british shorthair og øjen
Fra : JytteJ

Dato : 19-10-05 12:58

Min lille britehun på 5 år, har meget ofte "vand" løbende ud af øjenene.
Dyrlægen mener ikke det er alvorligt, hun bliver dryppet hver gang vi er
deroppe. Jeg har prøvet at vaske dem 2 X dagligt med kamillete, men det gør
ingen forskel. Jeg har lagt mærke til at træk kan forværre tilstanden, så
det det prøver jeg at undgå.

Er der nogle brite ejere i gruppen, som har samme erfaring ? Er det noget
med racen at gøre ?

VH.
JytteJ

Fra : Gainsbourg

Dato : 19-10-05 16:04

> Min lille britehun på 5 år, har meget ofte "vand" løbende ud af øjenene.
> Dyrlægen mener ikke det er alvorligt, hun bliver dryppet hver gang vi er
> deroppe.

Nu er det jo svært at sige hvad din dyræge drypper med, men det lyder som om
din dyrlæge ikke tager det ret alvorligt. Det første han/hun burde gøre, var
at pode for Herpes og Chlamydia og sikre sig at det ikke er kronisk
øjenbetændelse. Der ud over er der en mængde andre og mere sjældne ting, som
også bør udelukkes før man overhovedet kan begynde at mene noget som helst
om hvorvidt det er alvorligt eller ej. Jeg synes du skal tage hende en tur
til en anden dyrlæge og få det undersøgt ordentligt.

Jeg har prøvet at vaske dem 2 X dagligt med kamillete, men det gør
> ingen forskel. Jeg har lagt mærke til at træk kan forværre tilstanden, så
> det det prøver jeg at undgå.

Man risikerer ofte at inficere øjet mere end man renser det med kamillethe.
Man fjerner i øvrigt også det naturlige fedt som øjets "saltvand"
indeholder. Og hvis symptomerne skyldes eksempelvis Chlamydia gør det intet
positivt - du risikerer bare at irritere øjet yderligere.

> Er der nogle brite ejere i gruppen, som har samme erfaring ? Er det noget
> med racen at gøre ?

Jeg har også briter og har bestemt aldrig oplevet løbeøjne hos andet end
syge katte - hverken på mine egne eller på andres. Nej, briter burde ikke
have løbeøjne. Persere kan have det pga. deres unaturlige øjenspejl.

God bedring med hende!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Alice

Dato : 19-10-05 16:24

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så det det prøver jeg at undgå.
>
> Er der nogle brite ejere i gruppen, som har samme erfaring ? Er det noget

Hej Jytte.

Jeg er ejer af to dejlige Britepiger ..........En på knapt et år og en på 5
måneder.
Min største / ældste Britepige har ALTID haft løbe-øjne ....Og det er
sandelig undersøgt grundigt, endda af to forskellige dyrlæger. Og der er
ingen sygdom i øjnene på hende, dyrlægen kalder det 'overløb' ....Hun har
det man kalder 'perser øjne' ( dvs. hun er meget typet ). Det viser sig at
hos hende aftager det en del med alderen ...Dog løber øjnene mere når hun
tumler meget med hendes nye 'lillesøster'. For at holde det brune afsmit
nede, (der dannes når øjnene løber), bader jeg hendes øjne med saltvand.

Hos den anden Britepige ser jeg slet ingen tendenser til løbeøjne ....Men
hun er osse knap så flad i ansigtet.

KH
Alice.
www.katteinfo.dk

Du kan besøge hende her ....Beklager men jeg har endnu ikke fået sidste skud
på stammen på vores HP
http://www.everlasting-love.dk/

Fra : JytteJ

Dato : 19-10-05 21:31

"Alice" <alice_nielsen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hun tumler meget med hendes nye 'lillesøster'. For at holde det brune
> afsmit nede, (der dannes når øjnene løber), bader jeg hendes øjne med

Hej Alice.
Tak for dit svar.
Der er meget der tyder på at min Helena har "overløb" som du kalder det.
Det der løber ud er nemlig brunt.
Jeg mener helt bestemt at dyrlægerne har undersøgt hende ordenligt, hvorfor
skulle han dog ikke det ?
Begge to har iøvrigt sagt, at der ikke var noget galt med øjenene.

