Ship ohøj!
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 03-10-05 11:59

Jeg er kommet i besiddelse af et foto af et konfirmandhold
ved Sundby Kirke o. 1922. Der er cirka 30 drenge på holdet
(og lige så mange piger), og af dem er cirka 20 iført matrostøj
med diverse skibsnavne på huen.

Ved I om det var tøj som var udlånt til ungerne og i givet fald
af hvem? Det er påfaldende at de er så ens, synes jeg.

--
Jørgen Grandt
De tredjebedste websider er www.grandts.dk - nu med farver!

Fra : Ole Mogensen

Dato : 03-10-05 19:57

Hej Jørgen
Min far og hans brødre er nogenlunde af samme årgang som konfirmandholdet på
dit billede. Når de skulle fotograferes eller til fest, hvor de skulle være
rigtig fine, var de næste altid iklædt matrostøj. Sådan var moden i en
årrække.
Med venlig hilsen
Ole Mogensen

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 04-10-05 07:15

Ja, temmeligt længe endda. Jeg har et par billeder af min morfar og hans
broder, hvor de har matrostøj på. Min morfar havde dog først busseronne på,
sådan en slags barnekjole, siden fik han matrostøj. De var født 1894 og
1901.

Min morbroder, der var født i 1926 havde også en slags matrostøj på, da han
blev fotograferet omk. 1932-35.

Matrostøjet på konfirmationsbilledet kunne stemme med, at drengene stod til
søs. Er det Sundby ved Ålborg, der er tale om? Især hvis der er skibsnavne
på huerne. Men måske var fædrene sømænd / fiskere etc.?

For ellers synes jeg da normalt, at konfirmand-drenge havde jakkesæt på?

Har du set i kirkebogen ved landsarkivet?

M.v.h.

Ulrich

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 04-10-05 07:49

Ulrich Alster Klug skrev bl.a.:

> [...]
> til søs. Er det Sundby ved Ålborg, der er tale om? Især hvis der er
> skibsnavne på huerne. Men måske var fædrene sømænd / fiskere etc.?

Det kan de næppe alle have været. Der er tale om Sundby Kirke
på Amagerbrogade hvoromkring der lå mange arbejderboliger.
Jeg prøver at poste billedet til dk.binaer.historie.

Læg i øvrigt mærke til at alle drengene og pigerne bærer hat el.
lign. Var det også almindeligt?

--
Jørgen Grandt
De tredjebedste websider er www.grandts.dk - nu med indhold!

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 04-10-05 07:58

Jørgen Grandt skrev bl.a.:

> Jeg prøver at poste billedet til dk.binaer.historie.

Nå, det lykkedes ikke. Måske fordi billedet er for stort
(425 KB)?

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-05 16:24

Ole Mogensen wrote:

> [...]
>rigtig fine, var de næste altid iklædt matrostøj. Sådan var moden i en

Jeg husker jeg er blevet "taget af" iført matrostøj så sent som i 40-ne,
og jeg blev først konfirmeret i 54. Hvis jeg ikke husker galt var
matrostøjet noget der viste tilbage mod barndommen, noget man "voksede
fra" på et tidspunkt - og altså før konfirmationsalderen. Til det brug
anskaffede vi et pænt mørkt sæt tøj.

Børge Askholm

Fra : H.H Jacobsen

Dato : 06-10-05 01:30

Hej Jørgen,
Hvorfor tror du det er et konfirmationshold? Jeg gætter på du er blevet
offer for en fastelavnsspøg?
Med de allerbedste hilsener Henning H. Jacobsen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-10-05 09:07

H.H Jacobsen skrev bl.a.:

> Hvorfor tror du det er et konfirmationshold? Jeg gætter på du er blevet
> offer for en fastelavnsspøg?

Hm, hvorfor gætter du på det - før du endnu har set billedet?

Never mind. Da det ikke lykkedes mig at poste billedet i binaer-
gruppen har jeg nu lagt det midlertidigt ud på mit websted under
dette navn:
http://www.grandts.dk/images/temp/IbV-sundbykonfirm-20erne.jpg

Håber, nogen af jer vil kommentere det.

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 09:21

Jørgen Grandt wrote:
----
> http://www.grandts.dk/images/temp/IbV-sundbykonfirm-20erne.jpg
>
> Håber, nogen af jer vil kommentere det.

Det lyder sandsynligt det er et konfirmationshold, men har du prøvet at
henvende sig til lokalhistorisk forening for Sundby og omegn? Jeg har
ikke lige adressen her, men prøv biblioteket i Holmbladsgade.

Børge

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-10-05 10:38

børge askholm skrev:

Jørgen Grandt wrote:
----

> Det lyder sandsynligt det er et konfirmationshold, men har du prøvet at
> henvende sig til lokalhistorisk forening for Sundby og omegn? Jeg har ikke
> lige adressen her, men prøv biblioteket i Holmbladsgade.

Nej, jeg har ikke spurgt Sundby Lokalhistoriske Arkiv, men gør det måske
næste gang jeg er i hovedstaden. Eller jeg kunne foreslå billedets ejermand
at spørge.

Fra : jubija@yahoo.dk

Dato : 06-10-05 12:13

On Thu, 6 Oct 2005 10:06:45 +0200, Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk>
wrote:

>Never mind. Da det ikke lykkedes mig at poste billedet i binaer-
>gruppen har jeg nu lagt det midlertidigt ud på mit websted under
> [...]

Så vidt jeg kan tyde navnene er det flådefartøjer, der er tale om.
Under 1. verdenskrig havde de navne som:

Herluf Trolle, Olfert Fischer, Niels Juel, Peder Skram, Skjold
(linjeskibe)

Geiser, Heimdal, Hekla, Valkyrien (lette krydsere)

Ægir, Dykkeren, Galatea, Havfruen, Havmanden, Najaden, Neptune,
Nympfen, Ran, Thetis, Triton, 2 april (undervandsbåde)

Lars

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-10-05 15:15

<jubija@yahoo.dk> skrev blandt andet:

> Så vidt jeg kan tyde navnene er det flådefartøjer, der er tale om.
> Under 1. verdenskrig havde de navne som:
>
> Herluf Trolle, Olfert Fischer, Niels Juel, [klip]

Enig.

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 16:03

Min Farbror som er født i 1899, og derfor må være konfirmeret ca 1914, har
fortalt at han på et tidspunkt diskuterede konfirmationstøj med sin mor,
idet han ikke ville konfirmeres i matrostøj. Hans mor kom til at sige at
det kun var lærlinge der blev konfirmeret i jakkesæt, så som skoleelev
skulle han konfirmeres i matrostøj. Det lykkedes ham derefter at få sin
fars tilladelse til at forlade skolen og komme i lære som handelskommis, så
han kunne undgå matrostøjet.

Steen Torben Jensen

Fra : John Drage Thomsen

Dato : 20-12-05 22:17

On Mon, 3 Oct 2005 12:58:47 +0200, Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk>
wrote:

> [...]
>
>Ved I om det var tøj som var udlånt til ungerne og i givet fald
>af hvem? Det er påfaldende at de er så ens, synes jeg.

Tænk også på den mulighed, at det kan være FDF'ere.

Min far, født 1918, var i sin tid FDF'er og fremstår på flere billeder
med hvidt matrostøj....

Venligst
John