Storvildtsjæger...!
Fra : Andrea

Dato : 09-10-05 09:48

Jeg vidste godt at Bailey var en god jæger, men i går overraskede hun
alligevel. Fangsten bestod af et lækat-lignende dyr i mini-format. Vha.
internettet fandt jeg ud af at det var en brud hun havde fanget. Sådan en
har jeg aldrig set før og jeg blev desværre nødt til at aflive den, fordi
Bailey mistede interessen...
Så selv rovdyr kan hun fange!! Man er vel en anelse stolt...
Hilsen Kristina

Fra : Eva Schmidt

Dato : 09-10-05 17:52

"Andrea" <no.email@my.box> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bailey mistede interessen...
> Så selv rovdyr kan hun fange!! Man er vel en anelse stolt...

Da bruden er et fredet dyr, håber jeg ikke, at Bailey fanger flere af dem.
Fredede dyr må man heller ikke aflive - nu ved jeg jo ikke, hvor slemt det
stod til, kunne den være reddet?
Du skal nok ikke være så stolt endda af din kat i det her tilfælde.

mvh Eva

Fra : Andrea

Dato : 09-10-05 18:25

> [...]
> stod til, kunne den være reddet?
> Du skal nok ikke være så stolt endda af din kat i det her tilfælde.

Det vil jeg nu gerne have lov selv at bestemme...
Jeg er klar over at den er fredet, men jeg er ikke dyremishandler! Dyret
led, og jeg ved at jeg gjorde det rigtige. Jeg kan jo ikke forklare Bailey,
hvilke dyr hun må fange og hvilke der er fredede. Hvis du synes det er
forkert at lade katten være det rovdyr, den i virkeligheden er, så mener jeg
at du har misforstået dens natur...
Så også i dette tilfælde er jeg stolt over at der stadig er en sand jæger i
min huskat.
Mvh. Kristina

Fra : Bodil

Dato : 09-10-05 19:58

> [...]
> at du har misforstået dens natur...
> Så også i dette tilfælde er jeg stolt over at der stadig er en sand jæger

Nu håber jeg da ikke at det er det at aflive et fredet dyr du selv vil have
lov at bestemme, det er faktisk strafbart.
Det man i den situation skal gøre er at henvende sig til nærmeste dyrlæge,
de tager så stilling til hvad der skal gøres.
Så det er en strafbar handling du har lavet, og som Eva skriver så er det da
bestemt ikke noget at være stolt af.

Fra : myggen

Dato : 09-10-05 20:53

"Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de tager så stilling til hvad der skal gøres.
> Så det er en strafbar handling du har lavet, og som Eva skriver så er det

Det er katten hun er stolt af...

Fra : myggen

Dato : 09-10-05 21:00

"myggen" <trine@pixiemachine.com> skrev i en meddelelse

> "Bodil" <bodildc@privat.dk> skrev i en meddelelse

Det er katten hun er stolt af...
og det er hvorvidt hun skal være stolt af katten hun selv vil bestemme

Fra : Andrea

Dato : 09-10-05 21:05

> Det er katten hun er stolt af...
> og det er hvorvidt hun skal være stolt af katten hun selv vil bestemme

Tak... Det er præcis hvad jeg mener.

Fra : Eva Schmidt

Dato : 09-10-05 21:11

> Tak... Det er præcis hvad jeg mener.

Jamen, det er jeg da godt klar over - men jeg forstår det så bare ikke!
Jeg personligt ville da ikke prale af det, men vi er heldigvis forskellige.
Og hvad med, at man ikke selv må aflive et fredet dyr - det kom der ligesom
ikke noget svar på?

Eva

Fra : Andrea

Dato : 09-10-05 21:21

> [...]
> de tager så stilling til hvad der skal gøres.
> Så det er en strafbar handling du har lavet, og som Eva skriver så er det

Nu må du godt nok lige holde op! Det kan bestemt ikke være meningen med
lovgivningen, at forlænge dyrs lidelser. Et dyr, fredet eller ej, skal ikke
ligge og lide længere end højst nødvendigt. Med et stort åbent sår i brystet
og et skambidt ben vil den ikke kunne overleve. Det var mest humant straks
at aflive det. Hvis jeg kom i samme situation imorgen ville jeg gøre det
igen.
Det var selvfølgelig meget ubehageligt; jeg ønsker ikke at gøre det igen,
men jeg ville ha' det værre ved at lade dyret lide. Det foregik hurtigt og
uden de 15 min. kørsel (sikkert med stærke smerter) hen til nærmeste
dyrlæge, hvor dommen kun kunnet have været den samme. Min samvittighed er
ren.
Og jeg er stadig stolt af min tiger-mis!

Fra : Eva Schmidt

Dato : 09-10-05 21:49

> [...]
> ren.
> Og jeg er stadig stolt af min tiger-mis!

Ja, jeg håber så ikke, at du kommer i samme situation hverken i morgen eller
i næste uge.
Og du kan da forhåbentlig godt være stolt af din kat, selvom den ikke er
medvirkende til udryddelse af truede dyrearter.
Endu et godt argument for indekatte!

Eva

Fra : Andrea

Dato : 09-10-05 21:46

> Så det er en strafbar handling du har lavet, og som Eva skriver så er det
da
> bestemt ikke noget at være stolt af.

Hej Bodil
Du misforstår:
Jeg er stolt af min kat.
Det var ubehageligt, men nødvendigt at aflive bruden. Strafbart eller ej.
Jeg vil hellere betale en bøde, end at lade et dyr forbløde/lide.

