Søges: Tip til CPU køler (sokke
Fra : Optimus Prime

Dato : 13-10-05 12:26

Jeg er ved at bestille nye stumper hos SHG og er i den forbindelse lidt
i tvivl om hvilken CPU køler jeg skal vælge...

Det er en AMD64 3200+ sokkel 939 der skal køles - den kommer
sandsynligvis til at sidde i et ThermalTake VA3000 kabinet
(http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=810587).

Og skal støje om kap med en Chill Innovation CP-400P2 PSU
(http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=820153).

Umiddelbart har jeg kig på en TermalTake Sonic Tower køler
(http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320863); men er lidt i
tvivl om den kan køle nok og ikke mindst om den overhovedet kan være i
kabinettet... Jeg fandt en test af den på Toms Hardware; men der er
ingen graf på køleegenskaberne af netop den køler

Jeg leder efter en køler med fokus på støjsvaghed; men skal naturligvis
kunne køle fornuftigt... prisen har også betydning; men støj og køleevne
vægtes højere...

Nogen gode forslag eller links til test jeg bør gennemlæse?

Og er der kommentarer til valget af ovenstående komponenter hører jeg
også gerne om det

NB: Det er ikke et krav at det skal købes hos SHG...

Fra : JK

Dato : 13-10-05 13:51

On Thu, 13 Oct 2005 13:26:06 +0200, Optimus Prime <Prime@optimus.dk>
wrote:

> [...]
>også gerne om det
>
>NB: Det er ikke et krav at det skal købes hos SHG...

Nu nævner du ikke, hvilket bundkort. Så vi kan ikke rigtig vide hvor
meget plads der er rundt om cpu soklen.

Nogle bundkort har cpu-soklen så tæt på kanten, at f.eks. de største
kølere med 120 mm blæser ikke kan være der for strømforsyningen.

Jeg kan nævne en billig gør-det-selv køler hvis man har mange stumper
fra tidligere cpu-generationer liggende.

Køb denne rekordbillige køler (50 kr) med 80 mm blæser:

Pil blæseren af, sæt en 80-120 fanadapter på, og en 120 mm pabst
blæser.

Det er jeg ret tilfreds med. Støjer ingenting, - jeg har en fan-mate
på. Men visse bundkort har blæserregulering indbygget, eller man kan
bruge cool & quiet. Kræver en amd-cpu-driver.

mvh

John

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 13:50

Optimus Prime wrote:
> [...]
> også gerne om det
>
> NB: Det er ikke et krav at det skal købes hos SHG...

Asetek Vapochill Micro (der er flere modeller, men den eneste forskel er
blæseren)... smid en 92mm pabst køler på den og du har en fremragende
løsning til ca. 350, kroner... jeg kunne ikke tvinge min 3200 Venice
over 40 grader med denne fætter på. den rykker tæppet væk under de
fleste andre kølere.

Fra : usenet

Dato : 13-10-05 17:10

""Claus Albæk (Kbh.)"" <claude@eugina.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> 40 grader med denne fætter på. den rykker tæppet væk under de fleste andre

Har lige bestilt en hos shg. til minP4 3ghz.
Havde godt nok planlagt en vandkølingssystem med økonomien var ikke lige til
det
Anyways, Hvordan gjorde du mht. at afrense den gamle kølepasta fra cpuen?
Brugte du sprit?
Såvidt jeg har læst mig til er køleblokken fra Asetek allerede påsmurt
kølepasta?

/Dan

Fra : Per Nielsen

Dato : 13-10-05 17:23

usenet wrote:
> Anyways, Hvordan gjorde du mht. at afrense den gamle kølepasta fra
> cpuen? Brugte du sprit?

Jeg plejer at bruge isopropylalkohol.

Fra : Ukendt

Dato : 14-10-05 17:28

usenet wrote:

> [...]
> Brugte du sprit?
> Såvidt jeg har læst mig til er køleblokken fra Asetek allerede påsmurt

Alkohol. og ja, der er påført kølepasta på asetek'en ved levering.

Fra : usenet

Dato : 14-10-05 17:35

> [...]

> 40 grader med denne fætter på. den rykker tæppet væk under de fleste andre

Det var ligegodt satans Nok det bedste køb jeg længe har gjort.
Havde først installeret in a box køleren, dne gik til.
Så fik jeg isat en ny køler hos forhandleren, som skulle køle godt og være
så godt lydløs.
En Igloo Light fra GlacialTech.
Jeg har et videokonverterings prg. Winavi konverter, der når den konvertere
fra f.eks mov til wmv bruger 97-100% cpu
Det fik min køler til at køre op på 70 grader.
Jeg ved ikke om de har brugt forkert kølepasta eller for meget.
Anyways med Asetek microen kommer jeg ikke over 57 grader ved laveste
omdrejninger, dvs. næsten lydløs.
Jeg har endda brugt den medflg. blæser da jeg købte papbstblæseren et nummer
for lille
Wow

/Dan

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-05 14:23

usenet wrote:

> [...]
> omdrejninger, dvs. næsten lydløs.
> Jeg har endda brugt den medflg. blæser da jeg købte papbstblæseren et nummer

Godt at du er tilfreds, jeg blev også positivt overrasket over hvor godt
Asetek'en yder.
Men jeg vil sige: du kan få den 3200'er der _meget_ længere ned, tjek
lige op på om du har brugt for meget/lidt køle pasta og om du evt har
vendt blæseren omvendt. 57 grader er trods alt en del højere end mit
tal. (hvad er laveste RPM på den blæser du har sat på?)

