Elixir RAM
Fra : Henrik

Dato : 21-10-05 18:49

Hej
I mit indlæg d. 10-10-2005 kl 23:20 spurgte jeg:
<klip>
Jeg har pt. dette bundkort:
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=355

Et system som efterhånden er gammelt og nok skal udskiftes i nærmeste
fremtid.
Jeg har 512 MB RAM i nu, men vil gerne op på 1 GB, da jeg ofte løber
over 512 MB.
Spørgsmålet er hvad RAM det vil være smart at købe i min situation (mest
for pengene ). Jeg vil gerne købe "fremtidssikret" hvis det lader
sig gøre i forhold til hvis jeg bestemmer mig for at købe et nyt
bundkort. Kan jeg det og vil i henvise på edbpriser til jeres bud på RAM?
<klip>
En venlig sjæl, Henrik, skrev så følgende:

<klip>
her er hvad du kan putte i:

<klip>

Jeg har nu købt 2 stk og smækket dem i pcen. Bios finder 1 GB ram, men
de virker bare desværre ikke sammen idet Windows XP ikke vil starte.
Windows skriver at den er stødt på en exception osv..
Jeg gik så videre for at teste klodserne hver for sig.
Det tyder på at de begge er OK, eftersom pcen kunne køre med dem en
efter en.

Hvad kan der være i vejen og hvad RAM skal jeg evt. have fat i i stedet for?
mvh Henrik

Fra : Laziter [9440]

Dato : 21-10-05 19:14

"Henrik" <xxxxx@xxx.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> efter en.
>
> Hvad kan der være i vejen og hvad RAM skal jeg evt. have fat i i stedet

En del Elixir klodser har desværre den egenskab at de ikke er glade for at
være sammen med andre klodser.
Jeg ville vælge noget Kingston Value i stedet, de er heller ikke så dyre men
er en hel del bedre.
Dette sæt med 2 x 512 MB er ganske udmærket:

Benjamin

Fra : Henrik

Dato : 21-10-05 19:26

Laziter [9440] wrote:
> [...]
> er en hel del bedre.
> Dette sæt med 2 x 512 MB er ganske udmærket:

Mener du at mit ram kan være defekt?
Hvis det er noget almindeligt at 2 klodser ikke kan virke sammen,
hvorfor advarer butikken mig så ikke mod at købe 2 klodser til brug i
samme pc?
mvh Henrik

Fra : Laziter [9440]

Dato : 21-10-05 19:48

> Mener du at mit ram kan være defekt?

Ikke nødvendigvis, Elixir er bare tæt på at være bunden indenfor for RAM.

> Hvis det er noget almindeligt at 2 klodser ikke kan virke sammen,
> hvorfor advarer butikken mig så ikke mod at købe 2 klodser til brug i
> samme pc?

Tja, måske for at kunne sælge det de får?
Nej jeg tror mere at de ikke er klar over problemet, jeg ved det da også kun
fordi jeg selv har prøvet og jeg har siden læst en del indlæg omkring
problemet i foras rundt omkring på nettet.

Mvh
Benjamin

Fra : Henrik

Dato : 21-10-05 20:23

Laziter [9440] wrote:

> [...]
> fordi jeg selv har prøvet og jeg har siden læst en del indlæg omkring
> problemet i foras rundt omkring på nettet.

Er godt træt af at jeg har købt noget pis så...Er der andet at gøre end
at retunere elixir-lortet og så købe de der kindston?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-10-05 20:32

Henrik <xxxxx@xxx.com> wrote:

>Er godt træt af at jeg har købt noget pis så...Er der andet at gøre end
>at retunere elixir-lortet og så købe de der kindston?

Det er muligt du kan løse problemet ved at opdatere BIOS - Hvis der
findes en nyere udgave...

<mlr>

Fra : Henrik

Dato : 22-10-05 14:22

Michael Rasmussen wrote:

> Det er muligt du kan løse problemet ved at opdatere BIOS - Hvis der
> findes en nyere udgave...

Der gør der ikke. Har nemlig lige kørt MSI liveupdate...