Fra : Eva Schmidt

Dato : 09-10-05 20:07

> [...]
> at du har misforstået dens natur...
> Så også i dette tilfælde er jeg stolt over at der stadig er en sand jæger

Nej, du kan ikke forklare katten, at den ikke må fange fredede dyr.
Men ligefrem prale af det og stolt forkynde, at man aflivede dyret selv -
det er det, jeg gør indsigelse imod.
Som Bodil ganske rigtigt skriver, så skulle dyret have været indleveret til
en dyrlæge eller vildtplejestation - husk det, hvis din kat igen kommer med
et fredet dyr, der er i live.

Eva

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-10-05 10:41

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> writes:

> [...]
> Og du kan da forhåbentlig godt være stolt af din kat, selvom den ikke er
> medvirkende til udryddelse af truede dyrearter.

Frøer, tudser, salamandere og slanger er også alle truede dyr. Det vil
sige, at kommer du til at køre en frø over mens den krydser vejen, så
skal du faktisk tage den med til nærmeste dyrehospital for at redde
den.

Gør du det?

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : Eva Schmidt

Dato : 10-10-05 10:46

> [...]
> sige, at kommer du til at køre en frø over mens den krydser vejen, så
> skal du faktisk tage den med til nærmeste dyrehospital for at redde

Ja!!!!

mvh Eva

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-10-05 10:51

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> writes:

> Ja!!!!

Mener du virkelig, at når du kører på en landevej en mørk fugtig
søndag aften, at du stopper op når du har ramt en frø, samler den op,
og kører den til den nærmeste dyrlæge?

Så har jeg et par spørgsmål:

Hvor langt kører du på en halv time sådan en aften?
Hvad siger dyrlægen til dig, når du kommer med en kasse fuld af frøer?
Gør du det også når du kører med andre?

Mvh Trine

Fra : Eva Schmidt

Dato : 10-10-05 10:58

> [...]
>
> Hvor langt kører du på en halv time sådan en aften?
> Hvad siger dyrlægen til dig, når du kommer med en kasse fuld af frøer?

Jeg ejer ikke en bil og kører således ikke på mørke landeveje om natten -
heller ikke på cykel for den sags skyld.
Jeg syntes bare, det var en fjollet spørgsmål, da en frø efter at være kørt
over af et hjul sikkert ville være så mast, at der ikke var noget at gå til
dyrlæge efter.

Med hensyn til bruden, som katten havde haft fat i, så vidste jeg jo ikke,
hvor slemt den var kommet til skade - i dette tilfælde var det nok korrekt,
at den blev aflivet hurtigt.
Men i nogle tilfælde, kan man ikke som lægmand afgøre, hvor hårdt et dyr er
kvæstet og om det kan reddes - så derfor bør man opsøge en dyrlæge.
Jeg har i øvrigt læst, at ganske mange katte får en med et eller andet
tungt, når de er ramt af en bil - selvom de ganske givet ville have kunnet
være reddet.

mvh Eva

Fra : Andrea

Dato : 10-10-05 15:41

> Med hensyn til bruden, som katten havde haft fat i, så vidste jeg jo ikke,
> hvor slemt den var kommet til skade - i dette tilfælde var det nok
korrekt,
> at den blev aflivet hurtigt.

Det var også min vurdering. Jeg ville aldrig aflive et dyr, med mindre jeg
var sikker på det var nødvendigt. Kunne den reddes var det selvfølgelig
bedst. Og tro mig jeg har altså rigtig svært ved at gøre det, så det er ikke
noget jeg tager let på.

Fra : dpl

Dato : 09-10-05 22:33

Andrea wrote:
> [...]
> Bailey mistede interessen...
> Så selv rovdyr kan hun fange!! Man er vel en anelse stolt...

Tjah...
Som vildplejer for dyrenes beskyttelse er jeg bestemt ikke stolt af din
kat eller på dine vegne. Til gengæld er jeg da glad for mine, og mange
andres, indekatte. De er ikke er med til at true fredede bestande af
danske smådyr, i det miljø hvor katten på ingen måde har en naturlig
niche, men kun er at betragte som et skadedyr.

Jeg er såmænd ikke ude på at starte endnu en uendelig debat om
inde-udekatte, men kan heller ikke sidde sådan et smagløst og uvidende
indlæg overhørigt!

Dorthe
http://www.vildkat.dk

Fra : Erling Jensen

Dato : 10-10-05 06:06

Andrea har ret til at være stolt af sin kat og at den besidder det
jagtinstinkt som katte har med sig fra de gamle "urkatte" og uden det
jagtinstinkt ville katten ikke have den personlighed som den har, mange folk
har desuden katte for at de kan holde alt det utøj nede som der render rundt
omkring os, og ikke tvinger dem til at være indekatte i en lejlighed, der er
i strid mod deres instinkt, indavl eller ej har alle katte jagtinstinktet,
det er nærmest dyrplageri, da katten har brug for mere end 50 - 100 m2 for
at kunne fungere som det natdyr/ jæger den er.
Bruden/lækattefamilien en desuden ikke en truet race mere og hvis den ikke
naturligt bliver holdt nede, vokser dens bestand lige Skarven ( fugl) .
folk der har hafl en lækat/mår/brud til at rode rundt i isoleringen/ting som
man har på loftet af ens huse ved hvor omfattende ødelæggelserne kan være,
desuden skal vi også til at fortælle bruden at den ikke må jage og spise
alle de små mus, så som: birkemus, hasselmus, rødmus, skovmus ect.ect. .

kort og godt alt det der kællingesnak om fredede dyr og om hvor forfærdeligt
at det er at Andrea' kat har fanget og Andrea har aflivet et skadet/såret
dyr/brud kommer fra dyrplagere der vil trække smerterne ud i lang drag ved
at skulle vente på at der kommer en dyrlæge, i stedet for humant at aflive
dyret som enhver dyrlæge ville gøre, Katten kan under alle omstændigheder
ikke fange en brud der er rask, så det er jo nok et skadet dyr som Andrea'
kat har fanget, naturen er igen i balance..

