Øretatovering?
Fra : Dan Andersen

Dato : 25-09-05 18:53

Hvor tidligt kan man øretatovere en killing? Og hvor tidlig kan man
sterilisere en hun killing??
Er der nogen fordle og ulempr ved en sådan sterilisering??

--
Med venlig hisen
Dan Andersen

Fra : myggen

Dato : 25-09-05 20:03

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sterilisere en hun killing??
> Er der nogen fordle og ulempr ved en sådan sterilisering??

vores kat blev kastreret da han var 6 måneder gammel, og ved samme lejlighed
fik han sin øretatovering. De tidligere katte jeg har haft (han som hun) er
alle blevet neutraliseret da de var et halvt år gamle (efter vejledning af
dyrelægen, da det er der de begynder at blive kønsmodne)..

Jeg vil vove den påstand at hvis din lille hunkilling ikke skal bruges til
avl, så skal hun steriliseres, af den simple grund at der allerede er alt
for mange små stakkels killinger rundt om i det ganske land, der ikke har
andet hjem end det internat de er blevet bragt til.
Jeg har læst mig til, at hunkatte godt kan "jamre" når de er kønsmodne, og
for at undgå det, samt for at undgå at hun render ud i byen og kommer hjem
"tyk", så ser jeg det som klare fortalere for at få hende steriliseret.

Af ulemper har jeg ikke hørt om nogen, udover at der selvfølgelig altid er
den risiko, når der er tale om operation. Det gælder såvel mennesker som
katte - og alle andre dyr. Men eftersom at neutralisering af katte er et
meget almindeligt indgreb for dyrelæger ser jeg det ikke som noget der på
nogen måde bør afholde dig fra at lade hende sterilisere.

Mit råd; lad hende sterilisere når hun er 6 måneder, og få hende
øretatoveret i samme omgang. Der skal jo også nogle vaccinationer ind i
billedet så kontakt din dyrelæge og få en snak med ham/hende... Prøv dog om
du kan undgå en af Breth Hansens klinikker Så er risici'ene ved
neutralisering og anden behandling af katten ikke så store..

Trine

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 25-09-05 23:25

Vi har lige fået kastreret 3 hankillinger og steriliseret en hunkilling
på 12 uger.
Vægten på killingerne lå på fra 1475 til 1830. De skal jo gerne have en
vis størrelse.
Det er første gang vi har fået det gjort på så små killinger, men med
den forskning der ligger bag, tog vi chancen. Alle som en' kom
fantastisk hurtigt over operationen. Hunkillingen blev syet med skjult
syning, så ingen udtagning af sting.
Jeg undlod lige, at de kom ud og tumle i deres kattegård de første 3
dage, pga. af infektions risici.
De 4 killinger er alle solgt som kælekatte, og de nye ejere skal ikke
bekymre sig om at få det gjort inden en vis tidsfrist, og undgår også at
løbe ind i en hovsa løbetid. Samtidig får vi jo så rabat, når vi kommer
med en lille håndfuld.
Alle 4 blev også øretatoveret. Det kommer så også an på ørestørrelsen,
om det er muligt. Vore katte er Norske Skovkatte, så det var ikke noget
problem heller. Ørerne er jo ret så store på den race.

Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar
Vi har 5 killinger der kan flytte hjemmefra 12.12.05
www.librian.dk

Fra : Søren LH

Dato : 26-09-05 01:25

"Lisbet Sørensen" <librianKATTE@BAKKEmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er første gang vi har fået det gjort på så små killinger, men med
> den forskning der ligger bag, tog vi chancen. Alle som en' kom

Hvor hurtigt er "fantastisk hurtigt"?

