kristensenrune@hotmail.com skrev:
> Jeg købte i sommeren 2004 en Nokia 6600, siden da har den været
> til reparation 4 gange med samme fejl. Den er nu blevet
> ombyttet til en ny og dermed også med ny garanti og
> reklamation...
Det er som det skal være - bortset fra at 4 gange er meget.
Forbrugerklagenævnet betragter en mobil som så vigtig at de siger
højst to forsøg på reparation.
> Hvis denne nye tlf går i stykker med samme fejl, er det så muligt at
> ophæve købet isetdet for at ombytte den igen?
Ja.
> Og hvis ja, hvornår er det så muligt?
Med det vuns.
Fidusen er at du allerede har tålt væsentlig ulempe, og købeloven
kræver at afhjælpning af fejl skal ske uden væsentlig ulempe. Det
står i § 78:
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden
væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan
køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af
købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden
uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for
sælgerens regning.
Hvis du derfor *endnu* engang får problemer med den købte vare,
kan du henholde dig til den bestemmelse.
Sælgers ret til at foreslå reparation starter ikke forfra hver
gang han bytter telefonen. Så kunne man jo bruge resten af sin
levetid på at bytte den.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/