Cafe latte
Fra : k&y

Dato : 21-09-05 15:25

Hej
How to make?
Har købt noget pulver men det mangler ligesom noget.
mvh
kim

Fra : Kim Schulz

Dato : 21-09-05 15:36

On Wed, 21 Sep 2005 16:24:50 +0200
"k&y" <kimkri@gettwonet.dk> wrote:

> Hej
> How to make?
> Har købt noget pulver men det mangler ligesom noget.

jeg plejer at gøre følgende:

lav 1-3 kommer espresso.
tag et stort glad og fyld et 2/3 med mælk (jeg bruger letmælk) sæt en
metal ske[1] i og sæt det i mikrobølge ovnen i 1 min.
tag ud og pisk (enten med en dertil indrettet pisker, eller som jeg et
rundt piskeris som køres rundt mellem hænderne som når indianere tænder
bål med en pind).
Sæt i microvn igen i et minut med skeen i og pisk så endnu en gang
indtil der er dannet et fint skum på toppen.
hæld forsigtigt espressoeen i mælken og drys lidt mørk kakao på toppen.

MVH
Kim

[1] med en metalske i mælken varmes det hurtigere og man undgår at det
sprøjter op når man rører glasset (pga energi ophobning)

Fra : Jonas Kofod

Dato : 24-09-05 09:38

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

indtil der er dannet et fint skum på toppen.
hæld forsigtigt espressoeen i mælken og drys lidt mørk kakao på toppen.
-------------------
Det smager sikkert godt - men det er cappucino du har lavet.

Fra : jakob

Dato : 21-09-05 15:38

k&y wrote:
> Hej
> How to make?
> Har købt noget pulver men det mangler ligesom noget.
> mvh
> kim

Hvad er det for noget pulver? Det er meget forskelligt hvordan folk (og
ikke mindst cafeer) laver en caffe latte. Men den består som regel af en
espresso med 2 dele dampet mælk. Hvis man ikke har en rigtig
espressomaskine kan en espressokande (bialetti?) godt bruges.

/Jakob

Fra : Kasper Eulert - www.~

Dato : 21-09-05 15:41

Hej
Det vil jo hjælpe hvis du fortalte hvad det var for noget pulver du
har købt:)
En rigtig latte laves som vist her
http://www.kaffe-cafe.dk/Coffeebrew/Brew/recepiescof/coflatte.asp

Med venlig hilsen
Kasper Eulert
www.kaffe-cafe.dk

Fra : k&y

Dato : 21-09-05 16:09

> Hej
> Det vil jo hjælpe hvis du fortalte hvad det var for noget pulver du
> [...]

Undskyld,det er noget færdig pulver fra Nescafe'.

mvh
kim

Ps:Tak for opskrifter

Fra : Anders Christensen

Dato : 21-09-05 16:09

Kasper Eulert - www.kaffe-cafe.dk wrote:
> Hej
> Det vil jo hjælpe hvis du fortalte hvad det var for noget pulver du
> [...]

Siden kan ikke vises?

Fra : Max

Dato : 21-09-05 17:45

Hej

> Siden kan ikke vises?

Virker fint her.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 21-09-05 17:48

Hej

> En rigtig latte laves som vist her
> http://www.kaffe-cafe.dk/Coffeebrew/Brew/recepiescof/coflatte.asp

Hvis mælken varmes i en gryde må den ikke blive så varm at den
lugter af risengrød, den skal være omkring 65 grader varm.

Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 21-09-05 17:44

On Wed, 21 Sep 2005 18:45:11 +0200
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej

> Virker fint her.

virker heller ikke her. som om DNS ikke er oprettet ordentligt

Fra : Hauge

Dato : 21-09-05 17:54

Kim Schulz wrote:
> virker heller ikke her. som om DNS ikke er oprettet ordentligt

Virker fint her, så det er måske noget andet..

/Hauge

Fra : Anders Christensen

Dato : 21-09-05 18:10

Hauge wrote:

> Virker fint her, så det er måske noget andet..

Fejlen ligger i DNS et sted.
host www.kaffe-cafe.dk
www.kaffe-cafe.dk A record not found, server failure

Der er ifølge min dns (cybercity's dns server) ingen ip tilknyttet
domænet, og sørme heller ikke kaffe-cafe.dk.

Så fejlen er et sted i noget dns.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Hauge

Dato : 21-09-05 18:26

Hejsa
Anders Christensen wrote:

> Så fejlen er et sted i noget dns.

