K-net: Lidt spørgsmål inden indflytning
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 20-09-05 21:40

Jeg har postet her tidligere, men er nu lidt tvivl om hvad jeg skal
gøre, og håber der er nogle K-net brugere der kan give mig svar...

Jeg er DTU-studerende og flytter ind på Nybrogård kollegiet om 3 ugers
tid. Som IT-nørd kan jeg ikke overleve mange timer uden internet, og jeg
ved at man bliver koblet på K-net via kollegiet.

MEN - jeg kan læse at der er en 24 GB trafikgrænse - jeg har det bedst
med flatrate.

Desuden har jeg pt. en server kørende i min lejlighed på en TDC
forbindelse, som bruges til mail (SMTP, IMAP), HTTP, FTP og remote
desktop hjem til.

Så vidt jeg har læst mig til, er man bag en forholdsvis heftig firewall
hos K-net, og selv med en jay.net forbindelse, vil 4 af de services jeg
nævner ovenfor, vil ikke være tilgængelige da portene under 1024 er
lukket. Desuden ser det ud til at jay.net har forbrugsafregning, hvilket
jeg har det lidt skidt med, det kan hurtigt blive dyrt at downloade en
linux-DVD fra udlandet hvis der ikke findes et DK mirror.

Jeg læser også, at der ikke er adgang til andre maskiner kollegiet og
K-net, så længe man er koblet på via jay.net.

Desuden virker kollegiets betingelser for internetadgang meget
restriktive, f.eks. må jeg bruge mit eget WLAN på forbindelsen, og ej
heller dele forbindelsen med mig selv, via Bluetooth eller IrDA. Jeg
tvivler dog på at de har nogen muligheder for at bevise, at jeg har sat
min egen WLAN router til K-net, så længe jeg kører med WPA og kun selv
har adgang.

I øvrigt virker k-net.dk siden ikke videre professionel, de polls på
siden, er ret useriøse (gætter på ham CowboyNeal er manden bag)... Og
diverse links til webpartner, info.k-net.dk og jay.net virker ikke her
hvor jeg sidder på min TDC forbindelse.

Det store spørgsmål er nu, om jeg - med de krav jeg stiller ovenfor -
skal tage til takke med de muligheder som K-net stiller til rådighed,
eller om jeg gør klogere i bare at bestille min egen 2mbps CyberCity
forbindelse til 360 kr om måneden, og så smide et ekstra netkort i min
primære PC, så jeg via dette også har adgang til de andre beboere på
kollegiet?

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Anon

Dato : 21-09-05 01:44

Esben von Buchwald wrote:
> lukket. Desuden ser det ud til at jay.net har forbrugsafregning, hvilket
> jeg har det lidt skidt med, det kan hurtigt blive dyrt at downloade en
> linux-DVD fra udlandet hvis der ikke findes et DK mirror.
Webpartner er ikke forbrugsafregnet, men flatrate.
Der findes desuden en række mirrors lokalt på K-net. Desuden har man en
teknisk mulighed for at hente disse ting via DTU (da denne trafik ikke
inkluderes i de 24 GB).

> Jeg læser også, at der ikke er adgang til andre maskiner kollegiet og
> K-net, så længe man er koblet på via jay.net.
Det er hvad de fleste oplever i praksis, ja. Men det er blot et
spørgsmål at tilpasse sin rute-tabel for at få det til at virke...

> I øvrigt virker k-net.dk siden ikke videre professionel, de polls på
Hvordan professionel? De folk som står for K-net får en løn på meget
præcist 0,- og er derfor nok mere interesserede i at fokusere på at
holde de primære funktioner oppe - ikke at udvikle en hjemmeside.
Umiddelbart savner jeg ikke nogen information på siden.

http://en.wikipedia.org/wiki/CowboyNeal

> diverse links til webpartner, info.k-net.dk og jay.net virker ikke her
> hvor jeg sidder på min TDC forbindelse.
Fordi de (egenligt) kun er interessante for folk på K-net...

> [...]
> forbindelse til 360 kr om måneden, og så smide et ekstra netkort i min
> primære PC, så jeg via dette også har adgang til de andre beboere på
Muligvis tager jeg fejl, men jeg har ikke hørt om andre som har bestilt
ADSL på kollegierne (~3000 brugere) - men måske tager jeg fejl. Men skal
selvf. være den første, hvis husreglerne tillader det.

Jeg kan i øvrigt foreslå at stille spørgsmålene gennem forumet på
www.k-net.dk - jeg ville umiddelbart gætte på, at du vil ramme en større
(og mere relevant) skare, som muligvis kan give dig andre nuancer af
mine svar.

Anon