Hunkat der hvæser
Fra : Pernille Pehrsson

Dato : 13-10-05 16:08

Hejsa.

Vi har en hunkat på knap 1½ år, der for 3 måneder siden blev storesøster til
endnu en lille hunkat. Vi har kun de 2 katte og har aldrig haft andre.
Dermed har vi heller ikke den helt store erfaring i katte.

Den store er en meget sky kat, der sjældent gider kæle, medmindre hun selv
lige hopper op. Her i sommerperioden er hun ude fra kl. 9 til 20, afbrudt ca
hver 3 time hvor hun er hjemme og spise i 5 minutter. Hun er inde når vi er
på arbejde og kommer ud igen om eftermiddagen. En meget asocial kat. Dog kan
jeg komme til hende i perioder, løfte hende i et par minutter af gangen og
hvis jeg ligger mig ind i hendes seng og snakker med hende bliver hun der
også. Problemet er kommet for små 14 dage siden, når min kæreste løfter
hende op eller bare kommer i nærheden af hende hvæser hun af ham. Det er
ikke konsekvent hver gang han er i nærheden af hende og det er ikke fordi
han vækker hende eller hun ser sur ud i forvejen. Han har skældt hende
kraftigt ud når hun gør det fordi han er bange for, at give efter så hun
tror hun bestemmer alt herhjemme.

Hvorfor gør hun det og hvad gør vi ved det ???

VH

Pernille

Fra : Sabina H.

Dato : 13-10-05 16:54

Pernille Pehrsson wrote:
> [...]
> storesøster til endnu en lille hunkat. Vi har kun de 2 katte og har
> aldrig haft andre. Dermed har vi heller ikke den helt store erfaring

for at du kan få et fyldestgørende svar er der nogle småting der er
væsentlige og meget relevante...
feks, er den store hunkat neutraliseret (sterilliseret)?

hvis ikke så har du sansyneligvis din forklaring der.....

> [...]
> hun bestemmer alt herhjemme.
> Hvorfor gør hun det og hvad gør vi ved det ???

en ikke neutraliseret hunkat er en skabning der til tider kan være meget
spøjs at leve sammen med.... de har deres helt egne holdninger til tingene
og ved helt bestemt hvordan alt skal foregå....

kan hun evt være gravid?

jeg synes det er lidt svært at rådgive ud fra at jeg finder der mangler lige
den essentielle oplysning.... der er mange muligheder, og de er vidt
forskellige ud fra om hun er neutraliseret eller ej.....

en ting er dog sikkert:
mht at skælde hende ud.... drop det.... og erkend at HUN virkelig bestemmer
alt i hjemmet.. i kan ikke opdrage en kat på 1½ år*G* på lige netop det
punkt adskiller hunde og katte sig MEGET!

det bedste din kæreste kan gøre er at ignorere hende og lade hende komme til
ham når HUN vil.... vil han illustrere dominans over hende (hvilket han ikke
opnår et pip ved hvis hun er fertil), kan han prøve at holde øjenkontakten
med hende indtil hun trækker øjnene væk..... men at skælde hende ud gør
sikkert bare ondt værre....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Pernille Pehrsson

Dato : 13-10-05 17:03

> for at du kan få et fyldestgørende svar er der nogle småting der er
> væsentlige og meget relevante...
> feks, er den store hunkat neutraliseret (sterilliseret)?
>
> hvis ikke så har du sansyneligvis din forklaring der.....

Hej Sabina.

Hun er neutralisseret og har været det siden februar.

Vores dyrlæge har dog tidligere pointeret, at hun har adfærd som om hun ikke
var neutraliseret. Også med sit strejfen.

Tak for dit indlæg. Jeg vil straks vise kæresten det.

Pernille

Fra : Sabina H.

Dato : 13-10-05 21:59

Pernille Pehrsson wrote:

> Hej Sabina.
>
> Hun er neutralisseret og har været det siden februar.
>
> Vores dyrlæge har dog tidligere pointeret, at hun har adfærd som om
> hun ikke var neutraliseret. Også med sit strejfen.

har i fået undersøgt om hun måske har en lille rest af æggestok tilbage
efter neutraliseringen?
når hun har sådan en markant adfærd som virker som om hun er fertil, kan der
være en fysiologisk baggrund, det er heldigvis det nemmeste at undersøge....
ha i bemærket om hun har løbetidslignende adfærd?

