Trådløst net (lokalt) via StofaNet
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 28-09-05 22:31

Hej

En af mine kammerater (som ikke bor lige i nærheden), vil gerne have
trådløst net derhjemme. Han har StofaNet i Århus - og jeg har ærlig
talt aldrig set eller pillet ved sådan en forbindelse.

Jeg mener at have hørt, at systemet er lidt specielt opbygget (bl.a.
skal man jo logge på via en hjemmeside, når man skal have netadgang),
og at der kan være problemer, hvis man tilslutter flere PCere. Er der
noget om det, og er der noget specielt at tage hensyn til, når der
skal etableres trådløst net på sådan en forbindelse?

Skal han bare få købt et helt almindeligt AP?

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!

Alle udgaver af Sony Ericsson Z800i låses op
- og nej, din telefon skal ikke skilles ad...

Fra : Lars Petersen

Dato : 29-09-05 02:57

> [...]
> http://www.simlock.dk/ - låsesmeden til din simlock!
>
> Alle udgaver af Sony Ericsson Z800i låses op
> - og nej, din telefon skal ikke skilles ad...

Hej Lasse

Jeg har lige fået stofa kabel fri kabel net til 339kr pr måned
vi har 2 pcer sat til og en xbox og psx 2en kommer også på snart :)
Vil lige sige at køb en router som vi har gjort så din kammerat fri for at
købe en familie pakke til 299kr i oprettelse og 25kr pr. måned
Jeg spurgte hende fra stofa hvorfor man skulle ha en familie pakke når man
har 2 pcer. og hun sagde at det var for at få ekstra power.

Ham der kom her ud fra stofa for at sætte et stik og aflevere modem sagde
til mig at en router skulle jeg ha så skulle jeg ikke ha den familie pakke
så jeg har købt en router og det tøffer sku der ud af nu med 2 pcer og 1
xbox og snart 1 psx 2 også :)

mvh Lars

Ps. man kan melde sig til så man altid er online :)
Pss. jeg har ikke trådløs og ved ikke noget om det endnu :)

Fra : Janner

Dato : 29-09-05 09:13

> Ps. man kan melde sig til så man altid er online :)
> Pss. jeg har ikke trådløs og ved ikke noget om det endnu :)

Den supplerer jeg lige lidt så,

Går du ind på den pågældende kammerats startside som er signon til til hans
forbindelse er her noget indstillinger du kan ændre.

Først ændrer du idle tiden til 0 så stofanet ikke automatisk logger af.

Herefter kan du gå ind i funktionen "always on" her er ideen at man
indskriver MAC adressen fra ens netkort til altid være automatisk logget på,
istedet for MAC adressen på netkortet bruger du her mac adressen fra
Routeren, denne adresse står enten på pakken routeren kom i, eller på selve
roureren ,eller evt. kan du browse routeren udfra dennes ip adresse

Routeren sættes til DHCP så den selv tildeler maskiner der er tilsluttet den
IP adresser.

Er du mere i tvivl så skriv endeligt igen

--
Hygge

Jan

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-09-05 11:32

On Thu, 29 Sep 2005 10:13:12 +0200, "Janner"
<askmejust@nospamnejtak.ja> wrote:

> [...]
>Routeren, denne adresse står enten på pakken routeren kom i, eller på selve
>roureren ,eller evt. kan du browse routeren udfra dennes ip adresse

Det lyder umiddelbart til, at man sagtens kan indsætte flere
MAC-adresser. Det smarteste vil vel være, at indtaste hans nuværende
netkort, og tilføje APet. Så kan han nemt sætte PCen direkte til, hvis
der skulle opstå problemer.

>Routeren sættes til DHCP så den selv tildeler maskiner der er tilsluttet den
>IP adresser.

Yup.

>Er du mere i tvivl så skriv endeligt igen

Hermed gjort

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-09-05 11:00

Lasse Hedegaard skrev:

> En af mine kammerater (som ikke bor lige i nærheden), vil gerne have
> trådløst net derhjemme. Han har StofaNet i Århus - og jeg har ærlig
> talt aldrig set eller pillet ved sådan en forbindelse.

Der er ikke noget specielt der skal pilles ved.

> Jeg mener at have hørt, at systemet er lidt specielt opbygget (bl.a.
> skal man jo logge på via en hjemmeside, når man skal have netadgang)

Ikke skal, kan. Jeg logger automatisk på med et program, og man
kan vælge "altid på".

