Foder
Fra : Charlotte Hellemose

Dato : 09-10-05 20:56

Jeg skal om 1 uge hente min skønne primadonna på lidt over 1 år. (Maine
coon)

Jeg har ikke haft kat før - så det er både spændende og nyt. Jeg glæder
mig.

Hvor ofte fodrer i jeres katte, med hvad og hvor meget?

Jeg forestiller mig at give tørfoder som basisfoder 2 gange om dagen.
Hun vil nok få lidt tun, kød osv. et par gange om ugen. Lyder det
rimeligt?

Med venlig hilsen
Charlotte Hellemose
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 09-10-05 22:10

Charlotte skrev
<Jeg skal om 1 uge hente min skønne primadonna på lidt over 1 år. (Maine
coon) >

*GG* Ja det bliver spændende, Dixie skal nok hurtigt få viklet jer om sin
klo

Som basisfoder er tørfoder i en god kvalitet fint, supermarkedernes tørfoder
er lidt billigere, men råvarene er også af en ringere kvalitet, så jeg vil
anbefale at I finder noget hos dyrehandleren, eks.v
Royal Canin, Iams eller Hills.

Det er også en god ide med kød, gerne råt, tun skal man være lidt varsom
med, det har et meget højt magnesium-indhold og det kan give blæresten.

3 af mine er desværre nogle værre madører, så her står den på små afmålte
måltider, 4 om dagen fordelt på 2 tørfoder og 2 vådfoder: Tørfoderet er
Royal Canin Silhuette (light) og vådfoderet kan være div.
ds.mad eller råt kød.

--
Marianne Hellemose

www.katteansvar.dk

Mahatma Ghandi

Fra : dpl

Dato : 09-10-05 22:36

Høh... er bare lidt nysgerrig... *smil*
Er der en familiær baggrund her?

Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-10-05 06:32

Dorthe skrev
<Høh... er bare lidt nysgerrig... *smil*
Er der en familiær baggrund her? >

Ja lidt *grin* Charlotte er min niece

--
Marianne Hellemose

www.katteansvar.dk

Mahatma Ghandi

Fra : Charlotte Hellemose

Dato : 10-10-05 07:40

Jeg glæder mig helt vildt til at blive katteslave... (det gør manden
også, han ved det bare ikke endnu, hehe!) Og - lidt spøjst - at jeg med
det efternavn - ikke har haft kat før.

Okay, så undgår jeg for meget tun - kan jeg give frisk fisk eller skal
det være kogt? Jeg har købt Hill's tørfoder og vil nu finde et vådfoder
supplement.

Hvilken mængde foder skal hun have - bare sådan ca.?

Jeg er vant, til at jeg skal måle foder af i et decilitermål til
kaninerne. Så jeg har ikke rigtig fornemmelse for, hvor meget min søde
kattepige skal have dagligt.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-10-05 08:53

Hej Charlotte

Mine kræ gider ikke spise rå fisk, så det har jeg ikke så meget erfaring
med, men der er noget med at hvis fisken er rå, er det godt hvis den har
været frosset, noget med, hmm, de orm der kan være i fisken.

Nogle katte er gode til at selv regulere deres spisning, man kan hælde en
dagsration op om morgen, og så spiser de når de har behov, andre kan slet
ikke styre det, men tror at hvert måltid er det sidste så det bedste
man kan gøre, er at observere om katten høre til i den ene eller anden
kategori.

Ang. mængde mener jeg at det står på posen, en kat der vejer x kg skal have
x gram i døgnet, og igen kan det spille ind om det er en meget aktiv eller
meget doven kat, nu er Dixie ung og tortie (trefarvet) så jeg vil tro at hun
har godt med energi )

Det er nok ikke så forskelligt fra kaninerne, hvis Dixie er ved at "dø af
sult" kan du roligt regne med at hun nok skal gøre dig opmærksom på det, jeg
har endnu ikke mødt en kat der kender konceptet at "lide i stilhed" når det
handler om mad, og hvis det går den anden vej vil hendes begyndende
"rundbue-stil" advare dig om at der måske skal skæres lidt ned på mængden.

--
Marianne Hellemose

www.katteansvar.dk

Mahatma Ghandi

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-05 10:57

"Charlotte Hellemose" <kaninKATTE@BAKKEcharl8.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er vant, til at jeg skal måle foder af i et decilitermål til
> kaninerne. Så jeg har ikke rigtig fornemmelse for, hvor meget min søde
> kattepige skal have dagligt.

Vores katte har altid tørfoderet stående fremme. De spiser mange gange, (men
små portioner) om dagen. De er gode til selv, at styre det, så vi fortsætter
med, at foder på den måde, så længe det går så fint.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Charlotte Hellemose

Dato : 10-10-05 18:13

Okay, så overlader jeg det i første omgang til Dixie...

Fra : Sidsel

Dato : 09-10-05 23:50

Hej Charlotte,

vores Maine Coon han får endnu RC Kitten men får også godbidder i form
af deres Maine Coon foder som er det han skal spise når han skal over på
et voksenfoder. Det virker som et lækkert foder og alle 3 små herhjemme
er vilde med det, især pga. de store dejlige bidder! :)

Prisen synes jeg faktisk er god, som regel kan man købe 10 kg i Aalborg
for lige omkring de 400 kr - og det er jo ikke helt skidt!

mvh

- Sidsel