et andet problem kan også være den "lille".. hvor gammel er hun ved at være,
har hun løbetidslignende adfærd?
hvis hun feks for nylig er blevet fertil, kan det have en forværrende effekt
på den stores plads i hirakiet, og det kan give nogle interne magtkampe,
hvor den store så er nødt til at markere sin plads, blandt andet overfor dig
og din kæreste også, blot for at indikere at HUN ihvertfald ikke ligger
nederst.....

og jeg må iøvrigt give hanne ret i at noget kan tyde på at hun ikke trivedes
i jeres hjem... om det skyldes hendes fysiologi eller den nyes fysiologi
(husk hunkatte kan godt blive fertile helt ned til 5 mdrs alderen) kan kun i
vide.....

skyldes det den lilles fertilitet, bør i få hende neutraliseret hurtigst
muligt, så de igen er på "lige fod"...
kattehiraki er lidt kompliceret, men en grundregel er at en fertil ligger
over en ikke-fertil, og en killing eller killingemor ligger over en
fertil......
som du jo nok kan udlede, vil killingen, trods sin unge alder, ligge over
den neutraliserede hunkat, i samme øjeblik hun kommer i løbetid, og det kan
give stidigheder....

> Tak for dit indlæg. Jeg vil straks vise kæresten det.

som du sikkert kan forstå er katteadfærd ikke helt så ligetil.... og kan
faktisk slet ikke sammenlignes med hunde*G* selvom mange har tilbøjelighed
til det ;)
en logrene hale i en hund har sit eget helt klare signal, mens den i en kat
kan have 3 forskellige signaler, men ingen på noget der ligner hundens.....
kattens logrene hale kan nemlig både signalere aggression (er nok en del af
det når katten også hvæser) usikkerhed/irritation eller iver (jagtiver
feks)... og så er der naturligvis alle de katte der slet ikke har læst
bøgerne men også logrer med halen når de har det godt*G* dem har jeg en af
herhjemme, selvom de hører til sjældenhederne.....

hvis jeg var dig ville jeg først og fremmest vurdere om det ikke er på tide
at få lillemissen neutraliseret, og samtidig prøve at lave en vurdering af
om der kan være noget fysisk galt med storemis..... og så lige give dem
nogle måneder til at finde på plads igen..... og samtidig lære din kæreste
ikke at skælde ud....

jeg så et ganske udemærket råd til teenagere i familie gruppen den anden
dag..... den kan faktisk også applikeres på katte.....
citeret: "Sig ja til det, der ikke skader barnet. Gem nej'erne til de
vigtige emner."

sig ja til alt det som ikke skader katten, gem nej'erne til de vigtige
emner.... hvad der er af vigtige emner kan jo så diskuteres fra familie til
familie, men her i huset hører det feks til at kravle ud på vindueskarmen på
ydersiden af glasset (2. sal) og at vifte halen hen over tændte
stearinlys*G*
en klo i hånden når jeg kæler beder jeg sku selv om, hvis ikke jeg har
formået at læse signalerne, så det udløser ikke skældud/nej..... det er jo
nu engang den eneste måde katten har at kommunikere på, og den kan jo altså
ikke gøre for at vi fatter minus.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Mia Warming og David~

Dato : 17-10-05 11:34

> og så er der naturligvis alle de katte der slet ikke har læst
> bøgerne men også logrer med halen når de har det godt*G* dem har jeg en af
> herhjemme, selvom de hører til sjældenhederne.....

LOL... Sådan en har vi også.. My tror konsekvent at hun er en hund, hun
logre med halen døgnet rundt og hun er altid i godt humør, hendes lille
hale køre fra side til side når hun bliver kløet bag øret og imens køre
spinderiet på fuld blus, det er lidt sjovt..

Med venlig hilsen
Mia Warming og David Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 13-10-05 19:52

> [...]
> tror hun bestemmer alt herhjemme.
>
> Hvorfor gør hun det og hvad gør vi ved det ???

Du skriver selv, hun er en meget sky kat. Nu er hun også en meget utryg
kat Pernille. Jeg ved ikke, hvor længe du har kendt din kæreste, men er
han af nyere dato? Dertil kommer så også, at du har fået en ny lille
kat, og endnu en gang er hendes verden truet. Hvis hun i lang tid kun
har haft kontakt til dig, der sikkert har en ret lysere stemme end din
kæreste, der tilmed bruger sin dybe stemme til at skælde hende ud (og
det måske er en mandlig dyrlæge, der har kastreret hende) og så skal
dele sit faste holdepunkt, er der ikke spor at sige til hendes opførsel.