>og at der kan være problemer, hvis man tilslutter flere PCere.

Det er der ikke. Det var ikke tilladt efter det sæt betingelser
som jeg accepterede i sin tid, men den passus er lavet om så det
er tilladt i dag.

> Er der noget om det, og er der noget specielt at tage hensyn
> til, når der skal etableres trådløst net på sådan en
> forbindelse?

Nej.

> Skal han bare få købt et helt almindeligt AP?

Jeg ville købe en router i hans sted, men et AP kan også bruges.

--
Bertel

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-09-05 11:31

On Thu, 29 Sep 2005 12:00:19 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

>Ikke skal, kan. Jeg logger automatisk på med et program, og man
>kan vælge "altid på".

Det er vi ved at få fikset i dette øjeblik (i hver sin ende af
landet)...

>Det er der ikke. Det var ikke tilladt efter det sæt betingelser
>som jeg accepterede i sin tid, men den passus er lavet om så det
>er tilladt i dag.

Hvad er det man får, når man køber tillægsproduktet
"Familie-opkobling" ?http://www.stofa.dk/showpage.php?mid=21

>Nej.

Hmm, slet ikke?

>Jeg ville købe en router i hans sted, men et AP kan også bruges.

Hvorfor ville du købe en router? Han skal vel stadig bruge udstyret
han har fået? Jeg aner ikke, hvad han har (eller hvad man får, når man
har StofaNet), men det er da ikke det samme udstyr, som når man har
ADSL (PPPoE eller PPPoA)?

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Janner

Dato : 29-09-05 12:40

> [...]
> han har fået? Jeg aner ikke, hvad han har (eller hvad man får, når man
> har StofaNet), men det er da ikke det samme udstyr, som når man har

Han har et kabel modem hvor der er en RJ 45 udgang ! Hvis man kører direkte
sættes denne normalvis i net kortet.
Smartere er det hvis man sætter kablet fra modemet i WAN stikker på en
router og herfra kører videre til ens pc'er acces points osv.

Vil sikkert også fungere uden router men det er sådan jeg har haft det
kørende i årsvis ... og en router giver jo også noget mere sikkerhed

/Jan

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-09-05 15:38

On Thu, 29 Sep 2005 13:40:24 +0200, "Janner"

>Han har et kabel modem hvor der er en RJ 45 udgang ! Hvis man kører direkte
>sættes denne normalvis i net kortet.

Korrekt.

>Smartere er det hvis man sætter kablet fra modemet i WAN stikker på en
>router og herfra kører videre til ens pc'er acces points osv.

Yup, men jeg var i tvivl om det bare var muligt - som Bertel
bekræfter, så har der været noget med, at man ikke kunne/måtte have
mere end en enkelt PC tilsluttet sin Stofanet-forbindelse.

>Vil sikkert også fungere uden router men det er sådan jeg har haft det
>kørende i årsvis ... og en router giver jo også noget mere sikkerhed

Da kun, hvis den er sat korrekt op

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-09-05 12:46

Lasse Hedegaard skrev:

> Hvad er det man får, når man køber tillægsproduktet
> "Familie-opkobling" ?http://www.stofa.dk/showpage.php?mid=21

Aner det ikke. Jeg sidder med tre computere koblet op til
Stofanet via en router med et ganske normalt abonnement.

> Hmm, slet ikke?

Nej, slet ikke. Ikke noget specielt. Der skal bare gøres det
samme som ved en vilkårlig anden internetforbindelse der skal
laves trådløs (skrevet uden at jeg har prøvet det).

> Hvorfor ville du købe en router?

Fordi prisforskellen er så lille. En router tillader flere
computere at bruge én forbindelse samtidig. Et apparat uden
routerfunktionalitet kan kun tillade én computer ad gangen.
Routeren er en fordel hvis han senere får flere computere eller
hvis han vil have venners bærbare på nettet når de er på besøg.

Man kan godt forbinde mange computere til f.eks. en switch, og
man kan også lave LAN, men hvis én er på nettet og en anden vil
til, så må den første logge af først inden den anden kan logge
på.

> Han skal vel stadig bruge udstyret han har fået?

Ja.

