orza 20Mbit 398
Fra : ML

Dato : 12-10-05 18:02

http://blue2blue.dk/orza/
Er der nogen af jer der ved hvor de kan lever.
Er der nogen af jer der kender dem
;ORZA - fremtiden er trådløs
Glem installation, ventetid, abonnementer og telefonregninger.

Med ;ORZA får du superbredbånd, 20Mbit/s op, 20Mbit/s ned, to gratis
telefonlinier med frit opkald til almindelige danske fastnetnumre,
ubegrænset Internet forbrug, trådløst lokalnetværk, internt netværk,
firewall, antispam, antivirus, forældrekontrol - alt det, som du ellers skal
betale ekstra for.

398,- om måneden, 998,- i oprettelse. Åbn pakke, sæt strøm til boksen - og
du er på. Du kan tage den med dig overalt - det koster ingenting at flytte.

Bindingsperioden 12 måned

Fra : jonathan

Dato : 12-10-05 20:30

"ML" <mlesler@hotmail.com> wrote in message
> [...]
og
> du er på. Du kan tage den med dig overalt - det koster ingenting at

Amatør firma, den email adresse de oplyser på deres side corp@orza.net
virker jo ikke engang (user unknow), uhmm.
Jonathan

Fra : Morten Dybdal

Dato : 12-10-05 21:11

jonathan wrote:

> Amatør firma,

Måske lidt, men: ORZA PLC er Principal Member af Wimax Forum
(www.wimaxforum.org).

De er ikke er ikke nogen letvægter!

--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-05 21:18

Morten Dybdal skrev:

> Måske lidt, men: ORZA PLC er Principal Member af Wimax Forum
> (www.wimaxforum.org).

> De er ikke er ikke nogen letvægter!

Naturligvis ikke. Administratoren hedder jo Basse Bergqvist.

--
Bertel

Fra : Morten Dybdal

Dato : 12-10-05 22:12

Bertel Lund Hansen wrote:

> Naturligvis ikke. Administratoren hedder jo Basse Bergqvist.

Ups!

--
Morten Dybdal
Humanum Ergo Errare

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-05 21:22

Morten Dybdal skrev:

> Måske lidt, men: ORZA PLC er Principal Member af Wimax Forum

Hvor ser du det? Jeg kan ikke finde noget med Orza i
medlemslisten.

http://www.wimaxforum.org/about/roster/

Og kræver det noget særligt for at et firma kan blive medlem?

--
Bertel

Fra : Sune

Dato : 12-10-05 21:46

> http://blue2blue.dk/orza/
> Er der nogen af jer der ved hvor de kan lever.
> Er der nogen af jer der kender dem
Aldrig hørt om det og det lyder jo næsten for godt til at være sandt :)
Hvis nogen hopper ud i det så lad os da endelig høre erfaringer!

Fandt det her ved en hurtig omgang Google: https://musimi.dk/index.php/forum/viewPost/11359
Sune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-05 22:53

Sune skrev:

> Aldrig hørt om det

Ok jo, det var da et års tid siden de første gang begyndte at
love guld og grønne skove - under det navn altså. Domænet er
registret i    februar 2002.

--
Bertel

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-10-05 22:56

ML wrote:
> [...]
> du er på. Du kan tage den med dig overalt - det koster ingenting at flytte.

Ja det ser da meget godt ud... lidt sjovt at se at de sætter
selvklæbende tape direkte på printkortet og vil have man skal hænge
den op på væggen sådan

Vil nu tro det er udvikling af et concept der er igang, men tror nu
ikke lige der er så meget igang praktisk endnu!??

....Placer antennen, et par lamper skal lyse det er ikke kritisk.. Ja
tak men 3,5Ghz og indvendig antenne... og lover man bare kan flytte
boksen til sommerhuset.. somom det var et veludviklet mobilnetværk,
hvor der er brugt millarder og 10 år på udbygning.... der skal vel
lige laves et par vift med de praktiske fingre før der er noget at der
der kan virke.. Nu kender jeg ikke så meget til wimax, men vil da tro
nettet skal være tæmmelig meget i nærheden for at virke. fx i tætte
københavn inden for 300 meter er mit bud...

