Hvor mange år kan man lagre en USB disk?
Fra : Joh

Dato : 25-10-05 16:06

USB diske er jo ved at have en fornuftig pris i forhold til kapacitet og
tilgængelighed, så derfor går jeg lidt med overvejelsen om man skal gemme
USB diske i stedet for bånd.

Hvor længe kan data gemmes på en USB disk i forhold til et bånd?

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 25-10-05 17:00

Joh wrote:
> [...]
> USB diske i stedet for bånd.
>
> Hvor længe kan data gemmes på en USB disk i forhold til et bånd?

Lidt et spørgsmål der er lige så præcist formuleret, som "hvor kan der
være mest vand, i en pose eller en spand?"

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Ricko.

Dato : 25-10-05 17:49

"Joh" <12121324234sgh@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> USB diske i stedet for bånd.
>
> Hvor længe kan data gemmes på en USB disk i forhold til et bånd?

Tja , snakker du om kassettebånd ,har de jo været til længere end usb diske
, så hvis du spørger om det samme om 20-25 år er det nok muligt at få et
svar på det . men gem dog på begge muligheder så kan du finde dem frem om 20
år og så fortælle andre om dine erfaringer .

Fra : Joh

Dato : 26-10-05 10:30

> [...]
> få et svar på det . men gem dog på begge muligheder så kan du finde dem
> frem om 20 år og så fortælle andre om dine erfaringer .

Og hvad kan jeg bruge dét svar til!? Hvis ikke du har et svar, så lad dog
være med at svare. Din løsning er jo ikke praktisk mulig (hvem har råd til
dét)!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-10-05 10:41

"Joh" <12121324234sgh@hotmail.com> wrote:

>Og hvad kan jeg bruge dét svar til!? Hvis ikke du har et svar, så lad dog
>være med at svare. Din løsning er jo ikke praktisk mulig (hvem har råd til
>dét)!

Problemet er nok at du stiller et spørgsmål som der ikke kan gives klart
svar på

Rådet må derfor være backup i flere niveauer og på forskellige medier.

<mlr>

Fra : Joh

Dato : 26-10-05 10:59

> Problemet er nok at du stiller et spørgsmål som der ikke kan gives klart
> svar på
> Rådet må derfor være backup i flere niveauer og på forskellige medier.

Hvorfor skulle man ikke kunne give et nogenlunde svar på det? Jeg går ud
fra, at nogen ved hvor mange år man kan opbevare et bånd, siden så mange
laver backup på bånd og gemmer det i uendeligt lang tid (eller er der blind
tillid til at bånd kan gemmes i mange år fordi alle andre gør det?)? En
harddisk er vel ikke just nogen ny opfindelse, så der må vel være nogen der
har erfaring med det? Det er jo ikke noget specielt, at det er USB.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-10-05 11:29

> [...]

>harddisk er vel ikke just nogen ny opfindelse, så der må vel være nogen der
>har erfaring med det? Det er jo ikke noget specielt, at det er USB.

Når det gælder langtidsopbevaring (altså ud over 5 - 10 år) af data tror
jeg ikke du kan få et klart svar. Der er alt for mange ubekendte
faktorer der spiller ind.

Angående bånd ved jeg at Danmark Radio har haft problemer med
holdbarheden. Optiske diske går også til med tiden. Og harddiske er så
følsom mekanik at dem skal man ikke stole på.

Men jeg vil da foreslå du taler med din lokale bibliotekar. Det er
faktisk den faggruppe der har størst viden om opbevaring af data.

Hvad gør jeg selv: Backup i flere niveauer. Primært på harddiske, men
vigtige ting også på dvd.

<mlr>

Fra : Joh

Dato : 26-10-05 11:39

> Når det gælder langtidsopbevaring (altså ud over 5 - 10 år) af data tror
> jeg ikke du kan få et klart svar. Der er alt for mange ubekendte
> faktorer der spiller ind.

Jeg vil mene, at 10 år også er rigeligt til vores brug. Hvis harddiske kan
holde lige så længe som bånd, så er der jo ingen ko på isen (uanset om det
kan holde sig i 5 eller 100 år) - så har vi ikke gjort noget forkert i at
gemme på harddisk istedet for bånd.

> Hvad gør jeg selv: Backup i flere niveauer. Primært på harddiske, men
> vigtige ting også på dvd.

Tak for svar

Fra : Bruno

Dato : 26-10-05 20:05

Joh wrote:

> [...]
> kan holde sig i 5 eller 100 år) - så har vi ikke gjort noget forkert i at

Harddiske kan du ikke regne med, jeg har set harddiske som ligget stille
i nogen tid der ikke ville starte igen.