Erling

Fra : dpl

Dato : 10-10-05 12:02

Erling Jensen wrote:
> [...]
> ikke fange en brud der er rask, så det er jo nok et skadet dyr som Andrea'
> kat har fanget, naturen er igen i balance..

Hold da op en gang vås... hvor skal man næsten begynde? Det ligefrem
skriger jo til himlen af uvidenhed og en forældret indstilling til
omverdenen.

Kort resume:
Andreas kat fanger en brud (skidt!)
Andrea vælger at aflive den, da den er skadt (fint!)
Hun vælger så at prale med kattens dygtighed i en nyhedsgruppe (rigtig
dårlig stil!)

Siden du selv vælger at bruge ordet kællingesnak, må jeg da sige, den
eneste kællingesnak jeg kan få øje på her, er den der flyder fra din
pen! For sikke da et forkvaklet billede du har af den danske natur fyld
af "utøj" som brud, skarv og andet skidt! Og dit romantiske sludder om
urkatten som den naturlige jæger og frelser herfra, ja det er da noget
man bør huske, til en stund hvor man trænger til noget at grine af

Og nåh jo, katten kan sagtens fange en rask brud. Så desværre kan katten
heller ikke leve op til dit idolbillede som genopretter af naturens balance!

At katten tog en brud er uheldigt, at ejeren vælger at være stolt er
også uheldigt, og at du så vælger at udstille dine antikverede meninger
i tråden, ja det er vel nærmest bare pinligt...

Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 10-10-05 06:35

> [...]
> danske smådyr, i det miljø hvor katten på ingen måde har en naturlig
> niche, men kun er at betragte som et skadedyr.
xxxxxxxxxx

Det er da uheldigt at det lige netop er et fredet dyr Andrea's kat kommer
hjem med, men har man ikke pligt til at aflive lidende dyr, hvad enten de er
fredede eller ej ???
Det kan godt være du synes katte er et skadedyr, men hvis skyld er det nu
lige det er at der er så mange katte, det er i hver fald ikke kattenes
skyld.... og det er heller ikke kattenes skyld at de ikke har en naturlig
niche...
Og jeg nægter konsekvent at tro på at kattene er skyld i de mange danske
truede dyrearter.
Den største synder er os selv, men vi taler om "udviklingen", som vi skyder
skylden på fordi vi ikke selv tør tage ansvaret.

Katte er rovdyr, det er deres natur, og det kan der ikke laves om på, man
kan nedsætte den naturlige drift ved at holde dem inde, og det er fint med
mig, hvis folk vil holde katte på den måde, men det få de ikke mig til, og
så er det bare ekstra ærgeligt hvis der ryge et enkelt truet dyr ind i
mellem, som for så vidt, lige så godt kunne være blevet kørt ned af en bil.

--

Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-10-05 07:08

Ja det er menneskenes skyld at der er "katte-problemer" ingen tvivl om det,
og problemerne skyldes i høj grad at nogle mennesker har en eller anden
tåbelig "romantisk" forestilling om at vores verden stadig ser ud som den
gjorde for 200 år siden, og har en uvidende indstilling til vores fauna.
Kort sagt uvidenhed har bragt kattene og os til det punkt vi har idag,
heldigvis er ved at ske en ændring,
så folk bliver tvunget til at tage deres ansvar alvorligt

Men til din og Erlings orientering er der faktisk lovgivning der siger at
man har PLIGT til at holde sine dyr, også katte, på sit eget område.

Hvad med neutralisering er det også "dyrplageri" det er da også et
"unaturligt" indgreb i kattens liv, med 20.000 aflivninger af uønskede katte
hvert år, bare i DK, ville jeg ønske at vores kattelov bliver vedtaget meget
hurtigt, hellere igår end i morgen.
--
Marianne Hellemose

www.katteansvar.dk

Mahatma Ghandi

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 10-10-05 08:42

> [...]
katte
> hvert år, bare i DK, ville jeg ønske at vores kattelov bliver vedtaget
xxxxxxxxxxxx

Så er det da heldigt for os at vores hankat er kastreret og øremæket, samt
vores hunkat er steriliseret og øremærket. Neutralisering og kastrering er
måske indgreb i kattens "drift", men er en nødvendighed.
Jeg kan udemærket tage ansvar for mine katte hvis det er det du hentyder
til, men de er sq ikke skadedyr, og så er det i øvrigt ligegyldigt hvordan
vores fauna ser ud, for vi har selv skabt den sådan... Det er ikke kattens
skyld...
Vi snakker heller ikke om dyreplageri, men om man skal lade et dyr lide,
hvad enten det er fredet eller ej.
Hvad med heste?? Dem har men vel også PLIGT til at holde på ens ejendom, men
stikker de af kan man ikke gøre noget, og man bliver i øvrigt ikke draget
til ansvar hvis ens indhegning har været i orden. javist man kunne spærre
dem inde i sin stald, men DET er dyreplageri.

Det kan godt være man har pligt til at holde sine dyr på sin matrikel, men
så længe jeg ikke har modtaget klager fra naboerne, så render mine katte
ude...
I øvrigt er mine naboer ret glade for vores katte..