Fra : Msp

Dato : 13-10-05 17:38

Nu kender jeg ikke så meget til wimax, men vil da tro
nettet skal være tæmmelig meget i nærheden for at virke. fx i tætte
københavn inden for 300 meter er mit bud...

WiMax kører faktisk i nordsverige som test sted. og ja, rækkevidden er MEGA
stor, mener det er 45 km i radius og det er 70Mbit.
TDC har sat en stopper for det i Danmark idet de har købt licenserne men
ikke har planer om at udbyde dette.

Mogens

Fra : Rene Lauritsen

Dato : 13-10-05 17:54

> [...]
> stor, mener det er 45 km i radius og det er 70Mbit.
> TDC har sat en stopper for det i Danmark idet de har købt licenserne men

Typisk TDC, men der skulle jo være forsyningspligt med sådan en licens
ligesom med 3nettet. Er der ikke det?

Men jeg håber da Basse får held i sprøjten denne gang, så TDC kan lide en
nedgang, når nu de ikke kan få dk i front indenfor bredbånd.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 18-10-05 08:13

"Msp" <div@s-pedersen.dk> wrote in message

> TDC har sat en stopper for det i Danmark idet de har købt licenserne men
> ikke har planer om at udbyde dette.

Vrøvl og sludder, har du nogen kilder?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 18-10-05 10:14

On 2005-10-18, Flemming Lynggaard <flemmingl@gmail.com> wrote:

> Vrøvl og sludder, har du nogen kilder?

Det er ikke helt hvad der blev sagt i ovenstående indlæg, men:
http://www.computerworld.dk/art/27790?a=search&i=0

--
Andreas

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 20-10-05 12:42

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message

> Det er ikke helt hvad der blev sagt i ovenstående indlæg, men:
> http://www.computerworld.dk/art/27790?a=search&i=0
>
> --

Nej det er ikke just hvad han påstod, men TDC har da en licens, blandt en
del andre ja

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 19-10-05 06:56

> [...]

> MEGA stor, mener det er 45 km i radius og det er 70Mbit.
> TDC har sat en stopper for det i Danmark idet de har købt licenserne

300 meter er måske lige i underkanten. Afstanden der omtales er den
afstand som radiosignalet rejser. Et radiosignal tager ikke altid den
direkte vej, men bouncer f.eks. frem og tilbage imellem bygninger og den
slags. Jeg har selv set eksempler på WiMAX links, der kører fint på 8
miles her i DK. Kvaliteten var så fin, at IP telefoni ikke var noget
problem.

Omkring hastighederne, så skal vi nok ikke lige regne med at se 70 Mbit
lige de første 14 dage. Dette hænger sammen med bl.a. frekvenserne,
kanalbåndbredder og modulationer. Standarden IEEE 802.16 (som for øvrigt
endnu ikke er officielt vedtaget) siger op til 70 Mbit og ca 50 km. Dette
kræver meget kraftige sendere/modtagere, Line of Sight fra sender til
modtager og en helvedes masse frekvensbåndbredde tilrådighed.

I DK skal vi nok forvente lidt lavere hastigheder, hvis vi ønsker dækning
indendøre og ikke kun vil have en stationær antenne opsat udendørs.

Mht. frekvenserne, så har TDC ikke sat sig på alle frekvenserne. Pt. har
IT & Telestyrelsen stoppet for tildeling af frekvenser i frekvensbåndet
fra 3,4 til 4,2 GHz som er det frekvensområde der er interessant for
WiMAX, idet dette frekvensområde har en lang rækkevidde og en forholdsvis
god båndbredde (læs: megabit til rådighed). TDC har allerede lanceret en
pre-standard WiMAX løsning på Molslinjen og så sent som igår tirdag,
kunne vi læse i Computerworld at Danske Telecom og Clearwire vil tilbyde
WiMAX til danske privatforbrugere inden årets udgang. Set ud fra et
radiomæssigt synspunkt, så tror jeg nærmere på Danske Telecom og
Clearwires bud på hastigheder end på Orzas, når der tages højde for
hvilket frekvensområde der bruges (skal lige nævnes at alle 3 melder ud
at de benytter 3,5 GHz). Hvis båndbredderne som Orza skal holde, så må
Orza enten have hamstret frekvenser i 3,5 GHz området eller reelt ikke
køre 3,5 GHz, men oppe omkring 26 GHz, hvor frekvensområdet indeholder
flere megabit pr Hz (sådan lidt forenklet), til gengæld er rækkevidden
også dårligere.

mvh
Lars

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 12-10-05 19:37

> [...]