Fra : Karsten Vinding

Dato : 21-10-05 21:14

Henrik wrote:

> Er godt træt af at jeg har købt noget pis så...Er der andet at gøre
> end at retunere elixir-lortet og så købe de der kindston?

Jeg forstår dig godt, men vil lige indskyde at jeg selv kører en PC med to
stænger Elixir RAM, og den kører 100% perfekt.

En af mine kollegaer havde købt sig til noget Kingston Value RAM, og kunne
overhovedet ikke få sin PC stabil (de blev prøvet i min PC også, med det
resultat at den konstant crashede). Han prøvede mine Elixir RAM i hans PC,
og herefter kørte den perfekt. Han har derefter byttet sit Kingston til det
samme, og nu er hans PC også stabil.

Dette ikke for at sige at Kingston er noget lort, og Elixir perfekt, men
folks oplevelser varierer altså en del. I dit tilfælde kan det sagtens være
at Kingston ram'ene redder situationen, men at fraråde folk at købe Elixir
eller andet billigt ram synes jeg er forkert.

Sandheden er at man altid vil kunne støde på inkompabiliteter. Det har jeg
selv prøvet et par gange, og det endda en af gangene med noget særdeles dyr
kvalitets ram, der bare ikke ville virke i min daværende PC. Skiftet til et
andet mærke i samme prisklasse afhjalp dengang problemet. Det samme gjorde
det engang hvor jeg havde problemer med noget billigt ram. Jeg fik det
byttet til noget ligeså billigt af et andet mærke, og så kørte tingene som
de skulle.

--
Mvh, Karsten

Fra : Sune Storgaard

Dato : 22-10-05 01:02

> Er godt træt af at jeg har købt noget pis så...Er der andet at gøre end
> at retunere elixir-lortet og så købe de der kindston?

Det er langt fra sikkert at det er ram'en der fejler, det er faktisk ikke så
dårligt som folk gør det til .

Prøv at køre en test i et par timer , gerne natten over med
http://www.memtest86.com/ og se hvad den siger. Jeg vil ikke blive
overrasket hvis der ikke er nogen fejl. Det kan godt tænkes at fejlen opstår
når windows udvider sin pagefile. Prøv at starte den i fejlsikret tilstand,
og slet pagefile helt manuelt.

Fra : Henrik

Dato : 22-10-05 14:39

Sune Storgaard wrote:

> [...]
> når windows udvider sin pagefile. Prøv at starte den i fejlsikret tilstand,

Kan ikke starte op i fejlsikret tilstand eftersom den fejler før windows
boot menuen.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-10-05 15:40

Henrik wrote:
> Kan ikke starte op i fejlsikret tilstand eftersom den fejler
> før windows boot menuen.

Så start med at test med MemTest.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Henrik

Dato : 22-10-05 17:05

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Så start med at test med MemTest.

Den kører nu, men efter 10 % af testen, angiver memtest at den har
fundet 1,5 mio errors og pass 0% ...Ser temmeligt galt ud.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 22-10-05 17:37

"Henrik" <xxxxx@xxx.com> skrev i en meddelelse

> Den kører nu, men efter 10 % af testen, angiver memtest at den har
> fundet 1,5 mio errors og pass 0% ...Ser temmeligt galt ud.

Det lyder slemt, tilbage med de RAM med det samme.
Selvom jeg ikke er vild med Elixir RAM, så vil jeg da alligevel sige så
meget at dem jeg har haft har fungeret 100% uden fejl bortset fra at de ikke
har villet køre sammen med andre klodser.

Mvh
Benjamin

Fra : Henrik

Dato : 22-10-05 17:40

Laziter [9440] wrote:
> [...]
> meget at dem jeg har haft har fungeret 100% uden fejl bortset fra at de ikke
> har villet køre sammen med andre klodser.

Ja, testen er nu stadig kun 10 % fremme og den viser 6 mio
errors...Fandme surt det her. Tror jeg vil jeg få bj-trading til at
sende mig de der kingston i stedet for.