Kattetoilet... Hvilket skal jeg vælge
Fra : Pedersen

Dato : 05-10-05 14:40

Hej. Inden længe skal jeg modtage min 12 ugers kattekilling.
Min eneste frygt (og især min kærestes) er at hele vores lejlighed vil
komme
til at lugte. Jeg har set at man kan få forskellige typer (med/uden låg,
med/uden filter osv) men er der en som er "vinderen" over dem alle?

Jeg håber virkeligt at det kan gøres rimelig lugtfrit at holde indekat
så jeg
er også villig til at bruge lidt kroner på det.

Med venlig hilsen
Pedersen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kari Eiffert

Dato : 05-10-05 15:12

"Pedersen" <ber_1979KATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så jeg
> er også villig til at bruge lidt kroner på det.

Da vi købte vores katte foreslog vores opdrætter at vi købte et Gimpet
kattetoilet, og det har vi aldrig fortrudt. Du kan se den her
http://www.zooplus.de/app/WebObjects/ZooShop.woa%3FPG%3D128%26PID%3D3840.

Kattegruset betyder lige så meget for lugten som toilettet. Da bruger vi
extreme classic, og der er aldrig nogen der kan lugte vi har kat.
http://www.zooplus.de/app/WebObjects/ZooShop.woa/wa/ShopDirectAction/frame?group=/katzen/katzenstreu/extreme_classic

Mvh Kari

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 05-10-05 16:10

In article <4343d7cc2f925@nerdgirl.dk>, Pedersen
<ber_1979KATTE@BAKKEhotmail.com> wrote:

> [...]
> har set at man kan få forskellige typer (med/uden låg,
med/uden filter osv)
> men er der en som er "vinderen" over dem alle?

Ingen har nogensinde kunne lugte vores to indekatte. Vi har åben bakke
Et godt grus er alfa og omega - og endnu mere at katten
neutraliseres inden / når den bliver kønsmoden.
Jeg ville i første omgang forhøre mig om, hvad missen er vant til
hjemmefra, for at gøre flytningen til nyt hjem så nem som muligt.
Senere kan I jo prøve med at ændre på tingene, hvis I vil. Om bakkken
skal være åben eller ej kommer nok mest an på katten. Nogen katte kan
lide det, andre (som mine) synes huler er til at putte i, ikke til at
tisse i
Jeg bruger også extreme classic, men har også brugt andre gode
klumpende grusmærker - især Super Carino i mange år. Her har aldrig
lugtet af noget som helst

--
Knus fra Ann R

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 05-10-05 18:00

Hej
Den store Gimpet er nr. 1.
Den er lukket, men ikke mere end der kan komme luft til.
Mine killinger hopper også derind før de flytter hjemmefra.
Og gruset, Extreme Classic, EverClean, Lindo Cat er alle gode produkter.
Men det er nok en god ide' at bruge noget af det killingen er vant til
hjemmefra de første par dage. Få en lille pose af det med, til at strø
øverst.
Men killinger kan altså også hurtig lære det nye. Vi afleverede vores
kloge 13 uger killing Fie Bränder til et hjem, hvor man bruger de her
Øko-piller. Det var ingen problem, hun vidste nok hvad det skulle
betyde, og viste os og sin nye ejer hvor dygtig hun var. Sejt.
Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar
www.librian.dk

Fra : myggen

Dato : 05-10-05 18:10

> [...]
> så jeg
> er også villig til at bruge lidt kroner på det.

som andre også har postet, er der heller ingen her, der har kunnet lugte vi
har kat. Og det på trods af åben bakke, der står i vores gang.

Af kattegrus bruger vi ever clean ( www.everclean.com ) som fås i flere
forskellige varianter. Vi bruger en der hedder "extra strength" som har
"strong odor control" og "maximum clumping power" (kort og godt forhindrer
lugt og er goddt klumpende). Det er den med det "grønne" banner på..

Som sagt har vi aldrig følt behov for luftfriskere, eller anden duft-halløj
for at fortrænge lugten af kat - eller kattebakke - for der er ganske
simpelt ingen lugt.

Hvis man holder bakken ren (vi tager klumperne hver dag) og skifter alt
gruset jævnligt (vi gør det ca. hver 3.-4. uge, men det er sådan alt efter
hvad vi synes trænger, derfor det kan variere lidt). Jeg mener den sidste vi
købte var på 10 kg og blev købt i starten af august, og den har så holdt
indtil i fredags hvor vi købte nyt.
Man kan få det i 6 kg og 10 kg og den på 10 giver vi vist 99 kr for hos
vores dyfo-dyrehandel (det e rmuligt det var på tilbud og derfor koster 120
eller 149 kr). Den på 6 kg vi netop har købt gav vi 59 kr for..
Og så får man et fint stempel i sin egen everclean bog, for hver gang man
køber. Når man så har købt 10 får man en gratis, eller man får en hvis
procent i rabat.

Vi har en kat, og der er som sagt ingen der kan lugte vi har kat eller
bakke, så vi synes at prisen for det kattegrus vi køber er helt fin. Det er
det mærke vi har fået anbefalet af 4 forskellige dyrehandler (hvoraf to slet
ikke forhandler mærket ) og vi er i hvert fald fuldt ud tilfredse med
det.

Jeg håber det måske kan hjælpe en lille smule

Trine

Fra : Gainsbourg

Dato : 05-10-05 20:59

> [...]
> så jeg
> er også villig til at bruge lidt kroner på det.

Du og din kæreste behøver slet ikke bekymre jer. Kattehold lugter kun når
man sjusker og ikke renser kattebakken ofte nok, bruger for dårligt grus
eller holder fertile katte.

1) Lad katten neutralisere _inden_ den bliver kønsmoden.
2) Køb et ordentligt klumpende kattegrus (fx. Extreme Classic som er ret
dyrt eller Sille fra Fakta som er meget billigt, men heller ikke _helt_ så
godt)
3) Rens bakken for klumper dagligt (tager <1 minut) og skift den
regelmæssigt.

- Så er der aldrig nogen der vil kunne lugte at I har kat. - Og katten vil
trives bedre, da katte er hygiejniske dyr, der ikke bryder sig om urene
kattebakker. En anden god detalje, er at give et ordentligt foder (af den
slags man køber hos dyrlægen). Så sparer man på kattegruset - og katten
bliver sundere og trives bedre, med lavere dyrlægeregninger til følge...

God fornøjelse!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S: Husk at jeres killing også skal have et kradsemiljø eller kradsebræt -
og lære at bruge det fra starten, så I kan beholde møbler og tapet uskadte

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 05-10-05 21:07

Samme råd, men vil blot tilføje gruset "super carino" til listen over de
gode. Det er ikke så fint som de andre mærker der er nævnt, men det er smag
og behag
Held og lykke med mislingen og de velduftende omgivelser
Nina

Fra : Pedersen

Dato : 06-10-05 09:19

Mange tak for de gode råd allesammen.
Jeg er glad for at høre at det kan lade sig gøre
at holde lejligheden lugtfri selv med en kattebakke
i gangen for det bliver også sådan hos os.

Endnu engang tak