> Jeg aner ikke, hvad han har (eller hvad man får, når man har
> StofaNet), men det er da ikke det samme udstyr, som når man
> har ADSL (PPPoE eller PPPoA)?

Du behøver ikke spekulere på udstyret. Fidusen er at den leverede
boks (et kabelmodem) har et normalt netstik hvortil en computer
eller en router eller andet netgear kan sluttes. Når både
computer og andre apparater er sat op til DHCP (hvilket er
standardindstillingen i Windows), så finder de hinanden
automatisk.

Jeg har i øvrigt lige bestilt en trådløs router til min datter
som jeg heldigvis fik rådet fra at betale 50 kr. om måneden for
næsten ingenting hos Stofanet. Den kostede 580 kr. inklusive
porto (en D-link), men der findes billigere routere end den. Når
den kommer, skal jeg sætte trådløst Stofanet op for hende.

Jeg har ingen erfaring med trådløse routere, men kan forstå at
D-link har et pænt ry.

--
Bertel

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-09-05 15:38

On Thu, 29 Sep 2005 13:45:45 +0200, Bertel Lund Hansen

>Aner det ikke. Jeg sidder med tre computere koblet op til
>Stofanet via en router med et ganske normalt abonnement.

Ja, det er da noget mystisk noget (med det produkt).

>Nej, slet ikke. Ikke noget specielt. Der skal bare gøres det
>samme som ved en vilkårlig anden internetforbindelse der skal
>laves trådløs (skrevet uden at jeg har prøvet det).

Tja, der skal i hvert pilles ved noget med nogle MAC-adresser - og
lige nu, fungerer det i hvert fald ikke. Han har ikke andet end en ny
PC der skal kobles på (først med kabel, senere trådløst). Han får
tildelt en IP-adresse, men der er ikke rigtig hul til noget.

> [...]
>man kan også lave LAN, men hvis én er på nettet og en anden vil
>til, så må den første logge af først inden den anden kan logge

Hm, jeg må have rodet rundt i det. Det er klart, at han skal have en
router.

> [...]
>computer og andre apparater er sat op til DHCP (hvilket er
>standardindstillingen i Windows), så finder de hinanden

Yup.

> [...]
>porto (en D-link), men der findes billigere routere end den. Når
>den kommer, skal jeg sætte trådløst Stofanet op for hende.

Så er det spændende, om du støder på samme problem, som os. Jeg
forstår ikke helt, hvorfor skidtet ikke virker.

>Jeg har ingen erfaring med trådløse routere, men kan forstå at
>D-link har et pænt ry.

Personligt holder jeg mig til Linksys.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Lars Jensen

Dato : 30-09-05 15:28

Lasse Hedegaard wrote:

> Ja, det er da noget mystisk noget (med det produkt).

Nej da - slet ikke :)

Produktet giver folk uden mulighed for, eller lyst til, at "rode" med
routere mulighed for, at tilslutte og logge særskilt på, fra 5
forskellige pc'ere, via et hub eller en switch.

Jeg synes ikke det er mystisk :)

> Venligst,
> Lasse Hedegaard

Lars B

Fra : Ole Helms

Dato : 29-09-05 16:39

<nospamfilius@lundhansen.dk> skrev:

>Når både computer og andre apparater er sat op til DHCP (hvilket er
>standardindstillingen i Windows), så finder de hinanden automatisk.

Du kunne overveje, om du har brug for DHCP. Det giver bedre sikkerhed
at køre med statiske ip-adresser lokalt og tilpasse subnetmasken til
antallet af pc'er i husstanden.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-09-05 20:12

eOn Thu, 29 Sep 2005 17:38:38 +0200, Ole Helms <olehelms@hotmail.com>
wrote:

>Du kunne overveje, om du har brug for DHCP. Det giver bedre sikkerhed
>at køre med statiske ip-adresser lokalt og tilpasse subnetmasken til
>antallet af pc'er i husstanden.

Det kommer vel an på opsætningen? Hvis man ikke har brug for at
bestemte porto er åbne på bestemte maskiner, så kan jeg umiddelbart
ikke se argumentet for, ikke bare at køre DHCP?

Jeg kører i øvrigt selv DHCP, men har dog sørget for, at mine maskiner
alligevel får de samme IP-adresser hver gang.

