skal vælge mellem webpartner & Danske tele~
Fra : Carsten Larsen

Dato : 13-10-05 23:56

hej alle

håber det er den rigtige gruppe

vi står for at skulle have ny udbyder i vores boligforening, og har
besluttet os for at få en 10/10Mbit forbindelse fra en Webpartner eller
Danske Telecom

og søger i den forbindelse, nogle råd eller erfaringer fra folk der kender
noget til disse 2 firmaers stabilitet/forbindelse/oppetid mm.

kort sagt alle gode eller dårlige erfaringer

begge firmaer tilbyder at levere via FWA til vores bygning, og vilkårene er
ens hos begge leverandør, dog er den ene udbyder cirka 1100 dyrere om
måneden end den anden, og det spiller jo også lidt ind.

har i nogen erfaringer med disse?

skriv gerne hurtigt, da jeg skal vælge allerede i morgen eftermiddag

mvh Carsten Larsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-10-05 21:37

Carsten Larsen skrev:

> hej alle
>
> håber det er den rigtige gruppe

Det er det!

> vi står for at skulle have ny udbyder i vores boligforening, og har
> besluttet os for at få en 10/10Mbit forbindelse fra en Webpartner eller
> Danske Telecom

Går ud fra at i selv router denne forbindelse videre til brugerne?

Har i så overvejet problemerne der er deri? Eller er det en løsning
for firmaet står for afregningen direkte til kunden og har ansvar for
at denne overholder hastigheden til hver kunde?

> [...]
> ens hos begge leverandør, dog er den ene udbyder cirka 1100 dyrere om
> måneden end den anden, og det spiller jo også lidt ind.

Næe ikke rigtigt... Men synes jeg har set indlæg om at webpartner
SDSL forbindelser ikke lever op til den lovede hastighed..

Men seriøst hvor mange brugere er der i jeres netværk, og et
kablingen testet og godkendt?

For hvorfor ikke få en ISP til at levere direkte til jeres brugere...
Dvs stå for at den hastigheden nu er som den er osv..

Som fx Dansk Bredbånd eller comx, og hvad der ellers er kommet til som
jeg ikke rigtigt kender til..

en FWA forbindelse har trodsalt ikke fiberkvaliteter og hastighed.
Måske kan i slippe for en mindre udgift hvis i binder jer i fx 3år
e.l og så alligevel få lynende hurtigt internet til ingen penge?!

fx her... 2/2Mbit som kører altid 6/6Mbit for 110 om måneden plus
service abonnement på 18,- hos comx
her en traceroute herfra til dig..
traceroute to 80.164.175.165 (80.164.175.165), 30 hops max, 40 byte
packets
1 81.161.186.2 (81.161.186.2) 1.275 ms 1.053 ms 1.348 ms
2 81.161.166.49 (81.161.166.49) 1.354 ms 1.324 ms 1.323 ms
3 172.31.4.53 (172.31.4.53) 1.428 ms 1.457 ms 1.43 ms
4 172.31.4.58 (172.31.4.58) 1.643 ms 1.522 ms 1.47 ms
5 172.31.4.62 (172.31.4.62) 1.725 ms 1.741 ms 1.953 ms
6 81.19.248.201 (81.19.248.201) 2.148 ms 2.18 ms 2.082 ms
7 pos1-0.2488M.albnxg7.ip.tele.dk (195.215.109.41) 2.297 ms 2.371 ms
2.245 ms
8 so-0-3-0.2488M.albnxu1.ip.tele.dk (83.88.12.77) 3.219 ms 3.123 ms
3.146 ms
9 so-0-0-0.2488M.boanxu1.ip.tele.dk (83.88.20.21) 3.531 ms 3.482 ms
3.576 ms
10 pos4-0.2488M.bynxg1.ip.tele.dk (83.88.20.222) 3.429 ms 3.43 ms 3.541
ms
11 pos0-0.622M.bynxg4.ip.tele.dk (83.88.13.70) 3.267 ms 3.231 ms 2.994
ms
12 fe0-0-40.100M.bynxx13.ip.tele.dk (83.88.8.150) 3.641 ms 3.976 ms
4.148 ms
13 cpe.atm2-0-1101006.0x50a4af92.bynxx13.customer.tele.dk
(80.164.175.146) 45.86 ms 37.673 ms 143.911 ms