Mvh
Søren

Fra : Tina

Dato : 26-09-05 05:19

Søren LH wrote:
> "Lisbet Sørensen" <librianKATTE@BAKKEmail.tele.dk> skrev i en
> meddelelse news:433723b842841@nerdgirl.dk...
>
> Hvor hurtigt er "fantastisk hurtigt"?
>
> Mvh
> Søren

Hej

Jeg har lige prøvet med nogle skovkatte-hankillinger - de er godt nok ca. 6
mdr., men der gik en times tid, fra vi kom hjem, og til de styrtede omkring,
som om intet var hændt......det vil jeg kalde *fantastisk hurtigt*....og
tænk, hvis det var blevet gjort endnu tidligere, så havde jeg vel slet ikke
kunnet mærke noget på dem
En anden hankat, som er ca. 2 ½ mdr. ældre, var først rigtigt frisk dagen
efter.

De to første er i øvrigt til salg !!

Mvh

Tina

--
DK Heart & Soul - Opdræt af Norske Skovkatte,
Perser/Exotic samt salg af kattelegetøj.

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 26-09-05 08:34

Så, nu er jeg vågnet.
Med fantastisk hurtigt mener jeg i dette tilfælde, at da killingerne kom
hjem om eftermiddagen, hvor de var blevet opereret om formiddagen, løb
de rundt, total upåvirkede. Jeg syntes da lige, jeg ville passe på de
ikke hoppede op på stole, borde osv.
Der er også spændende oplysninger, læsning at finde om emnet under
kategorier.
Her findes tidlig kastration/sterilisation.

Fra : Søren LH

Dato : 26-09-05 09:50

> [...]
> kategorier.
> Her findes tidlig kastration/sterilisation.

Ja, det er hurtigt

Men det er vel ikke spørgsmålet om katten skal gå i narkosedøs en halv dag
mere eller mindre, der skal være bestemmende. Katten kommer jo over narkosen
under alle omstændigheder.

Mvh
Søren

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 26-09-05 10:28

Det handler selvfølgelig også om, killingerne har ondt, sårene ikke vil
læges, killingens bevægefrihed, hunkillingens måske overdrevne interesse
for såret, osv.
Og til det, kan jeg kun svare, at disse 4 killinger ikke havde problemer
overhovedet.
Vi gav hunkillingen en smertestillende pille de efterfølgende to dage,
men det skal altid gives, uanset om killingen/katten steriliseres som 12
uger eller 6 mdr.

Fra : Kari Eiffert

Dato : 26-09-05 11:16

> [...]
> Vi gav hunkillingen en smertestillende pille de efterfølgende to dage,
> men det skal altid gives, uanset om killingen/katten steriliseres som 12

Hej!

Da vi fik vores to tøser neutraliseret som 6 mndr fik da ikke andet end en
smertestillende sprøjte fra lægen. Så det er åbenbart ikke alle læger der
giver smertestillende piller med.

Mvh kari

Fra : Tina

Dato : 26-09-05 11:57

> [...]
> halv dag mere eller mindre, der skal være bestemmende. Katten kommer
> jo over narkosen under alle omstændigheder.

Ja da før eller siden....men som Lisbet også skriver i andet indlæg, så
kommer killinger sig hurtigere, og har ikke smerter etc....
Vores var jo allerede efter en time oppe på de højeste køkkenskabe, for at
checke, at alt var som det plejede, og vi har immervæk 3,50 meter til
loftet, sååååå de må siges, at være blevet friske på no time !
Næste dag var de fuldstændig overstadige, ligesom om de skulle indhente de
timer, hvor de havde været i narkose......der var bare ræs med 200 km i
timen hele dagen, hvor det normalt indskrænker sig til nogle timer om
morgenen, og selvfølgelig når man skal sove om aftenen

Mvh

Tina

--
DK Heart & Soul

Fra : Søren LH

Dato : 26-09-05 12:18

"Tina" <@> skrev i en meddelelse

> [...]
> timen hele dagen, hvor det normalt indskrænker sig til nogle timer om
> morgenen, og selvfølgelig når man skal sove om aftenen

Jeg kan se hvad du mener.

Blev de øretatoveret ved samme lejlighed?