Hvordan bruger du det saltvand ? Kogt/ ukogt ? hvor meget salt ? Hvor tit ?
Jeg forstår ikke helt, hvorfor Gainsbourg mener at kamillete skulle gøre
ondt værre. Det er blevet brugt frisk hver gang, og desuden er kamillete
svagt bakteriedræbende.
Men det hjælper bare ikke.

Venlig hilsen
JytteJ

Fra : Gainsbourg

Dato : 19-10-05 23:52

> Jeg mener helt bestemt at dyrlægerne har undersøgt hende ordenligt,
> hvorfor skulle han dog ikke det ?

Hvorfor han/hun ikke skulle gøre dette? Fordi det koster mange penge og ikke
ret mange mennesker vil betale over 1000 kr for dyre laboratorieprøver for
en sygdom der ikke er dødelig. Derfor er der masser af især opdræt, hvor
alle kattene har chlamydia og/eller herpes, fordi de smitter hinanden under
den tætte kontakt og fordi det er dyrt at få taget prøver for.

Hvis din dyrlæge ikke har taget prøver og fået sendt dem til laboratorie
dyrkning/analyse, så kan han/hun ikke sige noget som helst præcist om en
eventuel chlamydia eller herpes infektion - uanset hvor mange gange han/hun
har "undersøgt" katten.

> Begge to har iøvrigt sagt, at der ikke var noget galt med øjenene.

Det behøver der sådan set heller ikke være. Men nu spørger du jo så om råd
og der er jo altså een eller anden grund til at de løber - og en
stambogsregistreret brite burde under ingen omstændigheder være så typet, at
den har "løbeøjne". Så enten har den en medfødt "fejl" der gør at dens øjne
løber på grund at et for stort øjespejl, eller også fejler den noget. Dette
noget kan så være mere eller mindre alvorligt.

> [...]
> Jeg forstår ikke helt, hvorfor Gainsbourg mener at kamillete skulle gøre
> ondt værre. Det er blevet brugt frisk hver gang, og desuden er kamillete

Fordi det ikke er sterilt. I dine omgivelser er der en masse bakterier - på
alle overflader, på dine hænder, i vandet fra hanen etc. Vi har alle
modstandskraft på huden og i maven der gør, at så længe der ikke er _for
mange_ bakterier, så bliver vi ikke syge af det.

Men på slimhinderne eller i åbne sår, er vi meget sårbare for infektioner.
Det er derfor man altid får antibiotika når man er blevet opereret og derfor
man bruger sterile instrumenter og handsker hos tandlægen, lægen, på
operationsbordet og hos øjenlægen. Hvis man piller i øjet med en ikke-steril
væske, så tilfører man altså bakterier (uanset om der er kamille i eller ej)
og det kan faktisk give øjenbetændelse. Rådet om kamillethe er fra en tid,
hvor man ikke havde antibiotika øjensalver til at dæmpe betændelse med og
hvor man ikke vidste så meget om smitteveje og årsager.

Sterilt saltvand kan være nødvendigt hvis man har fået et fremmedlegeme i
øjet som skal skylles ud nu og her - men saltvand har bestemt ingen
"helbredende" virkning. Og som jeg sagde før, selv sterilt saltvand er
uoptimalt fordi det ikke matcher tårevæskens sammensætning. Øjets tårevæske
indeholder nogle olielignende stoffer som gør at låget glider optimalt og
væskebalancen er rigtig. Tårer smager ganske vist salt, men indholdet er
altså langt mere komplekst end bare salt og vand. Skyller man med
almindeligt saltvand udtørrer man i virkeligheden øjet, som så prøver at
kompensere ved at løbe endnu mere.

> Men det hjælper bare ikke.

Nej, præcis.

Mit råd til dig er: enten at få taget de nødvendige prøver - eller
alternativt at glemme alt om det, lade løbeøjne være løbeøjne og så nøjes
med at drikke kamillethe'en selv og skåne missens øjne.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Alice

Dato : 20-10-05 04:53

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev

> [...]

> dyrkning/analyse, så kan han/hun ikke sige noget som helst præcist om en
> eventuel chlamydia eller herpes infektion - uanset hvor mange gange

Jeg er jo så en af dem, der glad betalte for disse undersøgelse. Der er
blevet taget 'skrab' af min Britepiges øjne, og de ER analyseret, og fundet
fri for sygdomme.

> [...]
> øjne løber på grund at et for stort øjespejl, eller også fejler den noget.
> Dette noget kan så være mere eller mindre alvorligt.