> 398,- om måneden, 998,- i oprettelse. Åbn pakke, sæt strøm til boksen
> - og du er på. Du kan tage den med dig overalt - det koster ingenting

Tjae.. nu skal man selvfølgelig ikke råbe ULV, men hvis der er nogen der
kan huske Basse Bergkvist og Dixanet, som huserede for et par år siden, så
er det samme person, der står bag. Dengang præsterede han at drive
forretningen konkurs med en eller anden superboks og nu lader det til at
han prøver igen... Denne gang ved at kalde det for WiMAX... Lad os se om
det er seriøst først...

mvh
Lars christensen

Fra : Lars Jensen

Dato : 13-10-05 17:03

Lars L. Christensen wrote:
> [...]

> forretningen konkurs med en eller anden superboks og nu lader det til at
> han prøver igen... Denne gang ved at kalde det for WiMAX... Lad os se om

WiMax er nu ikke noget den "kære" Basse har fundet på!

> mvh
> Lars christensen

Lars B

Fra : Lars L. Christensen

Dato : 14-10-05 08:40

Lars Jensen <fjern_lars@zulfo.dk> wrote in

> WiMax er nu ikke noget den "kære" Basse har fundet på!

> Lars B

Mon ikke at den "kære" Basse vil påstå andet, men ok det er jo set før...
Han har tidligere forsøgt med sagsanlæg omhandlende hans patent på ip
telefoni og H.323 protokollen... Mener nemlig at Musimi allerede for et års
tid siden fik et sagsanlæg.

mvh
Lars

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 13-10-05 19:34

Msp skrev:

> [...]
> stor, mener det er 45 km i radius og det er 70Mbit.
> TDC har sat en stopper for det i Danmark idet de har købt licenserne men

Okay, dog synes jeg "Danske telecom" er lidt mere realistiske i sine
tal:
http://www.dansketelecom.com/dk/FAQ/WiMAX_FAQ.htm

Q: Hvor hurtigt er det?

A:
Vi forventer at lancere minimum to WiMAX baserede løsninger med
download kapaciteter på mellem 512 Kbit/s og 4 Mbit/s.

Der vil også blive mulighed for at vælge forskellige tjenester oven
på WiMAX løsningerne, såsom IP-telefoni.

Q: Hvor langt kan det række?

A:
Indtil videre forventer vi en indendørs dækning på op til ca. 3 km
fra basen og en udendørsdækning på op til ca. 6km fra basestationen.
Rækkevidden ved indendørs dækning er mindre end ved
udendørsdækning, da signalet skal igennem vægge og vinduer.

Teknologien baserer sig på radiokommunikation, og derfor kan blandt
andet de lokale forhold (f.eks. bygninger og bygningskonstruktion)
indvirke på modtagerforhold og rækkevidden.

Se radiosignaler... det lyder meget som om, der skal sendes i mange Kw
og kræve meget høje master.. såsom Hove senderen. Hvis man begynder
at sende meget kraftigt med lave mobilmaster, vil smådyr jo falde
døde om

Fra : Maximilian N.

Dato : 27-10-05 20:52

Som svar til Lars L. Christensen:

Der ser ud til at være andre forklaringer end dine.
Jeg henvente mig til orza og stillede dine spørgsmål
og fik dette svar. i det mindste bliver man taget alvorligt.

From:   corporate orza <corp@orza.net>Add to Addressbook
To:   <whynotmax@hotmail.com>
CC:
Subject:   RE: teknisk afd.
Date:   Tue, 25 Oct 2005 17:19:02 +0200

Oh ye of little faith.

Throughput fra A til B uden protokol er ca. 130Mbits/s over
tsærkninger på 100 miles eller mere.
Da vi kører TDD (Time Division Multiplex) indebærer det, at vi
henholdsvis
sender og modtager på samme frekvens.