Mvh
Søren

Fra : Tina

Dato : 26-09-05 12:35

Søren LH wrote:
> "Tina" <@> skrev i en meddelelse

> Jeg kan se hvad du mener.
>
> Blev de øretatoveret ved samme lejlighed?
>
> Mvh
> Søren

Nej, det gjorde de ikke, da jeg ikke er til tatovering men til chip.
Vi udstiller vores dyr - de er indekatte - og det er så grimt med tatoverede
ører på en udstilling, syntes jeg, så vi holder os til chip.

Mvh

Tina

Fra : Line

Dato : 27-09-05 12:59

Tina wrote:

> Nej, det gjorde de ikke, da jeg ikke er til tatovering men til chip.
> Vi udstiller vores dyr - de er indekatte - og det er så grimt med tatoverede
> ører på en udstilling, syntes jeg, så vi holder os til chip.

Kan det ske at chippen så vandrer rundt i kroppen? Jeg har hørt at
p-stave til kvinder vandrer i kroppen, og at det kan være farligt.

-hvordan kan man aflæse chippen? Forudsat at jeg møder en kat der er
blevet chippet.

Mvh Line-pigen

Fra : Camilla Baird

Dato : 27-09-05 13:23

Line wrote:

> [...]
> p-stave til kvinder vandrer i kroppen, og at det kan være farligt.
>
> -hvordan kan man aflæse chippen? Forudsat at jeg møder en kat der er

De første chips, der kom frem, riskerede man vandrede rundt i kroppen -
nogle vandrede endda ud af kroppen
De nyere chips har "modhager", så de vokser sig ind i bindevævet og
bliver siddende, hvor de bliver sat ind.
Man kan aflæse chippen, hvis man har en scanner - det har dyrlægerne og
Falck, måske også politiet. IMHO er chip derfor ikke velegnet til
fritløbende katte, da den ikke kan ses og ikke nemt kan aflæses. Hvis
man skal rejse til udlandet med katten, er chip det eneste saliggørende,
da den kan læses hele livet - øretatovering har det med at blive
udvisket med tiden.
mvh Camilla

Fra : myggen

Dato : 27-09-05 13:56

"Line" <aslyne.homeKATTE@BAKKEgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> til kvinder vandrer i kroppen, og at det kan være farligt.
>
> -hvordan kan man aflæse chippen? Forudsat at jeg møder en kat der er

en lille indskydelse selvom emnet ikke hører hjemme i denne gruppe; p-stave
vandrer kun hvis de er sat forkert i (altså ikke er sat i så huden danner
væv omkring den). derudover kan du mærke staven når du fører fingrene
henover stedet, så du vil faktisk selv være opmærksom på det hvis den skulle
ske at begynde at flytte på sig, inden den forsvinder helt...

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 26-09-05 12:26

In article <4337a459a8717@nerdgirl.dk>, Lisbet Sørensen
<librianKATTE@BAKKEmail.tele.dk> wrote:

> Der er også spændende oplysninger, læsning at finde om emnet
> under kategorier.
Her findes tidlig kastration/sterilisation.

Indsparker lige, at du nok taler om siden
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk
Vi er nemlig mange der læser nyhedsgrupper på anden måde end via den
side

--
Knus fra Ann R

Fra : Jon & Ann-Rikka

Dato : 26-09-05 16:47

Hvor tidligt eller hvor sent vil jeg lader andre om at bedømme, men der er
stort set kun fordele ved sterilisation/kasteration og øremærkning, såfremt
hun ikke skal bruges til avl... Ulempen ved sterilisation kan være at de
har en tendens til at tage meget på hvis ikke man passer på med foderet.

Men igen:
Man slipper for at skulle huske P-pillen
Man slipper for uønskede killinger
Man slipper i visse tilfælde for strinteri indendøre
Ved øremærkning sikre man at katten finder sin ejer, eller at ejer bliver
oplyst om kattens evt. død, såfremt den ikke bare bliver kylet i vejkanten
som det desværre ofte er set.

