Rødvinssauce
Fra : Palle

Dato : 29-09-05 14:24

Hejsa,

jeg har besluttet mig for - én gang for alle - at lære at lave en ordentlig
rødvinssauce. Jeg fandt nedenstående på DR's hjemmeside, hvilken er
foreslået af "sovsekokken" Jonas Borre. Jeg synes, den ser mægtig lækker
ud - mine tænder løber i vand, da jeg tror den må være rigtig kraftig, som
jeg netop bedst kan lide den. Problemet er - som med andre kokkeopskrifter -
at der ikke er angivet mængder af nogen art; særligt er det for mig et
problem omkring mængden af rødvin og balsamico, der skal tilsættes.

- Er der nogen der kan hjælpe mig, da jeg ikke selv er kyndig nok til at
sjusse mig frem til et fornuftigt mix?

- Når jeg nu ikke vil afse tiden til selv at lave fond, kan jeg så anvende
de små Touch'n taste flasker, eller findes der et bedre alternativ?
(købealternativ)

- Er der måske nogen af jer, der mener I har en endnu bedre opskrift på en
rødvinssauce? (jeg foretrækker dem der monteres med smør i stedet for fløde)

På forhånd tak!

Palle

Rødvinssauce

Lidt olie
Skalotteløg
Hvidløg
Frisk timian
Balsamico eddike
Rødvins eddike
Rødvin
Mørk kalvefond
Evt. lidt kold smør til montering
S/p

Først sauteres løg, hvidløg og timian af i en kasserolle. Herefter hældes
lige dele af de to eddiker på urterne og massen koges til den opnår en
karamelagtig konsistens. Nu tilsættes rødvinen og processen fra før gentages
indtil massen igen når den karamellignende konsistens. Herefter hældes den
mørke fond i kasserollen og en reduction af massen påbegyndes påny. Under
hele processen er det vigtig, at afskumme massen/saucen så slutresultatet
bliver en flot blank sauce. Inden saucen når at blive alt for reduceret
sigtes urterne fra og saucen hældes i en ren kasserolle og reduceres til en
passende konsistens.

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 30-09-05 17:02

Palle <PalleM.@nomail.dk> skrev:
> [...]
>karamellignende konsistens. Herefter hældes den
>mørke fond i kasserollen og en
>reduction af massen påbegyndes påny. Under

De proffessionelle kokke er noget så dygtige, men de bruger jo
også hele deres dag med at finde på opskrifter som de selv kan
lide. Fond på flaske kan udmærket bruges, men er ikke optimal,
prøv i Irma eller Metro.Timian i en rødvinssauce, jeg vil nok være
forsigtig, og den eddike du skal bruge skal være fra Maille, den
er uovertruffen. Det korte og det lange, det er sku`besværligt, og
jeg vil påstå at skyen fra den steg du laver vil være lige så
god,og smør er også perfekt, måske justeret med lidt Creme Fine
madlavning, og brug så en god rødvin, resten af vinen er alligevel
den du, sammen med de andre flasker, skal drikke til maden.'
Velbekomme
TPB

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 30-09-05 17:02