Og bånd er altså ikke bare bånd. Taler vi DAT, DLT eller noget helt
tredie og opbevaringen har meget at sige. Men se havd producenten af
medierne skriver, de er de nærmeste til at vide det.

Mvh

Bruno

Fra : Åge

Dato : 26-10-05 13:52

> [...]
der
> har erfaring med det? Det er jo ikke noget specielt, at det er USB.

Hvorfor er du sur?

Fra : Kim

Dato : 26-10-05 11:14

On Wed, 26 Oct 2005 11:30:25 +0200, "Joh" <12121324234sgh@hotmail.com>
wrote:

>Og hvad kan jeg bruge dét svar til!?

Åbenbart intet ( men det må du selv afgøre ).

>Hvis ikke du har et svar,

Det var da et svar.

> så lad dog være med at svare.

Lad være med at spørge, hvis du ikke ønsker svar.

>Din løsning er jo ikke praktisk mulig

Selvfølgelig er den det.

>(hvem har råd til dét)!

Det er der en del, som har.

--
Kim

Fra : Max

Dato : 26-10-05 11:00

Hej Joh

> Hvor længe kan data gemmes på en USB disk i forhold til et bånd?

Sikkert længere, men til virkelig langtidslagring ville jeg ikke satse
på nogen af delene. Jeg ville bruge DVD'er og så gemme alle
data i to eksemplarer. Man skal så holde et vågent øje med de
DVD'er i fremtiden og lave nye kopier når ny og bedre teknologi
kommer på markedet.

Ps: inden for hodpitalsvæsner rundt omkring i verdenen satser
man også på DVD til lagring for fremtiden.

Mvh Max

Fra : Joh

Dato : 26-10-05 11:09

> [...]
> kommer på markedet.
>
> Ps: inden for hodpitalsvæsner rundt omkring i verdenen satser
> man også på DVD til lagring for fremtiden.

Der er slet ikke kapacitet nok til vores brug og SÅ sjovt er det vel heller
ikke at skifte DVD skiver Vi skal gerne bruge omkring 200GB +/-

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-10-05 11:37

"Joh" <12121324234sgh@hotmail.com> skrev

> Der er slet ikke kapacitet nok til vores brug og SÅ sjovt er det vel
heller
> ikke at skifte DVD skiver Vi skal gerne bruge omkring 200GB +/-

Hvilken form for data skal gemmes i de mængder?

Det kan vel næsten kun være lyd eller billeder.

Som jeg skrev før, så brug flere og gerne forskellige medier for at være
helt sikker.

Iøvrigt kan der i dag være 9gb på en dvd, så med en ordentlig brænder er det
ikke nogen uoverstigelig opgave. Men iøvrigt er der også stor usikkerhed om,
hvor længe optiske medier kan holde.

Der er til dato IKKE noget sikkert arkiveringsmedie til digitale data, og
for diverse arkiver er det faktisk et enormt problem. Der arbejdes på
højtryk med alle former for forskning for at udvikle et sikkert
arkiveringssystem til digitale data.

Claus

Fra : Max

Dato : 26-10-05 11:45

Hej

> Der er slet ikke kapacitet nok til vores brug og SÅ sjovt er det vel
heller
> ikke at skifte DVD skiver Vi skal gerne bruge omkring 200GB +/-

Man skifter altså ikke DVD'er, de sidder i et tårn og bliver automatisk
hentet og sat i brænderen, og man snakker størrelser omkring 10-20-30 TB

Mvh Max

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-10-05 11:48

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Man skifter altså ikke DVD'er, de sidder i et tårn og bliver automatisk
>hentet og sat i brænderen, og man snakker størrelser omkring 10-20-30 TB

Sådan en fyr går jeg og drømmer om....

Hvor finder man den, og hvad mon den koster ?

<mlr>

Fra : Max

Dato : 26-10-05 12:10

Hej

> Hvor finder man den, og hvad mon den koster ?

http://www.amsstorage.com/html/documents/datasheet_r200DL_low.pdf

Aner ikke ret meget om hvad de koster, dem jeg har haft
med at gøre blev solgt i anlæg der kostede adskillige
millioner dollars, i hospitalsverdenen vil man gerne
betale for at gemme data. Men det er en lækker detalje
hvis man har virkelig mange data, vi kunne bl.a. love
at der var adgang til en hvilken som helst journal
imellem 500.000 stk. inden for 30 sek.

