ADVARSEL - EXPOT (loppemiddel)
Fra : Hanne Engermann

Dato : 08-10-05 20:18

Jeg har i et andet forum læst om en killingekøber, der har behandlet sin
kat med Expot, hvorefter den døde, samt om en anden, der stod for at
skulle til at behandle sine katte med det.

Expot på under ingen omstændigheder bruges til katte. Se her:

Expot
Egenskaber: Expot har en kraftig repellerende og dræbende effekt på
lopper, skovflåter, lus og pelsmider og effekten er ikke afhængig af, at
parasitten bider.
Anvendelse: Produktet gives direkte på huden på et område mellem
skulderblade og ører, så hunden ikke kan slikke på området. Undgå at få
pipettens indhold på fingrene. Hvis dette sker, bør hænderne vaskes med
sæbe og vand. Hvis præparatet ved et uheld kommer i øjnene, skal der
skylles omhyggeligt med vand. Vask hænderne efter brug.Nyligt behandlede
hunde bør ikke sove sammen med deres ejere / husets børn.

Med både hund og kat i huset tilrådes det at behandle hunden om
aftenen, og holde hund og kat adskilt natten over.

Katte: Må IKKE anvendes til katte.

Bivirkninger: Bør ikke anvendes til syge eller afkræftede dyr. Hvis du
har mistanke om bivirkninger, bør du hurtigst muligt kontakte din dyrlæge.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sidsel

Dato : 08-10-05 22:09

Hvorfor har personen anvendt det til katte når det direkte står derpå at
man ikke må? :/ Især når der findes så mange loppemidler specielt
godkendt til katte...

Vi har brugt Advocate med stor succes og ellers Frontline - og det
virker jo fint :)

- Sidsel

Fra : Hrönn Samsonardóttir~

Dato : 08-10-05 22:47

> [...]
> godkendt til katte...
>
> Vi har brugt Advocate med stor succes og ellers Frontline - og det

De fik at vide at katten skulle have loppekur og de havde Exspot i huset
..... indlægssedlen var desværre væk .....

Med venlig hilsen
Hrönn Samsonardóttir Meyer
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 09-10-05 00:55

PS:

Lige et link, der beskriver forgiftning med Ex-spot hos katte:
http://www.netdyredoktor.dk/sw11029.asp

Fra : Futte

Dato : 09-10-05 05:35

Min hund er flere gange behandlet med Expot og i sommer et nyt middel (som
jeg ikke lige her husker navnet på) da hun er allergisk for flåter. Hver
gang jeg fik de omtalte midler, understregede dyrlægen meget kraftigt at
hvis jeg havde katte der slikkede hunden, så ville de blive meget syge og i
værste fald dø af det.
Som tiden går ved vi vist alle at katte er meget sarte for mange giftige
ting, og jeg forstår stadig ikke at man bare kommer diverse loppemidler på
sin kat uden at man er 100 % sikker på at det kan bruges til katte.
Personligt ville jeg aldrig bruge noget jeg var det mindste i tvivl om uden
at spørge min dyrlæge først. Heller ringe en gang for meget end en gang for
lidt.

LH