--

Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-10-05 09:04

Jon skrev
<Jeg kan udemærket tage ansvar for mine katte hvis det er det du hentyder
til, men de er sq ikke skadedyr, >

Desværre er der en stor del af befolkningen der anser katten for at være et
værre skadedyr end rotten, en undersøgelse Dyrenes Beskyttelse lavede,
(jeg mener at det var i foråret) viste at rigtig mange betragter den sådan,
og der er ingen tvivl om at det ene og alene er vores (menneskenes) skyld,
at katten er så ildeset.

<så er det i øvrigt ligegyldigt hvordan vores fauna ser ud, >

Det er sgu da en ignorant holdning der vil noget

<for vi har selv skabt den sådan >

Det fritager os vel ikke for et ansvar

--
Marianne Hellemose

www.katteansvar.dk

Mahatma Ghandi

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 10-10-05 09:40

"> <så er det i øvrigt ligegyldigt hvordan vores fauna ser ud, >

> Det er sgu da en ignorant holdning der vil noget

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Det er da noget af det sidste det er... Jeg fraskriver mig ikke noget
ansvar, men må accepterer at man ikke som enkelt individ kan ændre noget,
når den, i øvrigt uoprettelige skade, er sket... Og jeg siger slet ikke, at
man ikke skal passe på vores fauna, men ligefrem at sige at katten er en
stor synder i tidens fauna er for groft..

I øvrigt ville jeg ud fra Dyrenes Beskyttelse's undersøgelse konkluderer at
resultatet bygger på uvidenhed fremfor saglighed...

Det jeg egentlig ville frem til i starten, er at man ikke skal være så harm
over at katten nupper et dyr i ny og næ, et dyr som for så vidt lige så godt
kunne være havnet under dækket på en bil. Katten har en naturlig trang til
at jage, som ikke lige er til at tage fra den. Vi kan jo heller ikke altid
styre bilen uden om et dyr der løber over vejen.

I øvrigt synes jeg du laver en grov generalisering.

--

Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : dpl

Dato : 10-10-05 12:13

Jon & Ann-Rikka wrote:
> [...]
> mellem, som for så vidt, lige så godt kunne være blevet kørt ned af en bil.

Tjah, et stykke hen af vejen kan jeg give dig ret. En brud der er taget
af en kat er dødsdømt, hvad enten det bliver katten, dens ejer eller
dyrlægen der afliver den. Kattens tænder gør ubodelig skade, og dyret
vil dø enten af de direkte skader, eller af infektion. Så en aflivning
hurtigst muligt må være det mest ønskværdige for kræet.

Men selvfølgelig er det ejerne af udekatte som gruppe generelt har det
største ansvar for, at folk anser katten som et skadedyr. Det er jo
deres katte der løber rundt og skider på andres grund, ridser andres
biler, strinter i andres garage.

Vi har valgt at leve i et højindustrielt samfund hvor dele af det
naturlige dyreliv er begrænset til små, brudte og sårbare populationer.
Biler, landbrug og industri gør et kæmpe indhug. Og når vi såvælger at
lukke flere hundrede tusinde katte ud oveni, ja så kan det meget vel
være dem der får spanden til at vælte. At du så nægter at se bare det
mindste personlige ansvar her, er bare en trist konstatering...

Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 11-10-05 07:23

" At du så nægter at se bare det
> mindste personlige ansvar her, er bare en trist konstatering...
>
> Dorthe
> http://www.vildkat.dk/
xxxxxxx

Jeg nægter ikke at tage ansvar, netop derfor er vores katte
kastreret/steriliseret, men jeg kan stadig ikke bestemme hvad for dyr de
jager, det eneste jeg kan gøre er at holde dem inde så, men det synes jeg er
synd.
Som du selv skriver var bruden alligvel nok død, for hvis den havde været
frisk var den nok aldrig blevet fanget.

Hvis de mennesker der ser katten som et skadedyr, så evt. ville gøre ejeren
af udekatten opmærksom på at de har et problem med det, så ville det nok
hjælpe lidt, men slige grupper af mennesker sidder bare og piver i sofaen og
forventer at andre gøre arbejdet for dem.. den går bare ikke..
En person her i byen er begyndt at sætte kattefælder op i sin have, og når
han har fanget dem, afleverer han dem hos sin lokale dyrlæge hvor ejerne så
kan komme og hente dem mod betaling for opholdet.

Vi har også avlet marsvin, men måtte stoppe ret hurtigt da det var meget
svært at komme af med dem, fordi der er så mange, og så synes vi absolut
ikke der var grund til at gøre problemet størrer.

Jeg gør også min del for at passe på naturen, sorterer affald, køber
energirigtige hvidevare osv.

Vi er ikke helt uenige, da jeg da også ved at især i landzonerne hvor folk
har staldkatte gående der ikke er steriliseret/kastreret, udøver en massiv
belastning i form at en hel del killinger.,

Og i øvrigt har katte da været en del af den danske natur for år tilbage

--

Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : myggen

Dato : 10-10-05 14:50

> [...]
> Bailey mistede interessen...
> Så selv rovdyr kan hun fange!! Man er vel en anelse stolt...

Den diskussion er simpelthen den dummeste længe!