> skriv gerne hurtigt, da jeg skal vælge allerede i morgen eftermiddag

tjaa men har i overvejet skiftet om det ikke allerede er forældet kort
efter anskaffelsen af jeres 10/10 fælles båndbredde?

Fra : Carsten Larsen

Dato : 16-10-05 00:26

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Carsten Larsen skrev:

> [...]

for firmaet står for afregningen direkte til kunden og har ansvar for
at denne overholder hastigheden til hver kunde?

yes, vi router selv forbindelsen videre til vores cirka 250 brugere, og står
for al administration selv, incl opkrævning, det er sådan vi helst vil have
det.

> [...]

SDSL forbindelser ikke lever op til den lovede hastighed..

Men seriøst hvor mange brugere er der i jeres netværk, og et

potentielt 420, tilmeldte 250, og vi har fiberbackbone rundt mellem de
forskellige krydsfelter, og bygninger

> [...]

(80.164.175.146) 45.86 ms 37.673 ms 143.911 ms

> skriv gerne hurtigt, da jeg skal vælge allerede i morgen eftermiddag

for som sagt, vi vil helst stå for det hele selv, det er hele foreningens
motto, iøvrigt så har jeg kun hørt dårligt om comx og deres support, især
skulle de have store problemer her på amager, kender flere der har dem, og
deres standardsvar når man ringer til deres support, når linien er nede, er
at "det må være din computer der er noget i vejen med", netop derfor vil vi
selv administrere det hele, så vi selv kan se hvornår det er vores skyld, og
hvornår det er udbyderens skyld

tjaa men har i overvejet skiftet om det ikke allerede er forældet kort
efter anskaffelsen af jeres 10/10 fælles båndbredde?

jo, men man skal jo starte et sted, lige p.t kører vi på en 8mbit adsl
forbindelse fra tdc, og vi bruger i gennemsnit kun cirka 100KB af denne
forbindelse, så det er sådan set ikke mere båndbredde vi mangler, men
snarere mere stabil båndbredde, og mere upload kapacitet vi mangler

mvh Carsten Larsen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-10-05 01:35

Carsten Larsen skrev:

> yes, vi router selv forbindelsen videre til vores cirka 250 brugere, og står
> for al administration selv, incl opkrævning, det er sådan vi helst vil have
> det.

okay hvor meget koster det så pr. måned pr bruger?

> [...]
> selv administrere det hele, så vi selv kan se hvornår det er vores skyld, og

Det er jo muligt at nye udbydere kan have problemer. Der har da været
lidt afbrydelser.. Men det har tit været efter kl 23 på hverdage.
Hvorfor selv stå for ansvaret for hvad brugerne laver af evt.
ulovligheder på nettet, så er det jo dig eller hvem det er, som skal
kunne se hvem der laver ulovlighederne, ellers kommer du jo selv i
spjællet.

hvorfor nøjes med 10/10Mbit FWA når i er en forening af en størrelse
og ligger i storkøbehavn så det virkelig kan betale sig. at få et
1000Mbit link fra en fiberudbyder, som sikre hver bruger en stor
båndbredde...

Mener vores nabo bygning, skiftede til comx for et meget lille
ubetydeligt beløb.. de havde vist kabelnettet før. så er det vel
åndsvagt at holde på et motte som er forældet inden for
boligforeningsbredbånd.

