Ovnstegt kylling som smager af noget
Fra : Herbert Julius Garon~

Dato : 05-10-05 16:23

Hvordan laver man en kylling med sprødt skind, hvor kødet også smager af
noget, og ikke er tørt? Jeg har haft rimelige resultater med
langtidsstegning, men jeg syns stadig ik kødet virkelig smager af
noget.. lige meget hvor mange krydderier og andet gejl jeg smider ved..
suk..

Herbert

Fra : Wagner

Dato : 05-10-05 16:49

"Herbert Julius Garonfolo" <dont@write.me> skrev i en meddelelse
> [...]
> langtidsstegning, men jeg syns stadig ik kødet virkelig smager af
> noget.. lige meget hvor mange krydderier og andet gejl jeg smider ved..

Brug to stegeposer-fyld kyllingen med alskens lækkerier-så skal du bare
smage..
vh
Wagner

Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 05-10-05 19:35

Jeg laver en marinade bestående af 1 spsk. honning, 1 spsk. kinesisk soya,
lidt citronsaft, chili, garam masala, peber og semamfrø som jeg varmer
stille og roligt op i en kasserolle indtil honningen er smeltet. Efter
marinaden er kølet lidt af hælder jeg den over kyllingen som er skåret i 8
stykker. Hvert stykke er skåret to steder ned i skindet og lidt ned i
kødet. Marinaden får lov at trække fra ½ time og opefter afhængig af tiden
jeg har til rådighed. Ovnen opvarmes til 200 grader og kyllingen kommer ind
med salt og smør på hver stykke. Efter 15 minutter tages væsken fra bunden
af bradepanden og hældes over kyllingen og der tilsættes vand ved siden af
kyllingen. Den får yderligere 45 minutter og væsken tages fra 5 minutter før
til at lave sovs af. Det kan godt være at der skal skrues op de sidste 5
min. for at skindet skal blive sprødt. Det gør ikke noget at kyllingen får
et branket udseende. Der kan evt. laves karrysovs til kyllingen hvor væsken
sørger for det sidste pift. Masser af ris

Mvh

Karsten

Fra : Peter Westh

Dato : 05-10-05 19:36

> [...]
> langtidsstegning, men jeg syns stadig ik kødet virkelig smager af
> noget.. lige meget hvor mange krydderier og andet gejl jeg smider ved..

Køb en større og dyrere kylling.

/P

Fra : Kim Schulz

Dato : 05-10-05 19:49

On Wed, 5 Oct 2005 20:36:10 +0200
"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> "Herbert Julius Garonfolo" <dont@write.me> skrev i en meddelelse
>
> K_b en st_rre og dyrere kylling.

hvad skulle det hjælpe ud over at man har for meget mad?

Generelt så er de større dyr også mere opfodrede og fede i det.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 06-10-05 10:13

Wagner wrote:

> Brug to stegeposer

Ermm, hvorfor skal man bruge *to* stegeposer?

Ebbe

Fra : Peter Risager

Dato : 06-10-05 18:53

> [...]
> langtidsstegning, men jeg syns stadig ik kødet virkelig smager af
> noget.. lige meget hvor mange krydderier og andet gejl jeg smider

Put smør på dyret et par gange under stegning, så skal du bare se :)

--
Peter Risager
"In this house, we obey the laws of thermodynamics!" - Homer J. Simpsons

Fra : Mads Toftum

Dato : 06-10-05 19:59

On 05 Oct 2005 15:23:03 GMT, Herbert Julius Garonfolo <dont@write.me> wrote:
> [...]
> langtidsstegning, men jeg syns stadig ik kødet virkelig smager af
> noget.. lige meget hvor mange krydderier og andet gejl jeg smider ved..

Jeg plejer at lette skindet og stoppe en blanding af finthakkede krydderurter
under det. Det kan f.eks. være citronskal, hvidløg, timian og bredbladet
persille. For at undgå udtørring kan man stoppe lidt smør ind sammen med
fyldet på brystsiden og gnide skindet med olivenolie.

vh

Mads Toftum
--
Speaking at ApacheCon 2005/EU - http://apachecon.com