Det har den fordel, at systemet virker lige godt på reflekterede
direkte (Line-of sight), idet den samme frekvens altid vil gå samme
vej
således, at vi ikke for tidsforskel mellem de to veje - også kendt
som
multipathing: Det, der giver skygger på en TV skærm.
Derfor kan radiosignalet 'gå om hjørner. ' Det er selvfølgelig noget
sludder -
det er blot reflekser, men i praksis virker det sådan.

Tilbage til signalet:

Bagdelen ved at køre TDD er, at vi jo halverer kapaciteten ved ENTEN
at sende
ELLER modtage.

Vi er således nede på ca. 65Mbits/s. De to førnævnte værdier er
minimum - i
praksis kører vi 73Mbits/s som gennemsnit, men lad det nu være. Der
kan være
tolerancer, så vi tager det laveste tal.

Så er der noget, som hedder switching tid: Det tager lidt tid at
skifte
signalet om fra senderen til modtageren. Så er der CRC check,
protokoller etc.
etc. etc., og netto throughput er så nede på ca. 36Mbits/s hver vej.

Nu er WiMax i modsætning til WiFi et switchet netværk, og derfor går
der
yderligere kapacitet (tid) med at switche mellem de enkelte segmenter.
Vi er så
nede på 23-26Mbits/s netto hver vej.

Derfor lover vi 20Mbits/s, for der *er* tolerancer i radiodelen, som
man intet
kan gøre ved. Endnu da.

WiMax protokollen er yderst kompleks, og derfor ligger der i bruger
stationen
en 170MHz ARM-9 RISC processor alene til at administrere protokollen.

Der ligger en praktisk begrænsning i interfacen til en base station

1Gbits/s, hvilket svarer til en hi-speed Ethernet interface (det er det
i vores
tilfælde rent faktisk også).

Hvis vi taler om data streams, f.eks. massive MP3 filer eller MPEG4 kan
man med
en smule tommelfingerberegning sige, at max. 50 abonnenter alle kan få
20Mbits/s på én gang. Helt så simpelt er det ikke, men lad nu for
nemhedens
skyld regnestykket stå. Den rigtige formel fylder ½ side A4 og giver
et højere
tal.

Det bringer os så tilbage til vores spørgsmål: Hvordan gør vi det?

Vi har selvfølgelig fulgt debatterne lidt på diverse sites, og der er
bestemt
ingen mangel på Kloge-Åger, men ingen af dem, hvis indlæg vi har
læst, kommer
nær de faktiske forhold.

Normalt er en overført båndbredde begrænset af den fysiske
båndbredde på
bærebølgen. Det er også rigtigt i dette tilfælde (naturlovene er
ikke sådan at
omgå), men modulationsformen adskiller sig væsentligt fra de gængse.

Først og fremmest er senderen en Spread Spectrum type, der sender på
ca. 1.000
kanaler på én gang omkring centerfrekvensen på nominelt 3,5GHz.

Der anvendes amplitude modulation, men i stedet for at modulere et
sinus
forløb, hvor vi anvender én kvadrant ad gangen (for de der ved,
hvorledes en
sinus relaterer til en cirkel), moduleres 16 bærebølgesegmenter i
hver kvadrant
på én gang (16 x 4 = 64, heraf navnet). Hver af disse bærebølger
indeholder mange sidebåpnd, der hver rummer et segment af
datasignalet, ligeligt fordelt. Heraf betegnelsen Orthogonal.

Groft sagt kan vi overføre mange gange de data på det samme
radiosignal i
forhold til almindelig AM eller FM modulation og 64 gange i forhold til
QPSK
(Quadrature Phase Shift Keying) som er en beslægtet modulationsform,
der
anvender fasemodulation i stedet for amplitudemodulation, men kun
overfører 2
bits/Hz.

Den anvendte modulationsform kaldes QAM64 (Quadrature Amplitude
Modulation 64)
og anvendes i udstrakt grad til data kommunikation. Dette er en meget

beskrivelse, men tæt nok på virkeligheden. Jeg skal afholde mig fra
de
matematiske modeller, som man får hovedpine af.