Jeg er i hvert fald glad for at Tilde er steriliseret og Aslan er
kastreret... meget rolige og sympatske katte, som efter kun 1 år har lært at
gå sammen

Aslan er dog ikke nogen kælepotte som Tilde, kun om natten når vi skal sove,
kommer han og tramper på os og spinder og ånder os i hovedet med sin
kattemads-ånde....

--

Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250

Fra : Gainsbourg

Dato : 26-09-05 13:23

> Hvor tidligt kan man øretatovere en killing? Og hvor tidlig kan man
> sterilisere en hun killing??

Nogle steriliserer allerede ved 12 uger, andre senere, fx. ved 5-6 måneders
alderen. Det er klogt at sterilisere _før_ den første løbetid, så man ikke
risikerer en hovsa-graviditet

> Er der nogen fordle og ulempr ved en sådan sterilisering??

Den eneste ulempe er, at der altid er en lille bitte minimal risiko ved at
lægge et dyr eller menneske i narkose (fuld bedøvelse). Derfor er det en god
ide at lade katten øremærke når den alligevel er bedøvet.

Alternativet til sterilisation er at give katten p-piller og det er noget
værre skidt. Der er ingen mulighed for at dosere helt præcist da kattes
individuelle hormonspejl er forskellige og den nødvendige dosis kan variere
fra ½ til 2 piller om ugen. Er katten underdoseret kan den gå på kanten af
en løbetid og blive gravid - og er den overdoseret mangedobles alle risici
ved p-piller og katten risikerer senere at blive alvorligt syg af
behandlingen. Under alle omstændigheder er pillerne skadelige over længere
tid og en dyrlæge vil kunne se forandringer i livmoderen på alle katte der
har fået p-piller i bare 2 år. Det kan derfor kun anbefales at give en
hunkat p-piller i ganske korte perioder.

Med venlig hilsen
Gainsboug

Fra : Allan

Dato : 26-09-05 13:35

> [...]
> sterilisere en hun killing??
> Er der nogen fordle og ulempr ved en sådan sterilisering??

Og Hej Dan

Jeg har ingen erfaringer med tidlig neutralisering.
Men lidt dårlige med øremærkning.
Ja jeg er stadigvæk lidt pist over at min kat
Kosmos fik et ørenr der var brugt.

Det skal så siges at, hos inges kattehjems register fik jeg fin behandling,
Og vi fandt en løsning, Men det andet register er godt nok tunge at danse
med. Så de fik ret og Kosmos har halsbånd på. Med tlf nr.
Så næste gang en af mine katte skal øretatoveres, Så er det på nettet for at
se om der er nogle, Der følger egen standart, Der har taget nummeret først.

Sikke en masse galde jeg kan lukke ud

Men den korte historie er at der er nogle i landet der ikke følger ørekoden,
De mener at deres er den bedste Så man kan risikerer at få sin kat mærket
med et nr der er meldt savnet.
Og så er det nu bedre helt uden ørenr.

Mvh Allan

Fra : Søren LH

Dato : 26-09-05 14:09

> [...]
> sterilisere en hun killing??
> Er der nogen fordle og ulempr ved en sådan sterilisering??

Ifølge min dyrlæge skal øret være mindst 4 cm fra den fold der er lidt nede
inde i øret, med et mindre øre vil man komme til at tatovere ude i det
yderste tynde af øret, hvilket er smertefuldt.

Mvh
Søren

Fra : Camilla Baird

Dato : 26-09-05 15:07

Dan Andersen wrote:

> Hvor tidligt kan man øretatovere en killing? Og hvor tidlig kan man
> sterilisere en hun killing??
> Er der nogen fordle og ulempr ved en sådan sterilisering??

Man kan kastrere/sterilisere og øremærke killinger af begge køn fra de
er 10 uger. Nogle dyrlæger har andre retningslinier, så snak med din
dyrlæge. Det e rklogt at øremærke og neutralisere samtidigt, da katten
så kun skal i fuld narkose 1 gang.
mvh Camilla