Netværk via elnettet
Fra : Gert Friis Andersen

Dato : 09-10-05 14:57

Er der nogen der har erfaringer med netværk via elnettet.....såkaldt
"Homeplug"? Umiddelbart viker det jo nemt og sikkert! Er der nogen
minus'er ved det?

Fra : Åge

Dato : 09-10-05 20:24

"Gert Friis Andersen" <gertfriis@andersen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har erfaringer med netværk via elnettet.....såkaldt
> "Homeplug"? Umiddelbart viker det jo nemt og sikkert! Er der nogen
> minus'er ved det?

Hastighedem er maks. 12 Mbit/s.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-10-05 20:59

Gert Friis Andersen <gertfriis@andersen.mail.dk> wrote:

>Er der nogen der har erfaringer med netværk via elnettet.....såkaldt
>"Homeplug"? Umiddelbart viker det jo nemt og sikkert! Er der nogen
>minus'er ved det?

Blev testet i Alt Om Data for nogen tid siden. Man konkluderede at
teknologien var for dyr og for langsom...

Hvis du absolut vil undgå at trække kabler så er trådløst netværk både
hurtigere og billigere....

<mlr>

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 09-10-05 21:13

> Er der nogen der har erfaringer med netværk via elnettet.....såkaldt
> "Homeplug"? Umiddelbart viker det jo nemt og sikkert! Er der nogen
> minus'er ved det?

Jeg har installeret det hos en bekendt, hvor det var ret ustabilt.
Meget af tiden virkede det ikke.

Fra : Erling Simonsen

Dato : 09-10-05 22:06

Gert Friis Andersen wrote:
> Er der nogen der har erfaringer med netværk via elnettet.....såkaldt
> "Homeplug"? Umiddelbart viker det jo nemt og sikkert! Er der nogen
> minus'er ved det?

Ja, jeg har fået at vide, at hvis der ikke er samme strømgruppe, hvor de
tilsluttes, virker det ikke.
/Erling

Fra : Holst

Dato : 09-10-05 22:47

Erling Simonsen wrote:

> Ja, jeg har fået at vide, at hvis der ikke er samme strømgruppe, hvor de
> tilsluttes, virker det ikke.

Det skulle ikke være rigtigt:

http://www.devolo.co.uk/uk_EN/service/dlanfaq.html

Jeg eksperimenterer lige pt. med en Devolo MicroLink dLAN Ethernet og en
Devolo Microlink dLAN Audio for at kunne få musikken fra min computer
til mit stereoanlæg. Dog må jeg erkende, at jeg endnu ikke har fået det
til at virke, men jeg må også indrømme, at jeg endnu kun har brugt
meget, meget lidt tid på det. Sikkert en eller anden lille åndssvag
ting, jeg har overset.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-10-05 21:44

Gert Friis Andersen wrote:
> Er der nogen der har erfaringer med netværk via
> elnettet.....såkaldt "Homeplug"? Umiddelbart viker det jo nemt
> og sikkert! Er der nogen minus'er ved det?

Det komme an på hvad behovet er;
Er det hjemmenetværk med filoverførsel og spil mod hinanden, så
er hastigheden imod - max 14Mbps hvor et kablet er max 1000Mbps
og et trådløst max 108Mbps.

Er det "bare" for at undgå at trække kabler er det perfekt, det
kræver bare at elinstallationerne i hjemmet er af nyere dato
eller i _meget_ god stand.
En af de største faldgruber i netværk via elnettet er dårlige
stikdåser/forlængerledninger, mange af dem man får smidt i nakken
i supermarkeder er desværre så ringe at signalet bliver alt for
svagt. Løsningen er ofte at sætte "plugs'ne" direkte ind i
vægstikket.

Installationen er meget simpel for Hr og Fru Jensen, "plugs'ne"
skal ikke installeres og bruger man en router, kan de fleste
næsten konfigurere sig selv...

Sikkerheden er selvfølgelig langt højere end ved trådløse
netværk, installationen er simplere og kræver mindre tid end at
trække kabler - hvilket er nogle af grundene til de pt er dyre...
tror jeg... samt at det stadig er en ny teknologi.

Når hastigheden forøges, tror jeg, at det for alvor vil vinde
frem hvis ikke alm. trådløse netværk bliver nemmere at installere
og sikre... Her skal dog siges at jeg lige har konfigureret et
Linksys-netværk og det er så simpelt at jeg tror jeg kan gøre det
med lukkede øjne... Tryk på en knap og WPA-kryptering er sat til,
det er dælme nemt...

Nå, indlægget blev shu' lige lidt længere end først beregnet. Jeg
håber det giver mening :)

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 10-10-05 21:51

On 09 Oct 2005 13:57:11 GMT, Gert Friis Andersen
<gertfriis@andersen.mail.dk> wrote:

>Er der nogen der har erfaringer med netværk via elnettet.....såkaldt
>"Homeplug"? Umiddelbart viker det jo nemt og sikkert! Er der nogen
>minus'er ved det?

Vi er ved at få installeret internetadgang via elnettet, her i
ejendommen. Firmaet der sælger det fortæller (selvfølgelig) at
børnesygdommene er et overstået kapitel - men jeg glæder mig nu
alligevel til at se det, i min egen lejlighed (vi så det i funktion
til et informationsmøde i vores beboerrum).

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Alle udgaver af Sony Ericsson Z800i låses op
- og nej, din telefon skal ikke skilles ad...