Da naturlovene er ukrænkelige, er der altid begrænsninger, og derfor
vil der -
på trods af det væsentligt øgede data throughput - være grænser
for, hvor mange
'slaver,' der kan køre på en base station.

Lidt baggrundsviden: I sin tid opfandt Xerox Ethernettet som modpol til
det
velorganiserede Token Ring, som forlængst er dødt og borte. Token
Ring virker
gennem ordnede protokoller og organisering - og er langsomt og
gumpetungt.

Ethernet virker efter kaos-teorien: Hvis du vil have frøer til at
passere en
motorvej, skal der bare være frøer nok - så kommer nogen over på
den anden
side. Derfor ryger et Ethernet på rumpen 18 gange i sekundet (også
kaldet
heartbeat, for det lyder pænere) og rejser sig igen - i modsætning
til Token
Ring, der *bliver* nede, når det går ned.

ORZA's bidrag til WiMax protokollen er at indføre en tilsvarende
teknologi på
sendersiden der gør, at hver antennemast består af mange
sub-segmenter, der
tilsammen udgør den store mængde frøer. Er du med så langt?

Da der sendes/modtages på ca. 1000 kanaler samtidigt (OFDM - se
nedenfor), er chancen for kollision mellem segmenterne relativt lille.
Kanalerne skifter ca. 10.000 gange i sekundet, så der kommer hele
tiden nye 'frøer' til, og nettet forventer kollisioner og rejser sig
derfor igen - præcis ligesom Ethernet. Brugeren mærker intet til
dette.

Netto resultatet er et switchet wireless netværk, som er bagud
kompatibelt med
802.16-2004 standarden, som den er foreskrevet af Wimax Forum, men med
en meget
højere kapacitet til en billig penge pr. abonnent og bedre udnyttelse
af
ressourcerne. Man kan groft sagt skrue op og ned for kapaciteten efter
behov og
indsætte flere subsegmenter, når det kræves.

Hvordan vi gør det? Tja, det er vores lille hemmelighed, men det var
nu heller
ikke let. Det kræver en 1,2GHz 32-bits RISC processor at generere
sidebåndene og subsegmenterne.

I'et i WiMax står for 'interoperability,' d.v.s. konformitet med andre
fabrikaters netværk. Ideen med Wimax er den, at det er muligt at
skifte sømløst mellem forskellige udbyderes net, som man ser det med
mobiltelefoner. Det kunne få en indvirkning på 3G operatørernes
lønsomhed, men nu tager vi én ting ad gangen.

Den næste Centrino processor fra Intel er WiMax Enabled - d.v.s.
ligemeget hvor
man er i verden, er man på bredbånd med sin laptop. Konkurrencen vil
blive hård, og det vil være billigt og langt mere stabilt end WiFi
med langt højere performance.

Vi har fået fortalt, at et andet firma bryster sig af at udbyde
'Wimaxx' net,
men det er svært at se ideen:
Der er tale om et såkaldt proprietært produkt, som kun kan tale med
sig selv og
ikke med andre.

Det er åbenbart ikke sivet ind hos pressen, at der er tale om lånte
fjer, og at
interoperability er udelukket. 'Rigtig' Wimax er i sagens natur altid
symmetrisk. Det står jo i 2004 protokollen. Wimaxx er da sikkert et
udmærket
produkt, men produkt informationen forekommer mangelfuld. Så er der
ikke sagt
for meget og så er det sagt pænt. IP telefoni virker ikke over sådan
en forbindelse p.g.a. protokollens mangler. Spørg dem selv.

802.16 er ikke en norm eller en standard: Det er en beskrivelse af, at
man kan
forestille sig at køre punkt-til-multipunkt forbindelser via
mikrobølge. Til
den ende beskrev den Europæiske organisation for standarder ETSI nogle
protokolforslag, også kendt som HiperMAN (MAN står for Microwave
Access
Network, hiper står vel for hyper). Der er tale om en generel
beskrivelse, ikke
om en standard, der udmønter sig i praktiske og brugbare løsninger,
så at
hevise til ETSI HiperMAN som et produkt er i bedste fald noget sludder.