Det ENESTE din kæreste opnår ved at skælde ud er, at hun bliver mere og
mere bange for ham - det er derfor hun hvæser, og jeg vil vædde på, hun
samtidig har store pupiller og lægger ørerne tilbage (tegn på en bange
kat). I må gøre en indsats for at gøre hende tillidsfuld. Man når langt
her i tilværelsen med bestikkelse, også over for katte! Lad din kæreste
håndfodre hende med lækkerbidder og altid bruge langsomme bevægelser mod
hende. Og husk også: Et direkte stirrende blik på hende er på kattesprog
det samme som trusel om øretæver. Får han øjenkontakt, skal han blinke
langsomt og lade blikket glide ud til siden. Dette er ikke tegn på
underkastelse, men blot et signal om fredelige hensigter.

Meget kan tyde på, hun slet ikke er glad for at være hjemme, og I kan
meget vel risikere, hun en dag vælger ikke at komme hjem mere.

Held og lykke

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Pernille Pehrsson

Dato : 13-10-05 20:41

> Du skriver selv, hun er en meget sky kat. Nu er hun også en meget utryg
> kat Pernille. Jeg ved ikke, hvor længe du har kendt din kæreste, men er
> han af nyere dato?

Hej Hanne.

Kæresten og jeg har kendt hinanden i 7 år og boede her i huset længe inden
hun kom til. Så det kan ikke være der hun føler sig truet.

Da vi fik hende tyggede jeg mig igennem den ene kattebog efter den anden,
jeg er hundepige til fingerspidserne, men fordi kæresten er håndværker og
møder tidligt og jeg har langt til arbejde ville vi ikke være nok hjemme hos
en hund. Så det blev en kat istedet der var knap så afhængig af lufteture
Jesper har dog istedet fulgt sine instinker og spurgt mig til råds, men
jeg er jo heller ikke ligefrem ekspert.

Dertil kommer så også, at du har fået en ny lille
> kat, og endnu en gang er hendes verden truet.

Hende og killingen Freya har haft deres ture og nogle gevaldige magtkampe og
det er også først efter hun er kommet til, at hun er begyndt at strejfe, men
de heldigvis få gange hun har overnattet ude, så har hun siddet foran
terassedøren om morgnen og ville ind.

Men hende og Freya virker som om det går meget bedre, hun er da begyndt, at
rengøre hende og de sover nu på samme tæppe (vi har redt op til dem på 2
hunde tæpper i vores dobbeltseng i gæsteværelset - der skal de ikke ligefrem
klage over, at de ikke har det godt.)

> [...]
> langsomt og lade blikket glide ud til siden. Dette er ikke tegn på
> underkastelse, men blot et signal om fredelige hensigter.

Det vil vi forsøge, han gør i forvejen meget ud af, at sidde og snakke med
hende og give hende godbidder, men hvis han umiddelbart efter løfter hende
op logrer hun engang og hvæser af ham, og så bliver han frustreret og
skælder ud. Men jeg tror nu heller ikke, at det er klaret på ½ time, så
bestikkelse og så ellers lade hende gå sine egne veje så hun selv kan opsøge
ham.

> Meget kan tyde på, hun slet ikke er glad for at være hjemme, og I kan
> meget vel risikere, hun en dag vælger ikke at komme hjem mere.

Det ville vi nu begge være rigtig kede af, for hun er sq en charmetrold på
sin egen måde

> Held og lykke

Tak og tak for rådene

Fra : Camilla Baird

Dato : 13-10-05 22:11

Pernille Pehrsson wrote:
> [...]
> tror hun bestemmer alt herhjemme.
>
> Hvorfor gør hun det og hvad gør vi ved det ???

Min første tanke, da jeg læste indlægget, var: hun har ondt et eller
andet sted. Er hun blevet undersøgt af en dyrlæge?
mvh Camilla

Fra : Pernille Pehrsson

Dato : 15-10-05 12:26

Tak for jeres svar.

Jeg har gået og tygget lidt på dem og er blevet enig med mig selv om, at jeg
må have formuleret mig forkert.

