Marcipan smørrebrød
Fra : Lars Holst

Dato : 24-09-05 17:31

For ca. 7 år siden så jeg for sidste gang det man kalder marcipan
smørrebrød.
Det var marcipan konfekt som lignede til "forveksling" en æggemad, en
spegepølsemad, en rullepølsemad, en ostemad etc.

Er der nogen herinde som ved hvor man kan købe det henne idag.

Jeg vil så gerne have det med til sviger familien i Skotland, Tjekkiet og
Canada.

--
Lars Holst

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 24-09-05 17:38

Lars Holst <delfinerne@yahoo.com> skrev:
> [...]
>Det var marcipan konfekt som lignede
>til "forveksling" en æggemad, en
>spegepølsemad, en rullepølsemad, en ostemad etc.

Ja, jeg husker det tydeligt, og håber at nogen kan give et hint,
for jeg vil også gerne købe nogle.
TPB

Fra : J W Nielsen

Dato : 24-09-05 17:46

Hej...
Ved juletid sidste år så jeg noget ved Niederegger i Lübeck - jeg har
ligeson jer ikke set noget i Danmark i de senere år.

Mvh Jørgen
(Der er 3 måneder til juleaften)

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-09-05 18:06

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen herinde som ved hvor man kan købe det henne idag.

Har du prøvet i en af de få, tilbageværende slikbutikker?

Hvis du ikke kan støve det op, og evt. har børn i den rette alder, er der en
oplagt mulighed for lidt fælles hygge med marcipanfarvning og
"madpakkesmørring".

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/21/05)

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 24-09-05 22:24

> [...]
> spegepølsemad, en rullepølsemad, en ostemad etc.
>
> Er der nogen herinde som ved hvor man kan købe det henne idag.

Jeg synes helt bestemt, jeg så det hos Bager Marstrand på Falkoner Alle
sidste år ved juletid...

Venlig hilsen Dikte

Fra : Inger Pedersen

Dato : 25-09-05 20:16

> [...]

> Det var marcipan konfekt som lignede til "forveksling" en æggemad, en
> spegepølsemad, en rullepølsemad, en ostemad etc.

Tsk, tsk.
Jeg føler mig hensat til min barndom i 50'erne, hvor hele husholdningen sad
og fiflede med at lave den slags marcipanmadder før jul - sammen med
"lakridskonfekt" og "kirsebær" (med stilke af fyrrenåle) - og terninger med
øjne, der var lavet med en tændstik, dyppet i kakao.

Vi lavede det bare af kartoffelmosmarcipan, for den "rigtige" og dyre
marcipan var reserveret til de mere noble udformninger og i ikke så mange
eksemplarer.
Men jeg havde da aldrig drømt om, at man kunne købe det nu til dags.

Hilsen inger

Fra : Søren Mors

Dato : 26-09-05 19:38

Inger Pedersen wrote:

> [...]
> eksemplarer.
> Men jeg havde da aldrig drømt om, at man kunne købe det nu til dags.

Hvad i alverden er kartoffelmosmarcipan. Kartoffelmos med rå mængder
mandelekstrakt?

Søren Mors

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 20:30

"Søren Mors" <soerenmors@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad i alverden er kartoffelmosmarcipan. Kartoffelmos med rå mængder
> mandelekstrakt?

Der er flere forskellige opskrifter på uægte marcipan, eller børnemarcipan,
som det også kaldes. Jeg kan ikke lige finde den med kartofler, men fandt en
anden:

25 g Smør eller Margarine
½ dl Vand el. Fløde
40 g Hvedemel
ca. 250 g Flormelis
ca. 1 tsk. Mandelessens.
Kog smør og vand sammen i en gryde, og pisk melet i. Kog det igennem, til
det slipper gryden, rør i det hele tiden. Lad det blive helt koldt, og ælt
flormelis i lidt ad gangen, til konsistensen er tilpas. Smag til sidst til
med mandelessens.

Fra : Max

Dato : 26-09-05 20:37

Hej

> Der er flere forskellige opskrifter på uægte marcipan, eller
børnemarcipan,

Afskyeligt når man tænker på at ægte marcipan jo ikke
koster en herregård nu om dage.

Mvh Max

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-09-05 21:51

> Afskyeligt når man tænker på at ægte marcipan jo ikke
> koster en herregård nu om dage.

Ja!
Det var det nu også dengang

Hilsen Inger

Fra : Jonas Kofod

Dato : 26-09-05 21:54

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja!
> Det var det nu også dengang

Det kan jo ændre sig og blive aktuelt om det skulle vise sig at spanien
bliver ved med at have tørke.

Fra : Jørgen Hess

Dato : 26-09-05 23:17

> Hej

> børnemarcipan,
>
> Afskyeligt når man tænker på at ægte marcipan jo ikke
> koster en herregård nu om dage.
>
> Mvh Max

Mange af disse opskrifter opstod som erstatningsvarer før, under og efter 2.
verdenskrig. Hvorfor mandler var så dyr en vare i lang tid ved jeg ikke, men
hvis nogen havde været i Sverige kom de altid hjem med store poser mandler,
og det var i 1960'erne.
mvh
Jørgen

Fra : Max

Dato : 27-09-05 07:19

Hej Jørgen

> [...]
men
> hvis nogen havde været i Sverige kom de altid hjem med store poser

Ja, jeg husker det godt, men idag henter vi dem nu syd for
grænsen sammen med cacao på grund af prisen.

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 27-09-05 14:51

"Jørgen Hess" <joergen.hess@ahva.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
men
> hvis nogen havde været i Sverige kom de altid hjem med store poser

Jeg tror rimeligt roligt vi kan slå fast at de fleste opskrifter er fra før,
under eller efter 2. Verdenskrig

Nå nok om det - ifølge fra hvad jeg hører fra mennesker med en alder der
tillader erfaringer så langt tilbage, så forholder det sig ofte med de ting
som man snakker om som manglevarer under 2. verdenskrig - chokolade, kaffe,
sukker osv. rent faktisk ikke var udbredt i DK før krigen hvorfor det virker
lidt fjollet at snakke om at man "manglede" det og at man "mistede" det da
krigen startede.