Forslaget stammer oprindelig et midlertidigt forum, som definerede
OFDM:

Citat:

'OFDM - Short for Orthogonal Frequency Division Multiplexing, an FDM
modulation
technique for transmitting large amounts of digital data over a radio
wave.
OFDM works by splitting the radio signal into multiple smaller
sub-signals that
are then transmitted simultaneously at different frequencies to the
receiver.
OFDM reduces the amount of crosstalk in signal transmissions. 802.11a
WLAN,
802.16 and WiMAX technologies use OFDM.'

Citat slut.

Den første vedtagne interoperable standard for OFDM hedder IEEE
802.16-2004, etableret af Wimax Forum (www.wimaxforum.org), som er en
not-for-profit organisation sammensat af industriens medlemmer. Vi er
selv medlem. For at være Principal Member skal man fabrikere WiMax
udstyr og være tilsluttet certificeringsordningen.

Standarden har en forløber, der hed 802.16D, som blev modificeret i
August 2004, deraf det ny navn. _Dette_og_intet_andet_er_WiMax.

For at kalde et produkt for 'WiMax' (med ét X) kræves en
certificering fra
Wimax Forum's laboratorium. En sådan er til dato ikke udstedt, men
ORZA's udstyr har en forhåndsgodkendelse fra en tidligere prototype,
og vi forventer endelig godkendelse omkring årsskiftet. Det er ingen
hemmelighed, at ORZA's produkter i høj grad anvender Fujitsu teknologi
og chipsets, og det er da også Fujitsu, som bærer os igennem den
meget omfattende certificeringsproces.

Du kan derfor hilse newsgrupperne og sige følgende:

1) Tag en tur på DTU (så'en en 4-6 år) før I udtaler jer kategorisk
om ting, I intet ved om. Tag derefter en Masters fra et amerikansk
universitet. Så er I ved at være der.

2) Hvis I ikke tror på ORZA's forklaringer, så henvend jer til
Fujitsu Micro
Electronics Europe eller USA for at få dem uddybet. Fujitsu har p.t.
4
teknologipartnere på verdensplan. ORZA PLC er en af disse 4. Der
kommer 4 mere
efter nytår, siger Fujitsu, men ingen af dem har den samme overbygning
som
ORZA, der muliggør de store båndbredder til mange brugere.

3) Indrømmet: De ovenstående populariserede redegørelser er noget
halvvidenskabeligt hønsestrik, men den rigtige sammenhæng er *meget*
teknisk,
så for forståelsens skyld er der hugget en hæl og klippet en tå
hist og her. Vi
håber, at civilingeniørerne bærer over med os.

4) Vi udleverer jo ikke hele vores forskningsresultat. Det har været
dyrt og
vanskeligt nok at udvikle, så dette er alt, hvad I får, men
princippet er
beskrevet korrekt.

5) At visse siger, at vi ikke kan det, vi påstår, betyder
sandsynligvis kun, at
*de* ikke kan - og det er jo ikke vores problem, men deres.

6) Afhængig af antennetyperne er rækkeviden op til 75km (vi gad ikke
køre længere med målevognen), men under bymæssige forhold regner vi
med alt fra 5-30km i radius. Det kan svinge. Derfor får man gratis en
stueantenne med, hvis den indbyggede ikke er god nok og en udvendig (12
cm. lang, 15 mm tyk, sidder på et lille kuglehovede) til udendørs
montering, hvis det er helt galt. Jernarmerede betonhuse giver den
bedste fordeling af signaler, de findes. Gennemvåde bindingsværkshuse
med våde stråtag er de dårligste.

Det, der i denne forbindelse er vsæentligt er, at der er tale om en
HELT ny teknologi, er kun har været færdig i ca. 6 uger. Alt
eksisterende er pre-WiMax uden ret til at anvende betegnelsen. Derfor
er det ikke korrekt at gisne om ORZA's performance ud fra analoge
forudsætninger. Dette er noget ganske andet.
Det indlæg fra en Lars Chr, som du refererer til, har jeg læst, og
det er rent sludder, men vi deltager ikke i offentlige debatter. 26GHz
- min fod.

Nå, det var så lidt af en hjemstavnsroman, men der var lige lavet
kaffe og du
trykkede på den rigtige knap, såeh...

Mvh

ORZA R&D, London