Computeren fryser.
Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 16:57

Hej.

Jeg har et problem med min computer, som fryser total fast, når jeg ser
video, hører musik eller i visse tilfælde ved at køre et simpelt program.

Computeren fryser totalt fast - skærmbilledet låser sig og jeg kan intet
andet end at genstarte. Der kan gå 2 minutter eller en halv time eller et
andet tidsinterval fra jeg har startet op til den fryser fast. Rller der kan
gå flere timer, hvis jeg udelukkende surfer almindleigt på nettet eller
tjekker mails.

Oftest går den kold efter få sekunders videoklip eller afspilning af maks
3-4 sange. Det er jo ikke normalt.

Min køler på mit grafikkorts køler har tidligere "larmet" og blev dengang
sat fast ved en forhandler på en "fusker" måde. Det var OK. Mit eget valg.
De ville gøre det uden beregning, men ville så ikke garantere, om det kunne
holde en uge, en måned eller et år eller hvor lang tid, det nu ville kunne
holde.

Jeg gik derfor ud fra, at det var køleren på grafikkortet, der nu et år
senere var så dårlig, at den fik computeren til at fryse. Men jeg har af
samme grund lige anskaffet mig et splinternyt grafikkort, hvor problemet
stadig opstår.

Er der andre forslag?

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 26-09-05 17:30

"Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse
> [...]
> senere var så dårlig, at den fik computeren til at fryse. Men jeg har af
> samme grund lige anskaffet mig et splinternyt grafikkort, hvor problemet

Kunne meget vel væredriverproblemer ifm. grafikkortet.
alternativt problemer med software du bruger til at afspille
multimediafiler hvis det er den samme til det hele.

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 20:17

"Hans M. Pedersen" <hmp25@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Michael Sørensen" <.> skrev i en meddelelse

> Kunne meget vel væredriverproblemer ifm. grafikkortet.
> alternativt problemer med software du bruger til at afspille
> multimediafiler hvis det er den samme til det hele.

Det er det ikke. Den kan også gå kold ved at stå stille eller have
pauseskærm kørende. Men det sker _oftest_, når jeg har video eller musik
kørende, som dog afspilles i Windows Media player hhv. Winamp.

Jeg har installeret driver fra den medfølgende CD til det nye grafikkort -
men problemet var således både _før_ da jeg havde mit gamle grafikkort - og
nu hvor jeg har købt et nyt

Fra : Hans M. Pedersen

Dato : 26-09-05 21:37

> Det er det ikke. Den kan også gå kold ved at stå stille eller have
> pauseskærm kørende. Men det sker _oftest_, når jeg har video eller musik
> kørende, som dog afspilles i Windows Media player hhv. Winamp.

Så er du jo nødt til at bruge udelukkelses metoden
Kan du afvikle noget processorkrævende uden det sker
evt. ellers kunne det jo være den der blev for varm f.eks.

Under alle omstændigheder så slå funktionen med genstart
fra og se om der ikke kommer en BSD der indikerer hvad
fejlkilden er : Kontrolpanel > System > Avanceret > Systemfejl

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-05 15:19

"JJ" <jj@get.kd> skrev i en meddelelse

> "Michael Sørensen" <.> wrote in message

> Med den fejl beskrivelse, ville jeg starte med at komtrolere
> Ram-modulerne.

Hej.

Jeg har nu gået med problemet længe og arbejdet ved min bærbare i stedet
for.

Jeg har kontaktet forhandleren, hvor jeg for knap 4 år siden købte maskinen.
De fortalte mig, at de tager kr. 590,- pr. time og vurderer, at de nok skal
bruge 2-3 timer på fejlsøgning + x antal kroner i reservedele.

Det synes jeg er overdrevet at ofre på en 4 år gammel maskine.

Derfor er jeg meget interesseret i at høre om ovenstående mht.
RAM-modulerne.

Hvad havde du i tankerne og hvad kan jeg gøre?

Fra : JJ

Dato : 27-09-05 14:40

> [...]
> kunne holde.

Med den fejl beskrivelse, ville jeg starte med at komtrolere Ram-modulerne.

JJ

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-05 14:35

Fra : Martin Mogensen

Dato : 28-09-05 19:43

> [...]
> senere var så dårlig, at den fik computeren til at fryse. Men jeg har af
> samme grund lige anskaffet mig et splinternyt grafikkort, hvor problemet

Jeg har næsten samme problem på en ny PC, bortset fra at den "kun" fryser i
10 sekunder af gangen og det kan ske på et hvilket som helst tidspunkt. Alt
står bare stille og kører så videre 10-15 sekunder senere. Spilles der musik
når det sker, hakker det bare i samme rille indtil "anfaldet" er ovre. Taler
jeg i Skype telefon når det sker forsvinder lyden, også for den der lytter i
den anden ende og nogen gange logger min Skype af efter de 10 sekunder så
det virker som jeg har afbrudt samtalen.

Hvad jeg har gjort for løse problemet, ja alt på nær at skifte dele ud i
maskinen. Jeg aner ikke mine levende råd hvad jeg skal finde på andet end at
pille dele ud. Har opdateret BIOS, alle drivere inkl. chipset drivere (den
kørte faktisk uden problemer i et par dage efter ny chipset driver, men det
holdt ikke). Prøvet at slå SMART fra i BIOS uden resultat. Gen installereret
WinXP SP 2 mindst 8-10 gange på et halvt år, har oplevet problemet opstod
mindre end 30 minutter efter nyinstallation uden andet end grafikkort
drivere. Min CPU er kølet med en Zalman køler og bliver sjældent over 55-58
grader i burn mode (38-43 grader i idle) så det er heller ikke kølingen.

Nogen gange når den fryser, kan jeg ikke flytte musen, andre gange kan jeg
godt.

Min hænger desuden godt et minut før den lukker ned når jeg vil slukke
maskinen, det opstår efter de første 15-20 genstart efter nyistallation af
XP uanset hvad der lagt på maskinen.

Martin