vaccineres
Fra : peter Christensen

Dato : 26-10-05 12:07

Hej NG

vi har en hunkat som skal vaccineres, men problemet er nu at katten ikke vil
i en transportkasse og vi kan heller ikke bare sidde med den i bilen til
dyrlægen (5 min kørsel).

Min kone har lige snakket med dyrlægen, men denne tager ikke på hjemmebesøg.
Hvad skal vil gøre ? Skal vi lade den gå uden den bliver vaccineret eller
har i et godt forslag ??

Mvh

Peter

Fra : LB

Dato : 26-10-05 13:23

Skil transportkassen ad,så at du sætter katten i overfra istedet for gennem
lågen forfra. Det plejer at gå nemmere,da det kan virke meget skræmmende på
katten at blive puttet ind gennem et "hul" . Held og lykke med det. Lena

Fra : fam. Ager

Dato : 26-10-05 13:30

> [...]
> hjemmebesøg.
> Hvad skal vil gøre ? Skal vi lade den gå uden den bliver vaccineret eller

hvad med en transportkasse hvor der er åbning i "taget"? det må da være
løsningen.
jeg fandt lige en her; http://dyrenes-magasin.dk/katte_transportkasser_da/

mvh. marie

Fra : JytteJ

Dato : 27-10-05 12:44

> "peter Christensen" <peter@palleskaervej.dk> skrev i en meddelelse

> hvad med en transportkasse hvor der er åbning i "taget"? det må da være
> [...]

Jeg har sådan een.
Men husk for guds skyld at binde en snor omkring. (Jeg har fået lavet et
lille læderbælte til det samme)
Hvis åbningen går op, hvilket sagtens kan ske, da det er noget mekanisk
noget, så er fanden løs i laksegade.

VH.
JytteJ

Fra : Kari Eiffert

Dato : 26-10-05 15:57

Har du prøvet at lade den stå åben med et håndklæde eller tæppe i bunden? Så
kan hun lige se den an og vænne sig lidt til den inden i "propper" hende
derind.
Eller hvad med at putte hende i en sele? Det er selvfølgelig ikke sikkert at
hun synes det er bedre.

Mvh kari

Fra : Allan

Dato : 26-10-05 16:19

> [...]
> hjemmebesøg.
> Hvad skal vil gøre ? Skal vi lade den gå uden den bliver vaccineret eller

nogle gange vil kattene ikke ind med hovedet først.
Så kan man snyde dem ved at bakke dem ind. Altså baglæns ind.

Mvh Allan

Fra : Gainsbourg

Dato : 26-10-05 16:34

Som udgangspunkt er det en god ide at lære katten det med transportkasse.
Før eller siden får I brug for at kunne transportere den og det i værste
fald kan koste katten livet, hvis den ikke kan flyttes. De fleste katte
afskyr at blive _proppet_ ind i hullet på en mørk plastic transportkasse -
selv de katte der ellers ikke er bange for kassen og gerne frivilligt går
derind. På længere sigt er det en god ide at træne katten med små
belønninger hvis den går ind i kassen.

På kortere sigt kan I løse problemet ved at gå ned hos dyrlægen 10 minutter
før jeres tid og låne et af deres trådbure der åbnes via låget. Låget (der
er i hele kassens længde og bredde) vippes op og katten sættes helt
problemfrit ned i buret - den har ikke mulighed for at "stemme imod" som ved
en almindelig transportkasse. Husk at lægge et håndklæde i bunden som den
kan sidde på. Katte har i øvrigt tendens til at være mindre bange for at
blive sat ned i den type bure fordi de er så luftige. Det har også den
fordel at dyrlægen kan undersøge og vaccinere katten bare ved at åbne låget,
uden at tage den ud af buret (hvis det skulle være nødvendigt). Evt. kan I
bede dyrlægen bestille et bur som I kan få lov at købe, hvis I gerne vil
have et selv (til hvis det brænder, eller I skal haste på dyrehospitalet
midt om natten eller ved andre lejligheder hvor der ikke er tid til at låne
et). De koster ca. 400-500 kr.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Allan

Dato : 26-10-05 21:01

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dyrehospitalet midt om natten eller ved andre lejligheder hvor der ikke er
> tid til at låne et). De koster ca. 400-500 kr.

Hej Gainbourg
Jeg har haft et par katte der ikke var til at lukke ind i transportkassen,
når der var låge på.

Når der er låger fri Ja så er det jo sovepladser.

