Spørgsmål
Fra : Nuser

Dato : 24-10-05 08:16

Hej

Er der nogen har i gruppen som kan afgøre en diskution ?
Hvis man parrer en korthåret kat med en langhåret kat, kan der så komme
langhårede killinger ud af det, eller er korthårsgenet dominerende således
at der kun kommer korthårskillinger? Og vi går ud fra at korthårskatten IKKE
har langhårsgener "gemt"

Hilsen Nuser

Fra : Betina Rasmussen

Dato : 24-10-05 08:36

> [...]
> at der kun kommer korthårskillinger? Og vi går ud fra at korthårskatten

Hej Nuser,

Korthårsgenet er dominant, mens langhårsgenet er recessivt. Dvs., at
såfremt killingerne skal kunne blive langhårede, så skal begge forældre
bære langhårsgen.

I det scenarie, du her ridser op, vil killingerne derfor blive korthårede.

Med venlig hilsen
Betina Rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Jytte B

Dato : 24-10-05 08:39

"Nuser" <tortieFJERNDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at der kun kommer korthårskillinger? Og vi går ud fra at korthårskatten

Der kommer kun korthårede killinger. Korthårsgenet er dominant.

Hilsen
Jytte

Fra : LB

Dato : 24-10-05 14:04

Og selv om begge forældre har langhårsgen er det alligevel ikke sikkert det
bliver langhårskillinger. Jeg har en korthårskat (dog med en utrolig tyk og
tæt pels) hvis mor var 3/4 perser og faren perser. Hele kullet blev korthår.

Fra : Soliema

Dato : 24-10-05 14:29

"LB" <lena-bz@events.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og
> tæt pels) hvis mor var 3/4 perser og faren perser. Hele kullet blev

Ja, Min Speedy er også "korthåret" men alligevel har han længere pels og
blødere, end en alm. huskat, og han er 3/4 dele Maine coon, og alle hans
kuldsøsken var alle langhåret..

Men hans personlighed og vægt er fra Maine coon, han er næsten 26 uger og
vejer over 4 kg..

/Anne Mette

Fra : LB

Dato : 24-10-05 20:18

Min Bastian har også sin personlighed fra perseren og et bredt hoved (ligner
lidt en exotik) og vejer 8,0 kg. Superdejlig og kan ses på min hjemmeside
www.ojenfryd-ocicat.dk. Lena.

Fra : Tina

Dato : 25-10-05 07:39

"Jytte B" <vingekatten@fjernmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Nuser" <tortieFJERNDETTE@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Der kommer kun korthårede killinger. Korthårsgenet er dominant.

Jeg har jordens dejligste langhåret kat
Hans mor er korthåret og almindelig huskat og hans far er ukendt, Min kats
pels er lang, så de kan godt blive langhåret. Pelsen bliver dog mere og mere
kort med alderen nu hvor han er ved at blive en ældre herre.

Hilsen Tina

Fra : Jytte B

Dato : 25-10-05 08:18

"Tina" <ukendt@ukendt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pels er lang, så de kan godt blive langhåret. Pelsen bliver dog mere og
> mere kort med alderen nu hvor han er ved at blive en ældre herre.

Hej Tina.

I spørgsmålet står der udtrykkeligt at korthårskatten ikke har gen for
langhår, i så fald kommer der kun korthårede killinger. Hvis korthårskatten
har gen for langhår (hvad man ikke kan se på en korthåret kat), kan der
komme langhårede killinger, hvis faderen også har gen for langhår. Der kan
fra to korthårede katte komme langhårede killinger, når begge forældre har
gen for langhår. Modsat kommer der kun langhårede killinger, når begge
forældre er langhårede.

hilsen
Jytte

Fra : Tina

Dato : 25-10-05 08:29

> [...]
> fra to korthårede katte komme langhårede killinger, når begge forældre har
> gen for langhår. Modsat kommer der kun langhårede killinger, når begge

Hej Jytte

Nååårh på den måde... hmm ja hvad der er i min skal jeg så ikke kunne sige
han var den eneste killing i kuldet med lang pels.

Mvh Tina