Fremtidens grafikkort
Fra : Jens Jensen

Dato : 09-01-01 11:13

Er der nogle som har nogle bud på flg. spørgsmål:

Skal man regne med at købe nyt bundkort inden for de næste 3 år, eller vil
AGP porten kunne bruges mange flere år frem?

Hvor mange år går der før ens procossor på 800 mhz ikke er nok for ens
grafikkort?

Hvor mange år går der før pc133 rammen ikke er nok for ens grafikkort?

Hvor mange år går der før man får glæde af 64 mb ram på grafikkortet i spil?

MVH

Fra : Jacob Olsen

Dato : 09-01-01 11:26

Skal man regne med at købe nyt bundkort inden for de næste 3 år, eller vil
AGP porten kunne bruges mange flere år frem?
---Jeg tror ikke AGP porten forsvinder lige med det samme.!!, men jeg tror

at køber du et bundkort, skal du skifte det inden for 2 år.!!

Hvor mange år går der før ens procossor på 800 mhz ikke er nok for ens
grafikkort?
---Man kan allerede se nu, at en 800 mhz næsten er standard på alle nyere
maskiner.!!
Men alligevel burde den vil kunne holde et års tid endnu.! .-)

Hvor mange år går der før pc133 rammen ikke er nok for ens grafikkort?
---Der er allerede nye ram på vej.! Men det går dog nok lang tid før det
bliver nødvendigt.!

Hvor mange år går der før man får glæde af 64 mb ram på grafikkortet i spil?
---Allerede nu vil du få glæde at så meget ram som muligt.!

Fra : Jens Jensen

Dato : 10-01-01 00:55

Jacob Olsen <jeo@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:93ep18$6p9$1@news.inet.tele.dk...

> Hvor mange år går der før man får glæde af 64 mb ram på grafikkortet i
spil?
> ---Allerede nu vil du få glæde at så meget ram som muligt.!

Tak for besvarelsen.
Jeg ved godt, at man ikke skal tro på alt, hvad man læser, men ofte har jeg
læst, at 64 mb ram på grafikkortet er unødvendigt, sålænge spillene ikke er
mere krævene. Er dette bare en skrøne eller er der noget om sagen?

Ligeledes står der tit, at Geforce 2 ikke er noget krav til spillene i dag.
Jeg selv har et Geforce 256 DDR ram, og har ikke kunnet se nogen forskel på
grafikken, når jeg sammenligner med Geforce 2, ej heller i mine 3D's test er
der en væsenligt forskel. (geforce 253= 5300, geforce 2 = 5900)

MVH JENS

Fra : Butch

Dato : 09-01-01 18:06

"Jens Jensen" <jensjensen@tele.mail.tele.dk> wrote in message
> Er der nogle som har nogle bud på flg. spørgsmål:
>
> Skal man regne med at købe nyt bundkort inden for de næste 3 år, eller vil
> AGP porten kunne bruges mange flere år frem?
På de flere af de nye mobo's sidder der en AGP-pro port. Det er i første
omgang beregnet til prof grfik kort, men mon ikke om vi ser AGP-pro kort
inden for en nær fremtid til privat pc også.

> Hvor mange år går der før ens procossor på 800 mhz ikke er nok for ens
> grafikkort?
Der går sikkert flere år før du ikke kan spille de nye spil. Men spillene
har jo en tendens til at blive mere krævende samtidig med at cpuer bliver
kraftiger. Men hvis du vil spille de nyeste spil i høj opløsning kan du
sikkert vente et års tid med at opgradere.

> Hvor mange år går der før man får glæde af 64 mb ram på grafikkortet i
spil?
Det er nok mere et spørgsmål om hvornår 64mb er standart. Allrede nu kna du
få glæde af 64mb. Som med alt andet inden for computere. Jo mere jo bedre

Det var så mine bud.
Hilsen
Butch

Fra : Butch

Dato : 09-01-01 18:12

> [...]
> kraftiger. Men hvis du vil spille de nyeste spil i høj opløsning kan du
> sikkert vente et års tid med at opgradere.