Og mine briter er skam stambogsregistreret ........Om det er en medfødt
'fejl' kan vel diskuteres. Min misling var den eneste i kuldet der havde
løbeøjne, men hun er osse den med de største øjne ...... Desuden ved jeg at
det er et kendt 'problem' for en del britere.

KH
Alice
www.katteinfo.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 20-10-05 07:36

Gainsburg skrev
<Rådet om kamillethe er fra en tid, hvor man ikke havde antibiotika
øjensalver til at dæmpe betændelse med og hvor man ikke vidste så meget om
smitteveje og årsager >

Ja det er et rigtig gammelt råd, men derfor behøver det ikke at være
ubrugeligt, cancerafd. på et af vores store sygehuse anbefaler det stadig.

--
Marianne Hellemose
Katte ville vælge www.katteinfo.dk

Mahatma Ghandi

Fra : JytteJ

Dato : 20-10-05 09:27

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor han/hun ikke skulle gøre dette? Fordi det koster mange penge og
> ikke ret mange mennesker vil betale over 1000 kr for dyre
> laboratorieprøver

Jeg er ikke engang fået stillet muligheden i udsigt hos dyrlægen.

> [...]
> med almindeligt saltvand udtørrer man i virkeligheden øjet, som så prøver

Tak for forklaringen. Men jeg er da nu i syv sind, fordi Alice jo bruger/har
brugt saltvand.
Det næste er så om min brite er overtypet ? Jeg har kigget lidt på hendes
stamtavle. Og der forkommer kun briter, flest bri a typer, en enkelt bri e,
og et par bri g, men jeg ved ikke hvad det betyder ? er hun overtypet ?

Noget helt andet er så, hvordan beviser man at stamtavlen tilhører den pgl.
kat ? I princippet kunne den stamme fra en anden, måske død brite ?

Venlig hilsen
Jyttej

Fra : Alice

Dato : 20-10-05 05:13

> [...]

> undersøgt hende ordenligt, hvorfor skulle han dog ikke det ? Begge to har
> iøvrigt sagt, at der ikke var noget galt med øjenene.

Jeg tror heller ikke der er noget galt med dine missers øjne Jytte. Min
Britepige var hos to forskellige dyrlæger, som tjekkede deres øjne efter
gængs metode. Dvs. de kikkede efter om der var noget som var rødt og hævet
......Og fandt INTET der kunne indikere sygdommme i øjnene. Alligevel
forlangte jeg at vide det 100% så der blevet foretaget 'skrab' som blev
sendt til analyse, hvor de udelukkede at der var sygdomme i øjnene.

Men Jytte, det er klart vand/væske der kommer ud af øjnene ........Som
bliver brunt pga. iltningen

> [...]
> Jeg forstår ikke helt, hvorfor Gainsbourg mener at kamillete skulle gøre
> ondt værre. Det er blevet brugt frisk hver gang, og desuden er kamillete

Jeg køber mit saltvand hos dyrlægen .......Har siden fået at vide at man
sagtens selv kan lave det. Hvis jeg husker ret, så skal der tilsættes 9 gram
salt til en liter vand, for at få den rette balance. Og jeg bruger det ved
at dyppe en sterilt gaze ned i væsken og vasker forsigtigt rundt om øjnene
på hende. Da hun var lille og øjnene løb meget, da vaskede jeg hendes øjne
hver dag. Nu hvor hun næsten er et år, og løbet fra øjnene omtrent er
stoppet, tar' vi det efter behov. ( du skal lige vide, at mange dyrlæger
mener at de vokser sig fra det ..Og det har osse vist sig i mit eksempel )

Jeg har svært ved at gå ind i Kamillethe spørgsmålet. Det er vist blevet
moderne at ha' en negativ holdning til Kamillethe . Jeg mener bare ikke
at du kan / skal forvente resultater med Kamillethe ....At jeg bruger /
brugte saltvand var faktisk kun for at holde det brunlige afsmit nede. Mine
briter er sølv/black tabbyer, hvor misfarvningen ses tydeligt. Så det var
rent kosmetisk anvendelse fra min side, osse taget i betragtning at de gerne
skulle kunne begå sig på diverse udstillinger.