Eller måske er det hele en del mere simpelt:
http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?ip=&host=kaffe-cafe.dk&ns=&verbose=on&id=94&lang=da

Søgeresultat
Domænet kaffe-cafe.dk er suspenderet.
<<<

Mvh Hauge

Fra : Kim Schulz

Dato : 21-09-05 18:31

On Wed, 21 Sep 2005 19:26:04 +0200
"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> wrote:

> Hejsa

> Eller måske er det hele en del mere simpelt:
> [...]

ahh h endnu en som har glemt at betale.

Fra : Kasper Eulert - www.~

Dato : 21-09-05 19:23

Hej
Vi har lige opserveret problemer med hostmaster. Og nej det er ikke
vores betaling:) Vi er åbenbart blevet slettet uretmæssigt, men
problemet skulle være løst
Mvh
Kasper Eulert
www.kaffe-cafe.dk

Fra : Hauge

Dato : 21-09-05 19:38

Hej
Kasper Eulert - www.kaffe-cafe.dk wrote:
> Vi har lige opserveret problemer med hostmaster. Og nej det er ikke
> vores betaling:) Vi er åbenbart blevet slettet uretmæssigt, men
> problemet skulle være løst

Løst kl 19 om aftenen? Nej vel, det blir engang i morgen når hostmaster
vågner op, eller de ser betalingen
Domænet står stadig som suspenderet..
Men vi er OT her i gruppen, så EOD på det emne.

Ps.: kik lige engang her: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

/Hauge

Fra : Kasper Eulert - www.~

Dato : 21-09-05 19:41

Hej
A. Problemet er blevet løst i løbet af dagen idet vi selv har fået
besked fra anden side.
B. Idet jeg ikke er videre bekendt med chatforkortelser vil jeg da
gerne vide hvad OT og EOD betyder?

Fra : Hauge

Dato : 21-09-05 20:02

Kasper Eulert - www.kaffe-cafe.dk wrote:
> B. Idet jeg ikke er videre bekendt med chatforkortelser vil jeg da
> gerne vide hvad OT og EOD betyder?

OT= Off Topic, altså at det ikke hører til her.
EOD = End Off Debate.

Og jeg synes stadig du skal kikke på den link du får her for anden gang.

FUT: dk.admin.netikette hvilket betyder at svar til dette indlæg, havner i
den gruppe, da det her er OT

/Hauge

Fra : Kasper Eulert - www.~

Dato : 21-09-05 19:48

Bruger du cybercity? For det er også vores udbyder og her virker siden
fint.

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-09-05 09:48

On Sat, 24 Sep 2005 10:37:54 +0200
"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote:

> [...]
> toppen. -------------------
> Det smager sikkert godt - men det er cappucino du har lavet.

Interessant. Hvorfor lige det? den smager og ser ud nøjagtigt som de
hundredevis af cafe-latte'er jeg har drukket gennem årene på alverdens
kaffebarer i alverdens lande. Største variation har være med/uden kakao
pulver på toppen og så mælketypen.

Metoden lærte jeg af en italiensk kaffebrygger da jeg spurgte hvad
man gjorde når man ikke lige havde et apperat til at damp varme mælken
med. Han ville dog varme den i en lille gryde - men ellers samme
princip.

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-09-05 11:00

On Sat, 24 Sep 2005 11:18:21 +0200
"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote:
> For mig lyder det som om du har lavet den med pisket mælk og dermed
> skum. Det er ikke café-latte, det er cappucino.
> Som du kan se af de andre indlæg er café-latte blot kaffe med varm
> mælk i.

Har du nogensinde dampet en mælk på sådan en rigtig kaffe maskine.
Dette skaber et tykt skumlag på toppen og varm mælk i bunden.

De opskrifter jeg lige har kunne finde bruger enten damp metoden eller
også så står der er man varmer mælken på en pande imens man pisker det
op med et piskeris for at få skummet konsistens (uden at være ren skum)
her er et eksempel:
http://www.kraftfoods.com/recipes/Beverages/HotCoffeesTeas/CafeLatte.html

Generelt så er det stort set kun serveringen som er den store forskel
på de 2 drikke.
Cappocino serveres i en kop hvor den kraftige skum på toppen kommer til
sin ret. nogle gange er der kun skum og kaffe (ingen flydende mælk)

Cafe latte serveres i et glas og skummet er ikke nær så tykt og mælken
mere fremtrædende.