Fra : Carsten Larsen

Dato : 16-10-05 01:54

Carsten Larsen skrev:

> [...]
> have
> det.

okay hvor meget koster det så pr. måned pr bruger?

p.t. 100 kroner pr bruger om måneden

> [...]

ulovligheder på nettet, så er det jo dig eller hvem det er, som skal
kunne se hvem der laver ulovlighederne, ellers kommer du jo selv i

ansvaret hviler stadig på en enkelte bruger, idet alt trafik fra brugerne
bliver logget, så vi altid kan gå tilbage og se hvem der gjorde hvad,
jævnfør antiterrorlovgivningen.

så hvad folk ligger og laver af ting og sager, bliver de selvfølgelig selv
stillet til ansvar for.

du skriver at det har tit været efter kl 23.00 på hverdage, og det lyder
lidt som om at du stiltiende accepterer at der tit er fejl efter kl 23.00, i
mine øjne, skal der slet ikke være fejl, og det er også derfor jeg lavede
dette indlæg, netop for at høre om andre brugere havde erfaringer med disse
2 firmaer.

fordelen ved at vi styrer alt selv, er jo netop, at hvis en udbyder som
leverer til os, ikke holder hvad han lover, så kan vi relativt hurtigt
skifte udbyder, og er ikke bundet op til at hele foreningen har lavet en
fler-årig aftale med f.eks com-x eller dansk bredbånd, som kan være svær at
slippe ud af. Hos os kan vi simpelthen opsige aftalen øjeblikkeligt, hvis
ikke der bliver holdt hvad der var lovet, og så komme hurtigt videre med en
anden udbyder, da vi jo selv ejer hele netværket og backbonen.

[...]

ja, men vi skal jo starte et sted, og som sagt, er det ikke så meget
båndbredden ned, som stabiliteten og upload kapaciteten vi har brug for.

vi vil hellere bruge de overskydende penge, til at etablere andre tjenester,
f.eks egen tv-hovedstation, for de samme penge.

[...]

jo, men det er netop uafhængigheden vi er interesseret i, de kontrakter jeg
har set, som boligforeninger har indgået med f.eks comx, har lydt på en
bindingsperiode på 36 mdr, og derefter kan det opsiges med 12 måneder, det
er altså 4 år man er bundet til den udbyder, og det er alt for lang tid i
denne branche, der sker meget på 4 år inden for internet og bolignetværk
generelt.

derfor har vi valgt at have vores eget netværk, med egen administration, og
selv eje vores backbone incl de fibre vi har gravet ned i jorden til de
omkringliggende ejendomme, for så er vi 100% frie til at "shoppe" udbydere

mvh Carsten Larsen

Fra : Svend

Dato : 17-10-05 07:32

> [...]
> omkringliggende ejendomme, for så er vi 100% frie til at "shoppe" udbydere

Det er jo fint nok, men hvad er fordelen ved at kunne shoppe en langsom
forbindelse som jeres brugere betaler overpris for ?

> mvh Carsten Larsen

Og så kan jeg ikke genkende det billede af comx her på amager.

--
Svend

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 17-10-05 20:10

Svend skrev:

> Det er jo fint nok, men hvad er fordelen ved at kunne shoppe en langsom
> forbindelse som jeres brugere betaler overpris for ?

> Og så kan jeg ikke genkende det billede af comx her på amager

Ja og det er jo ikke sådan at Comx overtager netværket og kabre det
som TDC gør med forskellige metoder... man ejer stadigt netværket, og
har man dobbelkabling, og ikke bruget det ene sæt, kan man vel have 2
udbydere hvis det var sådan at man skulle blive træt af den ene. Comx
som DBnet vil bare have en lille sikkerhed for at få invisteringen
hjem ved at grave fiber frem. Det er jo ikke sådan at kunden SKAL
bruge det lokale netværk, de kan vel stadigt købe forbindelser fra fx
adsl, som jo efterhåndenden også er den del konkurrence på i
købgenhavn.. fx 24/1Mbit for 395,-

Fra : Carsten Larsen

Dato : 18-10-05 00:21

anyway, vi valgte webpartner