Tak for svaret. Nu har jeg en ide om hvor meget der kan
trækkes fra . Der er lige et enkelt spørgsmål til.

Prøver at ringe til skattekontoret i min kommune om det kan
træde i kraft fra første indbetaling til banken.

Hvis jeg skulle betale af, også på lånet, ville beløbet være
over de 1450 pr. mdr. så jeg tror det er "ren" rente de 1450,- kr

Ydelsen: det er rente + afdrag på beløbet ?

mvh Peter

Fra : KNT

Dato : 29-10-05 13:54

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Prøver at ringe til skattekontoret i min kommune om det kan
> træde i kraft fra første indbetaling til banken.

Du kan ændre din forskudsregistrering frem til 31.10. dvs. på mandag - så
vil det få virkning fra din førstkommende lønudbetaling med et forhøjet
fradrag. Ellers må du vente til overskydende skat udbetales i april 2006.
Forskudsopgørelsen for 2006 har du stadig tid at få på plads.

> Hvis jeg skulle betale af, også på lånet, ville beløbet være
> over de 1450 pr. mdr. så jeg tror det er "ren" rente de 1450,- kr
>
> Ydelsen: det er rente + afdrag på beløbet ?

Det er korrekt - vil det sige du har taget et afdragsfrit lån?

Knud

Fra : Peter Heide

Dato : 29-10-05 14:08

> [...]
> Forskudsopgørelsen for 2006 har du stadig tid at få på plads.

> Det er korrekt - vil det sige du har taget et afdragsfrit lån?

Jeg har fået en Andelsboligkredit igennem Alm.Brand Bank, hvor
jeg selv kan bestemme om jeg vil betale af på beløbet eller kun
betale renterne ( i en periode går jeg ud fra ) slut datoen for
lånet er 20.10.2035. Regner med at have gået igennem
Perleporten til den tid .

Læste en artikel i Politiken for nogle uger siden hvor AlmBrand
blev fremhævet som een af de billigste banker at tage sådan et lån.
Fik et tilbud fra Pensam Bank som stort set var identisk ( de
lå også langt oppe med tilbud om lav rente )

Håber jeg har gjort det rigtig. For jeg har sgu ikke meget
forstand på de ting.