Zimba vores kære hunkat, blev neutraliseret efter en gang løbetid, da hun
var 10 mdr. Det er Zimba der er problemet, og hun er meget ulig lillesøster
Freya. Og alligevel ikke, for da Zimba var lille og alene med os var hun jo
også som killinger nu engang var. Der skulle leget med alt og laves meget
mere ballade end lillesøster gør. Mit gæt på dette er fordi hun kan se hvad
Zimba gør, så hun følger hende. Bla må kattene ikke være på vores
køkkenbord, dette er Zimba meget bevidst om. Hun har jo lært det den hårde
vej, men hun må havde lært freya at det er forbudt område, medmindre mor og
far ikke er hjemme. Der er vi udemærket klar over, at der danses både tango
og vals på bordene. Dette kun et af flere eksempler.

Efter vi har fået Freya for de der 10-12 uger siden har Zimba trukket sig
mere tilbage. Hun har altid været glad for, at være ude, men har overnattet
ude et par gange, og dette først efter vi fik Freya. Men det kan jo også
godt hænge sammen med, at det var sommer, og nogle gange gik vi altså i seng
inden det blev kulsort udenfor.

Vi kan sagtens snakke med Zimba og lege med hende, men det er ligesom om hun
opgiver så snart vi er kommet igang, fordi hun har en meget nysgerrig
lillesøster der kommer og vil lege med. Og hun vil helst have at det er
hende der ses mest. Zimba opgiver derfor meget hurtigt og går sin vej. Vi er
begyndt at holde hyggetid hver for sig, så vi skifter mellem at have den ene
og den anden og så sætter vi os på hver side, af en dør og leger igennem.
Bare for at de også får lidt tid med os og ikke kun leger med hinanden.
Dette er Zimba meget interesseret i ligegyldigt og det er mig eller Jesper
der tager hende.

Normalt er Zimba også hvor vi er. Er vi i haven, jamen så forlader hun ikke
haven, men er vi inde hele aftenen og vejret er godt, så prioriterer hun
altså udendørs livet højst. Men er hun inde og vi kommer til, at ignorere
hende jamen så bræger hun løs det bedste hun har lært, for det er jo ikke
sjvot at være inde hvis vi sidder ved computerne. Så brokker hun sig godt og
grundigt.

Det eneste der har været med hende er, at hun har været meget reserveret.
Det var hun allerede da vi fik hende som killing. Vi hentede hende hos en
for os ukendt familie med en meget lille dreng der skreg i vilden sky da vi
hentede hende. Hun er og har altid været, bange for børn. Vi har ingen selv,
men naboernes børn skal holde respekt afstand.

Hun putter også inde ved os og lå meget inde ved os inden Freya kom. Ingen
af kattene får lov, at sove hos os, primært fordi de synes det er
underholdene at lege kl 4 om morgnen, men hvis vi ligger og ser tv så er de
der inde. Og det gider Zimba altså ikke hvis Freya er der. Men hun vil
frygtelig gerne hyggeputte ellers.

Det der så har været anledningen til, at jeg skrev var, at hun for 14 dage
siden begyndte at hvæse af Jesper. Det var ikke hver dag og aldrig flere
gange på en dag. Mere hvis der var en ting der generede hende. Hun startede
en dag hvor han bar hende inde fra stuen af og ind i hendes seng. Min
undskyldning var, at han havde vækket hende og jeg nok også var blevet sur.
Men et par dage efter havde hun lige spist et par godbidder og de havde
siddet og snakket og da han rejser sig hende, løfter han hende op.. og hun
hvæser. Det skal lige siges, at lige siden hun har været killing har de 2
haft en tradition med, at når hun kom hjem så fik hun godbidder og blev
løftet op på hans arm og så gik de og snakkede mens han bar hende ud til
terassedøren så hun kunne komme ud i luften.

Hun har ikke vist tegn på løbetid efter hun er blevet neutraliseret, og har
heller ikke vist anden besynderlig adfærd. Fremmede mennesker må ikke løfte
hende, de får simpelthen bidt hovedet af, men ingen tvivl om, at hun er
bange. Vi har haft lidt problemer med det i og med, at Jespers forædlre bor
500 km fra os og derfor ofte overnatter i længere tid af gangen når de er
her.

Nåhh men jeg håber, at det var mere uddybende. Det var ihvertfald langt. Jeg
er imponeret hvis i stadig er med. Og nej jeg tror ikke hun har ondt, for så
ville hun vel gøre det konsekvent og ikke kun en gang hver 2. - 3. dag ???

Nogle ideer ???

VH

Pernille, Jesper, Freya og Zimba.

Fra : Hanne Engermann

Dato : 16-10-05 22:37

> [...]

> ville hun vel gøre det konsekvent og ikke kun en gang hver 2. - 3. dag ???