Ingredienserne er dog de samme (og mængderne stort set ligeså): kaffe
(espresso/mocca), mælk og nogle steder en smagstilsætning som f.eks.
kanel eller sirup.

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-09-05 14:34

On Sat, 24 Sep 2005 12:21:03 +0200
> [...]
> sig kloge på hvad vores en almindelig "kaffe med mælk" skulle være
> for en størrelse. Tænk hvis vi skulle høre ved et dansk kaffebord:
> "Uhh skal du have mælk i kaffen, nå men så går jeg da lige ud og
> henter et glas til dig i stedet for koppen" - "Nej mælk i kaffen er
> altså ikke bare at hælde mælk i - så hvis du vil have mælk i kaffen
> skal du altså lige piske den for ellers er det ikke rigtig kaffe med
> mælk". Espresso, cappucino og café latte er alle forskellige drikke,
> med forskelligt tilberedning samt indhold af mælk.

ren nysgerrighed! hvad gør at du tror du er ekspert på dette område?
Jeg mener: du kalder f.eks. dampning af mælken for en dansk café fejl,
men jeg har nu altså fået en cafe latte lavet sådan i italien,
frankrig, tyskland, østrig, schweiz, norge, sverige, polen, england,
irland, tjekkiet, spanien, belgien og usa (for bare at nævne nogle af de
senste steder). Eneste sted hvor jeg har fået den uden skum på toppen
er i spanien, men der tror jeg også han serverede mig en café con
leche.
At de danske caféer derimod spilder en masse resourser på at finde "den
rigtige" type (rør)sukker at man kan få til, er helt til grin. Sukker er
sukker er sukker - det er blot et spørgsmål om rensning og
krystalliseringsprocess (hvilket man ved hvis man har besøgt en af
landets sukkerfabrikker).

men nok om det. hvis ikke du mener min opskrift på cafe latte er
brugbar så bliver du sgu nødt til at komme med den rigtige (nåja og så
husk lige at begrund hvorfor netop den er den rigtige).

MVH
Kim

Fra : Kim Schulz

Dato : 24-09-05 15:51

On Sat, 24 Sep 2005 15:56:30 +0200
"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote:
> Jeg har ikke påstået at dampning af mælk er en dansk fejl - det er en
> fejl at bruge konsekvent til alt og f.eks. til almindelig kaffe med
> mælk i (= café late på italiensk). Dette skyldes enten denne trang
> til at være smart og bruge sit fine udstyr til alt eller osse skyldes
> det manglende evne til at sondre mellem cappucino og café late.

og din udtalelse bygger åbenbart på en manglende forståelse for emnet..
spørg en italiener og franskmand og en fra spanien om
cafe latte, cafe au lait og cafe con leche er det samme og de vil
nærmest flå hovedet af dig. hvorfor? det betyder jo alt sammen kaffe
med mælk. Da jeg rejste rundt i Italien drak jeg meget Cafe Latte. Det
var på alle mulige typer cafeer fra de helt smart til de små baggårds
cafeer som kun "indfødte" normalt brugte. En cafe latte var der stadig
bare et glas med espresso og varm mælk som var skummet en smule op på
toppen. Fik det hjemme hos en familie jeg besøgte....sjovt nok var
deres latte ligeså.

> Du har ikke fået café late på den måde nogle steder du nævner - du
> har fået cappucino alle de steder. Dermed ligger den sondring du
> mangler.

Jeg bestilte ellers altid cafe latte, så jeg er imponeret over at du
hjemme fra lille danmark kan påstå at de alle steder serverede noget
andet for mig end det jeg bestilte.
> Jeg er ikke ekspert i kaffe, men de få simple ting jeg ved
> er jeg til gengæld sikker på, og det kræver iøvrigt heller ikke at
> man leger kaffe professor eller har drukket kaffe i hele verden.
> Café late er italiensk for mælk med kaffe - så er den ikke længere.

se det er så der du åbenbart tager fejl. smut ud og oplev verden og du
vil finde ud af at verden ikke altid er så simpel som det ser ud til.