Jeg synes Kristina med god ret kan være stolt af at hendes kat har sit
jagtinstinkt i god behold. At det så måske var et fredet dyr (hvilket jeg
kan se på de øvrige indlæg at der er uenighed om), var uheldigt, men det kan
aldrig nogensinde være hendes skyld! At hun vælger at aflive dyret der
tydeligvis ikke vil kunne overleve, er det mest humane at gøre, da
alternativet er 15 minutters kørsel til den nærmeste dyrelæge. Så på trods
af at hun måske burde have taget turen, så mener jeg ikke hun har gjort
noget galt. Hun har derimod sparet et dyr for dets lidelser.
Om bruden rent faktisk er fredet skal jeg ikke kunne sige, men jeg vil dog
påpege at der altså er en forskel på om et dyr er truet eller om det er
fredet. Bare lige så den eller de der bruger ord som "truet" om bruden også
lige får deres bregeber på plads.

Kristina vil aldrig nogensinde kunne fortælle sin kat hvad den må og ikke må
jage, så de der indlæg, hvori der står at "du kan da forhåbentlig godt være
stolt af din kat, selvom den ikke er medvirkende til udryddelse af truede
dyrearter" synes jeg så absolut er ude på et på et overdrev. Det lyder jo
nærmest som om det er Kristina's kats skyld hvis bruden bliver udryddet, og
helt ærligt. Vi er altså voksne mennesker her.

En kat har været i sit rette og naturlige element. Den har gjort præcist som
katte verden over har gjort i alt den tid kattene har eksisteret; nemlig
jaget. Og den har endda haft succes med det, og fanget et dyr. Oven i købet
et dyr større end det fleste katte jeg har oplevet har nedlagt. Så
selvfølgelig har Bailey fået ros, for alle der har katte der kan gå ud,
roser deres kat (eller de burde de i al fald) når han/hun kommer med et
bytte. Selv da mine forældres gamle kat kom hjem med en rotte blev den rost,
på trods af det var meget lidt lækkert
Som det jo altså hænder, mistede også Bailey interessen for sit bytte (vores
kat mister også jævnligt interessen for dens legetøj, hvilket må betegnes i
samme kategori, da Bailey brugte bruden som legetøj), og fordi dyret var så
medtaget af kattens leg, valgte Kristina det eneste rigtige der er at gøre;
nemlig at aflive dyret, og på den måde sætte en stopper for dens lidelser,
på trods af hvor ubehageligt det end har været, og hvad man opfordres til at
gøre, hvis i så fald man finder et fredet dyr der er kommet til skade.

Nu ved jeg ikke om Kristina vidste bruden er fredet (hvis vi antager at den
rent faktisk er fredet), men jeg aner ikke engang hvordan sådan et dyr ser
ud, og jeg føler mig sikker på, at jeg ikke havde haft den fjerneste ide om
hvorvidt den var fredet, hvis jeg havde fundet sådan en. Så jeg havde gjort
det samme som Kristina, hvis jeg ikke havde boet lige rundt om hjørnet fra
dyrelægen vel at mærke.

Og for lige at gøre op med de "påstande" vedr. inde- eller udekatte der også
florerer her i tråden, så er en udekat jo altså en kat i sit rette element.
Og det er udelukkende fordi vi (menneskeracen) er så egoistiske og overlegne
at vi tillader os at tage katten ud af dens rette element (og det er her
ligegyldigt om katten altid har levet indendøre eller ej), og holder den som
fange i vores hjem.

Kristina har ikke gjort noget forkert. Hun har gjort hvad der var
nødvendigt, og hun har alt mulig ret til at være stolt af sin lille tiger!

Trine

Fra : Eva Schmidt

Dato : 10-10-05 15:14

"myggen" <trine@pixiemachine.com> skrev i en meddelelse

Selvom du tvivler, så ER bruden altså fredet i Danmark.
Den er en meget lille rovdyr (det mindste her i landet) og den hører
naturligt hjemme i naturen, det gør katten ikke, hvor meget end du og andre
gerne vil have det til at være sådan.
Jeg er absolut ikke kattehader, har selv 3 styks, men jeg mener, at den
vilde fauna har fjender nok, uden at vi behøver bidtage til det, ved at
lukke vores tamme rovdyr ud.
Hvis mine katte havde været fritløbende og hvis de havde fanget en brud,
(som altså er fredet), så ville jeg have været ked af det og ikke skrevet
om, hvor dygtig min lille misser dog er, og hvor er jeg stolt.
Jeg er selvfølgelig også stolt af mine dejlige katte, men af ganske andre
grunde.
Men selvfølgelig, har man den opfattelse at de vilde dyr kun er til for at
ens kat skal have noget at jage og more sig med, så falder min mening klart
helt ved siden af.
Og igen, den danske natur er ikke kattens rette element - men det er jo
bekvemt bare at lukke den ud og så bilde sig selv ind, at den vil blive dybt
ulykkelig, hvis den ikke har adgang til det frie liv.

Eva

Fra : Andrea

Dato : 10-10-05 16:13

> Selvom du tvivler, så ER bruden altså fredet i Danmark.

Men den er vidt udbredt i DK, og ikke sjælden.
"Alle vilde pattedyr og fugle er fredede, med mindre der er givet tilladelse
til at jage dem i jagtloven." Citat fra Skov og Naturstyrelsens hjemmeside.
Dvs. alt der ikke er jagtsæson på er fredet...

> Hvis mine katte havde været fritløbende og hvis de havde fanget en brud,
> (som altså er fredet), så ville jeg have været ked af det og ikke skrevet
> om, hvor dygtig min lille misser dog er, og hvor er jeg stolt.