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-09-05 22:51

Lasse Hedegaard skrev:

> Jeg kører i øvrigt selv DHCP, men har dog sørget for, at mine maskiner
> alligevel får de samme IP-adresser hver gang.

Det samme gør jeg.

--
Bertel

Fra : Ole Helms

Dato : 30-09-05 00:48

On Thu, 29 Sep 2005 21:11:30 +0200, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
skrev:

>Det kommer vel an på opsætningen? Hvis man ikke har brug for at
>bestemte porto er åbne på bestemte maskiner, så kan jeg umiddelbart
>ikke se argumentet for, ikke bare at køre DHCP?

Ja, det kommer da i høj grad an på opsætningen. Vi taler stadig om
trådløst netværk, ikke sandt?

>Jeg kører i øvrigt selv DHCP, men har dog sørget for, at mine maskiner
>alligevel får de samme IP-adresser hver gang.

Fint nok. Hvad gør så for at uvedkommende ikke kan logge på dit
trådløse net?
Eller: Hvor mange giver du så plads til at få tildelt en ip-adresse på
dit netværk udover dine egne?
--
Venligst
Ole Helms

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-09-05 01:52

On Fri, 30 Sep 2005 01:47:38 +0200, Ole Helms <olehelms@hotmail.com>
wrote:

>Ja, det kommer da i høj grad an på opsætningen. Vi taler stadig om
>trådløst netværk, ikke sandt?

Ikke nødvendigvis. Hvorfor mener du, at DHCP giver mindre sikkerhed,
end faste IP-adresser?

>Fint nok. Hvad gør så for at uvedkommende ikke kan logge på dit
>trådløse net?
>Eller: Hvor mange giver du så plads til at få tildelt en ip-adresse på
>dit netværk udover dine egne?

Masser - jeg har begrænsningen et andet sted. At man fx kun har
"plads" til 1,2 eller 3 ekstra enheder, sikrer da bestemt ikke, at man
lukker for uvedkommende (der er jo netop plads til 1, 2 eller 3 - og
flere tror jeg dælme ikke forsøger at "bryde ind" på samme tid).

Jeg har selvfølgelig krypteret forbindelsen, og har i øvrigt lagt
spærring på, så kun maskiner med bestemte MAC-adresser kan koble sig
på (ja, man kan godt "fake" en MAC-adresse). Jeg har valgt ikke at
skjule SSID, da det alligevel nemt kan findes - og når det er skjult,
så er det ikke så nemt for andre at koble sig på (altså, dem jeg har
"indbudt").

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Ole Helms

Dato : 30-09-05 13:54

On Fri, 30 Sep 2005 02:52:05 +0200, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
skrev:

>Ikke nødvendigvis. Hvorfor mener du, at DHCP giver mindre sikkerhed,
>end faste IP-adresser?

Min faste supporttekniker mener, at sikkerheden øges ved at vælge
faste ip-adresser (med atypisk valg af adresserum) og samtidig
tilpasse subnetmasken, så der ikke findes ubrugte adresser.

Jeg skal ikke kunne afgøre om fremgangsmåden reelt højner sikkerheden,
men jeg har ofte gode erfaringer med mit supportcenters råd.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Niels Callesøe

Dato : 30-09-05 23:16

Ole Helms wrote in

> [...]
>
> Jeg skal ikke kunne afgøre om fremgangsmåden reelt højner
> sikkerheden, men jeg har ofte gode erfaringer med mit

De er sikkert fremragende til opsætning af email og problemer med
printere. Men jeg vil foreslå at hvis du får behovet for egentlig
sikkerhedsanalyse/risikomodellering, så finder du nogen der har lidt
mere... specifik forstand på den slags.

--
Niels Callesøe - dk pfy @work
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-09-05 22:51

Ole Helms skrev:

> Du kunne overveje, om du har brug for DHCP.

Det har jeg skam gjort.

--
Bertel

Fra : Henrik Brandt

Dato : 30-09-05 11:36

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> den kommer, skal jeg sætte trådløst Stofanet op for hende.
>
> Jeg har ingen erfaring med trådløse routere, men kan forstå at

Hvem har dog givet dig det indtryk af D-Link??

Jeg overhørte fx i går en kunde blive anbefalet at købe Linksys fremfor
D-Link i en computerforretning i Horsens, med begrundelsen at fx
holdbarheden var knap så god på D-Link.

Jeg må indrømme at jeg er ganske enig med ekspidienten i forretningen.
Jeg har haft nogle ret grumme erfaringer med D-Link både privat og på
arbejde.

Jeg synes også at D-Link routere fysisk virker til at være skøbelige og
lidt for meget plastik til min smag.

Jeg har selv en 3com OfficeConnect (dog ikke trådløs) router, som jeg er
ganske godt tilfreds med. Jeg gav i sin tid ca. 500,- kroner for den,
hvilket var ca. 50-100 kroner mere end den billigste D-Link på daværende
tidspunkt. Og så er der ovenikøbet livstidsgaranti på 3com routere!

3coms trådløse routere skulle også være fortræffentlige....

- Henrik

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 29-09-05 16:07

On Thu, 29 Sep 2005 12:30:30 +0200, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Hvad er det man får, når man køber tillægsproduktet
>"Familie-opkobling" ?http://www.stofa.dk/showpage.php?mid=21

Er det måske en offentligt IP-adresse, til hver enhed, man tilslutter
(i stedet for én delt IP-adresse gennem routeren)? Ellers kan jeg ikke
se, hvad det skulle være...

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-09-05 22:57

Lasse Hedegaard skrev:

> [...]

=========
Sådan virker en familie-opkobling

En familie-opkobling sikrer, at du kan have flere computere på
StofaNet. Dit modem bliver opdateret elektronisk, så det kan
håndtere trafikken fra flere computere.

For at familie-opkoblingen kan fungere, er skal du anskaffe
følgende udstyr:
Switch
Netværkskabler
Netkort til alle de computere, der skal tilsluttes
=========

Så vidt jeg kan se, er det eneste man får en routerfunktion i
modemmet, og det hoster man op med 25 kr. for hver måned.

> Er det måske en offentligt IP-adresse

Nej, det ville stå der tydeligt, og Stofanet gik netop bort fra
faste IP-adresser fordi de begyndte at få trængsel. Det kan man
købe sig til.

--
Bertel

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 30-09-05 01:51

On Thu, 29 Sep 2005 23:57:20 +0200, Bertel Lund Hansen
> [...]

>Så vidt jeg kan se, er det eneste man får en routerfunktion i
>modemmet, og det hoster man op med 25 kr. for hver måned.

- og denne routerfunktion skal endda blot aktiveres elektronisk, dvs.
det er indbygget i det modem folk allerede har - det er blot
deaktiveret.

De tager 299,- kr. i gebyr, for at trykke på den rigtige knap - og
derefter sender de en ekstraregning på 25,- kr./mdr. Sikken de kan...

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Henrik Brandt

Dato : 30-09-05 11:55

Lasse Hedegaard wrote:
> [...]
>
> De tager 299,- kr. i gebyr, for at trykke på den rigtige knap - og
> derefter sender de en ekstraregning på 25,- kr./mdr. Sikken de kan...

Der ligger så lidt mere i det end dette.
Og du optager jo så også flere ip-adresser på nettet, når du har en
familieopkobling, da det er offentlige ip-adresser du får tildelt.

- Henrik

Fra : Henrik Brandt

Dato : 30-09-05 11:52

Bertel Lund Hansen wrote:
> Så vidt jeg kan se, er det eneste man får en routerfunktion i
> modemmet, og det hoster man op med 25 kr. for hver måned.

Det er så ikke tilfældet.

Når man køber en familieopkobling bliver der åbnet for at der kan
tildeles flere ip-adresser fra serveren til computere bag modemet, samt
at man kan logge op til 5 computere på serveren.

Modemet indeholder ingen routerfunktionalitet og er kun en bridge der
flytter data igennem.

> Nej, det ville stå der tydeligt, og Stofanet gik netop bort fra
> faste IP-adresser fordi de begyndte at få trængsel. Det kan man
> købe sig til.

Det er ikke korrekt.

Hver computer (op til 5!) der tilsluttes bag modemet får tildelt sin
egen offentlige ip-adresse fra DHCP-serveren. Denne er dog ikke
fast/statisk.

Hvis man ønsker fast ip-adresse kan dette tilkøbes, men man kan kun købe
én fast ip-adresse. Denne faste ip-adresse bliver dog stadig tildelt via
DHCP, men man får den samme hver gang på den computer, der er tilmeldt
til det.

- Henrik