KH
Alice
www.katteinfo.dk

Fra : JytteJ

Dato : 20-10-05 09:19

> [...]
> sendt til analyse, hvor de udelukkede at der var sygdomme i øjnene.
>
> Men Jytte, det er klart vand/væske der kommer ud af øjnene ........Som

Ja - det er nøjagtigt det samme hos Helena. Det undrer mig bare at
opdrætteren ikke har nævnt det med et ord !
at dyrlægen ikke har sagt noget og at jeg overhovedet ikke er stødt på
fænomenet ellers. Jeg har da læst noget om briter.
Tak for dit råd, Alice - jeg vil prøve med saltvand og steril gaze.

VH.
JytteJ

Fra : Alice

Dato : 20-10-05 10:45

> [...]

> fænomenet ellers. Jeg har da læst noget om briter.
> Tak for dit råd, Alice - jeg vil prøve med saltvand og steril gaze.

Jytte jeg er nu mere end sikker på at Briter og løbeøjne er mere kendt end
vi tror, at så Gainsbourg muligvis mener at det ikke burde opstå hos
stambogsregistrerede briter, må stå for vedkommendes egen regning. Og da det
er forholdsvis almindelig, så er det muligvis derfor din opdrætter ikke har
påtalt det .....Og hvorfor skulle vedkommende det ? - Det er jo ingen 'fejl'
. Hvis du besøger de forskellige briterejers hjemmeside, vil du faktisk
se masser af briter med løbeøjne. Og jeg har læst mig frem til at løbeøjnene
opstod da man parrede perseren ind i briten.

Din opdrætter havde sikkert haft killingen til vaccination inden du overtog
hende, og vær sikker på at den dyrlæge allerede dengang var obs på øjnene.
Min dyrlæge fortalte iøvrigt at hvis det havde været clamydia eller herpes
så ville man altid kunne se noget rødt og hævet omkring selve øjet.

Det eneste du lige skal sørge for Jytte ......Ja nu ved jeg jo ikke om du
har tænkt dig at udstille din lille prinsesse, men ifald så smut lige en tur
forbi dyrlægen og få ham til at skrive at hun ikke lider af øjensygdomme
.....Ellers kan der opstå problemer i dyrlæge kontrollen.

KH
Alice
www.katteinfo.dk

Fra : JytteJ

Dato : 20-10-05 11:56

> [...]
> tur forbi dyrlægen og få ham til at skrive at hun ikke lider af
> øjensygdomme ....Ellers kan der opstå problemer i dyrlæge kontrollen.

Jeg er ved at føle mig beroliget, bare katten ikke lider. Jeg bruger hende
hverken til avl eller udstilling, og jeg fik hende som 4 årig.

VH.
JytteJ

Fra : Battlefield´s

Dato : 20-10-05 12:04

Hej
Bare lige et lille PS.
Jeg har købt sterilt saltvand i små ampuller på apoteket (håndkøb). Jeg ved
ikke om de kan bruges til katte, jeg brugte dem til mig selv, men det er vel
det samme?
Hilsen Vibeke
P.S. EMS-koderne du nævner, Jytte har intet med typen at gøre, det er en
farvekode BRI a er f.eks. en blå Brite.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-10-05 12:36

In article <435778c4$0$11700$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
Battlefield´s <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote:

> Jeg har købt sterilt saltvand i små ampuller på apoteket (håndkøb). Jeg ved
> ikke om de kan bruges til katte

Jo, det kan de - jeg har dem også, og jeg har købt dem til kattenes
"nødhjælpsapotek".
Humlen med kamilletheen er, at det virker let udtørrende på
slimhinderne, fordi det ikke er svagt salt som kropsvæsker er. Som jeg
har forstået det er manglen på salt i den rigtige koncentration det
største problem. Derfor er det også svært at lave saltopløsning selv,
for der må hverken være for meget eller for lidt salt for ikke at
ødelægge balancen. Så vidt jeg husker er det rigtige 0,4 % salt, men
hæng mig ikke op på det
Som Gainsbourg skriver, er der også en let fedtet substans i rigtig
tårevæske.
Kunstig tårevæske kan man også købe sig til på apoteket eller hos en
optiker, man bruger det til mennesker med nedsat tåreproduktion, men
når det "bare" er til at vaske og skylle øjenomgivelser (som jeg
forstod det?) så ville jeg med sindsro bruge sterilt saltvand.

I øvrigt - når skorperne i øjenkrogen er brune / mørke, er det ikke
farligt, indtørret tårevæske ser sådan ud.