Stoltheden består ikke i at Bailey fangede et fredet dyr eller lige bestemt
en brud, men at hun fangede noget der må ha' krævet en stor indsats
(medmindre dyret var syg/svag, som en anden foreslår). Hun får altid ros når
hun kommer med bytte, for jeg synes det er dejligt at hun kan holde huset
fri for mus og lign.

> [...]
> Men selvfølgelig, har man den opfattelse at de vilde dyr kun er til for at
> ens kat skal have noget at jage og more sig med, så falder min mening

Igen: På dette punkt er hun også et nyttedyr for os. Fordi vi bor i en
mindre landsby bor vi lige klods op ad marker og skove. Det morer mig da
ikke specielt at hun kommer slæbende med alt muligt, men når hun nu er god
til det, så skal hun dælme også roses for det. Men hvis hun ikke kunne jage,
så gjorde det heller ikke noget. Det kan vores anden kat ikke, og hende kan
jeg da blive lige så stolt af.
Det er kattens indsats der kan gøre én stolt!

> [...]
dybt
> ulykkelig, hvis den ikke har adgang til det frie liv.

Jeg har aldrig haft en kat der ikke har plaget om at komme ud. Hvis jeg ikke
havde mulighed for at lukke den ud, ville jeg ikke anskaffe mig en kat. Jeg
ventede selv 3 år med at få kat mens jeg boede i lejlighed, for det vil jeg
simpelthen ikke byde et sådant dyr. Men det er en helt anden (og uløselig)
diskussion.

Fra : dpl

Dato : 10-10-05 16:35

Andrea wrote:

> [...]
> til at jage dem i jagtloven." Citat fra Skov og Naturstyrelsens hjemmeside.
> Dvs. alt der ikke er jagtsæson på er fredet...

Lad os lige få det hele med så:

"Bruden er vidt udbredt i Danmark, men mangler dog på nogle øer, blandt
andet Bornholm og Samsø". (S&N)

"Vidt udbredt" betyder i denne forbinde altså geografisk, dvs. at den
findes over det meste af landet. Det har intet at gøre med, hvorvidt den
er sjælden eller almindelig.

Dorthe

Fra : Andrea

Dato : 10-10-05 17:01

> [...]
>
> "Vidt udbredt" betyder i denne forbinde altså geografisk, dvs. at den
> findes over det meste af landet. Det har intet at gøre med, hvorvidt den

Ja, okay. Kan godt se forskellen...
Kristina

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 11-10-05 12:26

> Jeg er absolut ikke kattehader, har selv 3 styks, men jeg mener, at den
> vilde fauna har fjender nok, uden at vi behøver bidtage til det, ved at
> lukke vores tamme rovdyr ud.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Katte bliver da aldrig rigtig tamme, uanset hvor meget du træner dem, gør de
for det meste kun det de selv vil
Hvis vi deriomod kunne træne dem, ville jeg træne vores til at æde skader,
mage til grusomt rovdyr skal man lede længe efter..

--

Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : dpl

Dato : 10-10-05 16:29

myggen wrote:

> En kat har været i sit rette og naturlige element.

Altså Trine, så skal du da vist have dine skolepenge i geografi tilbage...

> Og den har endda haft succes med det, og fanget et dyr. Oven i købet
> et dyr større end det fleste katte jeg har oplevet har nedlagt.

Og måske også i biologi... har du nogensinde selv set en brud? Sikker
ikke da den jo er truet og sjælden OG fredet... og meeeget lille!

> [...]
> ud, og jeg føler mig sikker på, at jeg ikke havde haft den fjerneste ide om
> hvorvidt den var fredet, hvis jeg havde fundet sådan en.

Så blev det jo besvaret *smil*.
Som en service kommer der så her et billede:
http://www.sierradebaza.org/Fichas_fauna/04_04_comadreja/comadreja.htm

Sjovt nok kan det jo bemærkes, at den også er en strålende musejæger,
trods den lille størrelse!

> [...]
> ligegyldigt om katten altid har levet indendøre eller ej), og holder den som

Så synes jeg da også du skal have et link til de stakkels fanger vi har
her i huset: http://www.sevastopol.dk/

> Kristina har ikke gjort noget forkert. Hun har gjort hvad der var
> nødvendigt, og hun har alt mulig ret til at være stolt af sin lille tiger!

Nix... hun burde være ked af det, og irriteret på katten, og overveje at
bygge en løbegård!

Dorthe

Fra : Andrea

Dato : 10-10-05 16:45

">
> Og måske også i biologi... har du nogensinde selv set en brud? Sikker
> ikke da den jo er truet og sjælden OG fredet... og meeeget lille!

Bruden er hverken truet eller sjælden. Den er tvætimod ret almindelig. Men
jo, fredet er den da...
Det var ikke så meget størrelsen (15-20 cm) der imponerede, men jeg tror
altså den er sværere at fange end så meget andet.

tiger!
Nix... hun burde være ked af det, og irriteret på katten, og overveje at
> bygge en løbegård!
>
> Dorthe

Jeg kan altså ikke vælge at være irriteret på min kat, bare fordi byttet
ikke passer mig. Det er enten eller.
Mht. løbegård, har jeg da overvejet det til vores anden kat, men Bailey
ville aldrig kunne affinde sig med det. Hun er vist nærmest afhængig af at
være ude, og hun mistrives hvis man holder hende inde for længe ad gangen...

Fra : dpl

Dato : 10-10-05 17:08

Andrea wrote:

> [...]
> Det var ikke så meget størrelsen (15-20 cm) der imponerede, men jeg tror
> altså den er sværere at fange end så meget andet.