Derfor ideen om at bakke dem ind. Det virker.
Hvis du sidder på knæ med spredte ben, Med bukser på . Lige foran
transportkassen, Og tager katten, Med dens ansigt mod dit:- Ja så er der
sjældent nogle problemer med at få den ind, Og få lukket .
Og min erfaring er at, et åbent bur gør dem kuldrede på en længere tur.
Men det kommer helt an på kattens psyke. Jeg vil tro at min nye kat vil
andbefale et åbent bur. ham han afløste ville helst have et klæde over
buret.
Men det er en helt anden historie

Og jo jeg har har bestemt haft katte vil ikke i bur. Hvor de ikke kan se
hvad der sker.
Så derfor er det smart at bakke dem ind
Jeg har haft 2 jeg måtte bakke ind. Tro mig de gik den rigtige vej da de
skulde hjem fra dyrlægen.

Så prøv det først. Og som Gaienbourg skrev træn
med transportkassen og den skal stå i stuen som en hule med et tæppe*
Håndklæde* i bunden
Mvh Allan

Fra : Soliema

Dato : 26-10-05 21:04

> [...]
> selv de katte der ellers ikke er bange for kassen og gerne frivilligt går
> derind. På længere sigt er det en god ide at træne katten med små

Vi har vores transportkasse til at stå fremme, så mine kitkatte leger og
sover i den, og de er ikke bange for den, vi træner også en gang imellem,
med at lukke døren, så de er lukket der inde, for at vende dem til det, og
det har givet pote her, ingen problemer...

/Anne Mette

Fra : TMJ

Dato : 28-10-05 08:53

> [...]
> hjemmebesøg.
> Hvad skal vil gøre ? Skal vi lade den gå uden den bliver vaccineret eller

De jeg hentede vores kat, stillede jeg transportkassen på gulvet, og han
kunne derfor gå og snuse lidt til den. Faktisk gik han selv ind i den, og
dikterede på den måde hvornår vi tog hjem.
Normalt står vores transportkasse oven på et skab, og er derfor ikke i brug.
Men det hænder at vi lige skal finde et eller andet oppe på skabet, så den
på den måde lige blive stillet på gulvet eller sengen et øjeblik. Og knap
har man sluppet den, før katten er halvvejs inde i den. Han er ikke bange
for den, og er heller ikke flere dage om at gå derind når man tager det i
hans tempo. Faktisk gør han det indenfor et par minutter.
Dog er han nu vokset så meget siden vi fik ham, at vi synes det er synd at
transportere ham i kassen (den er beregnet til en, men han er en stor (ikke
tyk) kat, så der er lidt trangt, selvom han godt kan vende sig derinde). Så
vi har en sele til ham. Den var han så ikke helt så glad for (han var i den,
når vi havde med på terrassen i vores tidligere hjem, men han sneg sig hen
over jorden - og det går jo heller ikke. Så selen blev neddelt, og vupti!;
så havde vi to halsbånd i forskellig makslængde, til ham. Det går meget
bedre når han bare har halsbånd på, og da han i september skulle køres på
ferie hvor han skulle passes men vi var på ferie, sad/lå han på skødet af
mig, på bagsædet i bilen den halve time det tog. Kun iført halsbåndet hvori
hans snor (sådan en line der ruller sig selv ind) så sad. Og det går
simpelthen så nemt. Han vil gerne kigge lidt ud af vinduet og til tider
gerne foran i bilen fordi "far" sidder der når vi kører, men ellres lægger
han sig til at sove efter kort tid.
Så det med halsbånd og snor/line, virker her hos os.

Dog var han i kassen da vi flyttede for nylig. Køreturen mellem vores gamle
og nye hjem var på 4 minutter, og da det er lige i midten af byen vi bor,
med en del trafik, var jeg lidt utryg ved "bare" at have ham i snoren. Og
siden han stadig kan ligge og vende sig i transportkassen mente vi det
sagtens kunne gå. Han var dog ikke så interesseret i at gå ind i den, for nu
var vores hjem jo helt tom og anderledes, så det skulle undersøges og det
havde "mor" ikke tid til, så han blev bakket ind i transportkassen, hvor han
med det samme lagde sig til at sove. Han nåede tilmed at snorke halvdelen af
vejen ned til vores nye hjem

Så dybest set afhænger det af hvordan katten er. Dernæst kan det være
nødvendigt med en tilvænning/træning af katten, og slå det også fejl, kan
man tænke alternativt, som med at bakke katten ind - hvilket flere også
nævner - fjerne toppen af kassen, eller lågen, eller forsøge sig med
sele/halsbånd. Men det kommer også an på hvordan man har det med sin kat.
I et villakvarter som hvor vores kat blev passet mens vi var på ferie, har
jeg ingen skrubler ved at have ham i halsbånd, for jeg ved jeg kan kalde ham
til mig. Men i en stor by, i et af de mest trafikerede kryds skal der jo
ikke meget til at gøre en kat bange, og hvis den så hopper fra en.. Der vil
kalden hjælpe meget lidt.. Så derfor er der for os en forskel på
transportmåden, alt efter hvor vi skal hen.

Bliver der brand, er det også transportkassen vi bruger..

Jeg håber I finder ud af det..