Lige en lille tilføjelse jeg kom i tanke om. Der er en tendens til at
grafikkort bliver mindre og mindre cpu sensetive. Fordi mange beregninger
sker i Gpu'en på grafikkortet bliver cpu hastighed en sekundær faktor. Man
kan se at et GF-MX køre næsten lige godt på en celly366@550 og en TB800@1000
.. Her vil harddisk preformance være en større faktor i ydelsen.
Hilsen

Butch

Fra : Jens Jensen

Dato : 10-01-01 00:59

Butch <n.n@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:sDH66.10061$%c2.501934@news010.worldonline.dk...

> [...]
TB800@1000
> . Her vil harddisk preformance være en større faktor i ydelsen.

Tak for besvarelsen. Jeg bliver nok nødt til at udskifte min PC inden for 2
år, men måske kan jeg løse det ved at købe X-boxen, som får Playstation 2
til at ligne en billig lommeregner. Skulle være 20 gange hurtigere end det
hurtigste geforcegrafikkort, ifg et eller andet computerblad (for tre
måneder siden).

MVH JENS

Fra : Karsten Olesen

Dato : 09-01-01 22:00

"Jens Jensen" <jensjensen@tele.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvor mange år går der før pc133 rammen ikke er nok for ens grafikkort?
> Hvor mange år går der før man får glæde af 64 mb ram på grafikkortet i
______________________________

AGP porten vil nok holde sin "form" en rum tid endnu..måske i 8xAGP
udgave...rent
fysisk vil der næppe ske det store...
Eneste årsag til ændring ku' være hurtigere båndbredde-nødvendighed med
tiden,
idêt vi allerede nu ser hurtigere CPU og RAM-mhz på vej...

800 Mhz. bør være rigelig 2 år frem..men til den tid er der nok andre dele
i PC'en som er forældet. Grafikkort og bus er et godt bud...

PC133 rammen er idag nærmest standard på en "normal" PC til div. brug.
PC100 ram ses dog stadig, men næppe i PC'ere til seriøse Gamere
o.a....prisen er næsten ens.

64 Mb grafikkort er næsten ikke merprisen værd i forhold til 32 Mb. Der er
en flaskehals
i grafikchippen som gør, de 64 Mb ikke udnyttes optimalt, hvorimod 32 Mb. er
ideelt i nuværende designs.

Du vil se om få måneder, så begynder PC-266 CPU'erne fra AMD at komme frem,
og dette
sammen med PC-266 ram vil gi' en kraftig mærkbar forøgelse, da det oftest er
de
"interne" bushastigheder som er afgørende for mærkbare performance. Jeg
mærkede det
tydeligt fra PC-100 til PC-133...så PC-266 bør ku' mærkes, og kræver måske
igen re-designs af andre dele i PC'en...eller bedre samspil delene imellem
pga.
den noget højere afviklingshastighed.

Det blir dog spændende at se hvordan WINDOWS vil udvikle sig, da visse
programmer
allerede idag begynder at få problemer med den høje hastighed...

MVH

Fra : Jens Jensen

Dato : 11-01-01 00:11

Karsten Olesen <gakke@email.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:93fu1s$2cg2$2@news.cybercity.dk...

> [...]

det oftest er
> de "interne" bushastigheder som er afgørende for mærkbare performance.

Det største problem er, at processoren også skal understøtte DDR-ram
(pc-266), hvorfor jeg ikke bare kan skifte mit bundkort ud, når de
DDR-rammen kommer om et par måneder. Dvs. jeg skal både købe ny processor og
nyt bundkort for at kunne anvende DDR-rammen.

> [...]
> igen re-designs af andre dele i PC'en...eller bedre samspil delene imellem
pga.den noget højere afviklingshastighed.

På mit A7V bundkort har jeg også prøvet at mærke forskellen på PC100 og
PC133 ved at ændre på det i biosen. Det er utroligt så stor en forskel der
er, og det er også utroligt, at nogle folk vælger at købe celoron, når dette
kun understøtter PC66, samt at Duron er langt billigere.

> Det blir dog spændende at se hvordan WINDOWS vil udvikle sig, da visse
> programmer allerede idag begynder at få problemer med den høje
hastighed...

Især win2000 kræver en helvedes masse ram.