Smag/farve på hj.lavet æblegelé?
Fra : BK

Dato : 26-09-05 19:17

Hejsa!
Er i gang med at lave æblegelè. De andre år har jeg altid brugt at koge en
lille portion ribs og blande saften herfra i æblesaften. Det har givet en
fin rød farve på geléen, og en dejlig smag.
Men ak, nu er fryseren tom for ribs fra morfars gård, og gården solgt for
flere år siden. Har derfor nu lavet den første portion æblegelé, kun af
æbler. Geleén er lidt bleg i farven og smager ikke helt så godt som den
plejer. ;o(
Har nogen erfaring med, om man mon kan tilføje æblesaften lidt af den
ribssaft (eller måske solbærsaft), man kan købe færdig på flaske, eller har
I andre forslag? (Og nej, jeg skal ikke købe en gård eller plante
ribsbuske.)
Jeg bruger iøvrigt opskriften "Kogt æblegelé" fra Tørsleffs "Den grønne
Syltebog".

Håber at få et par gode råd fra jer.

Venlig hilsen
Birte

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-09-05 20:24

"BK" <birte@esenet.dk> writes:

> [...]
> ribssaft (eller måske solbærsaft), man kan købe færdig på flaske, eller har
> I andre forslag? (Og nej, jeg skal ikke købe en gård eller plante

Alt efter hvor du bor i landet kan du helt sikkert finde nogen der har
ribsbuske de ikke selv plukker af. Mine forældre har da i hvert fald
fem.

En høflig forespørgsel og evt. et enkelt glas af den færdige gele skal
nok give resultater.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.