Hej, så er det mig igen!
Nu har jeg nærlæst jeres uddybende beskrivelse af Zimba, og jeg er meget
tilbøjelig til at give Camilla ret: Zimba har ondt!
Som de fleste andre dyrearter gør en kat instinktivt alt for at undgå at
vise resten af flokken, at den er syg eller har ondt, for ikke at blive
moppet eller udstødt. Det er bl.a. årsag til, at man ofte for sent
opdager, at ens kat er meget syg.

Efter hvad I skriver, hvæser hun, når hun bliver løftet, taget op og
båret. Dette kunne godt tyde på hofteledsdysplasi.

Jeg har klippet en smule fra www.netdyredoktor.dk derom, men gå ind og
læs derom i sin helhed. (Søg under Katte - Sygdomme og find HD i
rammerne nedenfor).

"Den gradvise nedsættelse af visse bevægelser kan gå upåagtet hen,
indtil en dag – måske år fra smerternes opståen – hvor sygdommen er så
udviklet, at katten nu viser tydelig smerter som

halthed,
uvillighed til at springe og
uvillighed til at gå på trapper

Andre symptomer, som kan indikere hofteledsdysplasi kan være

når katten føler ubehag ved at blive løftet eller båret
viser stor uvilje ved berøring ned af ryggen."

Og så vil jeg stærkt anbefale jer at bede jeres dyrlæge, hvis han ellers
er kompetent dertil, tage et røngtenbillede af hendes hofter (og ryg),
eller bede ham henvise jer til én, der har erfaring dermed.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina H.

Dato : 17-10-05 11:57

Pernille Pehrsson wrote:
> Tak for jeres svar.
>
> Jeg har gået og tygget lidt på dem og er blevet enig med mig selv om,
> at jeg må have formuleret mig forkert.

det kan jo smutte.... for min egen skyld skærer jeg lige helt ind til benet
og klipper lidt, så det bliver en smule mere overskueligt:
Zimba :
- Normal killingetid med masser af ballade
- blev neutraliseret efter en gang løbetid, da hun var 10 mdr.
- 1½ år gammel nu
- for 3 måneder siden blev storesøster til Freya
- siden har Zimba trukket sig mere tilbage.
- har altid været glad for, at være ude,
- har overnattet ude et par gange efter vi fik Freya.
- kan jo også godt hænge sammen med, at det var sommer
- kan sagtens snakke og lege med hende, men hun opgiver hurtigt, pga en
meget nysgerrig lillesøster der vil lege med. opgiver derfor meget hurtigt
og går sin vej.
- hyggetid hver for sig, er Zimba meget interesseret i ligegyldigt og det er
mig eller Jesper der tager hende.
- er hvor vi er. i haven, jamen så forlader hun ikke haven,
- er vi inde hele aftenen og vejret er godt, så prioriterer hun udendørs
livet
- er hun inde og vi ignorere hende så kræver hun vores opmærksomhed
- hun har altid været meget reserveret. allerede som killing.
- Hun er og har altid været, bange for børn.
- lå meget inde ved os inden Freya kom.

- for 14 dage siden begyndte at hvæse af Jesper. hvis der var en ting der
generede hende
- ikke hver dag og aldrig flere gange på en dag, .
- startede en dag hvor han bar hende
- han rejser sig hende, løfter han hende op.. og hun hvæser.
- siden hun har været killing, tradition, hun godbidder og blev løftet op

[...]

når jeg ser på listen herover, så tænker jeg i begge retninger.... både et
lille hirakisk problem, som bemærkes især når hun trækker sig væk pga
killingen, og noget med smerter...
en kat viser ikke smerter altid, som andre også har sagt.... hvis Jesper
løfter hende på den rigtige måde, vil hun næppe mærke noget, men hvis han
ved et uheld får lavet et forkert vrid, vil hun naturligvis reagere....

hvæser hun KUN når hun bliver løftet, rørt eller gør hun det også helt uden
motivation? altså når hun lige kommer gående eller lignende...

> Nogle ideer ???

jeg fastholder mit råd om neutralisering af den lille, det vil alt andet
lgie eliminere eventuelle hirakiske problemer... selvom i føler det er Zimba
der "er" problemet, kan det sagtens have udgangspunkt i Freya...
og så må jeg støtte de andre i at i bør få hende forbi doktor dyr og få
hende tjekket.... det KAN være hun i hendes udelig har fået en let
forstuvning der stadig gør ondt, og som bliver påvirket når hun løftes, men
uden at i bemærker hun virker øm på andre områder.....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk