Alert ved submit?
Fra : Martin Ploug

Dato : 28-09-05 17:23

Hej

Jeg har lavet en kontaktformular, som fungerer sammen med noget php.

Nu vil jeg gerne sikre mig, at der står noget i felterne, inden indholdet af
formularen
bliver sendt.

Jeg vil gerne lave det sådan at brugeren får en fejlbesked på samme side som
formularen.

Jeg har nedenstående php bare til at se, om der står noget i feltet.

if (!$navn)

{
exit;

}

Men fejlbedskeden bliver jo naturligvis vist, uden at man har foretaget sig
noget.
Meningen er jo at beskeden først skal komme, hvis der bliver klikket på
submit og feltet
er tomt. Hvad er det lige man skriver i php for at styre det?

Er det noget med if isset $navn; ?

På forhånd ta.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 28-09-05 18:02

> [...]
> submit og feltet
> er tomt. Hvad er det lige man skriver i php for at styre det?

Ok, tror jeg selv fandt ud af det nu.

Submit knappen skal i dette tilfælde have name="submit"

if(isset($_POST['submit'])){
//if(isset('submit')){
if (empty($_POST['navn'])){
echo "<p>Indtast venligst dit navn.</p>";
} }

Fandt det her:
http://www.kcpug.org/site/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=180&forum=4

- Martin

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 29-09-05 11:06

Hej, Martin

"Martin Ploug" <mploug@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har lavet en kontaktformular, som fungerer sammen med noget php.
>
> Nu vil jeg gerne sikre mig, at der står noget i felterne, inden indholdet

Den gængse metode er at løse problemet clientside med JavaScript. Så kan du
sikre dig, at der ikke blot står noget i felterne, men også at det
indtastede overholder visse betingelser og i givet fald bede brugeren rette,
inden data sendes til videre behandling på serveren.

Mvh

C@rsten

Fra : Martin Ploug

Dato : 01-10-05 22:24

> [...]
rette,
> inden data sendes til videre behandling på serveren.

Ok, tak for det.

- Martin

Fra : Geert Lund

Dato : 02-10-05 17:23

Carsten Pedersen wrote:

> [...]
> indtastede overholder visse betingelser og i givet fald bede brugeren rette,
> inden data sendes til videre behandling på serveren.

Det er dog vigtigt her at understrege at det ikke kan erstattes checks
på de samme ting i internt i scriptet! Man kan altså godt bruge
clientside javascript som hjælp - men man bør checke mindst de samme
ting serverside i sit script.

En af de første meget basale regler i alt programmering: Stol _ALDRIG_
på input fra en bruger er korrekt! Uanset hvad du clientside har checket
- dette kan omgås - både ved uhensigtsmæssig brug - men bestemt også ved
bevidst omgåen af javascriptet.

Geert Lund,
www.GLD.dk