Nu har vi vist snart trådt nok rundt i dette, men lad os lige få på det
rene, at i Danmark er bruden kategoriseret som "relativt sjældent", så
hvor du får fra, at den er ret almindelig, det ved jeg ikke...

Nok herfra
Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Andrea

Dato : 10-10-05 18:19

> [...]
> rene, at i Danmark er bruden kategoriseret som "relativt sjældent", så
> hvor du får fra, at den er ret almindelig, det ved jeg ikke...

Jamen du ved jo godt at overdrivelse fremmer forståelsen...
Men det kommer egentlig slet ikke an på bruden. Jeg ville ikke have handlet
anderledes, eller have været mindre imponeret af min kat, hvis den ikke
havde været fredet eller "relativ sjælden".

Fra : myggen

Dato : 10-10-05 17:59

> Altså Trine, så skal du da vist have dine skolepenge i geografi tilbage...

nej det tror jeg netop ikke. For tænk engang at samtlige af kattens forfædre
der også tilhører kattefamilien levede frit.. og hvis det du siger er, at
katten blot er menneskeskabt til vores egne egoistiske behov, så skammer jeg
mig helt ærligt!

> Og måske også i biologi... har du nogensinde selv set en brud? Sikker ikke
> da den jo er truet og sjælden OG fredet... og meeeget lille!

jeg tror ikke du overhovedet har læst hvad jeg har skrevet inden du
svarede... for havde du det, havde jeg ikke behøvet at skrive igen at jeg
ikke ANER HVORDAN EN BRUD SER UD!...

Derudover er det altså for ynkeligt at komme med perosnlige angreb såsom at
indikere at jeg er "dum" (det er det det bestyder når man siger nogen skal
have deres skolepenge tilbage). Helt ærligt, så fatter du vist ikke hvor
ufatteligt sårende det er, når et vildtfremmede menneske tror de ved så
meget om dig at de har belæg for at kalde dig dum. Så tusind tak for det!

> [...]
> trods den lille størrelse!

> Så synes jeg da også du skal have et link til de stakkels fanger vi har

jeg har selv en kat.. en indekat vel at mærke, men det ændrer ikke på det
faktum at jeg tilsyneladende er den enste af os to der formår at være
objektiv.. og fordi jeg er objektiv, kan jeg se hvad det er mennesket har
gjort ved katten. Jeg siger ikke den ikke bryder sig om det, for det er så
afgjort muligt at holde indkatte som har det strålende, så derfor er jeg
egentligt også fløjtende ligeglad med dit link, for når du skriver i en ng
der omhandler katte, har jeg svært ved at forestille mig at du ikke skulle
være interesseret i at dine katte har det godt. Igen må jge bede dig læse
hvad jeg skriver og ikke overfortolke det jeg skriver.

> Nix... hun burde være ked af det, og irriteret på katten, og overveje at
> bygge en løbegård!
>
> Dorthe

je selvfølgelig.. og hun brude sige "puha" og forklare den at hun ikke vil
have den fanger en brud igen..

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-10-05 18:50

myggen skrev
<For tænk engang at samtlige af kattens forfædre
der også tilhører kattefamilien levede frit.. >

Ja det er rigtigt, vores kattes forfædre levede frit, men _ikke_ i
Danmark, tamkatten, Felis catus nedstammer fra Felis silvestris der
levede/lever i ørkenområder. Den eneste kat der har levet vildt i Danmark
er den europæiske vildkat, en ilter og utæmmelig kat, den uddøde i Danmark
omkring år 200.
--
Marianne Hellemose

www.katteansvar.dk

Mahatma Ghandi

Fra : dpl

Dato : 10-10-05 19:03

myggen wrote:

> [...]
> katten blot er menneskeskabt til vores egne egoistiske behov, så skammer jeg

Ok, her har du så allerede tabt mig... for hvad har kattens forfædre med
den aktuelle problemstilling at gøre??

> jeg tror ikke du overhovedet har læst hvad jeg har skrevet inden du
> svarede... for havde du det, havde jeg ikke behøvet at skrive igen at jeg
> ikke ANER HVORDAN EN BRUD SER UD!...

Ikke desto mindre fremgår det ovenfor, at du troede du vidst hvad
størrelse den har??

> [...]
> ufatteligt sårende det er, når et vildtfremmede menneske tror de ved så
> meget om dig at de har belæg for at kalde dig dum. Så tusind tak for det!

Jamen velbekomme da! Hvordan skulle jeg dog ane om du er dum eller klog?
Jeg og alle andre kan jo kun gå ud fra det du skriver, og det var ikke
for kvikt! Skolepengekommentaren var såmænd humoristisk ment, og hvad du
så mener om denne kommentar er vel hverken mere eller mindre sandheden
end min mening. Man skal passe på med at udtale sig om, hvad "man"
mener/tænker/synes i givne situationer... ironien er forhåbentlig til at
få øje på? *smil*

> je selvfølgelig.. og hun brude sige "puha" og forklare den at hun ikke vil
> have den fanger en brud igen..

Igen... ikke en kommentar der styrker din seriøsitet!

Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : myggen

Dato : 10-10-05 20:16

> Ok, her har du så allerede tabt mig... for hvad har kattens forfædre med
> den aktuelle problemstilling at gøre??

jeg har tabt dig så hvorfor skulle jeg gøre mig den ulejlighed at forklare
det..