--
Knus fra Ann R

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-10-05 13:28

In article <201020051336040625%webmaster@fjernsiamis.com>, Ann Rudbeck
<webmaster@fjernsiamis.com> wrote:

> Så vidt jeg husker er det rigtige 0,4 % salt, men
> hæng mig ikke op på det

Nu har jeg kigget og det rigtige er 0,9% salt - det kaldes også
isotonisk saltvand

--
Knus fra Ann R

Fra : Denise

Dato : 20-10-05 17:16

Ann Rudbeck wrote:

> Jo, det kan de - jeg har dem også, og jeg har købt dem til kattenes
> "nødhjælpsapotek".

Min dyrlæge sagde på et tidspunkt, at øjenbad fra apoteket i bedste fald
ikke skadede, det kunne jeg ikke så godt lide han sagde, det brugte jeg før
i tiden. Men sterilt saltvand har jeg ikke spurgt om, men er der ikke noget
med saltbalancen er forskellig fra katte til mennesker ?

Jeg undrer mig over jeg aldrig hører nogle bruge Meku Øjenbad, er det fordi
det ikke kan fås mere eller er der ikke mange der kender det.
Jeg har stadig noget jeg bruger af og til hvis Molly får snavsede øjne og
jeg bruger også kamille (ikke indeni men til øjenomgivelserne)
Meku øjenbad købte jeg i sin tid hos dyrehandleren eller dyrlægen. Det er
specielt til dyr.
Ingredienser:
Aqua, Boric Acid 1,74%, Zinc Sulfate 0,35%, Benzalkonium Chloride,
Tetrasodium EDTA.
Hvis det siger nogen noget.

--
Hilsen Denise

Slet ingen der bruger det, jeg synes det er godt.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-10-05 20:09

In article <4357c2fc$0$151$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Denise
<reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote:

> [...]
> i tiden. Men sterilt saltvand har jeg ikke spurgt om, men er der ikke noget
> med saltbalancen er forskellig fra katte til mennesker ?

Joo - jeg tror da bestemt at saltbalancen er nogenlunde ens.
Dels fordi apoteket anbefalede isotonisk saltvand engang jeg havde brug
for noget øjenskyl til Donna.
Dels fordi, dengang Ditte fik lagt vanddepot under huden pga
dehydrering (du ved nok..) så jeg, at væsken dyrlægen brugte var
Ringers Laktat. Præcis det samme bruger man til mennesker til
væskedrop, direkte i blodbanen. Deraf slutter jeg at vores og kattes
salt- og elektrolyt balance må være ret ens.

Meku øjenbadevand kender jeg godt. Jeg fik bare aldrig brugt den dér
kæmpeflaske nogenlunde hurtigt og jeg er jo miljøskadet af mit fag, så
jeg putter helst ikke noget i øjne, der har været åbnet i månedsvis.
Jeg tror også nok at der er noget "lusk" med det borsyre, der er i - at
man ikke anbefaler det mere. Apotekeren slog i hvertfald nærmest kors
for sig, da jeg foreslog det *g*, så det er nok yt..

--
Knus fra Ann R

Fra : Denise

Dato : 20-10-05 23:20

Ann Rudbeck wrote:
> [...]
> der er i - at man ikke anbefaler det mere. Apotekeren slog i
> hvertfald nærmest kors for sig, da jeg foreslog det *g*, så det er

Den jeg har en en lille en med en plastic tut i enden, så den er ikke ret
stor og der står til dyr på den.
Så det findes måske også til mennesker eller i større portioner.

--
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 21-10-05 01:14

In article <43581844$0$160$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Denise
<reindel@*NOSPAM*c.dk> wrote:

> Så det findes måske også til mennesker eller i større portioner.

Min version var også til dyr - der var nok ca 250 ml i flasken?
Jeg har aldrig set den i andre størrelser. Har købt et par gange på
apoteket, før jeg opgav det til fordel for de sterile ampuller

--
Knus fra Ann R

Fra : Denise

Dato : 21-10-05 09:27

Ann Rudbeck wrote:

> Min version var også til dyr - der var nok ca 250 ml i flasken?
> Jeg har aldrig set den i andre størrelser. Har købt et par gange på
> apoteket, før jeg opgav det til fordel for de sterile ampuller

Min er der 100 ml i. Skal huske næste gang og spørge om dyrehandleren stadig
har dem

--
Hilsen Denise