Krondyrkølle?
Fra : Niels

Dato : 27-09-05 12:39

Hej gruppe!

Jeg har fundet en spændende opskrift med krondyrkølle, som jeg har tænkt mig
at lave. Er der nogen der ved, hvor man kan købe den slags, altså kan de fx
købes hos en alm. slagter? Er de dyre? Tak på forhånd!

Mvh.

Niels M

Fra : Max

Dato : 27-09-05 13:15

Hej Niels

> [...]
fx
> købes hos en alm. slagter? Er de dyre? Tak på forhånd!

Har set dem i fryseren hos bl.a. Bilka og prisen ligner godt
oksekød. Og smagen er udmærket.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-05 16:33

On Tue, 27 Sep 2005 14:15:29 +0200, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>mig
>fx
>
>Har set dem i fryseren hos bl.a. Bilka og prisen ligner godt

Det fik mig lige til at tænke, Jeg har en krondyrkølle og ryg i
fryseren fra 16/5-2003. Kan det stadig spises, eller er de blevet alt
for gamle?

mvh Falcon

Fra : Max

Dato : 27-09-05 17:19

Hej Falcon

> Det fik mig lige til at tænke, Jeg har en krondyrkølle og ryg i
> fryseren fra 16/5-2003. Kan det stadig spises, eller er de blevet alt

Mange vil nok sige at de er blevet for gamle, men jeg ville nu
selv prøve at lave den, og hvis det smager OK er der jo ikke
sket noget ved det.

Mvh Max

Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 27-09-05 20:41

Ellers er der en trold i gruppen som vil spise den med velbehag

Mvh

Karsten

Fra : Bo Warming

Dato : 27-09-05 21:28

"Karsten H. Larsen" <kmhl@FJERNmail.tele.dk> wrote in message
> Ellers er der en trold i gruppen som vil spise den med velbehag
>
> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

Intet kød smager anderledes om det har været frosset en uge eller to år

Kan nogen smage forskel på krondyr, rådyr eller dådyr? Eller han eller hun.
Er gammel mere senet end ung?

Fra : Lars Holst

Dato : 27-09-05 23:28

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> said in

> Intet kød smager anderledes om det har været frosset en uge eller to
> år
>
> Kan nogen smage forskel på krondyr, rådyr eller dådyr? Eller han eller
> hun. Er gammel mere senet end ung?

Der er da væsentlig forskel på krondyr og dådyr i både smag og størrelse.
Jeg ved så ikke om jeg kan smage forskel på han og hun, gammel og ung?

Desuden kan kød blive for gammelt selv om det ligger i en fryser.

Men jeg forbliver selv i troen på at det kan ligge meget længere end
foreskrevet før det er kassabelt.

--
Lars Holst

Fra : Bo Warming

Dato : 28-09-05 19:06

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
> [...]

> Desuden kan kød blive for gammelt selv om det ligger i en fryser.
>
> Men jeg forbliver selv i troen på at det kan ligge meget længere end

En smagsforskel fra då til kron udelukker jeg ikke, men størrelsen gør , at
der ikke sker forvekslinger, så de er måske dårligt undersøgt.

Meget fedt kød kan blive harsk ved MANGE års frysning, især hvis det ikke er
pakket ilt-tæt til. Hjortekød er magert så jeg vil godt vædde at ingen kan
smage om frysning er sket et døgn eller to år.
Mild harskning, altså dannelse af iltede mættede fedtsyrer der frembringer
harskt smagende aldehyder, kureres let ved hård stegning.
Måske man skal spise råt eller bruge måleinstrument for at konstatere
harsk-smag selv af fedt kød efter ti år.Husk at molekylbevægelser mindskes
drastisk ved overgang fra flydende til fast fase og yderligere mindskes
reaktionshastigheder typisk med en faktor to for hver ti graders
nedfrysning
Det første er vigtigst, så det er ikke afgørende om frysertemperatur er 18
eller 5 frostgrader.

Fra : Jette

Dato : 27-09-05 21:16

Max wrote:
> Har set dem i fryseren hos bl.a. Bilka og prisen ligner godt
> oksekød. Og smagen er udmærket.

Jeg står faktisk og skal bruge noget bov fra en kronhjort.
Er kronhjortekød en almindelig vare hos Bilka eller kan man købe det andre
steder også? Da jeg bor på den ydre del af 2100 København Ø er den nærmeste
Bilka vist den i Fields og kan jeg undgå at skulle helt derud vil det da
være dejligt.

Med venlig hilsen
Jette

Fra : Max

Dato : 27-09-05 21:27

Hej Jette

> Er kronhjortekød en almindelig vare hos Bilka eller kan man købe det andre

Jeg ved det ikke, men prøv at ringe til dem og spørg slagteren om de har
det.

Mvh max

Fra : Emil

Dato : 28-09-05 01:23

Niels wrote:

>Jeg har fundet en spændende opskrift med krondyrkølle, som jeg har tænkt mig
>at lave. Er der nogen der ved, hvor man kan købe den slags, altså kan de fx
>købes hos en alm. slagter? Er de dyre? Tak på forhånd!

Den opskrift gad jeg nok se!

De forskellige supermarkeder med egen slagter har det periodisk
på tilbud. En god slagterbutik kan skaffe køllerne hjem på et par
dage.

Prisen er lidt over godt oksekød, og afhænger af, om kødet er
dybfrosset (importeret, billigt) eller om det er leveret
friskskudt af en jæger (sæsonbestemt).

Angående specialiteter, kan min lokale slagter skaffe alt muligt.
Men nogle gange findes de også i den lokale Løvbjerg, til lidt
lavere priser. Her må man så afvente, at det ønskede kommer på
hylden (i køledisken). Almindeligvis er det kun mørbrædderne der
kommer i disken.

Ved tilberedningen skal du salte kødet i mindst et døgn med 1%
salt (af kødets vægt), herefter varmebehandle køllen i mindst et
døgn ved max. 63 grader C. og umiddelbart før serveringen skal
køllen grilles ved max. varme (gerne en gasbrænder, friture,
eller andet over 180 grader C.) i kort tid, indtil kødet bliver
brunt på ydersiden.

m.v.h. Emil