Bedste CPU til MPEG-gymnastik?
Fra : Steen Suder

Dato : 12-10-05 11:49

Hvilken CPU er bedre end andre sammenlignelige CPUer til at
encode/transcode/decode MPEG2/4 etc., når kriteriet er lavt
strømforbrug?

Det vil jo være relativt let at vælge en stor Xeon, Opteron, etc., men
de er jo ikke til at køle fornuftigt uden at det støjer.

Formålet er en PC til at optage TV osv. med.

--
Steen Suder

Fra : Steen Suder

Dato : 12-10-05 11:53

Steen Suder wrote:

> [...]
> de er jo ikke til at køle fornuftigt uden at det støjer.
>
> Formålet er en PC til at optage TV osv. med.

Det ville jo være oplagt en socket 479 Pentium M, der bruger relativt
lidt energi. Til gengæld er den relativt pebret.
Alternativt en Athlon64 i den rigtige familie. Den er knap så
strømbesparende og koster ca. det samme.

Men hvilke CPUer er generelt bedst til formålet?

--
Steen Suder

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-05 13:50

Steen Suder wrote:
> [...]
> de er jo ikke til at køle fornuftigt uden at det støjer.
>
> Formålet er en PC til at optage TV osv. med.

Hvis den "bare" skal optage live-TV er det ikke nødvendigt med en voldsomt
kraftig CPU, så synes jeg hellere du skal kikke på hvilke, der har det
laveste energiforbrug og samtidig en fornuftig ydelse, og her er dine to
forslag om Pentium M og Athlon64 fine. Hver med sine fordele.

Der hvor du behøver CPU-kraft er hvis du senere vil re-komprimere det
optagede til et andet format, eller hvis beslutter dig for at udbygge din PC
til en rigtig HTPC, så den også skal bruges til DVD (og senere HD-DVD/
BlueRay) afspilning.

Afspilning af DVD kræver som udgangspunkt ikke mere end en P3 500 MHz, men
hvis du vil lave noget skalering, noise reduction og/ eller sharpening på
PC'en, kan man bruge alle de CPU-krafter man kan få fat i.

Zulu

Fra : Steen Suder

Dato : 12-10-05 14:05

"Zulu" <zulu-a-toughguy.net> wrote:

> [...]
> der har det laveste energiforbrug og samtidig en fornuftig ydelse, og
> her er dine to forslag om Pentium M og Athlon64 fine. Hver med sine

Der sidder en håndfuld Hauppauge PVR-250/350-kort i maskinen, der kører
som backend, hvilket betyder at den ikke skal vise optagelserne.
Derimod skal den transcode fra hw-komprimeret MPEG2 til MPEG4 eller
lignende.

Systemet er MythTV.

> [...]
> optagede til et andet format, eller hvis beslutter dig for at udbygge
> din PC til en rigtig HTPC, så den også skal bruges til DVD (og senere

Mine frontendmaskiner kan afspille i hw, så de har ikke det store
kraftbehov.

Eller anden hw, der kan.

--
Steen Suder