Forretningsrejse i Kina
Fra : Coppi

Dato : 22-09-05 20:50

Hej.

Bare lige for, at prale lidt.

Vi er næsten lige vendt hjem fra en ret speciel tur til Kina.

Min bror importerer Kinesiske motorcykler og vi var inviteret med på "
forretningsrejse" til Shanghai, Wenzhou og Chongqing, på egen regning
naturligvis.

En hæsblæsendes tur på 11 dage, indlagt 8 flyvninger og 5 fabriksbesøg, en
stor oplevelse.

Vi så ingen seværdigheder, altså bortset fra Shanghai og en tur ned til
Yangze floden.

Men vi nok nødt til, at skal derover igen, for, at se alle seværdighederne.

Chongqing er verdens 2. største by, 30 mill., og næsten ingen kender byen,
der ligger rigtig smukt ved Yangze.
Vi så faktisk kun kinesere, næsten ingen europæere, højst 10 på 3 dage. Selv
om vi boede på et 4 stjernet hotel, var deres engelsk kundskaber ekstremt
dårlige og ude i den enormt store by mødte vi ingen engelsktalende.

Kina er i forrygende udvikling, men vi mødte til stadighed eksempler på
deres meget lille respekt for menneskeliv. Kommunismen,bureaukratiet og
korruptionen hviler stadig tungt.

coppi

Fra : Nicolai Lang

Dato : 22-09-05 21:20

On Thu, 22 Sep 2005 21:50:24 +0200, "Coppi" <annie321@privat.dk>
wrote:

>Chongqing er verdens 2. største by, 30 mill., og næsten ingen kender byen,
>der ligger rigtig smukt ved Yangze.

Enig.

Var på en uges forretningsrejse i april sidste år til henholdsvis
Beijing og Chongqing. Den sidsgte er klart den hyggeligste.

>Selv
>om vi boede på et 4 stjernet hotel, var deres engelsk kundskaber ekstremt
>dårlige og ude i den enormt store by mødte vi ingen engelsktalende.

Desværre også min oplevelse. Og det største problem ved at være i
Kina.

Guiden på den dagstur jeg tog til Muren, Den Forbudte By m.m. var
universitetsstuderende i Engelsk, talte perfekt engelsk og mente at om
~10 år vil det se helt anderledes ud - der vil de fleste unge kinesere
tale engelsk.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Johnt

Dato : 21-09-05 22:19

"Nicolai Lang" <nnews0404051902@hjorth.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Der bor "kun" cirka 15 mio i byen Chongqing, de 30 millioner er antallet af
indbyggere i Chongqing provinsen.

http://www.jobmonkey.com/teaching/asia/html/chongqing.html

Hilsen
Johnt

Fra : klaus

Dato : 26-09-05 23:03

"Nicolai Lang" <nnews0404051902@hjorth.com> wrote in message

> [...]
> universitetsstuderende i Engelsk, talte perfekt engelsk og mente at om
> ~10 år vil det se helt anderledes ud - der vil de fleste unge kinesere

Men hvor mange europæere mon taler kinesisk på det tidspunkt? Ja det var
bare en tanke.

/Klaus

Fra : Pack Bell

Dato : 23-09-05 15:31

Ingen respekt for menneskeliv ?

Hvordan så i det ?

Fra : Coppi

Dato : 23-09-05 17:00

Ja, f.eks. var vi inde og se en fabrik, hvor der blev forkromet ,slet ingen
udluftning, vi blev dårlige på 10 min.

Eller malerkabinerne, ingen udluftning

Eller 5 mand slæber sten op af et hul samtidig med, at en gravemaskine
hamrer og banker med skovlen imellem dem og samtidig drejer maskinen rundt,
det så vildt ud.

Eller når man har åbnet et kloakdæksel i motorvejen og den eneste
advarselstavle er 2 mand der sidder ved siden af.

Eller kvinder der sidder og vasker cylindre af i fortynder, ja, de havde da
hansker på, men ellers.

Eller, når der er så meget larm i en fabrikshal, at man er totalt døv efter
5 min.Ingen ørepropper.

Eller når den kinesiske regering bruger fangehud til, at afprøve ny kosmetik

Eller,eller

coppi

Fra : Pack Bell

Dato : 23-09-05 20:46

Tak for kaffe

Fra : Holst

Dato : 23-09-05 20:52

Coppi wrote:

> Eller,eller

Ja, der er ingen tvivl om, at der i Danmark er en langt bedre
arbejdsmiljølovgivning end i mange andre lande.

Fra : Henning

Dato : 26-09-05 13:03

On Fri, 23 Sep 2005 17:59:43 +0200, "Coppi" <annie321@privat.dk>
wrote:

>Ja, f.eks. var vi inde og se en fabrik, hvor der blev forkromet ,slet ingen
>udluftning, vi blev dårlige på 10 min.
>
>Eller malerkabinerne, ingen udluftning

Så må du huske at minde din bror om at han skal købe motorcyklerne et
andet sted - eller vejer økonomien tungere, også i vores egen moral?

Fra : klaus

Dato : 26-09-05 22:59

"Coppi" <annie321@privat.dk> wrote in message
> [...]
> da hansker på, men ellers.
>
> Eller, når der er så meget larm i en fabrikshal, at man er totalt døv

Som Henning siger, så stiller I vel krav til producenterne mht.
arbejdsmiljø. Hvis I ikke gør det, så er moralen jo på samme niveau Vi
skulle jo helst - så rige som vi er - have the moral high-ground.

> Eller når den kinesiske regering bruger fangehud til, at afprøve ny
> kosmetik

Den er jeg lidt nysgerrig over - du skulle vel ikke have en henvisning?
Eller var det noget du selv så?

/Klaus