Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvilket realkreditlån pt.
Fra : Morten

Dato : 27-10-05 14:45

Hej,

Jeg har købt en lejlighed og skal vælge realkreditlån. Hvis ikke kursen
var så dårlig (pt. lidt under 96) ville jeg vælge 4% fastforrentet.

4% 20 år er dog lidt for kedeligt, da jeg hellere vil have afdragsfrit
og så bruge pengene på sommerhus, pension osv.

Jeg påtænker derfor F1. Men verdensøkonomien pt. er svær at læse, jeg
tror på stigende oliepriser, men derudover tror jeg også at der går lang
tid før økonomien svækkes. Selv om renten stiger 2-3 point sidder jeg
ikke så hårdt at det bliver et problem.

Jeg har masser af luft i min økonomi, så jeg er på ingen måde spændt
hårdt for uagtet hvad jeg vælger. Jeg regner med at skulle bo der 3-5
år. Jeg har dog ikke lyst fil F5, da det bestemt ikke er sikkert at
lånet ikke indfries indenfor 5 år.

Nogen tanker?

Morten

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-10-05 16:44

In article <4360d9d9$0$1834$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Morten wrote:

> [...]
> hårdt for uagtet hvad jeg vælger. Jeg regner med at skulle bo der 3-5
> år. Jeg har dog ikke lyst fil F5, da det bestemt ikke er sikkert at

Grunden til 4% 30 år er i dårlig kurs er fordi man regner med ECB
vil øge renten. Det vil så også ramme flekslånet, og du vil skulle over
i et endnu dyrere lån når det udløber.

Et afdragsfrit lån er dyrt da du skal betale alle afdrag over 20 år.
Så kunne du lige så godt tage et 20-årigt, medmindre du vil bruge afdrags-
friheden nu. Sommerhuse er på vej ned, udbudet er voksende. Så det er
en dårlig investering.

Generelt kan jeg ikke lide F3 eller F5, medmindre man ved man skal
ud på det tidspunkt. De er dyre at opsige, og dyre i rente (sammenlignet
med F1). Jeg vil sige F1 eller 20-årig.

Fra : Morten

Dato : 27-10-05 18:03

> Grunden til 4% 30 år er i dårlig kurs er fordi man regner med ECB
> vil øge renten. Det vil så også ramme flekslånet, og du vil skulle over
> i et endnu dyrere lån når det udløber.

Ok. Jeg har også mulighed for at lave et bankprioritetslån og se tiden
lidt an, men hvis tiden bliver for lang er det bedre med F1.. De valg de
valg.... Kan ECBs beslutning komme fra den ene dag til den anden?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-10-05 18:58

In article <43610859$0$1742$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Morten wrote:

> Ok. Jeg har også mulighed for at lave et bankprioritetslån og se tiden
> lidt an, men hvis tiden bliver for lang er det bedre med F1.. De valg de
> valg.... Kan ECBs beslutning komme fra den ene dag til den anden?

Der er ved at komme inflation i Tyskland, så derfor regner man med
det snart vil komme. Det kommer sandsynligvis på en dag med handelstal
eller lign.

Fra : Hkragelund

Dato : 29-10-05 22:25

4% 20 år er det billigste du kan få! Vil du se tiden an, er min vurdering:
At vi stadig kan nå at se en ny rente bund inden for det næste år, men
kommer den ikke kan du glemme alt om en lav rente de næste 20-30 år.

Mvh
henrik

Fra : Søren Mors

Dato : 03-11-05 22:50

Hkragelund wrote:
> 4% 20 år er det billigste du kan få! Vil du se tiden an, er min vurdering:
> At vi stadig kan nå at se en ny rente bund inden for det næste år, men
> kommer den ikke kan du glemme alt om en lav rente de næste 20-30 år.

At renten på sigt kommer højere op er jeg enig i, men jeg kan ikke
forstå at du tør udtale dig om hvad den vil være de næste 20-30 år. Hvad
gør dig dog så skråsikker.

Søren Mors