> [...]
> ønske en sukkertype som f.eks. rørsukker hvor man har ladet en del af
> melassen sidde tilbage på den rene sukker (eller tilføjet den
> efterfølgende) der vil give en karakterisktisk lakrids agtig smag,
> andre igen kan ønske "ren sukker". Således er der forskel i smag og
> dermed forskel på sukker til fødevarer og hvis nogen skulle ønske det
> ene eller andet er de velkomne. Dermed er der tale om at sukker netop
> ikke bare er sukker. Igen et tilfælde af hvor det er nødvendigt at
> sondre mellem hvad man snakker om. Iøvrigt er der kun ét

men som sagt: sukker er sukker er sukker - resten er andre
tilsætninger som giver smag. Når nogen påstår at "det skal være
rørsukker for at være godt" så mener de: "det skal være halv renset
sukker for at være godt". Bliver rørsukker og roesukker (som vi jo
primært bruger i dk) renset "helt" ud vil du se det samme produkt.
Når man snakker om at tilføje melasse til det rene sukker så er det
typisk kun noget man gør fordi urenhederne i roesukker er bittert
(primært pga. den kalk som bruges ved rensningen) og derfor ikke er så
godt til "at give smag". Derfor tilsætter man melasse fra rørsukker
produktionen til roesukkeret for at giv det en bedre bismag. I rørsukker
produktionen der renser man det blot mindre og får derved den mørkere
og mere urene sukker. Forøvrigt er perlesukker det reneste
sukkerprodukt vi har på markedet i dag imens almindeligt melis kommer
tæt på (vi snakker få procent urenheder). Forøvrigt har vi 3
sukkerfabrikker i danmark: Assens, Nakskov og Nykøbning F. - jeg har
selv været med igennem en produktion på de 2 sidstnævnte (spændende
process).

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-09-05 12:58

On Sun, 25 Sep 2005 11:56:29 +0200
> [...]
>tilspørge en af mine venner, der spørger videre til ham der er baristo
>på Norden (tidligere verdensmester i kaffebrykning og sådan noget så
>vidt jeg får at vide).
>Her er det svar der skulle være korrekt. Latte er 1/3 espresso og 2/3
>varm mælk. Det kan være svært at undgå en smule skum hvorfor dette kan
>ses til tider. Nogle baristoer kan finde på at lave en lille smule
>fordi det ser pænt ud. Ud over det er der ikke nogen regler for
>skummet. Mælken må iøvrigt ikke komme over 80 C. Cappucino er i
>modsætning 1/3 espresso, 1/3 mælk og 1/3 skum.

Hmm troede kun det var Martin fra Café Europa som var blevet
verdensmester i kaffebrygning (af danskere altså). Der kan man bare se.
Nå men nok om det.
Den opskrift du giver er jo så tæt på det jeg gav så jeg kan stadig
ikke se hvorfor min er en cappocino.
Hvis du læser mit oprindelige indlæg med opskriften vil du se at der
står "et fint lag skum" på toppen - dermed sagt at der ikke er 1/3 skum
eller mere. Det smarte ved at få denne skum frem er at så ved man at
mælken er "varm nok" da der ellers ikke rigtigt danner sig noget skum
(og hvis der gør er det ofte i form af store bobler - ikke fint).

drys på toppen - tja det er pynt og giver ikke rigtigt noget til smagen
da det ligger sig på skummet og bliver der.

> [...]
> man raffinerer i bund og tilsætter derefter melasse.
> Da stødt melis har en langt højere renhedsprocent end 99 % betvivler
> at perlesukker kan være nogle procent renere om så det skulle være
> nok så få procent.
> Når jeg har arbejdet som ingeniør med opgaver indenfor Danisco's regi
> har jeg altid oplevet at man opfattede det som et samlet
> produktionsanlæg - men hvis man skal køre mellem det ene og det andet
> sted i forbindelse med at være på virksomhedsbesøg kan jeg
> naturligvis godt se det opfattes som flere forskellige steder.

Ikke et område jeg gør mig klog på, men jeg ringede og spurgte min
far, som bl.a. underviser i den automatik og den process som bruges i
produktionen af sukker på mange af verdens sukkerfabrikker. Han(Hans
Firma) har bl.a. også stået for store dele af den process automatik som
er i danisco's fabrikker og han har desuden tidligere arbejdet mange år
på disse. Adspurgt om hvor mange sukker raffinaderier i der er i
Danmark var svaret prompte 3 (dog nok snart to). At de internt i
danisco ser det som en samlet produktion er da fint.
Det var også fra ham jeg fik at vide at man normalt ikke tilsætter
melasse men bare udrenser mindre af den i rørsukker produktionen - han
har fornyeligt været i Argentina og Mexico for at igangsætte nogle nye
fabrikker som netop skulle producere rørsukker.

Nå men Kim spurgte blot om en opskrift som alternativ til et pulver og
det gav jeg ham.

FUT: dk.snak.mudderkastning

MVH
Kim Schulz