Fra : usenet

Dato : 16-10-05 09:23

> [...]

> blæseren omvendt. 57 grader er trods alt en del højere end mit tal. (hvad
> er laveste RPM på den blæser du har sat på?)

Jeg har installeret køleren med det kølepasta dervar derpå og monteret den
medflg. blæser.
Hvis jeg havde vendt blæseren omvendt så havde den nok været helt gal.
Jeg har godt nok noget Artic kølepasta, men jeg ville lige prøve hvor godt
den funkede med det medflg.
Som nævnt købte jeg også en supersilent papst blæser, men jeg købte den for
lille
lige nu ligger temperaturen på 49 og mainboard på 38.

/Dan

Fra : Hans Joergensen

Dato : 16-10-05 09:58

usenet wrote:
> lige nu ligger temperaturen på 49 og mainboard på 38.

Er det idle eller under load?

Under load rammer min overclockede x2'er ~60c, og det har den da
ikke umidbart et problem med bruger en Zalman 7700cu.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : usenet

Dato : 16-10-05 11:28

> [...]

> blæseren omvendt. 57 grader er trods alt en del højere end mit tal. (hvad
> er laveste RPM på den blæser du har sat på?)

Ville det være en idé at prøve arctic kølepastaen, kan det have så meget og
sige?
Den kan jo ikke sidde forkert, da den jo skal sidde i den medflg. sokkel og
beslagene ingen justeringsmuligheder har.
Jeg må indrømme at jeg bruger den medflg. Probe temperaturmåler, som fulgte
med Asus mainboardet.
Har dog også prøvet i Bios.

/Dan

Fra : Finn og Angela

Dato : 14-10-05 22:51

">
> [...]
>

> Nogen gode forslag eller links til test jeg bør gennemlæse?
>
> Og er der kommentarer til valget af ovenstående komponenter hører jeg også

Kan se at dit kabi har 120mm blæser bagtil. Derfor vil jeg anbefale en
towerkøler, der kan blæse luften bagud (Aseteks anbefales vist at blæse
opad, dvs. varm luft lukt ind i din psu). Selv bruger jeg denne:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=150104 (holder min P4 3.3@3.6 på
under 50C load med en 1600Rpm Papst 120mm (målt på abit Ic7, der er kendt
for at måle 5-10C for højt). Idle ligger den på 35-40C med Papst på 600Rpm
(Speedfanstyret). Samme køleprofil, men anden blæser:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=140698 (Googl på de 2 og du finder
links til tests).

Skulle jeg have den ultimative:
http://www.silentpcreview.com/article251-page1.html . Fås i Dk her:

Dernæst ville jeg mht. støjsvaghed vælge en psu med en eller 2 80mm blæsere
og lade den få kold luft ind forfra (via et/to cddrivebays) som omhandlet
her: http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=8450 På den måde
undgår man at psuen skal køle andet end sig selv (og med 120mm. blæser i
kabi har man rigelig luftgennemstrømning). Det kræver dog en psu konstrueret
som disse: http://www.silentpcreview.com/article260-page1.html (fås i dk
her: (husk det skal være Smartpower 2.0:
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=159&Parent=&Producent=46&Rating=0&Max=&Soegeord=&Direction197=2&Sorted197=&Direction578=0&Sorted578=&Submit.x=26&Submit.y=12
eller http://www.silentpcreview.com/article273-page1.html (er på vej til
dk). Denne sidste psu sælges sammen med dette kabi, der mht.
støjdæmpningsmuligheder ser meget interessant ud:
http://www.silentpcreview.com/article272-page1.html

Fra : Finn og Angela

Dato : 14-10-05 23:06

Nå, ja. Sonic tower opfylder jo også kriterierne, men fandt en sammenligning
med Ninja her: http://www.hartware.de/review_508.html
(Ninja 10C bedre i passiv mode, ca. 5 i aktiv)

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-05 14:26

Finn og Angela wrote:
> Nå, ja. Sonic tower opfylder jo også kriterierne, men fandt en sammenligning
> med Ninja her: http://www.hartware.de/review_508.html
> (Ninja 10C bedre i passiv mode, ca. 5 i aktiv)

Kig evt. på Scythe Shogun, jeg havde bedre tal med den end med Ninja'en
og så er ninja'en _tung_ i forhold til.

Fra : Henrik

Dato : 15-10-05 18:51

wrote:

>Jeg leder efter en køler med fokus på støjsvaghed; men skal naturligvis
>kunne køle fornuftigt... prisen har også betydning; men støj og køleevne
>vægtes højere...

Denne er super: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=118432

Mvh
Henrik