Mvh Max

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-10-05 12:36

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>http://www.amsstorage.com/html/documents/datasheet_r200DL_low.pdf

Dejlig sag - 10,2 Terabyte. Så er der da plads til min pladesamling

>Aner ikke ret meget om hvad de koster, dem jeg har haft
>med at gøre blev solgt i anlæg der kostede adskillige
>millioner dollars, i hospitalsverdenen vil man gerne
>betale for at gemme data.

Sjovt som man kan se tingene forskelligt. Som jeg oplever
hospitalsverdenen må tingene ikke koste noget

>Men det er en lækker detalje
>hvis man har virkelig mange data, vi kunne bl.a. love
>at der var adgang til en hvilken som helst journal
>imellem 500.000 stk. inden for 30 sek.

30 sekunder til at finde den næste plade frem - Det kan jeg leve med

Behovet er der. Plads til boksen har jeg også. Så er der vist kun prisen
tilbage...

<mlr>

Fra : Max

Dato : 26-10-05 13:23

Hej Michael

> Sjovt som man kan se tingene forskelligt. Som jeg oplever
> hospitalsverdenen må tingene ikke koste noget

Det er fordi du kun kender den danske del :)

F.eks. i USA køre et hospital som en fabrik, og der er devisen
at først bliver du opereret, så tager du slagsmålet i retten om
hvad det skal koste. Og du kan jo lægge sag an mod et
hospital for at have behandlet din oldefar forkert og dermed
være årsag til hans død. Så man er meget påpasselig med
at gemme "bevismaterialet" til evig tid. Ligeledes har data
de steder jo også en vis forskningsmæssig interesse.

Mvh Max

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-10-05 13:39

>Det er fordi du kun kender den danske del :)
>
>F.eks. i USA køre et hospital som en fabrik, og der er devisen
>at først bliver du opereret, så tager du slagsmålet i retten om
>hvad det skal koste.

Det gør unægteligt tingene lettere når der er nogen til at betale. Hver
gang lægen i USA rejser sig for at arbejde, klinger det i kassen og
sygehuset tjener penge.

Her er det omvendt. Der er ingen indtægter, men kun udgifter hver gang
lægen laver noget. Der er kun statskassen til at betale - og den er
desværre halvtom

<mlr>

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 26-10-05 16:57

Nu har sygehusvæsnet intet med hardware at gøre men jeg må nu komme med
nogle betragtninger ang. dine bemærkninger, statskassen er ikke halvtom men
så fyldt at man kan give husejerne et tilskud på 5milliarder, mens
sygehusvæsnet skal spare et antal procent på driftudgifterne hvilket gør at
de må købe behandlinger hos private entrepenører kaldet privathospitaler men
i virkligheden er statsstøttede overlæger der tjener penge på de ydelser de
selv fjerner på de offentlige sygehuse. Og dette er ikke en molbohistorie

--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 26-10-05 18:24

"Paul Østerby Sørensen" <paulsmail@ofir.dk Fjern mail> wrote:

> [...]
>selv fjerner på de offentlige sygehuse. Og dette er ikke en molbohistorie

Det lyder som om vi to er enige om mange ting !

Men diskusionen bør nok fortsætte i dk.politik - Bare så vi ikke keder
de andre

<mlr>

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 26-10-05 19:50

> [...]
>

> <mlr>
>
> --
>
> Af alle seksuelle afvigelser er afholdenhed dog den mest besynderlige..

Hvis vi er enige nytter det ikke at prøve at starte en diskusion, selv ikke
her op til et "kommunevalg" så derfor EOD
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-10-05 11:31

> [...]

> USB diske i stedet for bånd.
> Hvor længe kan data gemmes på en USB disk i forhold til et bånd?

Det er næsten umuligt at svare på, fordi der er så mange faktorer, som
spiller ind.

Faktisk er bånd ikke egnet til langtidsopbevaring, fordi magnetbelægningen
går i opløsning og falder af polyesteren. Men genmmer du disken under
almindelige forhold, så burde den kunne holde i mange år fremover. Men igen
afhænger det af diskens beskaffenhed, og hvordan disken er low-level
formateret. Navnlig zonebit recording er en stor ulempe, når man taler om
langtidsopbevaring på harddiske.

Men 20-30 år tror jeg ikke er noget problem, og hvis du indimellem flytter
dine data, så de bliver genskrevet, så er du rimelig sikker. Jeg ville bruge
to diske, hvis det er noget, som er vigtigt.

Claus