> Ikke desto mindre fremgår det ovenfor, at du troede du vidst hvad
> størrelse den har??

om jeg begriber hvorfor du slutter af med et spørgsmålstegn når jeg flere
gange (og endda på det du direkte svarer på) har fastslået at jeg ikke ved
hvordan dyret ser ud.. måske jeg bør påpege at du rent faktisk har ramt
nøgleordet "troede" korrekt.. jeg TROEDE den havde den størrelse.. står det
klart for dig nu? for det var åbenbart ikke nok at jeg skrev flere gange at
jeg ikke kender til den.

> Jamen velbekomme da! Hvordan skulle jeg dog ane om du er dum eller klog?

NETOP! og lige præcis derfor bør du ikke udtale dig som du gør ved at skrive
jeg skal have mine skolepenge tilbage.. Uanset om det var for sjov eller
hvad dælen du vil undskylde dig med, så er det da ikke en mindre
fornærmelse.

> [...]
> min mening. Man skal passe på med at udtale sig om, hvad "man"
> mener/tænker/synes i givne situationer... ironien er forhåbentlig til at

jeg synes det er fint du morer dig.. især når det er på min bekostning. så
kan det jo kun være et hit.. som alle der har læst en smule om netikette
ved, så kan man på skrift ikke afkode et tonefald, et ansigtsudtryk eller
kropssprog og derfor er der ikke nogen der med sikkerhed kan vide om det du
skriver er ironisk ment eller ej.

> Igen... ikke en kommentar der styrker din seriøsitet!

og igen formår du at fornærme mig..

Jeg gider simpelt hen i spilde min tid på at besvare et andet menneske når
jeg får den slags respons. Første gang jeg bruger mit kill-filter, og så
bliver det i denne gruppe. Det havde jeg ikke troet.

Fra : Andrea

Dato : 10-10-05 20:43

> [...]
> jeg får den slags respons. Første gang jeg bruger mit kill-filter, og så
> bliver det i denne gruppe. Det havde jeg ikke troet.

Denne gruppe er sublim til dobbeltmoral, fornærmelser og fordømmelser. Jeg
er altså også ved at være lidt træt af tonefaldet engang imellem. Nu er der
så nok mange der mener, at jeg bare kan holde mig væk, men de
seriøse/uskyldige/sjove indlæg er desværre blandet med de mange trælse
kommentarer.
Jeg ved godt, at det slet ikke er alle i gruppen der har denne dårlige vane,
men det ville nu være rart hvis debatterne var lidt mere sobre.
Hjertesuk fra Kristina

Fra : myggen

Dato : 10-10-05 20:53

> [...]
> vane,
> men det ville nu være rart hvis debatterne var lidt mere sobre.

kan kun sige jeg er enig..

Fra : dpl

Dato : 10-10-05 20:53

myggen wrote:

> Jeg gider simpelt hen i spilde min tid på at besvare et andet menneske når
> jeg får den slags respons. Første gang jeg bruger mit kill-filter, og så
> bliver det i denne gruppe. Det havde jeg ikke troet.

Synd... men deler man ud, må man kunne tage imod...
Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Eva Schmidt

Dato : 10-10-05 21:01

> Synd... men deler man ud, må man kunne tage imod...
> Dorthe
> http://www.vildkat.dk/

Dorthe, jeg tænkte netop det samme.
Dette er altså et debatforum, hvor man ikke absolut skal være enige i alt og
det kan ikke nytte, at sidde og blive småfornærmet, fordi man får svar på
tiltale.
Og da slet ikke, når man selv deler hug ud med rund hånd!

Som man råber i skoven, får man svar!

Eva

Fra : myggen

Dato : 10-10-05 21:27

"Eva Schmidt" <safeni@gfnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> på tiltale.
> Og da slet ikke, når man selv deler hug ud med rund hånd!

jeg har ikke fornærmet nogen... og svar på tiltale og fornærmelser er to
forskellige ting.

Fra : Anette

Dato : 10-10-05 23:35

myggen wrote:
> Kristina har ikke gjort noget forkert. Hun har gjort hvad der var
> nødvendigt, og hun har alt mulig ret til at være stolt af sin lille
> tiger!

Enig - selvom ordet "stolt" nok ser lidt forkert ud, når der ikke er
ansigtsudtryk med.
Men jo - jeg kender godt den den " hold da op, tænk at min "dumme" kat kan
finde ud af det" - agtige følelse

Jeg er ret sikker på at en rask brud ville en kat aldrig komme så tæt på at
den kunne fange den. De er lynhurtige små bæster. Gu' er de da nuttede at se
på, men når man som vi bor på landet og har oplevet et helt kyllingekuld
skambidt af sådan et bæst, en hel græsplænen smurt ind i blod og kyllingerne
ligge og skrige med store huller voer det hele ( der lader bruden ikke
hus-/stenmåren noget tilbage, selvom bruden ikke tager voksne høns- ikke her
i hvertfald) bliver er man ( jeg) ikke helt så følelseladet overfor de små
størrelser længere.
Bruden er (også) et rovdyr, den forstår at passe på sig selv og katten er
heldig at den ikke er fyldt med bidsår efter nærkontakt med den.
Men jo - kom en af mine katte med et dyr som den havde bidt huller i, så
blev det dyr også aflivet på stedet, selvom jeg hader at slå selv de mindste
dyr i hjel.

/ Anette

Fra : Andrea

Dato : 11-10-05 09:51

> Bruden er (også) et rovdyr, den forstår at passe på sig selv og katten er
> heldig at den ikke er fyldt med bidsår efter nærkontakt med den.

Det var jeg også ret bekymret for, så Bailey fik en full-body nussetur samme
aften og dagen efter for at udelukke bid/smerter...

Jeg er også rigtig led ved det!

mvh. Kristina